Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vaste telefoon gaat niet over, er is wel een kiestoon

Pagina: 1
Acties:
  • 728 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb sinds dinsdag een vaste telefoonlijn van KPN. Deze heeft gewoon een kiestoon en bellen is ook helemaal geen probleem. Het merkwaardige is echter dat je de telefoon niet hoort rinkelen als er wordt gebeld. Je hoort 'm wel overgaan bij de beller (intern over de lijn) en als je op dat moment opneemt heb je de beste man ook aan de lijn.

Nu zal men zeggen dat de telefoon defect is, maar ik heb het getest, dat is het niet. Bij de buren werkt de telefoon wel. Bovendien heb ik ook een andere telefoon geprobeerd, deze werkt ook niet. Het ligt dus niet aan de telefoon.

Ik heb KPN gebeld, ze hebben de lijn gecontroleerd en alles schijnt in orde te zijn. Dat zal wel kloppen gezien de telefoon intern wel overgaat en gesprekken voeren mogelijk is. Volgens KPN zou het in dit geval kunnen liggen aan de binnenbekabeling.

Nu heb ik de telefoon wandcontactdoos geopend, maar weet niet precies hoe de gekleurde aderen gekoppeld moeten zijn. Twee aderen, de rode en de blauwe, zijn gekoppeld aan de twee bovenste ingangen (gaten) van de wandcontactdoos. Daarnaast heb je nog een oranje, een witte en een niet bedekte (dus gewoon kaal koperen) ader, maar deze drie zijn niet gekoppeld.

Kan iemand me misschien vertellen hoe deze aderen precies aangesloten moeten worden? Ik vermoed dat hier de oplossing ligt.

Ik heb naar informatie zitten zoeken op internet en hier, maar niks concreets gevonden. Ik zou het enorm waarderen als er mensen die me hierbij kunnen helpen.

Verwijderd

Sommige oude telfoons hebben een doorverbinding nodig van b naar EB (als ik me niet vergis)
Normaal gesproken heb je maar 2 draadjes nodig, en dit zijn meestal blauw en rood.
Die dan aangesloten zijn op de 2 bovenste gaatjes.
(of op zo'n klein plugje de middelste 2 contacten)

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 13:56
op een gewone pstn aansluiting gebruik je idd maar twee draden en die zijn zo te lezen goed aangesloten, anders kan die andere telefoon ook niet werken.

misschien staat er te weinig spanning op de lijn omdat er teveel op is aangesloten en daardoor krijgt de foon te weinig spanning om te rinkelen. Iets met de aansluitfactor heeft dat te maken.
Is een suggestie, weet het niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Er staat verder niks aangesloten op de lijn, dus dat is het vermoedelijk niet.
Ik zal thuis b en EB verbinden met elkaar, misschien helpt dat.

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas, b en EB verbinden heeft niet geholpen!

Heeft iemand anders nog een idee?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wat voor telefoon praten we over. zo'n ouwe die nog de voeding van de telefoonlijn haalt of een met adapter voor stroom?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zowel zo'n oude als een nieuwe met adapter. Beide willen niet rinkelen.
Ik vind het enorm vaag.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Als jij je (werkende) telefoon direct op de hoofdaansluiting aansluit (en er verder niks op de lijn is aangesloten) en de boel werkt niet ligt het probleem wel bij KPN. Die zijn namelijk verantwoordelijk voor de kabel vanaf de hoofdaansluiting.
En gezien in het bovengemelde geval alle dingen na de hoofdaansluiting werken (telefoon doet het immers bij de buren wel) zit er voor die hoofdaansluiting iets niet goed.

[ Voor 17% gewijzigd door NBK op 17-01-2006 13:59 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1