[Python] Gebruiken of niet en de alternatieven?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RS_Jelle
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-04 14:27
Ik ben begonnen met programmeren in PHP en ik ben nu ook al even bezig met Visual Basic te leren (nog beginnend). Visual Basic is goed voor Windows software, maar ik wil nu ook programma's beginnen schrijven die ook in Linux werken (en eventueel ook MacOS en andere OS'en).

Daar ik nog geen gevorderde ben en het ook een hobby is (later wil ik wel informatica gaan studeren), leek Python me dus het beste (als dat dan goed begint te lukken, kan C++ komen). Je hoort er veel over (Google gebruikt het veel, ...), het is erg eenvoudig, goed om mee te beginnen, ... Ik ging dus even op zoek hier op P&W, maar ik vind er niet echt veel info en vragen over.

Mijn vraag dus: is het goed of zijn er betere alternatieven voor ik me er op stort?

[ Voor 6% gewijzigd door RS_Jelle op 12-01-2006 21:49 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:52

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik heb er zelf ook een tijd mee gewerkt, het is inderdaad vrij gemakkelijk, uitgebrreide libraries aanwezig, multiple assignments zijn mogelijk dus erg handig.

Slechts 2 opmerkingen:
1) Python en C++ zijn vrij verschillend, kijk naar pointers / references alleen al. In Python is alles een (reference naar een) object (zelfs "primitives"), in C++ heb je verder ook nog leuke dingen als templates.
2) Als je GUI's wilt gaan programmeren in Python vergeet dan Tkinter maar kijk naar wxPython, PyGTK of PyQt.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• RS_Jelle
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-04 14:27
Het lijkt me wat moeilijk om meteen met C++ te beginnen, of zit ik fout en kan je het wel meteen met goede (beginners)boeken leren i.p.v. eerst wat meer ervaring op te doen met een eenvoudigere taal om objectgeoriënteerd te programmeren? Want C++ is wel m'n "doel", daar het veel beter is qua mogelijkheden :)

[ Voor 5% gewijzigd door RS_Jelle op 12-01-2006 22:18 ]

Verwijderd

Je kan met Python de basisbeginselen van OOP best leren. Maar de rest kan je eigenlijk "weggooien" als je aan C++ begint, daar verschilt het toch te veel voor. Als C++ je doel is, probeer dan Thinking in C++ van Bruce Eckel. Dit boek is gratis van internet te downloaden (ff googlen), en behandelt zowel de basisprincipes van OOP als C++. Als je eerst naar Python wil kijken, kan je Thinking in Python van dezelfde auteur proberen (maar dat was de vorige keer dat ik ernaar keek nog niet veel soeps), of dive into python (www.diveintopython.org). Kijk ze allemaal eens door, dan weet je een beetje wat je aan beide talen hebt, welk niveau je aankan, en kan je een goede keuze maken.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Guido van Rossem vertelde drie dagen geleden is zijn Artima weblog dat Python bij Google behoorlijk veel gebruikt wordt (zoals je zelf ook al zei). Dat zegt op zijn minst dat het goed bruikbaar is en dat het nooit kwaad kan die taal te beheersen ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Confusion op 13-01-2006 09:43 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Confusion schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 08:54:
Guido van Rossem vertelde drie dagen geleden is zijn Artima weblog dat Python bij Google behoorlijk veel gebruik wordt. Dat zegt op zijn minst dat het goed bruikbaar is en dat het nooit kwaad kan die taal te beheersen ;).
C++ wordt bij veel bedrijven behoorlijk veel gebruikt. Dat zeg op zijn minst dat het goed bruikbaar is en dat het nooit kwaad kan die taal te beheersen ;)

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Erkens schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 09:01:
C++ wordt bij veel bedrijven behoorlijk veel gebruikt. Dat zeg op zijn minst dat het goed bruikbaar is en dat het nooit kwaad kan die taal te beheersen ;)
Daar vroeg de topicstarter niet naar. Hij beschouwt zelf C++ niet als alternatief voor Python.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Confusion schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 09:43:
Daar vroeg de topicstarter niet naar. Hij beschouwt zelf C++ niet als alternatief voor Python.
Hij zegt helemaal niet dat C++ geen alternatief is. Maar iig geeft het wel aan dat jouw argument om maar met python te werken nergens op slaat alleen maar omdat google het gebruikt, iets wat de topicstarter zelfs al aangaf ;)

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Mjah, ik ga niet met je lopen ruzien of de topicstarter nu wel of niet bedoelt eerst iets anders te willen dan C++; zo had ik het in ieder geval geinterpreteerd. Mijn argument om met Python te gaan werken is deugdelijk en is inderdaad net zo goed een argument om met Ruby, Eiffel, SmallTalk, Java of C++ zelf te gaan werken. De topicstarter wil een taal leren om het programmeren onder de knie te krijgen en daar is wat mij betreft vrijwel elke taal voor geschikt. Je kan ellenlange discussies voeren over het eenvoudig of moeilijk beginnen, maar het lijkt de topicstarter zelf blijkbaar beter om 'eenvoudig' te beginnen. Dan is Python prima geschikt. Niemand biedt een alternatief en de analyse van de topicstarter is gewoon juist, alleen moet hij durven zijn eigen oordeel te vertrouwen. Daarvoor wilde ik hem bevestigend antwoorden, zodat hij aan de slag zou gaan, in plaats van antwoorden af te wachten die hem alleen maar onnodig aan het twijfelen zouden brengen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Confusion schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 10:51:
Mjah, ik ga niet met je lopen ruzien of de topicstarter nu wel of niet bedoelt eerst iets anders te willen dan C++; zo had ik het in ieder geval geinterpreteerd.
Wie heeft het nu over ruzien? Ik dacht dat een topic was om te discussieren, blijkbaar heb ik dat dus fout en worden mijn posts als "ruzien" gezien :/
Mijn argument om met Python te gaan werken is deugdelijk en is inderdaad net zo goed een argument om met Ruby, Eiffel, SmallTalk, Java of C++ zelf te gaan werken.
Jouw argument was dat omdat bedrijf X het doet is het goed, dat is voor mij iig niet echt een argument waardoor ik over de streep getrokken zou worden ;)
De topicstarter wil een taal leren om het programmeren onder de knie te krijgen en daar is wat mij betreft vrijwel elke taal voor geschikt. Je kan ellenlange discussies voeren over het eenvoudig of moeilijk beginnen, maar het lijkt de topicstarter zelf blijkbaar beter om 'eenvoudig' te beginnen. Dan is Python prima geschikt.
Uiteraard is elke taal geschikt om mee te beginnen, dat ontken ik ook nergens.
Niemand biedt een alternatief en de analyse van de topicstarter is gewoon juist, alleen moet hij durven zijn eigen oordeel te vertrouwen. Daarvoor wilde ik hem bevestigend antwoorden, zodat hij aan de slag zou gaan, in plaats van antwoorden af te wachten die hem alleen maar onnodig aan het twijfelen zouden brengen.
C++ is een alternatief, alsmede elke taal, zeg je zojuist zelf.
Maar juist twijfel is imo goed om een juiste keuze te kunnen maken, gewoon induiken op de eerste de beste taal _omdat_ bedrijf X dat gebruikt lijkt me niet echt de beste keus ;)
Pagina: 1