Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe kast

Pagina: 1
Acties:

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 17:33
Beste tweakers,

ik ben atm, bezig van het ontwerpen van een nieuwe kast voor mn oude PC'tje, en nu ben ik met dit (jaja, het is paint..) ontwerp gekomen. (klik voor groter)

Afbeeldingslocatie: http://i30.photobucket.com/albums/c317/dinkiedoo/kastthumb.jpg

de voorkant

de maten staan er nog niet bij, en het is slechts een conceptje, maar kunnen jullie kijken wat ik aan het vergeten ben, en of er (stomme)fouten in zitten?

bvd, Dirk

[ Voor 45% gewijzigd door d0rk op 13-01-2006 12:54 ]

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46

Griffin

Is mythical

je IDE / SATA kabels bereken jij wel heel lang, Ik denk (ligt aan de grote van je kast) dat die het niet helemaal rond halen zoals jij nu wilt.
Ook kloppen de verhouding niet (maar is concept).
Alleen zoveel lege en dus nutteloze ruimte bij je HDD.
En zie ik het nou ook goed dat je 2 compartimenten hebt gemaakt.
Op je linker plaatje lijkt het of je mobo ligt., maar aan de rechterplaaje is te zien dat ie komt te staan.

PS: groeten hoeft niet onderaan het post

EDIT:
ik zou gewoon een conventionele indeling pakken, en zelf gaan prutsen met fan indeling, en blowouts.

[ Voor 16% gewijzigd door Griffin op 13-01-2006 12:32 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Waarom je voeding aan de voorkant ? Vind je zo'n powercord mooi? Of verleng je hem naar achteren ?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
je zou er beter aandoen je kabels gewoon langs de zijkant te laten lopen, in plaats van deze helemaal langs het plafond en de achterkant te laten lopen. zolang zijn ze simpelweg niet.
verder vraag ik em af waarom je je airflow niet naar de achterkant laat lopen
voor en onder de lucht erin, en boven en aan de achterkant alles eruit
ik denk niet dat die lucht nu bij jouw optimaal kan rondstromen

PSN: djmurcielago

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 20:06
Het is ook beter voor je airflow om je voedig zo hoog mogelijk en je HDD zo laag mogelijk in je kast te hangen, je temps zullen dat direct merken.
Ook mis ik een ventilatiegat aan de achterkant, iets wat je echt moet doen wil je een goede airflow krijgen, omdat van beneden naar boven uit ervaring niet voldoende werkt. Je kan beter lang links beneden naar rechts boven, dit zal automatisch gaan door warmtestijging en in het midden de aantrekkingskracht van je cpu fan. Door de stijging in temperatuur zal automatisch de lucht in de juiste vorm de kast uit worden geblazen.

• d0rk
Dit wordt mijn voeding: Afbeeldingslocatie: http://i30.photobucket.com/albums/c317/dinkiedoo/Voeding.png

mijn mobo ligt wel degenlijk, het wordt dus waarschijnlijk een kubus/desktop PC vormige kast. die rechter schets is dus serieus uit proportie zie ik nu... (had wel een betere pic, maar die heet kast2.. gewoon de verkeerde geupload..) die lege ruimte rond mn hdd gaat plaats geven aan (waarschijnlijk) een spiegelmod, of aan meer hdd's.

de reden dat ik dee vreemde indeling heb gekozen is dat dit mn eerste custom kast is, en dus een beetje aan t experimenteren ben geslagen :). ik zou natuurlijk ook de voeding en hdd kunnen wisselen, aan de voorkant een intake maken en de fan door het tussenschot weg kunnen halen... (en natuurlijk een outtake aan de achter-onderkant..)

nu ik er zo over na zit te denken, heeft die fan op de bovenkant dan ook weinig nut meer, omdat er vrij weinig warmte wordt geproduceerd in het bovenste compartiment..

ik zal trouwens even de goede pic in de startpost zetten.. geef me 5 minuten en dan is t een stuk duidelijker..
edit:
in de startpost staan nu de goede pic's

[ Voor 3% gewijzigd door d0rk op 13-01-2006 12:56 ]

Verwijderd

waarom zo moeilijk doen? Het oude vertrouwde atx-ontwerp werkt toch prima? Dat is een heel uitgerijpt concept waar lang over is nagedacht en getest.

1 Je kabels zijn veel te lang
2 je airflow wordt flink gehinderd met veel dode hoeken
3 je gebruikt veel te veel kleine fans
4 waarom wil jij je netsnoer aan de voorkant van je kast en de rest van de spaghettie aan de achterkant?
5 een goede voeding heeft vaak een grote fan aan de onderkant: die past bij jou niet
6 je hd wordt veelste heet zo (mtbf 1 jaar zo)
7 je krijgt ie 2 compartimenten noooit dicht als je mobo erachterlangs loopt
8 je cpu warmt je hele kast op
9 in een kast van een beetje normale breedte krijg je geen 2 8cm fans zo naast elkaar.
10 hoe past de videokaart in dit plaatje ivm airflow? Die zit in een dode hoek zich lekker te warmen aan de hitte van je cpu-vuurtje.

Nou, ik kan verder zo snel niks bedenken >:), maar als je niet zelf het wiel opnieuw moet of wilt uitvinden raad ik je aan te beginnen bij een goede standaard kast (Chenbro gaming bomb of chieftec oid, die hebben al een stoffilter aan de voorkant) zet er een goede voeding in (Tagan bv) en gebruik 1 grote stille 12cm pabst fan. En dan ben je in feite al klaar.
Wil je je kast lekker koel houden maakt dan een pijp op je cpu-koeler die de warmte direct je kast uitblaast (soort afzuigkap buis) die kun je zo kopen bij de betere winkel (Eynstein bv).

edit:
11 hoe wil je aan zo'n lange ide kabel komen?
12 zorg voor goede stoffilters dus, voor je intakes. Dit scheelt je een hoop viezigheid in je kast (met bijbehorende koelproblemen door stofophoping)!
13 je plaatje is erg uit verhouding en bovendien in spiegelbeeld (of wil je een soort BTX-kast maken?) of (als ik het nu goed begrijp) is dit het bovenaanzicht? Ik (als technisch tekenaar) kan je aanraden een beetje in verhouding te tekenen, zodat je niet later voor rare verrassingen komt te staan, dat het ineens niet blijkt te passen en je opnieuw kunt beginnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 13:25 ]

• d0rk
ik neem niet aan dat je mijn laatste post hebt gelezen, dus hiebij nogmaals: het MoBo komt plat op de onderkant van de kast te liggen.

wat airflow enzo heb je idd gelijk, een mooie afzuigkap is inderdaad waar ik waarschijnlijk voor ga, en ipv de fan tussen de twee compartimenten komt er een outtake onder-achter, een intake boven-voor, de bvenste fan gaat weg, en de voeding en hdd worden omgewisseld.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46

Griffin

Is mythical

ALs je mobo ligt kan je het hele geheel naar beneden brengen, dus beter gebruik maken van je ruimte.
Ook he HDD bij de intakes is beter en dan de voeding naar achter. (dan wel bovenin)
Dan kan je 2 intake fans boven of naast elkaar. Let wel dat je HDD er boven naast of voor of onder zit voor koeling.
Dan als outtake heb je je voeding, en nog eentje achter midden hoogte oid.
Je kan ook nog een fan erin zetten voor bovenaan, MAAR dit geeft weer extra lawaai. en het opstijgende hittle lucht wordt afgevoerd door de voeding meestal.

PS: wat is de hardware die erin gaat. Kunnen we misschien meer airflow tips geven

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 20:18
ik zit nu ff vlug te kijken, maar als je voeding warme lucht eruit blaast dan trekt die fan naast je voeding het er direct weer in tog?

Verwijderd

nogmaals, ge eerst eens kijken of er bestaande kasten zijn die in de buurt komen van wat je wilt. Een mooie platliggende desktopkast ofzo (oude 2e h?), en ga die dan modden. Het kan je een hoop werk schelen.

DeMoit heeft gelijk trouwens, je krijgt al snel een soort van warmelucht kortsluiting zo.

Kun je misschien eens uitleggen waarom je dit wilt? En wat wil je precies bereiken, wat is je doel? Moet het ergens inpassen, wil je een bepaalde vorm aan de buitenkant bereiken of wil je alleen maar een beetje hobbyen?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 13:32 ]

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 21:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ik denk dat je eerst maar eens simpel om ruitjes papier 1:1 of 1:2 een tekening maakt met de correcte maten van de hardware.
Dan kan je zien dat je kast ontzettend lomp en groot wordt.
Zelf zou ik hardeschijf niet op plaats zetten omdat dat gewoonweg niet handig en mooi is. Je kabel er in pluggen of snel ff veranderen wordt moeilijk/onmogelijk.

Ik heb zelf ook een kast zo proberen te maken met paint maar dat ging niet helemaal goed.
Toen alles op de millimeter opgemeten en op ruitjespapier opnieuw begonnen.

En wat mensen eerder al hebben gezegt. Die voeding moet je lekker achter houden. 1 het is lelijk en 2 het is een stofverzameler die je dus minimaal 1 keer per maand moet schoonmaken om het netjes te houden.

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 13:04

sniek

Got root?

Voor inspiratie kun je ook eens kijken naar de Lian Li kasten. Bijvoorbeeld de Upside down versie van een normale ATX kast. Zelf heb ik mijn voeding niet onderin. Hij zorgt voor veel warmte en dat mag er zo snel mogelijk uit. Het is nu errug kortweg allemaal,... succes,..

Irrelevant by default - rm -rf /

Pagina: 1