Toon posts:

Ambities eigen Computer Bedrijf

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben zoekende naar een vervolgopleiding, ik ben nog jong (17) en kan dus veel kanten op.
Hierna ga ik naar het MBO.
Ik heb dus nogal ambities om een eigen computer bedrijf te beginnen, dan niet alleen gericht op computers maar ook op audio, video gebied.
Zijn er mensen die ervaring mee hebben met een eigen pc winkel te starten?
Is er in de toekomst nog wel genoeg plaats ervoor? Zijn er na een gegeven moment de computers allemaal 'even' snel zodat niemand ooit nog wel eens een nieuwe computer nodig heeft?
Wat voor vervolgopleiding zou ik dan moeten kiezen? (Iets met bedrijfskundig)
En waar moet ik vooral op letten als ik een eigen computer bedrijf zou hebben?

Ik heb een voorkeur voor het verkopen van producten (computers,audio,video apparatuur) en bij de mensen/bedrijven langs gaan om bijv. een netwerk proffesioneel aan te leggen. En ik heb weinig met gehele dagen op kantoor zitten.
Ik ben al in talloze winkels geweest, en de kleinere winkels ook wel gezien maar daar ontbreekt toch wel iets aan. Als ik in een winkel als NoRRoD kom dan is dat allemaal groter en met personeel (die de kapotte onderdelen repareren/testen). Ook zit dat bedrijf in de stad ipv de kleinere steden/dorpen.
Ik werk nu al een tijdje in een slagerij en weet wel wat hard werken is, ook kreeg ik na een jaar al meteen een leidinggevende rol. Het verkopen gaat ook prima. Alleen de producten zijn anders...
Of zijn er misschien nog alternatieven die jullie mij kunnen aanraden, ICT is een groot woord namelijk.

edit:\\ Ik kom geregeld wel eens in een audio winkel, waar ze ook luidsprekers (van de beste kwaliteit) verkopen. En ook bij voetbal stadions langs gaan om de luidsprekers te installeren.
Dat is dus meer de audio/video kant op... Wat voor opleiding zou ik daarvoor nodig hebben? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zal het hen binnenkort ook nog wel eens vragen als ik er weer kom.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik kan je niet helpen, maar misschien heb je wat aan de volgende topics.
Eigen computerwinkel beginnen.
Inrichten computerwinkel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13

SmartDoDo

Woeptiedoe

Op het moment dat je eraan denkt zelf een winkel/bedrijf te starten dan lijkt me iets als dit de richting waar je naar moet kijken. Kennis van PC's, netwerken en ICT in het algemeen is leuk, maar ondernemerschap bestaat uit veel meer dan dat natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Hou er ook rekening mee dat vandaag de dag de prijsstunters zo weinig marge op de producten hebben dat een RMA al bijna een verlies opleverd. Of je moet een enorm hoog service/kwaliteits niveau hebben, of je moet enorm veel dozen schuiven. Ik zou persoonlijk mijn vingers er niet aan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik ben niet zo bekend met de computerbusiness, maar het is wel een erg moeilijke markt. De marges op producten zijn erg klein en (op prijs) concurreren met webshops is vrijwel onmogelijk. Daarnaast is je voorraad ontzettend snel verouderd wat goed inkopen lastig maakt. Je hebt weinig aan producten die al twee maanden bij jou op de plank liggen.

De kleine webshops werken niet met (of met een erg kleine) voorraad voor lage prijzen. En de grote shops (Mycom, Paradigit) kunnen veel tegelijk inkopen. Bij bedrijven waar ik over de vloer kom zie ik trouwens ontzettend vaak Dell, dus ook de zakelijke markt is lastig.

Wat over blijft is erg servicegericht gaan werken. Maar dat het kost jou veel tijd en dat zul je moeten doorberekenen in je prijs. Vraag is of je toekomstige klanten dat ervoor over hebben. Ik gok best dat er gezinnetjes zijn die extra hulp en service kunnen gebruiken, maar of jij je kosten ermee kunt dekken is maar de vraag.

Opleiding heb je in principe niet nodig als je echt gedreven bent en het ondernemer zijn in je zit. Ik zou alleen nog wat extra lessen Nederlands volgen. 'Proffesioneel' kom je niet over ;)
Ik heb ooit een eenmanszaak gehad en één van de belangrijkste dingen is dat je veel contacten hebt. Flink netwerken met personen die veel invloed (contacten) hebben.
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 23:12:
edit:\\ Ik kom geregeld wel eens in een audio winkel, waar ze ook luidsprekers (van de beste kwaliteit) verkopen.
Vergeet niet dat je bij dat soort dure merken vaak een officieel verkooppunt zult moeten worden. Betekend ook dat je aan flink wat eisen moet voldoen. Zo kan ik mij voorstellen dat één van de eisen is dat je een goede demoruimte (met geluidsisolatie) hebt zodat klanten de speakers kunnen beoordelen. Of dat je personeel naar verkoopcursussen van dat merk moet sturen.
Ik weet het niet, ben er niet bekend mee, maar ik geloof niet dat je zoiets zomaar in je showroom kunt zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Tom op 12-01-2006 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:57
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 23:12:
Ik heb dus nogal ambities om een eigen computer bedrijf te beginnen, dan niet alleen gericht op computers maar ook op audio, video gebied... Ik heb een voorkeur voor het verkopen van producten (computers,audio,video apparatuur) en bij de mensen/bedrijven langs gaan om bijv. een netwerk proffesioneel aan te leggen.
Ik denk dat je jezelf eerst maar eens goed moet afvragen wat je precies wilt. Wil je iets wat jij leuk vind? Of wil je 'een leegte' in de markt opzoeken? Computers bouwen, verkopen, repareren, netwerken aanleggen... dat zijn al vier verschillende dingen. En dan noem je daarbij ook nog audio en video... Wil je diensten gaan aanbieden of producten? Als je een onderneming wilt opstarten, dan is het verstandig om eerst eens een ondernemingsplan te schrijven. De Rabobank (eerste resultaat) geeft daarvoor goede suggesties.
Zijn er mensen die ervaring mee hebben met een eigen pc winkel te starten?
Ik heb van dichtbij gezien hoe mijn baas vanuit een bestaand bedrijf in een andere branch zijn pc-winkel heeft opgestart. Dat was heel leerzaam. Enkele klanten vroegen of wij PC's konden leveren, het bouwen werd een hobby, via een veilingsite werden meer PC's verkocht en nu hebben we na 3 jaar een eigen online computerwinkel met een aardige omzet (genoeg voor een eigen pand en 4 salarissen).
Is er in de toekomst nog wel genoeg plaats ervoor?
Jazeker. Het computergebruik neemt nog steeds toe. Bijv.: terwijl vroeger gezinnen vaak maar één computer hadden, krijgt tegenwoordig elk gezinslid een eigen pc.
Zijn er na een gegeven moment de computers allemaal 'even' snel zodat niemand ooit nog wel eens een nieuwe computer nodig heeft?
De gemiddelde levensduur van een computer... hmm, jaar of 4? Tussendoor af en toe een upgrade.
En waar moet ik vooral op letten als ik een eigen computer bedrijf zou hebben?
Het is niet makkelijk om in een bestaande markt een plek te veroveren en dan meteen je salaris te verdienen. Begin lekker klein. Daar kun je naast je opleiding al mee beginnen. Bouw een mooie website waarop je wat diensten of producten aanbiedt. Laat visitekaartjes maken en bouw een kennissen-netwerk op. Probeer vooral contact te leggen met ondernemers.

Maar waarom zou je niet gewoon een paar jaar bij iemand in dienst werken? Je bent pas 17 en hebt dus nog geen of nauwelijks werkervaring. Wat weet je van het bedrijfsleven? Hoeveel weet je van marketing? Enkele jaren werkervaring, en dan het liefst bij een kleine ondernemer, kunnen je een goede basis geven om je eigen ambities te verwezenlijken.
Tom schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 23:27:
Wat over blijft is erg servicegericht gaan werken. Maar dat het kost jou veel tijd en dat zul je moeten doorberekenen in je prijs. Vraag is of je toekomstige klanten dat ervoor over hebben. Ik gok best dat er gezinnetjes zijn die extra hulp en service kunnen gebruiken, maar of jij je kosten ermee kunt dekken is maar de vraag.
Service leveren aan particulieren is als kleine ondernemer niet te doen. In ieder geval niet bij de mensen thuis.

[ Voor 1% gewijzigd door MIster X op 04-02-2006 01:42 . Reden: :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:01

drooger

Falen is ook een kunst.

Weet je wat jij zou moeten doen?

Naar de kamer van koophandel gaan. ;)

Waar wil je de winkel dan hebben, stad/dorp/kleine stad?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
KvK natuurlijk zoals gezegd. Of even op dit forum kijken, daar vind je meer over het opstarten van een eigen zaak: http://www.higherlevel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een computer winkel zou ik op dit moment niet gaan beginnen.
Ten eerste zijn particulieren altijd de ergste klanten. Ze klagen om 5 euro.
en als ze het niet snappen bellen ze je op om te zeggen dat het kapot is.

Je moet het echt hebben van consultant bezoeken bij bedrijven.
Bij ons vragen wij 70 eruo ex btw aan de klant.
Deze week heb ik 35 uur bij klanten kunnen schrijven en de overige 15 uur is onderzoek,papierwerk,contacten met klanten.

Nou moet ik wel zeggen dat wij vooral leveren aan middenkader bedrijven en nog maar weinig klein bedrijf.

De organisatie hier groeit nog steeds verder door en elke week krijgen wij er nu meer klanten bij.
Gelukkig steeds grotere waar voor mij de uitdagingen zitten.

Als ik jouw was zou ik eerst enkele jaren gaan werken.

Ik spreek overingens uit ervaring.
3 jaar geleden ben ik zelf gestart maar gelukkig heb ik het nu verkocht.
je weet totaal niet wat je jezelf aandoet als je begint.
Mocht je het toch willen doen, ga dan eerst langs de kvk en zorg dat je een goede boekhouder
hebt want dat scheelt je al veel tijd

gelukkig heb ik tegenwoordig meer vrije tijd en ben ik mijn sociale leven weer aan het op bouwen.
altijd maar werken maakt eenzaam.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 16:02
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:04:[...]
gelukkig heb ik tegenwoordig meer vrije tijd en ben ik mijn sociale leven weer aan het op bouwen.
altijd maar werken maakt eenzaam.
Je moet een beetje een balans zien te vinden tussen werken en leuke dingen doen. Je kunt heel de dag werken maar dan ben je niet productief. Als je vaststeld wat je moet doen tussen 9-5 dan doe je veel meer per uur en houd je tijd over voor sociale dingen.

Maargoed, we gaan weer offtopic, betreffende je idee om een winkel te gaan beginnen: Het is mogelijk maar dan moet je jezelf wel kunnen onderscheiden en er veel eigen uren insteken. Het is echter niet uniek, je bent dan vooral aan het uitvoeren.

Heb je niet een idee waarvan je denkt van "nou, dat zou er nou echt moeten zijn" of "waarom doet niemand dat?" Misschien kan je beter iets unieks beginnen mocht je zo'n idee hebben.
Pagina: 1