• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:35
Beste luitjes,

Sommigen weten het al, ik heb een nikon d1 aangeschaft voor een minimaal bedrag. Nu werkt de CF en de LCD niet meer. Probleem is niet helemaal duidelijk, CF lijkt me bekabeling, waarom LCD niet werkt zie ik nog niet echt (bekabeling lijkt logisch).

De d1 is nikon's eerste commerciele dSLR; een vlaggenschip, gebaseerd op de F5 (je kan zelfs het filmhuis er nog in zien zitten). De d1 die ik heb is helaas erg gehavend, maar mechanisch nog in orde. Nu ga ik proberen het fixen, maar helemaal hoe weet ik nog niet.

Ik heb 1 parts manual, en een gewone manual. De parts of service manual legt beetje uit hoe je de camera open moet maken. Dat is al aardig gelukt, pics volgen later. Het is wel een enorm gedoe.

Als er iemand tips/hints heeft, graag :P

Ik ga nog nikon mailen of zij wat weten :)

|>

Verwijderd

Ik heb wel een vraag: Waarom koop je een D1 als je zelf met Canon schiet?
offtopic:
omdat Nikon toch beter is? :P

Succes en houd ons vooral op de hoogte wat betreft de reparatie! De D1/2 series van Nikon blijven nou eenmaal mooie apparaten :9~

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Gaaf project, hoop dat je leuke pics hebt van de binnenkant. Vooral van zo'n omgebouwde analoge lijkt me dat erg leuk.

En... succes natuurlijk.

www.casarodriguillo.com

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Hmm, je hebt in ieder geval een lader nodig voor die twee slechte EN4 accu's ;) Gefeli, man €50 is eigenlijk geen geld voor zo'n brok techniek

Denon AVR-X3600H

• simon
ok, jongens, dat wordt dus niets, ik heb 'm helemaal overhoop gehaald, ding is nogal slecht aan toe...

die accu's sucken inderdaad arsch, ThunderNet wil 'm wel overkopen, als collecters object, maar goed. Ik heb inca nog gemaild, laatste kans. Maar ding is veels te complex om te fiksen, en eigenlijk te ver heen :X

|>

• Pinin
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

tjee, wat een vroegtijdig einde van een topic :|

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Simon schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:31:
ok, jongens, dat wordt dus niets, ik heb 'm helemaal overhoop gehaald, ding is nogal slecht aan toe...

die accu's sucken inderdaad arsch, ThunderNet wil 'm wel overkopen, als collecters object, maar goed. Ik heb inca nog gemaild, laatste kans. Maar ding is veels te complex om te fiksen, en eigenlijk te ver heen :X
Zonde, ik hoop dat het je niet al te veel geld heeft gekost. Accu's zou opzich niet zo'n probleem zijn, daar zijn nep exemplaren voor. Maarja, als die echt stuk is... :/

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:49

Zoefff

❤ 

Zonde man, een leuk fix-projectje was wel geinig geweest. Kan je niet ergens nog een tweede braquetm D1 vinden, en daar wat organen uithalen?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• simon
Zoefff schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:52:
Zonde man, een leuk fix-projectje was wel geinig geweest. Kan je niet ergens nog een tweede braquetm D1 vinden, en daar wat organen uithalen?
nope, deze is te ver heen heb ik begrepen, pa heeft meegekeken, hij zei, fixable, mits je nikon engeneer bent/service mans, dus die krijgen mailtje. Maar kans is minimaal. Al 't rubber zit er slap op hé, is te lijmen, maar alsnog. Dat soort dingen, en ThunderNet krijgt 'm voor 50, daar heb ik 'm ook voor gekocht :)

Btw, ik zou overigens nog ergens graag een 2e hands d1 willen hebben, maar dan heel. Iemand nog tips? Die camera bevalt me namelijk enorm.

[ Voor 13% gewijzigd door simon op 12-01-2006 22:01 ]

|>

Verwijderd

Simon schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 22:00:
[...]
Btw, ik zou overigens nog ergens graag een 2e hands d1 willen hebben, maar dan heel. Iemand nog tips? Die camera bevalt me namelijk enorm.
Als je er dan toevallig 2 vindt...

/me pauluzzz lijkt een D1 ook super cool :9 (maar hij zal wel niet de enige zijn)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Jammer, maar toch wil ik die foto's zien! :)

• simon
hij is gewisseld van eigenaar, naar ThunderNet, pics gaat niet lukken, hij zit weer dicht, misschien later nog.. Was beetje hels karwei om open en nog erger om dicht te maken :P

|>

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Simon schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 22:25:
hij is gewisseld van eigenaar, naar ThunderNet, pics gaat niet lukken, hij zit weer dicht, misschien later nog.. Was beetje hels karwei om open en nog erger om dicht te maken :P
Dan vraag ik Bart zelf wel es of ik em mag zien. :P

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

MartijnGizmo schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 22:33:
[...]

Dan vraag ik Bart zelf wel es of ik em mag zien. :P
Die kans krijg je @ The meet ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10

ThunderNet

Flits!

En dan doen we een kickje :P ik heb wel pics :D

Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/stuk_sm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/stuk2_sm.jpg

Ik heb hem gister grotendeels uit elkaar gehaald en iig al het lijm verwijderd, dat was al een flink karwei. De bekabeling heb ik gecontroleerd en lijkt te kloppen.

Mechanische / lichtmetings gedeelte doet het perfect.
Wat niet werkt:
  • CF
  • Display
  • TV-out
  • Firewire
Waarsch. dat dus in het sensor gedeelte iets stuk is. Maar ik kan nergens een electronische repair manual vinden. Alleen maar hoe je 'm uit elkaar krijgt. Misch. dat iemand weet waar ik dat kan krijgen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Frogmen
  • Niet online
Dit soort electronica kan niet meer gerepareerd worden het enige wat je kan doen is Inca bellen (die weten waarschijnlijk zo welke print te vervangen) en een nieuwe print bestellen of op zoek gaan naar een tweede exemplaar met een andere storing bij voorkeur mechanisch.
Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Frogmen schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 15:45:
Dit soort electronica kan niet meer gerepareerd worden het enige wat je kan doen is Inca bellen (die weten waarschijnlijk zo welke print te vervangen) en een nieuwe print bestellen of op zoek gaan naar een tweede exemplaar met een andere storing bij voorkeur mechanisch.
Succes
Inca bellen? Als ze ergens balleservice geven is het wel inca :X sorry
Ik vrees alleen dat ze er weinig voor gaan voelen je te helpen.

Ik hoop wel dat het je lukt in ieder geval!

PS heb je de shutter al een keer losgehad om te zien of de sensor er nog fatsoenlijk uitziet?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:11
ThunderNet schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 14:34:
En dan doen we een kickje :P ik heb wel pics :D

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb hem gister grotendeels uit elkaar gehaald en iig al het lijm verwijderd, dat was al een flink karwei. De bekabeling heb ik gecontroleerd en lijkt te kloppen.

Mechanische / lichtmetings gedeelte doet het perfect.
Wat niet werkt:
  • CF
  • Display
  • TV-out
  • Firewire
Waarsch. dat dus in het sensor gedeelte iets stuk is. Maar ik kan nergens een electronische repair manual vinden. Alleen maar hoe je 'm uit elkaar krijgt. Misch. dat iemand weet waar ik dat kan krijgen?
Misschien kan je de af-motor van de D1 overzetten in je D70? Heb je daar ook lekkere af op met niet af-s objectieven :D

Hail to the king baby!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Probeer het anders eens bij een andere importeur, of bij zo'n hobby-reparateur. Die weet misschien wel een adresje :)

Verwijderd

urk_forever schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 16:26:
[...]
Misschien kan je de af-motor van de D1 overzetten in je D70? Heb je daar ook lekkere af op met niet af-s objectieven :D
Als dat zou kunnen onstaat er straks een levendige handel in kapotte D1/2 body's :P

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 13:22:
[...]

Als dat zou kunnen onstaat er straks een levendige handel in kapotte D1/2 body's :P
Helaas, dat grapje durf ik niet uit te halen. M'n D70s heeft nog volledige garantie, dus die laat ik mooi inelkaar :P

Inmiddels is het projectje ook te volgen bij de Nikon Club Nederland :) en ben ik nu zoekende naar een donor D1 :)

Maandag/Dinsdag ga ik met de accu's en lader bezig, zodat ik weer volle accu's heb :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Laat je ons even de voortgang weten ?

Ennehhhh PICS!

En als ie af is, een pic van het ding via de spiegel B) :*)

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Fairy schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:14:
Laat je ons even de voortgang weten ?

Ennehhhh PICS!

En als ie af is, een pic van het ding via de spiegel B) :*)
Ik ga vanavond de accu's proberen op te laden :) dit via een goed afregelbare trafo.
Momenteel nog steeds zoekende voor een mechanisch defecte D1, om als donor te dienen. Dus iedereen, hou je ogen open voor me :D

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ThunderNet schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:22:
[...]

Ik ga vanavond de accu's proberen op te laden :) dit via een goed afregelbare trafo.
Momenteel nog steeds zoekende voor een mechanisch defecte D1, om als donor te dienen. Dus iedereen, hou je ogen open voor me :D
Mooiste is een perfecte D1 met een rotte sensor door verkeerd reinigen ofzo. Sensor overfietsen en je hebt een prachtcam *D

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39
ThunderNet schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:22:
[...]

Bij meer als 1,4 volt per cel zijn ze dood he, je kan Li-Ion eigenlijk niet laden zonder de originele lader omdat je heel veel moet meten en aanpassen.

Verwijderd

En bij overladen gaan ze bol staan en kunnen ze in brand vliegen. Het is niet echt veilig deze dingen te proberen op te laden zonder een goed werkende, geschikte lader.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

stormfly schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 14:19:
[...]

Bij meer als 1,4 volt per cel zijn ze dood he, je kan Li-Ion eigenlijk niet laden zonder de originele lader omdat je heel veel moet meten en aanpassen.
Het NiMh accu's :) dus denk niet dat het zo'n probleem wordt. Gewoon 100ma op de polen zetten :)

Pagina: 1