Toon posts:

Tijd computer teruggezet naar ? augustus 1777

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag maakte ik iets heel vreemds mee. Ik startte mijn computer opnieuw op nadat ik met Ghost een kopie had gemaakt van een harde schijf vanuit DOS. Vervolgens werd ik geconfronteerd met een mededeling dat de tijd en datum van de computer niet klopte en dat ik die moest aanpassen. De precieze datum weet ik niet meer, maar het was iets van 8? augustus 1777. Het mb is een week oud (ASUS A8N32-SLI Deluxe) dus het kan niet de batterij zijn. Overigens ben ik al weken aan het tobben met de computer. De computer kan een paar dagen zonder problemen werken en dan plotseling bevriest hij of wil hij niet opstarten. Het terugzetten van een image van Windows bied meestal wel uitkomst. Maar de oorzaak is daarmee niet weg, want een paar uur, een dag of een paar dagen later is het weer raak. Ik heb memtest86 uitgevoerd, ik heb een Tagan TG480-U01 voeding en de waarden zijn keurig volgens Asus Probe2. Ik word gek van het zoeken naar de oorzaak.

Wel valt me de laatste dagen op, dat als ik terugkeer in de kamer waar de computer staat en het licht (een paar flinke TL's) boven mijn bureau aandoe dat mijn Samsung Synmaster 913N een flinke flikkering laat zien. Zou het kunnen zijn dat het opstarten van de TL's een zodanige storing geeft in de stroomvoorziening dat daardoor deze computerproblemen ontstaan? En zo ja, wat is daar aan te doen?

Arjen

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 16:36
Virusscanner al geprobeerd?

En batterijen lopen in een magazijn ook leeg hoor.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 22:48
als er iets gaat knipperen zodra jij je computer aanzet, heeft de groep waar jou kamer op zit niet genoeg vermogen. sommige voedingen willen dan wel eens lastig doen (zoals die van mij op een LAN, hele weekend op agregaat gezete).

het beste is kijken wat op welke groepen zit in huis, en dan de zware dingen een btj verdelen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag nog eens nauwkeuriger gekeken. De flikkering in het beeldscherm gebeurt alleen als ik de TL's boven mijn bureau opstart. Het gaat om twee lampen van 36W met twee aparte S10 starters. Ook als ik één starter eruit haal en maar één lamp aan doe, doet de flikkering zich ook voor. Bij het opstarten van de TL's in mijn aquarium (lampen van 30W) doet het probleem zich niet voor. Verder doet de flikkering zich alleen voor in de onderste helft van het beeldscherm. Daaruit concludeer ik dat op dat moment de tweede grafische kaart (XFX nVidia 6600GT) in de SLi opstelling te weing stroom krijgt. De extra connector van de stroomvoorziening voor de grafische kaarten is aangesloten op het moederbord. Als de lampen eenmaal branden is het probleem voorbij. Zou het kunnen dat die starter zoveel stroom/spanning trekt op het moment van inschakelen dat daardoor de computer te weinig stroom/spanning krijgt??

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:56:
Ik heb vandaag nog eens nauwkeuriger gekeken. De flikkering in het beeldscherm gebeurt alleen als ik de TL's boven mijn bureau opstart. Het gaat om twee lampen van 36W met twee aparte S10 starters. Ook als ik één starter eruit haal en maar één lamp aan doe, doet de flikkering zich ook voor. Bij het opstarten van de TL's in mijn aquarium (lampen van 30W) doet het probleem zich niet voor. Verder doet de flikkering zich alleen voor in de onderste helft van het beeldscherm. Daaruit concludeer ik dat op dat moment de tweede grafische kaart (XFX nVidia 6600GT) in de SLi opstelling te weing stroom krijgt. De extra connector van de stroomvoorziening voor de grafische kaarten is aangesloten op het moederbord. Als de lampen eenmaal branden is het probleem voorbij. Zou het kunnen dat die starter zoveel stroom/spanning trekt op het moment van inschakelen dat daardoor de computer te weinig stroom/spanning krijgt??
Lijkt wel of de onstoringscondensator van je TL-bak niet meer goed is. Dat is die Elco die voor het trafotje in de TL-bak zit; Die zou ervoor moeten zorgen dat er geen spanningspieken ontstaan als je je TL aanzet.

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Zie boven..zet is een multimeter op de contactdoos waar je normaal je pc op aansluit en zet de TL aan. Kijk dan of je een spanningspiek meet.

Maar je beschrijft eigenlijk 3 problemen:
1. Je TFT
2. Het bevriezen van de pc
3. De tijd die niet goed staat (heeft volgens mij niets met TL verlichting te maken)

[ Voor 43% gewijzigd door NRGetic op 13-01-2006 16:08 ]

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

Verwijderd

Topicstarter
NRGetic schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 16:03:
3. De tijd die niet goed staat (heeft volgens mij niets met TL verlichting te maken)
Is het niet mogelijk dat door een stroomstoring de klok van het BIOS ontregeld is?

• Toff
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 00:13:
[...] De precieze datum weet ik niet meer, maar het was iets van 8? augustus 1777[...]
Dat is knap, want aangezien de eerste PC in 1980 op de markt kwam, kan je volgens mij zelf geen datum voor 1980 als systeemdatum opgeven...

Verwijderd

Topicstarter
Toff schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:12:
[...]
Dat is knap, want aangezien de eerste PC in 1980 op de markt kwam, kan je volgens mij zelf geen datum voor 1980 als systeemdatum opgeven...
Dat vond ik ook knap. Maar dat is toch echt wat er stond. Halverwege het opstarten van Windows XP Home verscheen de melding dat tijd en datum niet goed waren ingesteld. Een blik in de taakbalk toonde echt 1777. Ik wou dat ik er een foto van had gemaakt. En ik had geen alcohol gedronken, niets gerookt, gespoten of gesnoven.

• Toff

Toff

FP ProMod
Ach, er is tegenwoordig zoveel te fotosoepen, dat ik je eigenlijk zonder pics geloofwaardiger vind. Geen reden om je waarneming in twijfel te trekken, wat mij betreft.

Aangezien het in DOS c.q. Windows, niet zou moeten kunnen, rijst de vraag, hoe het zich heeft kunnen voordoen. Als we tijdreizen etc. even buiten beschouwing laten, wat zijn er dan voor opties?
* Je BIOS kan wel terug naar 1777?
* Als je langgenoeg "doortelt" gaat je datum bij gebrek aan bits weer naar nul?

BTW: Een "multimeter op je contactdoos" zoals NRGetic voorstelt, is zinloos. Een multimeter is veel te traag om dit soort snelle spanningspieken/dalen te kunnen laten zien.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 12:18

TrailBlazer

Karnemelk FTW

DaNiEl KuNsT schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 00:18:
als er iets gaat knipperen zodra jij je computer aanzet, heeft de groep waar jou kamer op zit niet genoeg vermogen. sommige voedingen willen dan wel eens lastig doen (zoals die van mij op een LAN, hele weekend op agregaat gezete).

het beste is kijken wat op welke groepen zit in huis, en dan de zware dingen een btj verdelen...
Dit is natuurlijk onzin. Te weinig vermogen kan niet tenzij je in staat bent het landelijke energienet te overbelasten. Als je teveel vermogen probeert te trekken dan zal er vanzelf een zekering poef zeggen. Je denkt dan eerder aan te lage spanning.

• Toff

Toff

FP ProMod
Tis allebij onzin :)

* DaNiEl KuNsT draait het probleem om: de computer gaat juist in de fout, als het licht aangaat, niet andersom.

* TrailBlazer denkt dat "vermogen" los staat van spanning, terwijl geldt: vermogen = stroomsterkte x spanning. Het is weldegelijk zo, dat je gedurende korte tijd meer vermogen kan proberen af te nemen dan je zekering zou mogen goedvinden. Zekeringen zijn er in snelle en trage varianten. Een trage zekering wordt bij kortdurende overbelasting niet heet genoeg om te smelten. Zo'n kortdurende overbelasting kan bijvoorbeeld ontstaan, door het inschakelen van een transformator: de spoel van een transformator heeft van zichzelf een heel lage weerstand. Pas door het opgewekte magnetisch veld ontstaat een tegenkracht. Een elektromotor kent een soortgelijk effect. Heb je het licht nooit een moment zien haperen, bij het aanzetten van de stofzuiger?

Verwijderd

inderdaad brand het licht bij ons ook zwakker als de buurman zijn zaagmachine aanzet, opstarten van de electromotor, welke je ook vind in stofzuigers, hetzelfde effect heb je ook in trafo's en tl's.

maar.... tijdens het opstarten van je tl's knipperen deze, jouw ogen/hersenen denken dat ze een volledig beeld krijgen, hetzelfde als teruglopende wielen van een auto in de film.
is dit het knipperen wat jij bedoelt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 19:00:
inderdaad brand het licht bij ons ook zwakker als de buurman zijn zaagmachine aanzet, opstarten van de electromotor, welke je ook vind in stofzuigers, hetzelfde effect heb je ook in trafo's en tl's.

maar.... tijdens het opstarten van je tl's knipperen deze, jouw ogen/hersenen denken dat ze een volledig beeld krijgen, hetzelfde als teruglopende wielen van een auto in de film.
is dit het knipperen wat jij bedoelt?
Knipperen is misschien niet het juiste woord. In de bovenste helft van het scherm blijft het beeld normaal, in de onderste helft krijg ik verticale strepen. De kleur is goed, maar hij wordt uitgesmeerd over de rest van de pixels in die verticale baan. En dit gebeurt alleen in het onderste gedeelte van het scherm. Dit mischien ten overvloede.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Wel raar, ik heb hier op zolder; 2pc's @ 700 watt totaal, 1 droger @ veel wattage :P 1 TV, 1 TFT, 1 CRT, een printer, scanner, modem, switch + 4 TL lampen. allemaal op dezelfde groep, zonder dat ik er maar iets van merk? Is er misschien iets te zwak in je meterkast?

Goedkoop bellen via VoIP

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 12:18

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Toff schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 18:53:
Tis allebij onzin :)

* DaNiEl KuNsT draait het probleem om: de computer gaat juist in de fout, als het licht aangaat, niet andersom.

* TrailBlazer denkt dat "vermogen" los staat van spanning, terwijl geldt: vermogen = stroomsterkte x spanning. Het is weldegelijk zo, dat je gedurende korte tijd meer vermogen kan proberen af te nemen dan je zekering zou mogen goedvinden. Zekeringen zijn er in snelle en trage varianten. Een trage zekering wordt bij kortdurende overbelasting niet heet genoeg om te smelten. Zo'n kortdurende overbelasting kan bijvoorbeeld ontstaan, door het inschakelen van een transformator: de spoel van een transformator heeft van zichzelf een heel lage weerstand. Pas door het opgewekte magnetisch veld ontstaat een tegenkracht. Een elektromotor kent een soortgelijk effect. Heb je het licht nooit een moment zien haperen, bij het aanzetten van de stofzuiger?
dit ben ik met je eens. Echter ook al al sluit je je hele huis kort en kan je zekering dit aan het energie bedrijf levert dit beetje stroom gewoon aan je hoor. Je hebt dus altijd genoeg vermogen. De spanning van het landelijke net is altijd gelijk tenzij er echt een verschrikkelijke kortsluiting ontstaat maar dan smelt er vanzelf ergens een koperdraad de muur uit. Volgens mij gaat je licht gek doen omdat het een spoel is en die doen gewoon gekke dingen met stroom en spanning en de hoek hier tussen

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal wordt steeds vreemder. Omdat ik het probleem met het flikkerende beeld tot voor een week of zes geleden niet had, ben ik nagegaan wat ik aan de computer veranderd heb. De laatste verandering was de installatie van de nieuwste nVidia drivers. Ik heb dus vandaag de versie 81.98 verwijderd en de versie genummerd 81.85 weer geïnstalleerd. En dat denk je...? Inderdaad, het probleem van het beeldscherm is verholpen.
Er deed zich wel weer andere problemen voor. Ik heb diverse pogingen gewaagd om het programma AsusUpdate te installeren en om de een of andere dwaze reden lukt dat niet. Het duurt allereerst al een minuut of vier voordat de blauwe balk van de install wizard op 100% zit en daarna gebeurt er niets meer. Al blijft de processor wel op volle kracht draaien. Een reset is nodig om de computer weer aan de praat te krijgen. Vanmorgen tijdens het Flightsimmen leek de machine ook te bevriezen. Het beeld bleef hangen. Switchen tussen programma's ging uiterst traag. Van mijn USB switch gingen de groene led's uit. Na een minuut of drie kwam de boel echter weer tot leven en kon ik mijn vlucht afmaken. Ik heb later Asus Probe aangezet en volgens mij waren alle waarden goed. De 12V zakte soms wel terug naar 11.78V. Ik weet niet of dat nu een alarmerende waarde is.

• Toff

Toff

FP ProMod
"Het verhaal wordt steeds vreemder."
Tenzij er met een betadriver een probleem kan worden opgelost, waar jij mee worstelt, kan je volgens mij dan ook beter "gewoon" de goedgekeurde (WHQL) drivers gebruiken. 81.95 works fine for me :)
Neemt niet weg, dat dit het oorspronkelijke probleem niet hoeft op te lossen. Immers, het probleem was "rare datum" en een bevriezend systeem, waarna TS een link dacht te leggen naar vreemde beelden op de monitor bij het inschakelen van de verlichting. Draait alles nu naar behoren?

Asusmeuk laat ik trouwens maar voor wat het is. Als het systeem niet draait, helpt het niet, en als het wel draait, heb ik het niet nodig (overbodige ballast).

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem werkt helaas nog altijd niet naar behoren. Vanmiddag heeft MS Flightsimulator prima gedraaid. Tijdens de lange vlucht had ik een Kladblok wat geschreven en nadat ik klaar was met vliegen wilde ik die notities in MS Word zetten en er een Word.doc van maken. Alleen bij opslaan ontstond er een probleem. Het window om de map en naam te kiezen voor het opslaan kwam niet. Ook niet na diverse pogingen.

Na het opnieuw opstarten van de computer ging WindowsXP Home partitie C controleren en herstellen. Hij bleef echter halverwege hangen. Daarom een nieuwe reset en nu liep Ckdisk wel door, maar hij moest het nodig verwijderen en herstellen. De harde schijf is in juni gekocht. Een Samsung HD160JJ. Ik heb deze schijf gecontroleerd met het disk controle programma van Samsung en dit programma vond geen fouten.

Wat er mis is? Ik weet het niet.

Verwijderd

Na het opnieuw opstarten van de computer ging WindowsXP Home partitie C controleren en herstellen. Hij bleef echter halverwege hangen. Daarom een nieuwe reset en nu liep Ckdisk wel door, maar hij moest het nodig verwijderen en herstellen. De harde schijf is in juni gekocht. Een Samsung HD160JJ. Ik heb deze schijf gecontroleerd met het disk controle programma van Samsung en dit programma vond geen fouten.

Wat er mis is? Ik weet het niet.
[/quote]

Kijk eens op je moederbord na welke interfaces erop zitten voor je HD. Ik denk dat er een SATA150 op zit terwijl de HD160JJ een SATA300 interface gebruikt. Als je problemen wil voorkomen kun je een SATA300 controllerkaart aanschaffen. Dan draait je HD verder probleemloos. Ik heb een AOPEN AK86-L moederbord met een SATA150 interface en ook na het jumperen van de SpinPoint wilde het niet vlotten. Ik heb er nu een Promise SATA300 TX2 controllerkaart inzitten en die werkt verder feilloos. Je moet, als je deze kaart gaat gebruiken wel eerst een driverdiskette aanmaken omdat XP bij installatie vraagt of je SCSI/RAID controllers wil installeren. Als je geen FDD hebt, moet je die dus wel ergens uithalen en inbouwen....:)

De spanningsproblemen kun je ook makkelijk en kostengunstig voorkomen door een zwaardere voeding in je kast te stoppen. 300 tot 350 Watt is tegenwoordig een standaard. Een beveiligde stekkerbak die piekspanningen kan opvangen is tegenwoordig ook geen overbodige luxe. Deze stekkerbakken zijn vaak ook voorzien van een schakelaar waarmee je alle aangesloten apparaten in een ruk kunt uitzetten.

Verder is het ook handig niet teveel apparatuur op een en dezelfde groep te hebben aangesloten. Bij teveel belasting klapt anders steevast de zekering, en dat is beslist niet jofel voor je PC of andere apparatuur die erop aangesloten is. Verdeel dus apparatuur zoveel mogelijk over de beschikbare groepen in huis. Uiteraard dan ook weer niet teveel verlengsnoeren in huis gebruiken omdat dit vaak oorzaak is van problemen.

Ik weet dat dit een ouder mailtje/post is, maar dacht dat ik er even iets op moest schrijven.....:)

Grtz: Bizzassist/TwoSocks

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, vermoedelijk is de TS er na 10 maande wel uit :o

Oude }:O }:O graag in de sloot laten, die topicwaarschuwing is er niet voor niets - en graag goed quoten (foutje maken kan altijd, maar die weer goed editen ook).

Los daarvan wel zinnige info, maar gewoon niet meer relevant.

P.s. wij tweakers doen elkaar constant de groeten, dus groeten onder je posts hoeft niet. Wil je toch zoiets, gebruik dan je sig - daar is dat veldje voor :z

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 02-11-2006 11:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.