Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
dit leek me eigenlijk wel een goede plek om dit te posten, aangezien het werk en voornamelijk inkomen gerelateerd is. Het zal denk ik wel wat dieper gaan dan een normaal WI topic, maar dat terzijde.

Een korte intro, ik ben Stef, en ik ben een work-a-holic. Ik zit ong. 40 uur per week op school. Tegenwoordig niet meer want ik spijbel regelmatig om bij te kunnen slapen of te kunnen werken. Ik werk namelijk 3 baantjes af, ben met een opleiding bezig voor de vierde (buiten school om) en eind deze maand moet ik stage gaan lopen. Full-time.

Overzicht werktijden over 1 week gemeten:
School, 39 uur.
BelCompany: 16 uur.
Snowboardles geven: tussen 8 en 12 uur.
Skileraar opleiding: 1 uur per week.
Eigen onderneming: tussen 10 en 20 uur, afhankelijk van de drukte.

Nou komt stage er dalijk dus bij, dat is dagelijks van 9 tot half 7. Niet iedere dag, maar wel veel.
School valt dan af, dus dat is 39 uur wekelijks minder, maar dat vult stage dus weer in. Omdat dit zolang duurt kan ik dus minder werken bij de skibaan, en niet meer bij de BelCompany. Dit word opgevangen, maar nu komt de catch: Ik kom nu inkomsten te kort. Ik krijg een minimale stage vergoeding, en kan de zaterdagen gewoon betaald werken. Dat ga ik dan ook doen, maar dat komt er weer op neer dat ik 7 dagen per week full-time moet werken (op zondag na, dat is maar 6 uur) en ik vrees dat ik onder deze druk ga instorten op den duur.

En daar komen we bij het probleem uit, ik heb het gevoel dat ik nu al op 80-85% van mijn kunnen zit, en ik er binnenkort hard aan onderdoor ga. Het probleem is alleen, ik kan geen van mijn baantjes missen. Ik heb een kamer die ik moet onderhouden, een aantal schulden om af te betalen, natuurlijk geld nodig om rond te kunnen komen. Het komt er op neer dat ik vrij duur leef, en dat ik op dit moment eigenlijk hard aan mijn eigen ondergang aan het werk ben. Ik zie wat ik verkeerd ga, maar ik zie geen oplossing.

De BelCompany waren mijn vaste inkomsten, dat word nu verschoven naar mijn stage, waar ik hopelijk minimaal hetzelfde binnen haal maandelijks. De skibaan varieert dus, maar is evengoed nodig. En mijn eigen onderneming wil ik gewoon neit kwijt, daar leer ik zoveel van.
Misschien wil ik het gewoon ff kwijt, mijn hart een beetje luchten, maar ik vraag me echt af of ik hier binnenkort niet hard aan onderdoor ga...

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 08:07
Als je zelf al weet dat je vrij duurt leeft, kan je daar dan niet wat aan doen?

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik al aan het werken, heb afgelopen maand ook voor het eerst flink wat geld overgehouden, maar dat ben ik nu alsnog kwijt aan schulden. Dat is nu wel bijna kwijt (bij paps en mams is het alleen gelukkig). Het gaat me er meer om hoe ik de maand door moet komen als ik minder verdien...

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Kun je niet eens aangeven wat je inkomsten zo'n beetje zijn en wat je vaste lasten zijn en wat variabel. Dan kunnen we misschien eens wat alternatieven aandragen. De sfeer die ik een beetje proef uit de startpost, maar waar ik natuurlijk wel eens goed naast zou kunnen zitten ;), is dat je een gat in je hand hebt (impulsief geld uitgeven, uitgaven doen zonder een beeld te hebben of het wel kan, etc). Klopt dat?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 22:51
Ook heb ik het vermoeden dat je je opleiding volledig zelf probeert te financieren zonder steun van ouders IBG.

Je kan altijd nog lenen van de IB groep en er is ook een bepaalde ondersteuning waar je recht op hebt van je ouders. Tenzij je een volledige aanvullende beurs krijgt natuurlijk. Dit kan enigszins de werkdruk eraf halen.

Maar aangezien je verder geen intensieve hobby's beschrijft lijkt het mij nog redelijk mee te vallen. Overdag werken, 's avond wat bijklussen op skibaan en zaterdags bij belcompany. Om eerlijk te zijn weet ik dat er mensen zijn die nog veel harder doordraaien.

Kleine zonnepaneleninstallateur

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 23:47:
[...] ik heb het gevoel dat ik nu al op 80-85% van mijn kunnen zit, en ik er binnenkort hard aan onderdoor ga.
[...]
Als je het gevoel hebt dat je er binnenkort hard aan onderdoor gaat, houd je het huidige tempo dus niet vol; het lijkt me dat je dan op > 100% van je kunnen zit.

Anyway, uitgaven inperken is meestal het devies. Voor specifieke ideeen is er idd meer info nodig, maar dat is misschien wel wat (heel) prive. Wat ideeen in de vorm van vragen:
- Heb je een auto?
- Kost je eigen bedrijf je persoonlijk veel geld? Of brengt het eigen bedrijf zijn kosten op?
- Rigoureuzer: Kun je geen goedkopere kamer vinden? (in termen van totaal aan huur/gas/water/belasting etc) Als je zoveel doet, heb je ook veel contacten, denk ik, dus misschien is een goedkopere kamer wel makkelijker te vinden dan gedacht.

• André
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Ik zou zeggen, gooi alles wat met skien te maken heeft de deur uit en begin daar weer aan als je klaar bent met school? Dat is verreweg de simpelste oplossing.

Verder zul je bij jezelf te raden moeten gaan waarom je te duur leeft, zet alle inkomsten en uitgaven in een Excel sheet zodat je kunt zien wat je tekort komt. Ga dan net zolang strepen in je uitgaven totdat je genoeg overhoud.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heb je bij je opleiding niet de mogelijkheid om echt te gaan werken en dit achteraf als stage te laten tellen?

Fulltime werken zonder er echt geld voor te krijgen is echt niet grappig :o

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:36
Lethalis schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 09:01:
Fulltime werken zonder er echt geld voor te krijgen is echt niet grappig :o
En al helemaal niet als je een tijdje hebt gewerkt en daarmee ook flink wat geld hebt verdiend (je werkt voor je geld). Tijdens een stage denk je (waarschijnlijk) dat je werkt voor jan-lul, maar je werkt (denk ik) meer voor de ervaring die je opdoet.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005

drooger

Falen is ook een kunst.

School zou ik zeker niet laten vallen, omdat je daardoor vaak later veel meer geld kan verdienen en het is meestal gewoon handige kennis.

Skileraar opleiding zou je wel kunnen schrappen, ook al is het maar 1 uur per week. Het kost vast ook redelijk wat.

Snowboardles of Belcompany kiezen, hangt van verdiensten e.d. af.

Eigen onderneming alleen houden als het echt goed verdient.

Verder zou het handig zijn als je wat meer info kan geven over het hoe&wat, bijv. met school, wat voor richting/opleiding precies.

Op kamerjacht gaan, of terug naar je ouders.

Ophouden met roken e.d. als je dat doet.

Je kan ook kijken naar 'Geen cent te makken', zitten altijd interessante tips bij.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Stef is die minimale vergoeding die je voor je stage kan krijgen het minimum loon? Zo nee, dan kan je misschien met je school en het bedrijf waar je stage gaat lopen gaan praten om te kijken of ze je gewoon kunnen uitbetalen voor het werk dat je daar doet.

Dit had een jongen bij mijn zus ook.

Veel geluk

neetje999

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:05:
Stef is die minimale vergoeding die je voor je stage kan krijgen het minimum loon? Zo nee, dan kan je misschien met je school en het bedrijf waar je stage gaat lopen gaan praten om te kijken of ze je gewoon kunnen uitbetalen voor het werk dat je daar doet.

Dit had een jongen bij mijn zus ook.

Veel geluk

neetje999
Een stagevergoeding is niet verplicht dus of dit zin heeft?

ARME AOW’er

• Wmm
  • Laatst online: 10:15

Wmm

Waarom kun je eigenlijk door je stage minder werken? Je school kost je 39 uur per week zeg je, dat valt weg als je stage gaat lopen en daar komen dan weer 40 stageuren voor terug. Netto kost stage je maar één uur meer dan gewoon school en nu verdien je in die uren nog geld ook. Of heb je misschien lange reistijden oid?

Levert je eigen onderneming veel geld op? Zoniet, dan zou ik dat even in de wachtrij zetten (mits je niet in de problemen komt met klanten). Dat kun je dan later na je stage wel weer volledig oppikken.

In ieder geval, als je je nu al zit te stressen door de hoeveelheid werk dat je verricht dat moet je echt knopen door gaan hakken en mogelijk maar een stuk soberder leven. Hoewel we niet weten waarom je nu zo duur leeft. Als je rookt of drinkt moet je daar maar eens mee stoppen. En dure merkkleding is ook nergens voor nodig. Beter dat dan over een tijd overspannen zijn door alles.

[ Voor 20% gewijzigd door Wmm op 13-01-2006 21:21 ]

Verwijderd

Guardian Angel schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:15:
[...]

Een stagevergoeding is niet verplicht dus of dit zin heeft?
Dit heeft wel degelijk zin als je met school en je stageplaats overeenkomt dat je betaald krijgt.
Zoals het gebruikelijk minimumloon omdat je anders niet rond kan komen.

Dus dit heeft wel degelijk zin

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:36
Wmm schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:21:
Waarom kun je eigenlijk door je stage minder werken? Je school kost je 39 uur per week zeg je, dat valt weg als je stage gaat lopen en daar komen dan weer 40 stageuren voor terug. Netto kost stage je maar één uur meer dan gewoon school en nu verdien je in die uren nog geld ook. Of heb je misschien lange reistijden oid?
Hij spijbelt om te kunnen slapen/werken.
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 23:47:
(..) Ik zit ong. 40 uur per week op school. Tegenwoordig niet meer want ik spijbel regelmatig om bij te kunnen slapen of te kunnen werken. (..)

• Wmm
  • Laatst online: 10:15

Wmm

sylvesterrr schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 21:39:
[...]

Hij spijbelt om te kunnen slapen/werken.

[...]
Sorry, daar heb ik overheen gelezen.
Maar dan nog, nu krijg je toch de nodige uren betaald die je anders niet betaald zou krijgen.
Dat je dan een baantje op moet zeggen omdat je nu wel de volle 40 uur aanwezig moet zijn lijkt me dan niet zo erg. Maar goed, ik ken de cijfers niet natuurlijk. Dus misschien klopt het totaal niet wat ik zeg als je gaat rekenen.

Kun je met je ouders trouwens niet een regeling treffen over je nog openstaande schulden?
Dat zou ook weer een beetje verlichten natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, een overzicht van alle inkomsten.
Het is op dit moment maar tijdelijk zo, omdat dus aankomende maand alles om gaat, maar ik zal het toch even posten zoals het nu is. Het is misschien ook fijn om te weten dat ik deze week mijn laatste schuld heb afgelost en ik alleen nog maar wat geld terug moet stoppen in mijn onderneming. Dat mag zolang duren als ik zelf wil.

Inkomsten:
Belcompany: plus/minus €350,-
Skibaan: plus/minus tussen de 150 en 350 euro (heel verschillend, afgelopen keer 176, volgende keer ruim over de 300)
Stufi: €214,68 ong.
Eigen onderneming: Niks, alles gaat direct terug.
Lerarenopleiding skien is gratis.

Stage levert me dalijk €100,- per maand op, plus alle zaterdagen die ik werk normaal uitbetaalt.
Het probleem is, mijn werktijden daar zijn heel variabel. Ze zijn open van 9 tot half 7, en ondanks dat ik natuurlijk niet altijd aanwezig moet zijn zal ik daar veel moeten zitten. Omdat ik daar dus op een donderdag tot bijvoorbeeld 5 uur moet blijven, ben ik te laat in Den Bosch om daar bij de BelCo te werken. Ik krijg daar waarschijnlijk uurlijks meer betaalt dan bij de BelCo, dus dan is het wel interessanter om daar te werken op zaterdag.

Kosten:
Kamer: €250 inc gas/water/licht/internet/wasmachine.
Eten: €100 ofzo? let ik niet op, vind het belangrijk dat ik kan eten wanneer ik wil, en goed ook. Wel eet ik nog meerdere dagen in de week thuis, en donderdags en vrijdags betaalde de BelCompany ervoor.
Telefoonrekeningen: minimaal €60,- er word veel zakelijk, en ook veel prive gebelt. Verlagen kan niet, dus dit kan ook niet aangepakt worden.
Roken/Drinken: doe ik geen van beide. Nooit.
Kleding: Koop soms schoenen, omdat ik door mijn oude heen gelopen ben, maar dus bijna nooit. Koop zowieso bijna nooit kleren.

Meeste geld was ik dan ook kwijt aan rekeningen en schulden.
Nu ik het zo een beetje in een overzichtje zet ga ik het de aankomende maanden wat makkelijker krijgen, ware het niet dat ik zelf nog wat rijlessen en shit moet betalen (mijn ouders lappen eigenlijk wel, maar het duurt al veel langer dan de bedoeling wegens overstap rijschool) en ik wil toch een auto'tje kopen binnenkort.

Skibaan kan ik niet weg want ik heb daar een contract voor 3 jaar, en de skilerarenopleiding is gratis voor mij. BelCompany heb ik al gezegt dat ik waarschijnlijk weg ga, nog ff kijken hoe ik het met tijden fixen ga. En tsja, de eigen zaak. Dit zie ik als een cruciaal iets in mijn studententijd, want dit telt dalijk allemaal mee als ervaring in het bedrijfsleven en ik vind dit een legitiem belangrijk iets in mijn leven, waardoor ik dit ook niet stop ga zetten.

Het word dus maar even afwachten hoe ik alles regelen ga binnenkort.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:18:
Telefoonrekeningen: minimaal €60,- er word veel zakelijk, en ook veel prive gebelt. Verlagen kan niet, dus dit kan ook niet aangepakt worden.
Niet? Kijk eens bij dit bedrijf dan :)

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Iwes
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 23:10

Iwes

Blaat

Als je maar 214 stufi krijg betekend dat je geen aanvullende beurs krijgt, hiervoor in de plaats is dan de ouderbijdrage. Als ik jou was zou ik je ouders daar naar vragen, jij krijgt immers minder omdat zij zoveel verdienen... Scheelt weer 250 euro in de maand.

Blaat!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Simpel, je wilt en doet meer dan je kunt betalen. Eten wat en wanneer je wilt, rijlessen zelf betalen, binnenkort ook nog maar een auto, een eigen onderneming die alleen maar tijd en dus geld kost. Dat is natuurlijk geen goed idee als je wordt gedwongen de tering wat meer naar de nering te zetten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Wat ik een beetje mis aan je verhaal, wat zijn je doelen ? Wat wil je over 5 a 10 jaar zijn/bereikt hebben en hoe sluiten je baantjes/opleidingen daarop aan ?

Kijk niet zo naar de huidige financiele situatie, maar naar je toekomst. Ik zeg niet dat je je onnodig in de schulden moet werken, maar een lening voor bijv. een Bachelor opleiding kun je in de meeste gevallen goed verantwoorden, over 4 jaar pluk je daar zeker de vruchten van.

Wat is de functie van je eigen onderneming ? Hoe zie je die onderneming over 10 jaar ? (Ik zou zeker niet als eerste denken aan die onderneming schrappen, dit kan bijzonder goed op je CV staan namelijk, wel afhankelijk van wat je over een aantal jaar wil zijn/doen.

Wie zegt dat je niet weg kan bij dat ski-gebeuren ? Contracten zijn er om verbroken te worden als je snapt wat ik bedoel ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Taigu op 14-01-2006 14:33 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Rainmaker1987
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Even een kort rekensommetje gemaakt. De inkomsten die je overhoud zijn ongeveer €564,- per maand. Daar gaat €350,- aan eten en drinken, en woonkosten (sorry vergeten) vanaf houdt je over €214,-.
Ongeveer €90,- per maand aan schoolkosten? (kneem aan dat je zelf je school betaald alles erop en eraan). Een €50,- aan verzekering (dat is tegemoetkoming meegerekent).

Je belkosten geef je aan dat daar ook een groot gedeelte zakelijk bij zit. Als dat zo is moet je dat niet uit je eigen portemonnee halen maar uit die van je onderneming. Een auto moet je zowieso niet aan gaan beginnen dan kan je onderhand je huisje opgeven.

Deze posten houdt ik dan nog ongeveer over (effe snel uit mn eigen sheetje gehaald).
kleding
vervoer
abbonementen
Sport
Voor mezelf
vakantie
Kapper

Dit redt je nooit van de €74,- die je dan overhoudt. Ik zou zeggen, vraag inderdaad aan je ouders of ze hun ouderbijdrage willen betalen. Daarnaast is het zoals ook al gezegd geen probleem om iets van IB-Groep te lenen. Als je nu een goede studie doet verdient dit zich in no-time terug. Het is misschien ook slim om te kijken in hoeverre je eigen onderneming daadwerkelijk levensvatbaar/nuttig is. Als het nu met 10/20 uur niets opleverd had je in die tussentijd bij de BelCo nog eens €350 extra kunnen verdienen. (wel effe erbij zeggen dat als je iets niet probeerdt het zeker nooit wat wordt hoor, dus investeren moet kunnen)

Mijn tip: zet alles eens goed op een rijtje

edit:
woonkosten toegevoeg

[ Voor 3% gewijzigd door Rainmaker1987 op 16-01-2006 15:32 ]

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Kasboek is het magische antwoord ;)

Maak een kasboek(klinkt lekkr saai, duf en tijdverspilling), dat zet alles duidelijk op een rijtje zodat je weet aan welke inkomsten/uitgaven je kan werken.

Ik neem aan dat je voor de telefonie een mobiele telefoon gebruikt, misschien is het een idee om een abbonement te nemen aangezien je vast wel voor een vast bedrag per maand belt.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je 20 uur per week in je onderneming steekt, en je verdient er niet aan, dan mag ik hopen dat je goed aan het investeren bent, en die uren er in de toekomst dubbel en dwars uithaalt? Zoja, dan lijkt het me geen probleem om bij de IB-groep een lening aan te gaan.

Verder verdien je volgens mij 4 euro per uur bij de Belcompany. VIER EURO! Echt, zolang je nog eten kan kopen, waarom doe je dat? Kan je echt niets beters vinden?

• bigfoot1942
  • Niet online
Rainmaker1987 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 17:38:
Even een kort rekensommetje gemaakt. De inkomsten die je overhoud zijn ongeveer €564,- per maand. Daar gaat €350,- aan eten en drinken vanaf houdt je over €214,-.
350 voor eten en drinken? voor 100 euro zou je normaal moeten kunnen eten, als je t niet breedt hebt. Stappen enzo kan je dan natuurlijk vergeten ;) maar is ook geen levensbehoefte.
Alles wat je boven de 200 besteed lijkt me pure luxe...

• technopeuter
  • Laatst online: 10:20
Toen ik in jou situatie zat betaalde mijn ouders ervoor dat ik maar vooral GEEN biijbaantje nam tijdens de studie...
Dan denk je dat je CV ook niet gevult raakt.... nou ik werd voorzitter van een studentenclub.
Het is behoorlijk stom om je over je nek te werken tijdens je studie. Was de mooiste tijd van mijn leven!!!
en nu verdien ik in enkele dagen waar jij een maand over doet. het is zo relatief, neem dan een lening bij IB en geniet!

diskeltische lurker

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

technopeuter schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:14:
Toen ik in jou situatie zat betaalde mijn ouders ervoor dat ik maar vooral GEEN biijbaantje nam tijdens de studie...
Dan denk je dat je CV ook niet gevult raakt.... nou ik werd voorzitter van een studentenclub.
Het is behoorlijk stom om je over je nek te werken tijdens je studie. Was de mooiste tijd van mijn leven!!!
en nu verdien ik in enkele dagen waar jij een maand over doet. het is zo relatief, neem dan een lening bij IB en geniet!
Heel fijn dat jouw ouders vermogend genoeg zijn of waren om hun kind te laten studeren zonder dat er gewerkt hoefde te worden. Fijn dat je ouders je liever geld toestopten in plaats van je wat arbeidsethos bij te brengen. Fijn dat je voorzitter was van een studentenclub. Fijn dat je zo'n leuke tijd gehad hebt tijdens je studie. Fijn dat je in enkele dagen verdient wat de TS in een maand verdient. Echt harstikke fijn. Maar hoe helpen deze fijne dingen de TS nou een steek verder?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Nik
  • Laatst online: 08:50

Nik

Tja, ik ken het probleem, ik heb de afgelopen 8(!) maanden géén dag vrij gehad... Tot op vandaag :) Aangezien ik ziek ben... Maargoed...

Ik ga 2 dagen in de week naar school, loop 3 dagen stage, en werk 2 dagen (bijbaantje). Mijn stage werd _niet_ vergoed(!). Daarnaast verdien ik met dat bijbaantje het minimumloon. Erg pijnlijk dus, als student zijnde. Gelukkig mocht ik thuis blijven wonen, en hoefde ik niet op kamers, dat is namelijk stap 1 in "geld overhouden".

Inmiddels rij ik een Honda Prelude 2.0i, die ik volledig zelf betaal (dat wil zeggen, aankoop, verzekering, wegenbelasting, onderhoud én benzine). Hoe ik het doe? Simpel!

- ik rook niet
- ik drink niet
- ik ga niet regelmatig uit (soms als ik eens zin heb)
- ik heb een prepaid mobieltje die ik alleen gebruik voor nood (en mijn vriendin atm :P)
- ik hou iedere maand zelf mijn administratie bij
- ik woon thuis
- mijn studie wordt deels betaald door de IB, deels door mijn ouders, en een gedeelte door mij

Dit alles zorgt ervoor dat ik wél hard moet werken, maar dat ik wel alles kan doen wat ik wil. Ik weet dat niet iedereen de luxe van "thuiswonen" heeft, maar het scheelt zó ontzettend veel.

Daarnaast moet je gewoon prioriteiten stellen, iets wat moeilijk is, maar toch. Zo heb ik dus ook de keuze om uit te gaan, maar ik denk dan, voor die centen (50 euro per avond ben ik al snel kwijt), kan ik ook andere leuke dingen doen. En dat 4x per maand! Dat is gewoon 200 euro!

Om dit lange verhaal kort te maken, maak een overzicht voor jezelf, kijk waar je geld heen gaat, en hou dat gewoon eens goed bij. Denk dan eens bij jezelf (gewoon rekenen), stel dat ik (bijvoorbeeld) een maand niet rook, wat zou me dat opleveren? En dan kom je er wel.

It's all about the money, maar als je er niet mee om kan gaan, heb je een probleem...

• bigfoot1942
  • Niet online
lijkt me lichtelijk uit balans, als student om een auto te hebben en daarvoor geen dag vrij te hebben...
Je hebt OV als t goed is, duurt wat langer, maar om met minimunloon auto te kunnen rijden, dan moet dat wel extreem leuk werk zijn ofzo...

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 20:52

janklp

FortyTwo Capital

50 euro uitgaan is wel een aanzienlijke kostenpost. Ik besteed altijd 20 a 25 euro max. Verder is een auto niet echt nodig natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, verzekeringen en school betaal ik niet zelf. Heb het wel een tijd gedaan maar 1 studie (deze) krijg ik van mijn ouders, en mijn verzekering ook. Er word wat genoemt aan abonnements kosten, die ben ik al behoorlijk in toom aan het houden. Daar waar ik soms rond de 200e zat, zit ik nu maximaal op 100, en dat zijn echt uitzonderingen. Gemiddeld is het voortaan 50. Ook al bel ik zakelijk en moet het uit het bedrijf komen, dat doe ik niet. Heb geen zin om nog iets zakelijk aan te moeten sluiten, want dan loop ik met 3 abo's rond, om wat over te zetten zie ik ook niet zitten. Brengt veel te veel rompslomp met zich mee. (en ik weet het, want ik werk in een phoneshop ;)).

Wat ik in de toekomst wil? Geen idee. Ik zit heel hard te twijfelen tussen door studeren of gaan werken. Ik wil liever niet meer voor een baas werken, vandaar nu al een eigen zaak voor de ervaring. Wel wil ik een goede baan kunnen krijgen mocht er ooit wat mis gaan, dus een goede diploma om op terug te vallen is wel fijn eigenlijk. Erg lastig!
Ik hoop overigens dit jaar voor het eerst rendement uit mijn onderneming te gaan halen (doe het nu precies 1 jaar) en er uiteindelijk ook lichtelijk van te kunnen gaan leven. Maar ik doe het voornamelijk voor op mijn cv.

Waarom ik bij de BelCo werk tegen minimum? Wat moet ik dan? Ik zou echt niks anders weten behalve schoonmaker ofzo, en dat zie ik al helemaal niet zitten! De skibaan, ik kan mijn contract wel verbreken daar, maar dat kost me ong. 600 euro, en nog veel meer aan inkomsten. Ik zie daar dan het nut ook niet van in. Wel is het maar seizoenswerk, dus ook dit is vrij relatief. Heb nu nog ong. 8 piekweken (ong. 15 uur per week) en dan is dat schluss. Dan heb ik misschien nog 5 tot 6 uur per week en houd het daarmee op.

Ik ben er al achter gekomen dat ik iets van een kasboek bij moet gaan houden. Dan komen we er vanzelf wel achter waar al het geld naar toe gaat. Saai, en bonnetjes bij houden, maar wel zeer belangrijk. Want ook deze student wil dalijk auto gaan rijden :X

Het word maar even afwachten wat ik bij mijn stage adres in het weekend kan verdienen, ik hoop genoeg om definitief weg te kunnen bij de BC, maar dat zien we tzt nog wel. Het probleem blijft gewoon, hoe kan ik geld blijven verdienen, zonder er uiteindelijk aan onderdoor te gaan? Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nu beter kan gaan slapen omdat ik er dalijk alweer uit mag (10 uur, dus kan nog ff pitten :D) Maar na morgen ben ik toch alweer kapot. Ik heb eigenlijk nog het meeste problemen met hoe ik school moet regelen, moet er maandag natuurlijk 8 uur zijn, maar ivm tussentijdse toets moet ik dus de hele dag spijbelen...ook daar baal ik van, maar ik heb geen idee waar of wanneer ik anders de tijd van moet halen voor zoiets :X

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Als je niet ander goed verdienend en leuk werk kan vinden, laat anderen het dan voor je doen. Ga naar een uitzendbureau met je cv, ga online naar www.studentenwerk.nl of andere sites, er zijn genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Werk via uitzendbureau :X
Nee dank je :+

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Waarom niet, weet je gelijk waar je allemaal terecht kan komen en zij regelen het grootste deel.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

[b][message=25009924,noline]rickstar schreef op zaterdag 14 januari 2006 @
Heel fijn dat jouw ouders vermogend genoeg zijn of waren om hun kind te laten studeren zonder dat er gewerkt hoefde te worden.
Dat is zeker fijn. Anderen kunnen gewoon zeer voordelig bij de IB-groep lenen :)
Fijn dat je ouders je liever geld toestopten in plaats van je wat arbeidsethos bij te brengen.
Ach, hij kann nog van z'n 23e tot zijn 75e werken, dus het is écht niet nodig om dat voor die tijd al te gaan doen hoor.
Fijn dat je voorzitter was van een studentenclub.
Dat is zeker fijn, zo'n tent moet ook gerund worden. :)
Fijn dat je zo'n leuke tijd gehad hebt tijdens je studie.
Fijn dat jij dat fijn voor hem vindt. Toch lijkt het alsof je het niet helemaal meent?
Fijn dat je in enkele dagen verdient wat de TS in een maand verdient. Echt harstikke fijn. Maar hoe helpen deze fijne dingen de TS nou een steek verder?
Euhm, het helpt TS dingen in perspectief te zien? Dat het misschien verstandiger is om wat te lenen bij de IB-groep, in plaats van voor 4 euro per uur tijd te gaan verspillen bij BelCompany. Dat het belangrijk is om ook dingen voor jezelf te doen in je studententijd, en je niet alleen maar kapot te werken (want dat is TS nu aan het doen zegt hij zelf.)

Wat draagt jouw post eigenlijk bij? Totaal geen hol, behalve gemakkelijk kritiek leveren om niets op iemand die het misschien wat beter heeft gehad dan jij tijdens zijn studietijd.

En TS, je zal toch echt wat moeten snijden in je uitgaven. Zet in ieder geval dat idiote auto-idee uit je hoofd. Als je ouders je school en verzekeringen betalen, is er verder echt weinig reden om zoveel bij te moeten verdienen als jij doet...

Als je linux gebruikt zou je bijvoorbeeld kmymoney2 http://kmymoney2.sourceforge.net/index-home.html kunnen gebruiken om een kasboek bij te houden, kan je echt heel gemakkelijk alles invoeren en een enorm scala aan overzichten genereren :)

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:11
Zelf heb ik het ook gehad, me over de kop werken voor het minimumloon (20 uur p/w), veel gehobbie en een studie. Zo werkte ik dag en nacht in de fabriek, en dacht alleen aan het geld, en mijn toekomst kon mij worst wezen.
Je studie lijkt zo kansloos te floppen, en ja ik spreek uit ervaring. 2 jaar wezen werken en nog eens een studie geprobeerd, jammer, maar ik was teveel ingesteld op het leven van een werkende. Studie is bezig zijn met je toekomst terwijl je omkomt van de armoede, en juist daardoor lol trapt, dingen verzint en probeert elk einde van de maand de eindjes aan elkaar te knopen. Studerende mensen hebben altijd een terugval, werkende mensen veelal niet. Doe verstandig en kies voor je studie, of je kan voor de rest van je leven in onderbetaalde baantjes blijven hangen.

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je noemt dit al druk en een dure levensstandaard? :)
Ik denk dat je nog wel eens kan gaan schrikken van hoe andere mensen het doen dan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:18:
Ok, een overzicht van alle inkomsten.
Het is op dit moment maar tijdelijk zo, omdat dus aankomende maand alles om gaat, maar ik zal het toch even posten zoals het nu is. Het is misschien ook fijn om te weten dat ik deze week mijn laatste schuld heb afgelost en ik alleen nog maar wat geld terug moet stoppen in mijn onderneming. Dat mag zolang duren als ik zelf wil.

Inkomsten:
Skibaan: plus/minus tussen de 150 en 350 euro (heel verschillend, afgelopen keer 176, volgende keer ruim over de 300)
Eigen onderneming: Niks, alles gaat direct terug.
Lerarenopleiding skien is gratis.

Stage levert me dalijk €100,- per maand op, plus alle zaterdagen die ik werk normaal uitbetaalt.
Het probleem is, mijn werktijden daar zijn heel variabel. Ze zijn open van 9 tot half 7, en ondanks dat ik natuurlijk niet altijd aanwezig moet zijn zal ik daar veel moeten zitten. Omdat ik daar dus op een donderdag tot bijvoorbeeld 5 uur moet blijven, ben ik te laat in Den Bosch om daar bij de BelCo te werken. Ik krijg daar waarschijnlijk uurlijks meer betaalt dan bij de BelCo, dus dan is het wel interessanter om daar te werken op zaterdag.

Kosten:
Kamer: €250 inc gas/water/licht/internet/wasmachine.
Eten: €100 ofzo? let ik niet op, vind het belangrijk dat ik kan eten wanneer ik wil, en goed ook. Wel eet ik nog meerdere dagen in de week thuis, en donderdags en vrijdags betaalde de BelCompany ervoor.
Roken/Drinken: doe ik geen van beide. Nooit.
Kleding: Koop soms schoenen, omdat ik door mijn oude heen gelopen ben, maar dus bijna nooit. Koop zowieso bijna nooit kleren.

Meeste geld was ik dan ook kwijt aan rekeningen en schulden.
Nu ik het zo een beetje in een overzichtje zet ga ik het de aankomende maanden wat makkelijker krijgen, ware het niet dat ik zelf nog wat rijlessen en shit moet betalen (mijn ouders lappen eigenlijk wel, maar het duurt al veel langer dan de bedoeling wegens overstap rijschool) en ik wil toch een auto'tje kopen binnenkort.

Skibaan kan ik niet weg want ik heb daar een contract voor 3 jaar, en de skilerarenopleiding is gratis voor mij. BelCompany heb ik al gezegt dat ik waarschijnlijk weg ga, nog ff kijken hoe ik het met tijden fixen ga. En tsja, de eigen zaak. Dit zie ik als een cruciaal iets in mijn studententijd, want dit telt dalijk allemaal mee als ervaring in het bedrijfsleven en ik vind dit een legitiem belangrijk iets in mijn leven, waardoor ik dit ook niet stop ga zetten.

Het word dus maar even afwachten hoe ik alles regelen ga binnenkort.
Als ik jou was zou ik de aanvullende beurs bij ib groep aanvragen. je krijgt dan 740 euro per maand ipv nu je basis beurs. je moet dit bedrag later terug betalen als je afgestudeerd bent maar het helpt je nu wel.

Ik denk als je dat gewoon doet dan kan je alles nog blijven doen en enkel op zaterdag bijklussen of helemaal niet. Je skien kan je dan nog ook doen en als je toch niet kan slapen je bedrijfje.

in de onderstaande rekensom uitgegaan van het minimale.

ff rekensom:
huidig:
totaal(van het minimum uitgaande): 714.68 :'(

idee:
Belcompany: niets
Stufi: €740 ong.
Stage: 100
totaal(van het minimum uitgaande): 990 :)

• Rainmaker1987
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Ook nog even een aanvullend idee, ik weet niet hoe je aan je huis komt, maar ga ook eens kijken voor een huurtoelage of hoe dat nu ook heet. De huur is niet te hoog (mag tot €331) en je inkomsten zijn ook niet te hoog. Dus als het een normaal verhuurde woning is levert je ongeveer €125,- extra per maand op zonder dat je wat moet doen.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

714 euri de maand is genoeg, als je geen schulden meer hebt. Toch twijfel ik aan dat bedrijfje van je.

Je maakt er geen winst mee

Je leert er wel van, maar je kan nu ook ermee stoppen en over een paar jaar gewoon een verdienend bedrijf beginnen, als je echt in de tijdnood komt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedrijfje blijft, one way or the other. Dat gaat voor mij boven alles, ik denk dat niks zo goed op mijn cv staat als het (dan wel succesvol) runnen van een eigen zaak voor meerdere jaren. Ik denk dat dat het verschil kan maken tussen 1700 en 2000 euro salaris per maand (bijvoorbeeld). Dan is het ook nog eens de beste leerschool die er is, duur of niet, kansloos of niet, een betere opleiding dan dit is er gewoon niet.

Ik had eigenlijk voor mijzelf al besloten dat ik minder ging werken bij de skibaan, en weg bij de BelCo, maar dat word nu alleen nog weg bij de BelCo, sterker nog, heb deze week 6 uur meer werk op de skibaan dan vorige week, en dat zal de aankomende 4 weken ook nog zo blijven :/

Ik mag iig van mijn ouders niks bij de IB-Groep lenen, en zie dat persoonlijk ook niet zo zitten. Dan kan ik later duizenden euro's terug betalen die ik dan misschien beter aan iets anders kon besteden. Met andere woorden, ben nog steeds geen cent wijzer geworden. Mijn rug begint steeds meer last te geven, op school mijn eerste official warning gehad vandaag vanwege het vele afwezig zijn en het vele te laat komen, en ook nu nog zat te doen voor ik naar bed kan. Mag er wel weer om 7 uur uit.

Ik weet op dit moment echt niet meer hoe ik nog aan tijd moet komen. Ik hoop maar dat zodra ik mijn rijbewijs heb ik per direct een x aantal uur vrije tijd per dag meer heb. Ik koop in ieder geval een autotje, en mag hem op naam van mijn ouders verzekeren (ja ik weet het, maar bespaart ong. 700 euro per jaar ofzo, minimaal... :/) en dan kijk ik wel weer verder. Ik hoop dat mijn tijd beter word zodra ik stage loop. Wat meer vastigheid in mijn leven.

Student zijn is vreselijk! :X

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 22:51
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 00:35:

Ik mag iig van mijn ouders niks bij de IB-Groep lenen, en zie dat persoonlijk ook niet zo zitten. Dan kan ik later duizenden euro's terug betalen die ik dan misschien beter aan iets anders kon besteden. Met andere woorden, ben nog steeds geen cent wijzer geworden.

omg, je wílt ook gewoon geen goede raad aannemen he? |:( |:(

Als je ouders niet willen dat je leent, dan moeten zij het je maar geven, of ligt dat aan mij. Verder is een auto een luxe item voor mensen met besteedbaar inkomen.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, als ik met die auto ong. 15 tot 20 uur vrije tijd meer voor mijzelf kan kopen (een bus is niet snel he :X) dan heb ik dat geld er graag voor over. En ik snap ook niet waarom ik niet mag lenen, ik vind ook dat ze het me dan maar moeten geven, maar dat doen ze niet. En als ik ga lenen hoef ik me daar ook niet meer te vertonen. Ik mag zowieso al niet meer thuis gaan wonen omdat ik al verhuisd ben, maar ook dat is geen goede oplossing omdat ik dalijk toch 5 dagen per week in den bosch ben en niks meer op de baan te zoeken heb (dies gesloten dan).

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Best minder dan, zulke strenge ouders.

Als ik me niet vergis wil je later een eigen bedrijf beginnen, wat maakt er dan uit wat er op je cv staat? Het is toch je eigen bedrijf?

Lenen bij de ib-groep is niks mis mee hoor, als je nu iets van 2000 euro gaat lenen, dan verdien je dat later in 2 of 3 maand gewoon. Als je in geldnood komt, eerst bij je ouders proberen te lenen, daarna ib-groep.

• Hillie

Hillie

cryforhelp schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 01:08:
omg, je wílt ook gewoon geen goede raad aannemen he? |:( |:(

Als je ouders niet willen dat je leent, dan moeten zij het je maar geven, of ligt dat aan mij. Verder is een auto een luxe item voor mensen met besteedbaar inkomen.
^^ Met (in het geheel niet zo) stom. ;)

Als je van je ouders niet mag lenen bij IBG, dan moeten zij het je maar geven of lenen. En een auto heb je niet nodig (want nu ook al niet met je bedrijfje, anders had je hem al) als student, het is puur overbodige luxe. Ik pak meer dan 2600 bruto per maand (tweede jaar dat ik werk) en ik heb ook geen auto. Ik woon gelukkig dichtbij het bus- en treinstation. Ik heb een rijbewijs, maar gebruik het eigenlijk nooit. En als je werk hebt waarbij een auto nodig is, dan krijg je een leasebak. Nou ja, mijn wijze is natuurlijk niet 'de' standaard, maar ik wil aangeven dat een auto niet nodig is.

• technopeuter
FirePuma142 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:45:
[...]

Heel fijn dat jouw ouders vermogend genoeg zijn of waren om hun kind te laten studeren zonder dat er gewerkt hoefde te worden. Fijn dat je ouders je liever geld toestopten in plaats van je wat arbeidsethos bij te brengen. Fijn dat je voorzitter was van een studentenclub. Fijn dat je zo'n leuke tijd gehad hebt tijdens je studie. Fijn dat je in enkele dagen verdient wat de TS in een maand verdient. Echt harstikke fijn. Maar hoe helpen deze fijne dingen de TS nou een steek verder?
[quote]FirePuma142 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 23:45:
[...]

Ja fijn he? maar ik heb wel echt genoten van mijn studententijd en dat wens ik de topicstarter ook toe . ipv dat hij zich druk maakt over geld. (p.s. ik kreeg 180Euro/maand van mijn pa)
Maar 1 advies aan de TS : LEEF!
werken en veel geld komen daarna wel!
Dat je ouders je die IB-lening niet gunnen? Hoe oud ben je? als je financieel onafhankelijk bent van je ouders mag je zelf beslissen hoor!

diskeltische lurker

• Lethalis
  • Niet online
Die lening van de IB groep hoef je niet in 1 keer terug te betalen en de rente over de schuld is ook nog best laag heb ik mij ooit laten vertellen.

Persoonlijk zou ik liever een lening aflossen over 5 - 10 jaar, dan overspannen thuis zitten.

Bij een kamer heb je geen recht op huurtoeslag..

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 18-01-2006 13:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben 19, heb een kamer dus idd geen recht op huur toeslag, maar wel nog financieel afhankelijk van mijn ouders. Mijjn broers hebben allebij een tijdje wel bijgeleend, maar de eerste om zijn WO studie te kunnen betalne, en mijn andere om te kunnen zuipen. Daar waren mijn ouders ook niet blij mee.

Als het aan mij lag deed ik dat meteen, 2 a 300 per maand krijgen zonder er voor te werken lijkt me ideaal, dan kan je idd later terug betalen, maar om daarvoor ruzie te gaan maken thuis lijkt me ook niet de oplossing. Zo verplaats ik mijn probleem alleen maar.

En tsja, die auto...heb em toch echt hard nodig. Verbinding naar mijn stage adres is drie keer niks, voor mijn werk is het makkelijk om af en toe zelf wat te kunnen bezorgen en het halveert meer dan de helft van mijn reistijden naar de skibaan alleen al. Dat ding is een must, duur of niet.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Okee, je wilt niet bijlenen, je wilt je kosten niet verminderen maar gaat ze verhogen, dus je kan niet echt minder werken.

Eigenlijk is dit dus gewoon een klaagtopic :P. Nou, sterkte dan maar als je eraan onderdoor gaat. Doe geen gekke dingen :)

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:24:
1) Als het aan mij lag deed ik dat meteen, 2 a 300 per maand krijgen zonder er voor te werken lijkt me ideaal, dan kan je idd later terug betalen, maar om daarvoor ruzie te gaan maken thuis lijkt me ook niet de oplossing. Zo verplaats ik mijn probleem alleen maar.

2) En tsja, die auto...heb em toch echt hard nodig. Verbinding naar mijn stage adres is drie keer niks, voor mijn werk is het makkelijk om af en toe zelf wat te kunnen bezorgen en het halveert meer dan de helft van mijn reistijden naar de skibaan alleen al. Dat ding is een must, duur of niet.
1) Waarom zouden ze ueberhaupt kwaad worden? Hebben zij daar enige concrete reden toe?
2) Tsja, maar je moet hem toch ergens van betalen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je verdrinkt in de schulden. Als je een lening neemt, moet je het geld ervan wel nuttig besteden. Je moet ervoor waken dat je niet zometeen een lening neemt, nog meer kosten op je hals haalt, om vervolgens weer met dezelfde problemen te zitten.. alleen dan erger.

• Hillie

Hillie

eamelink schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:45:
Okee, je wilt niet bijlenen, je wilt je kosten niet verminderen maar gaat ze verhogen, dus je kan niet echt minder werken.

Eigenlijk is dit dus gewoon een klaagtopic :P. Nou, sterkte dan maar als je eraan onderdoor gaat. Doe geen gekke dingen :)
Dat idee bekruipt me ook een beetje. Nou ja, in ieder geval succes met wat je doet Stef.

Hoe bedoel je trouwens dat de verbinding slecht is? Moet je enorm lang reizen? En krijg je van je stage-adres een vergoeding voor je vervoer? Was het ook niet mogelijk om stage in de buurt te vinden? Dit heeft wel veel weg van veel andere topics waarin de TS z'n probleem voorlegt maar niks wil veranderen aan z'n situatie. Ik hoop dat ik het verkeerd zie, maar ik denk het tot dusverre niet.

• technopeuter
Je bent goed gek als een auto houd als student, waarom denk je dat je een OV-jaarkaart hebt? Weet je hoeveel dat ding kost als je em zelf moet kopen!
Reizen? dan leerde ik altijd in de trein.

diskeltische lurker

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 20:52

janklp

FortyTwo Capital

Als het aan mij lag deed ik dat meteen, 2 a 300 per maand krijgen zonder er voor te werken lijkt me ideaal, dan kan je idd later terug betalen, maar om daarvoor ruzie te gaan maken thuis lijkt me ook niet de oplossing. Zo verplaats ik mijn probleem alleen maar.
Je ouders kunnen niet eens zien dat je geld leent volgens mij. Maar ik zou er zeker met ze over gaan praten. Je bent het vast met me eens dat dit zo niet werkt. Als je nou gewoon eens normaal met ze om tafel gaat en de situatie eens uitlegd dan moeten ze dat wel begrijpen. Bijlenen is echt geen zonde, probeer ze dat maar eens duidelijk te maken.

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Stef,

Ik snap dat je geen ruzie wilt maken met je ouders. Ik heb zelf ook meerdere malen ruzie met mijn (redelijk strenge) ouders gehad om geld. Zij hebben het niet zo breed, en hebben mij zwaar gekort op mijn maandelijkse bijdrage. Net als jij stik ik in het werk (2 studies), en heb niet eens tijd voor een bijbaan.

Een lening van het IBG biedt uitkomst: maximaal lenen met 3% rente. Aan het eind van mijn studie (over 2.5 jaar, ben nu bijna klaar met m'n 1ste Bachelor) heb ik een schuld van ongeveer 30.000 euro (moet ook zelf collegegeld betalen in de laatste jaren). En weet je: ik maak me er geen seconde druk om. Als jij een opleiding hebt gedaan (of het nu MBO, HBO of WO is) haal jij het er direct uit, en kan je die lening snel afbetalen. Ja je kan niet gelijk een huis kopen als je een vaste baan vindt, maar is dat het waard om nu krom te liggen en niet te genieten van het studeren, je tijd kunnen steken in een goede opleiding die je je hele leven (hopelijk) gaat gebruiken?

Mijn tips:
-Hou je baan bij de snowboard/ski aan, want het lijkt me ook leuk werk.
-Zeg je baan bij de Belcompany op, behalve op zaterdag?
-Ga wel gewoon naar school, als je daar af getrapt wordt kan je het schudden en zijn de problemen alleen maar groter
-Als je zoveel tijd bespaart met autorijden: gebruik die tijd om het geld wat de auto kost terug te verdienen, en reken uit of je die tijd ook echt geld kan verdienen, en hoe de inkomsten uit deze tijd staan tegenover de kosten van een auto. Levert het geld op: doen. Moet je geld toeleggen: niet doen
-Je eigen bedrijfje is zeker belangrijk, en als jij het gevoel hebt daar veel van te leren en je vindt het leuk: gewoon blijven doen.
-Je zegt dat je boven je kunnen zit nu. Probeer ritme en routine te krijgen. Als je straks bij je stage werkt, probeer dan wat vastere tijden te vinden waarop je werkt en niet werkt. Je kan dingen beter volhouden als je weet waar je aan toe bent. Een leven vol stress omdatje nooit weet wat je straks moet of gaat doen, is erg taxerend.
-Het belangrijkste: probeer leuke dingen te doen. Niet perse uitgaan (doe ik ook nooit), maar meer genieten van de tijd die je in je eigen bedrijfje kan steken, ga af en toe lekker op de bank chillen met een leuke film ofzo, en geniet van de vrije tijd die je hebt.
-Tenslotte: peil voorzichtig bij je ouders waarom ze niet willen dat je een lening neemt. Hebben ze geen vertrouwen in je? Zijn ze te trots ("hun zoon heeft toch zeker geen lening nodig!")? Voorzien ze problemen? Je ouders doen het zeker weten niet om je te pesten, dus praat rustig met ze, maak er wat tijd voor, leg je (financiele) situatie uit, en zeg dat je het op deze manier niet meer ziet zitten. Je ouders willen vast het beste voor hun zoon, dus ga er van uit dat ze je willen helpen.
Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, zeker die van Afterparty05 was erg goed!
Het lijkt idd misschien een verkapt klaag topic, maar er zijn een aantal dingen waar ik dus inmiddels achter ben:
• Ik heb routine nodig
• Lenen is niet zo erg
• Ik moet het er eens goed met mijn ouders over hebben.

Mijn ouders hebben toegang tot mijn bankrekening, als daar geld op komt, kunnen zij het zien. Als er geld af gaat, kunnen zij het zien. Aan de ene kant heel vervelend, maar hierdoor kunnen ze wel meteen geld over maken als ik het nodig heb. Dan duurt het geen dag, maar een minuut. Niet dat dit zo vaak voor komt, maar toch.

Ik ga in ieder geval eraan werken om meer routine te krijgen. Zeker als ik dalijk weer 3 maanden full-time moet werken. Ik wacht een auto nog even af, ik mag hem dan iig wel op mijn ouders naam verzekeren (dat bespaart al gauw 700 euro per jaar) maar misschien kan ik iets met mijn werkgever regelen (ik werk dan immers bij volkswagen/audi).

Bij BelCompany stop ik na deze maand. Ik blijf er nog even aan, tot ik zeker weet dat ik bij audi/vw kan blijven werken als weekendhulp, maar verder is de planning dat ik daar weg ga. Op de skibaan ga ik ook wat minder werken. Na deze maand in ieder geval. Heb nu nog wat verplichte uurtjes, maar meer vaste uren komen er niet meer bij.

Ook heb ik een spreadsheetje gemaakt waarop ik mijn inkomsten kan zetten maandelijks, en kan kijken wat de vaste lasten worden die, of de maand erop. Dan kan ik kijken wat ik over houd, een schatting maken wat ik voor de variabele kosten nodig heb en aan de hand daarvan geld apart zetten om te sparen. Zo hoop ik geld over te houden in ieder geval.

Een hoop is me iig al een stuk duidelijker geworden, en misschien was het ook een beetje een verkapt klaag topic, maar ik heb er wel veel van geleerd.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Gewoon overleggen is geen optie? ;) Je hoeft niet perse ruzie te krijgen als je het allemaal duidelijk en rustig uitlegt. Je ouders zullen het ook niet altijd even breed hebben gehad en zich vast kunnen voorstellen dat je toch echt iets nodig bent.
Mijn ouders hebben toegang tot mijn bankrekening, als daar geld op komt, kunnen zij het zien. Als er geld af gaat, kunnen zij het zien. Aan de ene kant heel vervelend, maar hierdoor kunnen ze wel meteen geld over maken als ik het nodig heb. Dan duurt het geen dag, maar een minuut. Niet dat dit zo vaak voor komt, maar toch.
Dit vind ik toch wel vreemd. Ik neem aan dat je 18 jaar of ouder bent , ik zou dan mijn ouders absoluut geen directe toegang tot mijn rekening geven , zeker als ze je en geen tegemoetkoming geven en niet willen dat je geld leent. Niet zozeer uit vertrouwen maar meer uit principe. Maar dat is ook niet zozeer van belang.
En tsja, die auto...heb em toch echt hard nodig. Verbinding naar mijn stage adres is drie keer niks, voor mijn werk is het makkelijk om af en toe zelf wat te kunnen bezorgen en het halveert meer dan de helft van mijn reistijden naar de skibaan alleen al. Dat ding is een must, duur of niet.
Tja , soms moet je slikken als je ziet wat de reistijden met het OV zijn. Daar staat gelukkig wel wat tegen over , het is gratis , je kunt , mits je in niet al te drukke treinen zit andere dingen doen tijdens het reizen , je ogen een half uurtje dicht doen en lekker nietsen. Ook dat zou je misschien helpen , lekker eventjes nietsdoen is altijd fijn , vooral als je hard gewerkt hebt bij je stage.

En een auto , vergeet niet andere kosten zoals onderhoud , apk , wegenbelasting , verzekering , benzine en aanschafkosten. Dat spaar je allemaal uit als je met het OV gaat. Daar zal wat tijd tegenoverstaan , maar de 20 uur besparing die jij zo neer zet lijkt me wel erg sterk.

Overigens , over je eigen bedrijf , als het geen geld oplevert en alleen maar tijd kost , denk je werkelijk dat het doorgaan met het bedrijf verstandig zal zijn? Ik bedoel je kunt in principe nu al op je CV zetten dat je een eigen bedrijf hebt gehad en als ze er bij een sollicitatie naar vragen dan zeg je eerlijk dat je er geen tijd meer voor kon vinden. Dan heb je alsnog het voordeel dat het goed staat op je CV zonder ook maar iets neer te zetten wat niet waar is. Mag ik vragen waar je je dan mee bezig houd en wat voor bedrijf het is? Ik kan me goed voorstellen dat je toch iets hebt van: dit is mijn bedrijf en dat wil ik zo houden. Heb je het merendeel al niet geleerd en is het eigenlijk wel van toegevoegde waarde om het bedrijf nog te blijven runnen? Dat zijn allemaal zaken waar ik toch naar zou gaan kijken.

Maar als je met de dingen die je hierboven weergeeft goed uitkomt moet je uiteraard kiezen voor de dingen die jij het belangrijkste vind.

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Waarom ik zo graag met mijn bedrijf door wil blijven gaan?
2 redenen:
  1. Afgezien van dat het super op mijn cv staat, is het een geweldige leerschool, je leert alleen maar en het levert aan levenservaring onwijs veel op.
  2. Op een paar tientjes na was ik profitable het eerste jaar. Net geen winst dus, maar ik had dan ook behoorlijk geinvesteerd in een aantal dingen. Dit jaar zou ik dus winst moeten gaan maken, en als het goed is er ook wat meer van moeten kunnen leven. Maar dat komt in het volgende jaar wel.
Ik handel iig in auto-onderdelen, nu ik bij een dealer ga werken kan ik misschien nieuwe contacten op doen, en ik wil zoiets gewoon niet meer kwijt. Of ik later voor mijzelf ga werken of voor een baas gaat in eerste instantie toch afhangen van waar ik meer kan verdienen. Zodra ik het full-time wil doen zal ik toch vast een goede basis gelegd moeten hebben om het risico om een bepaalde tijd geen inkomsten te hebben te kunnen lopen.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:02

Cliffie

Trompetslet

Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 00:35:
Bedrijfje blijft, one way or the other. Dat gaat voor mij boven alles, ik denk dat niks zo goed op mijn cv staat als het (dan wel succesvol) runnen van een eigen zaak voor meerdere jaren. Ik denk dat dat het verschil kan maken tussen 1700 en 2000 euro salaris per maand (bijvoorbeeld). Dan is het ook nog eens de beste leerschool die er is, duur of niet, kansloos of niet, een betere opleiding dan dit is er gewoon niet.

Ik had eigenlijk voor mijzelf al besloten dat ik minder ging werken bij de skibaan, en weg bij de BelCo, maar dat word nu alleen nog weg bij de BelCo, sterker nog, heb deze week 6 uur meer werk op de skibaan dan vorige week, en dat zal de aankomende 4 weken ook nog zo blijven :/

Ik mag iig van mijn ouders niks bij de IB-Groep lenen, en zie dat persoonlijk ook niet zo zitten. Dan kan ik later duizenden euro's terug betalen die ik dan misschien beter aan iets anders kon besteden. Met andere woorden, ben nog steeds geen cent wijzer geworden. Mijn rug begint steeds meer last te geven, op school mijn eerste official warning gehad vandaag vanwege het vele afwezig zijn en het vele te laat komen, en ook nu nog zat te doen voor ik naar bed kan. Mag er wel weer om 7 uur uit.

Ik weet op dit moment echt niet meer hoe ik nog aan tijd moet komen. Ik hoop maar dat zodra ik mijn rijbewijs heb ik per direct een x aantal uur vrije tijd per dag meer heb. Ik koop in ieder geval een autotje, en mag hem op naam van mijn ouders verzekeren (ja ik weet het, maar bespaart ong. 700 euro per jaar ofzo, minimaal... :/) en dan kijk ik wel weer verder. Ik hoop dat mijn tijd beter word zodra ik stage loop. Wat meer vastigheid in mijn leven.

Student zijn is vreselijk en je denkt daarbij nog aan een auto?

Grow up, en jank niet zo :X

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Waarom is student zijn vreselijk, of juist heel mooi?

Het zijn allemaal eigen visies erop.

• Sur_G
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Sur_G

Like u Don't Know me?

Stef een dag heeft maar 24 uur, jij denkt dat deze 32 uur heeft daarom zit je nu in tijd nooit. Je kunt nou eenmaal niet alles tegelijk doen. Dat had je moeten beseffen toen je aan al die activiteiten begon.

...en student zijn is helemaal niet zo verkeerd hoor... tis hoe je er mee omgaat. Keuzes maken en verantwoordelijkeheid nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sur_G op 20-01-2006 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cliffie schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 13:14:
[...]

Student zijn is vreselijk en je denkt daarbij nog aan een auto?

Grow up, en jank niet zo :X
Hmm, misschien vind je het janken, maar ik heb tot nu toe nog nooit geklaagd over een aantal blessures (doorwerken met vocht in knie/beschadigde meniscus/verschoven rugwervel etc). Nja, heb al een aantal stappen ondernomen, dus binnen kort zou mijn leven wat soepeler en stuctureel beter moeten lopen. Kijken of het ook nog werkt :)

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 12:31
Wat vindt je werkgever(vw/audi) er van dat je een eigen handeltje in autoonderdelen hebt?????

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

Je moet gewoon je kosten drukken (minder auto rijden, auto eruit) en zielig doen bij je stagebedrijf dat je op jezelf woont en het niet breed hebt :)
Ik loop stage bij m'n bijbaan, 18 uur betaald, 22 uur stage vergoeding en ik kom maar 30 uur ... (opdrachten e.d. maken natuurlijk in resterende 10 uur :P )

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Pagina: 1