Hoe krijg je een dode pixel?

Pagina: 1
Acties:
  • 469 views sinds 30-01-2008

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 12:06
Misschien een hele vreemde vraag, maar wij hebben hier een redelijk dure HP monitor staat met 2 dode pixels. Op zich is dat niet zo heel erg maar ze zitten dus echt op hele irritante plekken vlak bij elkaar in het midden.

Gisteren heb ik contact gehad met de HP service desk met de vraag hoe het met de pixelgarantie zit, maar deze word dus pas vervangen wanneer er 3 pixels defect zijn.

Nu mijn vraag: hoe zit het eigenlijk met dode pixels, hoe komen die en zijn die kunstmatig te creëren?

For rent

Verwijderd

je beeldscherm op de grond gooien ? :9

• j_v_malsen
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 12:06
Dan krijg je volgens mij van die vlekken, ik wil echt 1 pixeltje!

For rent

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

weet je zeker dat de pixel garantie pas geld bij 3 pixels voor pixels die in het midden zitten?

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:51
Voor zover ik weet kun je die niet zelf maken. Het is gewoon te hopen dat je er nog een bij krijgt, maar zaten die twee dode pixels er al in toen je de monitor kreeg. Want dode pixels zitten er meestal al standaard in, en verschijnen daarna niet zo vaak meer.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ze zijn in iedergeval niet kunstmatig te creeeren zonder je monitor te slopen voor zover ik weet.

Maar mocht je er toevallig nou 1 bij krijgen zorg dan wel dat je zeker weet dat het dode pixels zijn, een geen dode sub-pixels. Je moet vaak meer dode sub-pixels hebben voordat je recht hebt op een nieuwe monitor.

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Dode pixels in TFT schermen
Dode pixels in TFT schermen zijn inmiddels een bekend en tevens gehaat fenomeen. Eigenlijk zouden we van dode subpixels moeten spreken omdat het vaak de subpixels zijn die het begeven. Een gekleurd puntje in beeld is vaak een teken van een dode subpixel. Helaas zijn dode (sub)pixels niet te herstellen. Hoewel je dode subpixels niet altijd ziet (of ze opvallen hangt af van de kleur van de omringende pixels) kunnen ze wel behoorlijk vervelend zijn en een behoorlijke teleurstelling als je net een TFT scherm gekocht hebt. Kijk daarom goed in de voorwaarden naar de regelingen van een winkel of fabrikant omtrent dode pixels. Veel fabrikanten van TFT schermen hebben een duidelijk dode pixel beleid op hun website staan, omdat het een heel 'hot issue' is en consumenten zich hierover steeds vaker willen informeren. Dode pixels zijn helaas een nog slecht te ondervangen probleem van het produktieproces van TFT schermen. Het is zelfs zo dat een significant deel van de TFT schermen direct weggegooid worden in de fabriek omdat ze dode pixels bevatten. Dit is natuurlijk erg duur en deze verspilling drukt zich uiteraard uit in de prijs van de TFT schermen die nu te koop zijn. Als het produktieproces van TFT schermen beter wordt zal dit ongetwijfeld ook tot uitdrukking komen in de prijzen.

Google doet wonderen :) bron: http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/tft_schermen/1

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Wanneer heb je het scherm gekocht?
Volgens de wet mag je elk artikel binnen 8 dagen ruilen, mits in nieuwstaat.

Dat wat fabrikanten zeggen wordt overruled door die wet.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
RAILGUNNER schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 08:19:

Binnen 7 dagen, en alleens als je het via internet/de telefoon hebt gekocht. Als jij in een winkel iets koopt heb je geen recht het te ruilen binnen x dagen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:51
RAILGUNNER schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 08:19:

Maar in de leveringsvoorwaarden van computerzaken staat tegenwoordig keurig vermeld, dat dit geld voor alle producten behalve TFT-schermen met dode pixels. DIt geld alleen als je de pixel garantie van +/- 30 euries bijkoopt

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:51

rg-mohwa

Phoe Hé

Helaas zijn dode (sub)pixels niet te herstellen. Hoewel je dode subpixels niet altijd ziet (of ze opvallen hangt af van de kleur van de omringende pixels) kunnen ze wel behoorlijk vervelend zijn en een behoorlijke teleurstelling als je net een TFT scherm gekocht hebt
en toch vind ik dat raar want mijn laptop (acer1692) had onder in de taakbalk ook 2 dode Subpixels
en deze zijn raar genoeg wel weer tot leven gekomen ...(ja goed gestest)
maar nu heb ik er 3 midden in me scherm ...
heb hem gekocht bij funprice maar die gaven maar 3 maanden PixelGarantie ;(

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
kemphaas schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 08:24:
Maar in de leveringsvoorwaarden van computerzaken staat tegenwoordig keurig vermeld, dat dit geld voor alle producten behalve TFT-schermen met dode pixels. DIt geld alleen als je de pixel garantie van +/- 30 euries bijkoopt
Zo'n winkel kan zeggen wat ie wil, maar de wet staat daarboven.
En ik dacht dat die regel ook bestond voor "normale" winkels, bijv de MediaMarkt heeft zo'n regeling van 8 dagen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
j_v_malsen schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 08:07:
Nu mijn vraag: hoe zit het eigenlijk met dode pixels, hoe komen die en zijn die kunstmatig te creëren?
* Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! *
Als laatste punt nog even dit: Het komt regelmatig voor dat er vragen worden gesteld over hardware wat tijdens het overclocken/modden kapot gegaan is, waardoor de garantie dus vervallen is. In de posts erna komen dan vaak tips langs om het modden/overclocken etc zo goed mogelijk te camoufleren om zo toch garantie te kunnen claimen (en dus anderen met het probleem op te zadelen). Dit willen we uitdrukkelijk NIET hebben, en mensen die dit soort adviezen geven kunnen dan ook rekenen op passende maatregelen :)
Niet helemaal wat jij zegt, maar komt op hetzelfde neer. Het slopen van een scherm om zo garantie de kunnen claimen werken we niet aan mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Pollewob op 13-01-2006 08:34 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.