[webcam] Wat is aan te raden voor linuxgebruik.

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik ben nu al weken op zoek naar een goede webcam voor gebruik met streaming ed.

Heb zelf nu 2 cams
- een Logiteck QuickCam Express (red. oude), maar de reso ervan is erg laag (350x270).
- een QWare EasyCam, wel goede reso (640x480), maar cam is beetje gaar (vaag beeld, uitval)

En ben eigenlijk op zoek naar een cam die:
- Goede linux support heeft
- Minimaal 640x480 is (liefst 800x600, en niet geinterpoleerd ofzo)
- Maximum van rond de 25 euro kost (minder als het kan)

Volgende al geprobeerd:
- Logiteck Quickcam Express (nieuwste) - Drivers gaan niet hoger dan 350x270 :(, als iemand een driver weet die dat wel kan, was verders relaxte cam :)
- Logiteck Quickcam Messenger (oem versie) - Zie de Express
- E-Tech Web Camera - Goed beeld, goede reso, maar het beeld verkleurd als de tering bij kunstlicht (het donkerblauw tapijt hier leek linoleum), dit omdat deze geen ir filter heeft, geen idee of je dat los kan kopen....

Ik ben ook een beetje aan het kijken naar de Philips webcams (niet geheel toevallig, loop stage bij philips en kan op verschillenden cams een red. korting krijgen), maar hiervoor lijkt geen driverontwikkeling meet te zijn, en kan nergens vinden of die cams nou wel of niet gaan werken.

Veel goedkope cams hebben maar CIF resolutie (wat ook ergens rond die 350x270 is), maar er zijn enkelingen zoals die e-tech die opzich helemaal goed zijn, maar kan er niet echt vinden...

Iemand een mening/tip/linkje naar goede logitech drivers of een ander duwtje in een leuke richting?

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
In Ubuntu heb je zoiets als Easycam:

https://wiki.ubuntu.com/Webcam

Als je nou een webcam aanschaft die voorkomt in de 'supported webcams' lijst. Dan zit je wel goed denk ik (ook bij andere distro's misschien).

http://blognux.free.fr/Liste/

Voor de rest kun je ook kijken of de fabrikant zelf oplossingen biedt voor Linux.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
BoXie schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 00:43:
Als je nou een webcam aanschaft die voorkomt in de 'supported webcams' lijst. Dan zit je wel goed denk ik (ook bij andere distro's misschien).

http://blognux.free.fr/Liste/
Op de "main site" van die gozert is ook gewoon de source etc etc etc te downloaden, dus daar kan iedere distributie (als 't goed is, je hebt Linux of je hebt het niet 8)) wat mee.

Verwijderd

Philips cams werken uitstekend. Deze worden zelfs in de kernel ondersteund.
Voor drivers die wel in development zijn kijk hier.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

woutur

Klauwtjes uit!

1) Goed en 25 euro zijn volgens mij onverenigbare stellingen
2) Philips cams zijn inderdaad goed, maar de pwc driver werkt slecht met amsn. Andere programma's werken wel prima met deze drivers.
3) Ik ken geen camera's die hoger dan 640x480 gaan. Dat ligt meer aan mijn kennis van camera's dan de technologie. Mochten ze er zijn, zijn ze vast duurder dan 70 euro.
4) Wat gebruik ik zelf: Logitech Quickcam 4000 Pro, Philips chipset. Doet het overal goed, behalve bovengenoemde aMSN.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik ga met woutur mee, ik heb een tijdje geleden zelf ook een Logitech Quickcam 4000 Pro aangeschaft en het beeld is echt geweldig, werkt tot nu toe met alles wat ik geprobeerd heb (dus alles wat v4l ondersteund) prima, nadeel is inderdaad de prijs.
Ik heb er doen 41 euro voor betaald, maar dat betaal je sowieso wel als je goede kwaliteit beeld wil hebben op 640x480.

En amsn heb ik nooit geprobeerd eigenlijk (waarom zou ik? kopete/gaim werkt toch veel beter)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:58

ATS

Hier ook een Logitech Quickcam 4000 Pro. Hij lijkt alleen lastiger leverbaar te worden. Het ding werkt echter zonder enig probleem, en geeft een goede kwaliteit beeld.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:32

woutur

Klauwtjes uit!

Dixons verkoopt de 4000 Pro voor 55 euro. Funprice voor iets minder. Ik vind zelf dat deze camera dat geld dubbel en dwars waard is. Vooral omdat de camera onder matige lichtomstandigheden heel goed presteert (CCD chip ipv CMOS geloof ik). Voor webcams voor mij een must omdat ik er alleen 's avonds gebruik van maak.

offtopic:
aMSN vind ik erg fijn werken, itt Kopete wat er vaak tussenuit hakte zonder reden en gaim wat ik te kaal vind.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wolfboy schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 07:28:
En amsn heb ik nooit geprobeerd eigenlijk (waarom zou ik? kopete/gaim werkt toch veel beter)
offtopic:
Omdat Gaim geen webcam-support heeft? Althans niet in 1.5.0 en in de 2 beta 1 is het enorm brak, althans, ik heb het in Gentoo niet aan de praat gekregen...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Heb vandaag een Philips cam gehaald, de DMVC 300K om precies te zijn (een van de weinige goedkope).

Maar heb 'm nog niet werkend gekregen, schijnt een sonix chipset in te zitten waar (nog) geen driver voor is :(

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Osiris schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 12:53:
[...]

offtopic:
Omdat Gaim geen webcam-support heeft? Althans niet in 1.5.0 en in de 2 beta 1 is het enorm brak, althans, ik heb het in Gentoo niet aan de praat gekregen...
offtopic:
Niet geprobeerd maar hiermee zou het moeten kunnen: http://gaim-vv.sourceforge.net/

Enne, eerlijk gezegd gebruik ik webcam support nooit, tenminste ik heb het nog nooit gebruikt ;)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
<schop>

Ben nu een beetje naar de (wat oudere) Thrust Spacec@m 320 aan het kijken, om die over te nemen van een neefje van mij, iemand ervaringen met deze webcam (drivers lijken goed te zijn).

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:15
Ik heb zelf al jaren een (USB) Creative videoblaster, die uitstekend werkt onder linux, zij het slechts in max 640x480. Ik mag aannemen dat er inmiddels meerdere (goedkope) webcams beschikbaarzijn met de OV511 chip.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

SA007 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:49:
<schop>

Ben nu een beetje naar de (wat oudere) Thrust Spacec@m 320 aan het kijken, om die over te nemen van een neefje van mij, iemand ervaringen met deze webcam (drivers lijken goed te zijn).
Drivers werken redelijk (kan zijn dat de driver standaard rgb/bgr verwisseld) en als het donker is geeft ie soms de helft van de frames als puur zwart :P

Mja, voor de rest, de cam werkt (met fel licht) wel goed, niet fantastisch maar dat kan je ook niet verwachten voor die prijs :P

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:36

M-ThijZ

Riding on Rails

SA007 schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 20:49:
<schop>

Jep, deze werkt. Hep hem zelf namelijk ook.
Een tijdje geleden zijn er kernel modules uitgekomen voor de nieuwste kernes (2.6.4 heb ik zelf getest).
Maar onder Kopete heb ik het niet werkend gekregen, dat kan zijn omdat het Kopete V4L2 nodig heeft terwijl de driver gewoon V4L ondersteunt, maar daar weet ik het fijne niet van.
In ieder geval heb ik het onder kernel-2.6.14 werkend gekregen.

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Om deftig beeld te krijgen, ben je quasi verplicht om een Firewire camera te kopen. Al kan het zijn dat ik een beetje achterloop en dat er ondertussen al deftige USB 2.0 camera's zijn.

Als streaming programma kan ik je "spook" aanraden. Gebruikt een MPEG4-codec, ondersteunt meerdere streams, wachtwoorden, geluid erbij, prachtig gewoon!

Ikzelf heb een Philips ToUCam II XS, waarvoor ik de ov511-drivers gebruik. Redelijk beeld, maar soms vrij donker. Ik raad je geen philips aan, de kernel module support (pwc) is verdwenen door een ruzie tussen de maintainer van de module en de kernel devs.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Parasietje schreef op zondag 15 januari 2006 @ 19:12:
Ik raad je geen philips aan, de kernel module support (pwc) is verdwenen door een ruzie tussen de maintainer van de module en de kernel devs.
Daar is inmiddels een hele goede open source versie van gekomen, dus dat is niet zo'n probleem hoor :)

Pagina: 1