Toon posts:

3200+ 400FSB wil niet hoger dan 333, geheugenprobleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren een nieuwe processor binnengekregen om mijn trouwe 1600+ te vervangen.

CPU gemonteerd, POST scherm geeft netjes de juiste informatie weer, zodra ik echter windows wil booten krijg ik een BSOD en start de pc meteen (ik kan niet lezen wat er op het scherm staat) weer opnieuw op.

Beetje gegoogled, blijkt dat het een probleem kan zijn met windows als de hardware wijzigd. Daarna wat getest met de FSB; tot 333 kan ik zonder problemen alles doen in windows.

Ook heb ik een nieuwe harde schijf gemonteerd voor een cleane install, maar ook hier krijg ik na een tijdje (voor het kiezen van de partitie) een BSOD en begint alles weer opnieuw...

Wel heb ik no-name geheugen (PC3200) , kan dit brak zijn en een bottleneck zijn bij 400 FSB snelheden?

Iemand bekend met dit probleem?

Gegevens:

Proc: XP 3200+ 400FSB
Mobo: a7n8x deluxe 2.0 (bios 1008)
Geheugen: 2 x 512 (NO_NAME) dual channel
Video: Geforce 4 Ti4200

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Al een BIOS update uitgevoerd om te kijken of het probleem daarmee is opgelost?
Ken het probleem wel van een jaar of 2 geleden, met de eerste revisie van de A7N8X-E Deluxe.
Leek er toen op dat de borden waar geen extra 12V aansluiting voor de CPU op zat, niet met die proc overweg konden. Heb toen uiteindelijk voor een ABIT bordje gekozen, deze draaide wel, als een zonnetje.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

Check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens. :)
Hier staat informatie in over de voeding die het wellicht niet trekken kan.

Om te testen of het geheugen een bottleneck is moet je de FSB op 200MHz (DDR400) en het geheugen op 166MHz (DDR333, PC2700) zetten. Als dat laatste wel goed draait is het geheugen of de geheugencontroller een limiterende factor.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 22:42
Ik heb precies hetzelfde bord, en bij mij loopt hij niet stabiel boven de 180. Geheugen kan het wel, maar het bord zelf niet. Ik draai nu op 12.5*180=2250 (2600+ Mobile). Heb nog geen tijd en zin gehad om hem te modden.

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik heb dit vaker voorbij zien komen met een A7N8X-E (deluxe). :( Het systeem draait keurig op 333mhz fsb (processor + geheugen), zonder enige BSOD of instabiliteit. Zodra je het systeem op 400mhz fsb laat draaien heb je altijd narigheid.

Ik meende te weten dat dit aan je geheugen ligt. Ik heb het met meerdere type geheugens geprobeert en ik denk dat die chipset gewoon niet stabiel is voor die snelheden :r Als er mensen zijn die het op 400mhz fsb hebben draaien en hoe dit voor elkaar te krijgen dan ben ik eigenlijk ook wel benieuwd. ;)

Verwijderd

Ligt vermoedelijk aan je geheugen. Werkt hier prima (maar dan Athlon XP 3100+ Thorton) i.c.m. single TwinMos bankje. Binnenkort GeIL Dual Channel 1GB kitje, werkt ook prima (pas getest). Zelfde moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 18:23:
Check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens. :)
Hier staat informatie in over de voeding die het wellicht niet trekken kan.

Om te testen of het geheugen een bottleneck is moet je de FSB op 200MHz (DDR400) en het geheugen op 166MHz (DDR333, PC2700) zetten. Als dat laatste wel goed draait is het geheugen of de geheugencontroller een limiterende factor.
Ik zal dit eens even gaan proberen... Om daarna vast te stellen of het het geheugen of de geheugencontroller is, wordt natuurlijk weer lastiger als ik geen ander geheugen meer op de plank heb liggen.

BIOS is de laatste versie; het gaat overigens niet om de ( E ) variant van het moederbord maar de "gewone" deluxe.
Voeding is 300W, geen overbodige kaarten op het systeem aangesloten.

Die "hangen en opstartproblemen troubelshooter" is ook wel handig, ik ga eens kijken of ik de informatie in die BSOD's hier kan posten.

• ReddishRat
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:13:
[...]

Ik zal dit eens even gaan proberen... Om daarna vast te stellen of het het geheugen of de geheugencontroller is, wordt natuurlijk weer lastiger als ik geen ander geheugen meer op de plank heb liggen.

BIOS is de laatste versie; het gaat overigens niet om de ( E ) variant van het moederbord maar de "gewone" deluxe.
Voeding is 300W, geen overbodige kaarten op het systeem aangesloten.

Die "hangen en opstartproblemen troubelshooter" is ook wel handig, ik ga eens kijken of ik de informatie in die BSOD's hier kan posten.
Ik denk dat de BSOD meldingen of iets is met: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Heb je ander geheugen om te testen?
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:07:
Ligt vermoedelijk aan je geheugen. Werkt hier prima (maar dan Athlon XP 3100+ Thorton) i.c.m. single TwinMos bankje. Binnenkort GeIL Dual Channel 1GB kitje, werkt ook prima (pas getest). Zelfde moederbord.
Als ik het zo hoor moet ik ook ander geheugen kopen. Ik werk nu met Kingston value ram. :/

[ Voor 48% gewijzigd door ReddishRat op 12-01-2006 19:29 ]

• dan0s
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05-2023
Hey,

Ik heb zelf een a7n8x-e dlx rev 1.0 dus zonder extra 12v aansluiting.

Mijn fsb gaat niet hoger dan 2x175=350 mhz terwijl ik2x512 corsairtwinx pc3200 400mhz geheugen erin heb zitten. Daarvoor had ik twinmospc2700 die niet hoger wilde dan 170. Nieuw geheugen gekocht om te zien of dat de bottleneck was, maar helaas maar paar mhzjes winst :) Als ik boven de 180 ga zitten constant krijg ik reboots. Heb ook getest met een andere barton2800+ die kwam niet hoger dan 185. Als ik boven 180 ging kreeg ik alleen maar slechtere scores bij 3dmark03 en 05.

Volgens mij ligt het gewoon aan die chipset. Ik heb alle biossen geprobeerd, heb er nu uberbios 1013 op zitten. Werkt prima geeft me veel extra opties :)

Dus beter sparen voor een nieuwe 939 set net als ik >:)

--0--

Verwijderd

Topicstarter
Daantju schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:37:
Hey,

Mijn fsb gaat niet hoger dan 2x175=350 mhz terwijl ik2x512 corsairtwinx pc3200 400mhz geheugen erin heb zitten. Daarvoor had ik twinmospc2700 die niet hoger wilde dan 170. Nieuw geheugen gekocht om te zien of dat de bottleneck was, maar helaas maar paar mhzjes winst :) Als ik boven de 180 ga zitten constant krijg ik reboots. Heb ook getest met een andere barton2800+ die kwam niet hoger dan 185. Als ik boven 180 ging kreeg ik alleen maar slechtere scores bij 3dmark03 en 05.

Volgens mij ligt het gewoon aan die chipset. Ik heb alle biossen geprobeerd, heb er nu uberbios 1013 op zitten. Werkt prima geeft me veel extra opties :)

Ik heb rev 2.0 van de standaard deluxe, en volgens ASUS moet deze de 3200+ ook gewoon supporten.
ReddishRat schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:28:
[...]

Ik denk dat de BSOD meldingen of iets is met: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Heb je ander geheugen om te testen?

[...]

Als ik het zo hoor moet ik ook ander geheugen kopen. Ik werk nu met Kingston value ram. :/
Yep, die BSOD komt inderdaad voorbij!

Ik ben nu niet thuis dus kan niet bij mn machine om te testen, ik hoop maar dat die proc gewoon goed is....

• Sa1
  • Laatst online: 07:33

Sa1

Hier ook geen problemen op 400fsb. Ik heb 2x 512 corsair..

a7n8-e, xp3200+, 2x512 ddr400 corsair

geen probleem

weinig toegevoegde waarde dit bericht, maar het begint wel duidelijk naar jouw geheugen te trekken het verhaal.

• ReddishRat
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:15:
[...]

Ik heb rev 2.0 van de standaard deluxe, en volgens ASUS moet deze de 3200+ ook gewoon supporten.

[...]

Yep, die BSOD komt inderdaad voorbij!

Ik ben nu niet thuis dus kan niet bij mn machine om te testen, ik hoop maar dat die proc gewoon goed is....
De processor is het niet. Als ik zo de reacties van de mensen hier zie is het gewoon het geheugen. Misschien dat je het kan proberen met goed geheugen? :D

Verwijderd

Ik heb ervaring met hetzelfde bord (dus de a7n8xdeluxe 2.0) en ik had ook erg veel problemen met het geheugen.
Ik dacht ondertussen wel dat iedereen weet dat de asus nforce2 bordjes slecht bekend staan om hun problemen met geheugen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zou met een uber-bios eens kunnen kijken waar het fout gaat, dus de fsb in kleine stapjes omhoog doen.

Zelf heb ik met een a7n8x-x geen problemen om op 200MHz fsb te draaien met crucial pc3200 geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:12:
Ik heb ervaring met hetzelfde bord (dus de a7n8xdeluxe 2.0) en ik had ook erg veel problemen met het geheugen.
Ik dacht ondertussen wel dat iedereen weet dat de asus nforce2 bordjes slecht bekend staan om hun problemen met geheugen.
:? Niet alsof ik het bord gisteren gekocht heb ofzo...

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

OF het je geheugen is kan je testen door het op een divider te zetten en dan de fsb te verhogen. Ik heb zelf laatst 4 reepjes 512 oem pc3200 van cool-prices gehaald, er bleken PQI chipjes op te zitten. Geen van de 4 wilde op standaard snelheid lopen, dus als je ook dit geheugen hebt zou het goed daaraan kunnen liggen. Ik heb wel gelezen dat als je geluk hebt met dit geheugen dat je zo tot de 260 mhz komt met 2-2-2-5 op 2,6 volt, maar geluk had ik dus niet :(

Overigens kon ik dit gewoon ruilen bij cool-prices, het is wel goed afgehandeld

• Nilco
  • Laatst online: 27-05 22:10
Ik heb hier ook dat mobo (zonder extra 12v), XP2800 met 2x 512mb corsair. Draait super stabiel op 200mhz. Denk ook dat het aan je noname geheugen ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door Nilco op 12-01-2006 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
MEGATRON schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 22:27:
Ik heb hier ook dat mobo (zonder extra 12v), XP2800 met 2x 512mb corsair. Draait super stabiel op 200mhz. Denk ook dat het aan je noname geheugen ligt.
Goed, bedankt iedereen voor de tips alvast;

Ik ga morgen aan de slag met zo'n uberbios en dividers.

Verwijderd

Al geprobeerd om er meer Vcore op te gooien?

Ik herken je probleem, bij mij was het op te lossen door de Vcore van 1.65 naar 1.725 op te schroeven. Draait dan stabiel en zonder verder problemen op 2.2ghz. ;)

• ReddishRat
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 08:44:
Al geprobeerd om er meer Vcore op te gooien?

Ik herken je probleem, bij mij was het op te lossen door de Vcore van 1.65 naar 1.725 op te schroeven. Draait dan stabiel en zonder verder problemen op 2.2ghz. ;)
Ben eigenlijk wel blij met dit soort tips. Ik stuntel al een tijdje met stabieliteits problemen op een FSB van 400. Het is wel een "oud" bordje maar het werkt nog.. B)

Ik heb wel wat gezocht en oude topics door genomen, maar een fris topic is toch wel prettig. TS dank voor het openen _/-\o_

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 20:55
Daantju schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:37:
Hey,

Ooit gehoord van divider en Vcore? Ik heb precies hetzelfde boven de 180MHz FSB moet ik mijn Vcore omhoog gooien om op de 185 te komen, wel stel ik de divider dan goed in want ik heb geen overclockers geheugen dus mijn geheugen loopt dan langzaam.. Jammer dat ik niet de magische 200 haal :( Binnekort even een Sempronnetje testen met minder cache, schijnt meestal hoger te gaan omdat het cache geheugen dan eerder die snelheid aankan. Het verschil in cache geheugen bij de Athlon 32bit blijkt qua performence verwaarloosbaar te zijn.

• abort_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-04 08:41
Ik denk dat dit komt, omdat je chipset te weinig voltage krijgt... de aangepaste biosen kunnen dit wel is waar veranderen maar het werkt niet. Ik kom zelf ook niet boven de 187FSB met mijn amd 3000+ xp (333MHz versie), je zou dus een voltmod moeten toepassen op je vdd, want je cpu kan het zelf natuurlijk wel aan. Je kan tevens ook een voltmod voor je cpu doen en je vdimm.

• The_Priest
En toch moet dat mobo die 400FSB snelheid makkelijk aankunnen omdat dat ook op de doos staat en deze snelheid wordt bij een FSB van 166 (333) op je CPU ook door je geheugen gepompt.

Verwijderd

Topicstarter
The_Priest schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 13:28:
En toch moet dat mobo die 400FSB snelheid makkelijk aankunnen omdat dat ook op de doos staat en deze snelheid wordt bij een FSB van 166 (333) op je CPU ook door je geheugen gepompt.
Hoppa, met uberbios 1007 en FSB op 400Mhz en het geheugen op 333 loopt ie stabiel!

Ik heb geen merkgeheugen meer liggen hier, maar bij de volgende "upgrade cycle" ;) gaat dat eerst vervangen worden.

Omdat het systeem met deze settings stabiel draait denk ik dat het inderdaad aan het geheugen ligt en niet aan de plank zelf.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Al geprobeerd met dit BIOS om 1:1 te draaien dan? Dat kun je eventueel nog proberen (let op de timings).

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:15
Ik heb een A7N8X-E Deluxe v2 met een AMD 3200 (400fsb) en ik heb 2 Twinmos M2G9JAJAMK9F081AAD 400mhz (volgens everest maar op de module zelf staat een andere code) Dual Speed draaien.

Ik heb het bordje in het begin gekocht en ik had deze modules er liggen. Ik was bang dat ze niet gingen werken omdat er vaker problemen zijn met asus moederborden en twinmosmodules (of andere niet ondersteunde geheugenmodules). Ik heb nooit enige probleem gehad _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:32:
Al geprobeerd met dit BIOS om 1:1 te draaien dan? Dat kun je eventueel nog proberen (let op de timings).
Ja, dit gaf hetzelfde resultaat.. weer BSOD

Verwijderd

Topicstarter
Ecke schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:45:
Ik heb een A7N8X-E Deluxe v2 met een AMD 3200 (400fsb) en ik heb 2 Twinmos M2G9JAJAMK9F081AAD 400mhz (volgens everest maar op de module zelf staat een andere code) Dual Speed draaien.

Ik heb het bordje in het begin gekocht en ik had deze modules er liggen. Ik was bang dat ze niet gingen werken omdat er vaker problemen zijn met asus moederborden en twinmosmodules (of andere niet ondersteunde geheugenmodules). Ik heb nooit enige probleem gehad _/-\o_
Twinmos? hmm ik heb ook zo'n reepje

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
geheugen timings hoger zetten 2t 3-4-4-8 bijvoorbeeld, testen
multiplier naar beneden, en weer testen ...
andere voeding .. testen..

Ik zit zo te lezen aan voeding of geheugen te denken

p.s. let vooral op die 2t.. heb hetzelfde bord hier ook draaien met noname op 400Mhz... wel hoger timings ...

[ Voor 25% gewijzigd door Atmosphere op 13-01-2006 18:13 . Reden: ps je ]

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
als je fsb van CPU en memory niet synchroon lopen heb je slechte performance.....
weet ik van een collega van mij met hetzelfde bordje.
zorg datje goed pc3200 mem krijgt dus
p.s waar heb je trouwens nog die 3200xp uitgehaald?
succes

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• The_Priest
Als je FSB 166MHz is en je geheugen loopt op 200MHz met een divider heb je echt geen slechte performence. Hoe kom je daar bij, dividers zijn er niet voor niks.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Maar zijn FSB is 200MHz en zijn geheugen loopt juist op 166MHz. Dan kost het zeker wel performance, vooral bij deze CPU.

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
probeer eens je geheugen op 166 te laten lopen en je fsb op 200 ... doet ie dat .. dan ligt het idd aan je geheugen ...

Priest: euhm je hebt echt wel slechtere performance door het ascync lopen van de bussen ... 1:1 is altijd beter, simpelweg vanwege lagere latency. Uitzondering is dat je misschien je processor nog zover over kan klokken dat je geheugen niet meer 1-op1 kan lopen. Dan heb je een lagere geheugenbandbreedte dan je zou kunnen hebben maar heb je wel een hogere CPU/FPU...
Hangt dus van de taak af wat het snelst is...

[ Voor 6% gewijzigd door Atmosphere op 13-01-2006 18:46 . Reden: reden bijplaatsen is handig ]

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• The_Priest
Atmosphere schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 18:46:
probeer eens je geheugen op 166 te laten lopen en je fsb op 200 ... doet ie dat .. dan ligt het idd aan je geheugen ...

Priest: euhm je hebt echt wel slechtere performance door het ascync lopen van de bussen ... 1:1 is altijd beter, simpelweg vanwege lagere latency. Uitzondering is dat je misschien je processor nog zover over kan klokken dat je geheugen niet meer 1-op1 kan lopen. Dan heb je een lagere geheugenbandbreedte dan je zou kunnen hebben maar heb je wel een hogere CPU/FPU...
Hangt dus van de taak af wat het snelst is...
Dus jij denkt dat als ik een FSB van 175 heb en een mem speed van 210 ik beter 175:175 kan laten draaien met zo strak mogelijke timings? Volgens mij niet want als ik SPD doe en auto FSB zet mijn mobo de frequence ook op 166:200.

• ReddishRat
Ik krijg morgen TwinX geheugen van corsair binnen en ga testen of mijn mobo dan stabiel op 400mhz FSB wil draaien. Gij hoort van mij :o

EDIT:

ik heb het geheugen binnen en het bordje draait keurig op een FSB van 200 mhz en het geheugen op 200mhz. Ik scoor nu +- 100 3dmarks05 meer! :*) Maar het gaat erom dat me mobo eindelijk stabiel blijft draaien.

geheugentype: Corsair TwinX 1024 CL2PRO

@TS; probeer eerst ander geheugen

[ Voor 53% gewijzigd door ReddishRat op 14-01-2006 14:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
wooley schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 18:36:
als je fsb van CPU en memory niet synchroon lopen heb je slechte performance.....
weet ik van een collega van mij met hetzelfde bordje.
zorg datje goed pc3200 mem krijgt dus
p.s waar heb je trouwens nog die 3200xp uitgehaald?
succes
informatique

Verwijderd

Nu dit topic toch gekicked is:
Ik heb vandaag mijn GeIL 2*512MB PC3200 dual channel kit binnengekregen, dus over let's say 2 dagen weet ik of dit 100% stabiel is op 400MHz op A7N8X Deluxe rev2.0.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gooi bij instabiliteit dat echt aan geheugen lijkt te liggen de DDR voltage wat omhoog, veel modules specifieren tegenwoordig zelfs 2.7V ipv 2.5V. Dat scheelt vaak - evenals de timings verlagen (muv CAS latency is de impact van strakkere/lossere timings minimaal)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moederbordje met daarop een 2600+ geprikt die zijn werkd doet op 11,5X200 = 2300mhz (std vcore)...
Daarnaast draait er 2 x 256 DDR400 A-Data (= gecertificeerd door Asus) in dualchannel..
Loopt allemaal perfect :)
Zodra ik er vaag no-name pc3200 geheugen in propte kreeg ik bsods..dat is ook de reden waarom ik op dit moment totaal maar 512 mb ram heb...moet ff een xtra reepje van 512 vinden die WEL draait op me mobo :)

Verwijderd

Bij mij draait TwinMOS M2GJ16A 512MB PC3200 (2,5-3-3-8) perfect, Dane-Elec D1D400 (3-3-3-8) was zeer instabiel. Aangezien TwinMOS waarschuwde dat de oudere van dit type niet in dual channel kunnen, heb ik dat kitje van GeIL aangeschaft. Nu zit ik dus weer op 1GB :) Dat TwinMOS bankje heeft z'n werk prima gedaan de afgelopen weken, maar 512MB vond ik net wat weinig.
Pagina: 1