Sigma 18-50 2.8 inruilen voor een 10-20 doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb op dit moment 3 objectieven:

18-50 2.8 EX DC
24-70 2.8 EX DG
70-200 2.8 EX DG

Allemaal Sigma uiteraard.

Gezien de grote overlap zit ik er over te denken om de 18-50 om te ruilen voor een echte groothoek 10-20 F4-5.6 van Sigma.

Zoals je ziet is dit wel een F4 lens (maar wél HSM!).

De grote overlap (6mm) zorg er voor dat ik het 18-50 objectief practisch nooit gebruik.

Ongetwijfeld moet ik hier voor bijbetalen, maar het gaat er me vooral om, ongeacht wat het evt kost, of dit een slimme zet is.

Alvast bedankt voor de reacties !

EDIT:

Nou even het volgende, dit zijn mijn huidige opties:

Canon 10-22 Valt af, te duur voor dat het is, krijgt er niet eens een kap bij
Sigma 12-24 DG Valt af, geen uv filter mogelijk geen bescherming tevens ook vrij duur
Sigma 10-20 EX DC kanshebber, is mooi omdat ik al alles Sigma heb, maar heeft ook zijn nadelen
Tokina 12-24 4.0 Pro Goede kanshebber, redelijke prijs, moet alleen wel iets afgestopt worden en heeft last van CA

Moeilijk, Moeilijk, Moeilijk.

[ Voor 39% gewijzigd door Fairy op 13-01-2006 00:24 ]

Verwijderd

Of het een goed idee is ligt aan jezelf denk ik. Als je meer groothoek wilt hebben zou ik het zeker doen. Maar omdat je aangeeft het stukje bereik van 18-24mm bijna nooit te gebruiken weet ik niet of je dan wel behoefte hebt aan meer groothoek.
Maar een lens stof laten happen omdat je hem nooit gebruikt is natuurlijk altijd zonde ;)

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:19:
Of het een goed idee is ligt aan jezelf denk ik. Als je meer groothoek wilt hebben zou ik het zeker doen. Maar omdat je aangeeft het stukje bereik van 18-24mm bijna nooit te gebruiken weet ik niet of je dan wel behoefte hebt aan meer groothoek.
Maar een lens stof laten happen omdat je hem nooit gebruikt is natuurlijk altijd zonde ;)
Lenzen wisselen voor die 6mm vind ik niet prettig. De wijde groothoek mis ik wel!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

of dit een slimme zet is.
Als je dat wide-deel van de 18-50 echt niet gebruikt: ja! De 10-20 is een behoorlijk andere lens heb ik gemerkt dan een 'normale' zoom: dus dat is opnieuw leren fotograferen, extra leuk. En daarnaast: f/4 ~ f/5.6 is niet zo'n hel hoor, werkt prima :)

LinkedIn
Instagram

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Gewoon doen dan, die 4mm tussen de 20 en 24mm zul je nu ook wel niet zo hard missen zeker? En dan heb je er meteen een volwaardige groothoek bij.

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Fairy schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:24:
[...]

De wijde groothoek mis ik wel!
Dan zou ik het gewoon doen ja.

• Fairy
  • Niet online
een 12-24 EX DG is ook mogelijk, maar wel een stuk duurder, maar die is wel meteen fullframe geschikt.

Damn da's wel moeilijk :P maar als ik in de toekomst een fullframe cam koop ooit, dan ben ik natuurlijk wel voorbereid.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:57
mocht de 18-50 2.8 EX de deur uit gaan, laat het even weten ;)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Fairy schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:32:
een 12-24 EX DG is ook mogelijk, maar wel een stuk duurder, maar die is wel meteen fullframe geschikt.

Damn da's wel moeilijk :P maar als ik in de toekomst een fullframe cam koop ooit, dan ben ik natuurlijk wel voorbereid.
Je kunt ook dan die 10-20 wegdoen, aangezien die 12mm nu hetzelfde oplevert als 19mm op fullframe.

• Fairy
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:59:
[...]

Je kunt ook dan die 10-20 wegdoen, aangezien die 12mm nu hetzelfde oplevert als 19mm op fullframe.
10-20 wegdoen? Die wil ik juist kopen :P

Ik heb wat reviews gelezen over die 12-24 en die gaat het niet worden. Hij is dan wel heel mooi, maar je kunt er geen filters op zetten ter bescherming omdat het glas bol is, en tevens is de zonnekap totaal userless voor een cropfactor camera.

Dan is het toch maar beter een DC lens te nemen, is goedkoper, helaas niet AF compatible en je heb geen 20-24 bereik, maar dat moet ik maar voor lief nemen.

Tja http://www.photo.net/equipment/tokina/12-24-f4/ die komt er ook niet slecht uit, whelp :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 12-01-2006 21:34 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Fairy schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:08:
[...]

10-20 wegdoen? Die wil ik juist kopen :P
Lezen: "Je kunt ook dan die 10-20 wegdoen"

• Fairy
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:49:
[...]

Lezen: "Je kunt ook dan die 10-20 wegdoen"
Ow sohw, snorry :)

Mijn voorkeur begint nu echt richting de sigma 10-20 te gaan, mede door het feit dat ik nu alleen al sigma heb, maar ook doordat de eventuele tegenhanger de canon bijna 2x zo duur is, dat ding moet je de zonnekap los bijkopen voor bijna 100 hollandse guldens! voor een stukkie plastic. Bij Sigma krijg je de kap, zelfs een tasje er gewoon bij zoals het hoort.

Morgen rond half 11 vertrek ik richting de fotozaak, mochten jullie nog ideeën hebben, of zeg je van die sigma moet je écht niet kopen daarom en daarom, dan hoor ik het graag :)

Alternatieven zijn ook welkom :)

• Fairy
  • Niet online
Toch nog even laten weten wat het is geworden:

een Tokina 12-24 F4.0 AT-X PRO SD (IF) DX etc etc. ;)

Dus ik kan weer een tijdje vooruit :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:52

YellowCube

Wait...what?

^^ is een leuk lensje. De Nikon variant staat bij mij nog steeds in het overwegingslijstje.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:40

Marc H

- - Is wakker - -

Waarom heb je voor de Tokina gekozen?

Heb zelf de sigma 10-20, en een vriend van mij de tokina. Mijn reden voor de 10-20 te gaan was dat ik naast de 24-70 EX Sigma, ook al een 20mm Sigma F1.8 prime had. De 10-20 sloot gewoon beter aan.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Fairy
  • Niet online
Marc H schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:27:
Waarom heb je voor de Tokina gekozen?

Heb zelf de sigma 10-20, en een vriend van mij de tokina. Mijn reden voor de 10-20 te gaan was dat ik naast de 24-70 EX Sigma, ook al een 20mm Sigma F1.8 prime had. De 10-20 sloot gewoon beter aan.
Advies van Konijn. Ik had echter wel begrepen dat deze lens een fullframe dekking had, maar dit bleek niet het geval, dit ivm toekomstig evt een fullframe camera.
Ik kan natuurlijk altijd nog teruggaan om een 12:24 Sigma fullframe te halen, maar ik ben nog niet overtuigd van de kwaliteiten van deze Sigma en denk dan ook dat ik de Tokina blijf houden.

Daarnaast sluit 12-24 perfect aan op 24-70 en 70-200 :*

Enige nadeel wat de Tokina wel heeft is iets meer Purple Fringing dan bijvoorbeeld de Sigma 10-20, maar er staat tegenover dat de Tokina wel superscherp is, en de kleuren bevallen mij ook heel goed. Focus is supersnel en geruisloos, wat ik niet had verwacht, maar het focusbereik is dan ook kleiner dan een standaardlens.

De Sigma 12-24 fullframe schijnt een stuk minder te presteren op een dSLR. Door het fullframe komt bij wijd beeld de zon natuurlijk vaak in het beeld wat naast ze sensor valt, maar wel zorgt voor sterke vermindering van contrast. Daarnaast is de scherpte ook minder.

De Tokina kleurt van nature wel redelijk warm, maar dit vind ik zelf juist wel prettig want bij het post-processen merk ik vaak dat ik het ook regelmatig warmer bijregel :) Koude foto's krijg ik het zo rillerig van :P

PS. Waarom sloot bij jou een 10-20 beter aan _omdat_ je een 20 prima had :? dan lijkt me het bereik tussen 20 en 24 nog steeds niet gevuld...

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 13-01-2006 16:19 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:40

Marc H

- - Is wakker - -

Het gat tussen 20 en 24mm heb ik nooit last van gehad, terwijl het verschil tussen 10 en 12 mm soms wel uitmaakt tussen net de foto wel en niet kunnen maken.

Verder is de Sigma minder lichtsterk als de tokina, op 20 mm, maar met een 20mm f1.8 in je tas is dat geen probleem, verder gebruik je een WA toch meestal op F6-F8.

Verder werkt de 10-20 ook op full frame vanaf een milimeter of 12-14 (oid, las het ergens, en weet niet meer waar). Maar als ik mij ooit eens een 1D(S)MII kan veroorloven kan een FF wide angle er ook wel vanaf. ;)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Fairy
  • Niet online
Marc H schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:18:
Het gat tussen 20 en 24mm heb ik nooit last van gehad, terwijl het verschil tussen 10 en 12 mm soms wel uitmaakt tussen net de foto wel en niet kunnen maken.

Verder is de Sigma minder lichtsterk als de tokina, op 20 mm, maar met een 20mm f1.8 in je tas is dat geen probleem, verder gebruik je een WA toch meestal op F6-F8.

Verder werkt de 10-20 ook op full frame vanaf een milimeter of 12-14 (oid, las het ergens, en weet niet meer waar). Maar als ik mij ooit eens een 1D(S)MII kan veroorloven kan een FF wide angle er ook wel vanaf. ;)
Over een jaar of 2 is een fullframe camera net zo duur als een 20D nu.
Pagina: 1