Toon posts:

Lijnen... Videokaart kaduuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allen,

Ik heb een geforce 6800 en daar game ik nu een maand of drie mee. Gisteren kwamen er ineens lijnen in het spel en de compu liep reddeloos vast. Tijdens het gamen laat ie nu ook bijvoorbeeld het spelfiguur weg.

Nu zitten de lijnen dus ook in Windows. Het gebeurt soms ook al tijdens het opstarten bij het BIOS. Het is dus totaal willekeurig. De kaart doet het wanneer ie warm is, maar ook tijdens de koude start. Ik had hem overgeklokt met de NVIDIA regpatch, maar alleen op de 'veilige' instellingen die de software zelf detecteert.

Het vervelende is dat het een pci-e kaart is, en daar heb ik er maar 1 van in huis, dus ik kan niet even checken of het aan iets anders dan de kaart ligt. Lijkt me overigens wel, maar je weet het maar nooit. Wie weet wat het zou kunnen zijn?

Zie screenie:

Afbeeldingslocatie: http://download.ministeriederdwazen.org/afbeeldingen/lijntjes.gif

Verwijderd

doet je fan op de kaart het nog?

deze kaart is sowiezo kapot, zal je terug moeten sturen!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:40
Tja, als je er een screenshot van kan maken, dan heeft het met videogeheugen te maken...
Als je hem hebt ge-overclock-ed, dan helpt terug klokken (kaart wordt dan te warm).
Als je hem HAD ge-overclock-ed en de kaart doet het nog steeds (ook als ie koud is), dan is ie zeer waarschijnlijk permanent beschadigd.

Helaas...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
fan doet het nog prima. Temp afgelezen en die is idle 50 graden en tijdens het game ongeveer 70 graden. Ik kan hem niet retourneren omdat het een 2e handsje is van Marktplaats :X

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 23:25
Je kan ook altijd nog contact met de fabrikant opnemen voor eventuele fabrieksgarantie...

Verwijderd

Topicstarter
[quote]GarBaGe schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:05:Als je hem HAD ge-overclock-ed en de kaart doet het nog steeds (ook als ie koud is), dan is ie zeer waarschijnlijk permanent beschadigd.[quote]

Maar kan dat dan nog na een aantal maanden ineens gebeuren? :?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Misschien is het geheugen van je videokaart beschadigt? Volgens mij kan dat ook van dit soort lijnen veroorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
GeneralNL schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:09:
Je kan ook altijd nog contact met de fabrikant opnemen voor eventuele fabrieksgarantie...
Ook als het een 2e handsje is?

Verwijderd

...Ik had hem overgeklokt met de NVIDIA regpatch, maar alleen op de 'veilige' instellingen die de software zelf detecteert....
Waarom denk je eigenlijk dat die instellingen veilig zijn? Als ik mijn 6800GT zelf optimal frequencies laat uitzoeken klokt ie ook verder over dan goed voor em is....hij klokt em dan naar 435/1165 terwijl ik dan meteen artifacts krijg met atitool en 3dmark05.
Mijn "veilige" speeds zijn 420/1140 en ik heb m lopen op 410/1120 voor de zekerheid.
Ik denk dat je iets te optimistisch bent geweest met dat "detect optimal frequencies" en dus daarna met te hoge speeds bent doorgegaan. Ik vermoed dat je kaart kapot is, je had je waarschijnlijk iets meer moeten verdiepen in het hele OC-gebeuren, en de kaart goed moeten testen na die snelheden in te stellen.

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
artifacts, had ik ook toen ik mijn geheugen wat te ver had overgeklokt
nadat ik mijn kaart naar beneden had geklokt was het weer over, dus ik denk dat je beeldkaart kaduuk is.
je kan altijd nog even proberen om met een programma te kijken (atitool) of je de kaart naar beneden kan klokken,
succes

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Probeer je kaart eens uit het slot te halen en blaas het PCI-E slot proper. Sluit ook je voedingsconnector opnieuw aan en zorg er voor dat hij stevig vastzit en dat je voeding sterk genoeg is voor je kaart.

Verder moet je zien dat je kaart stevig vastzit maar dat de backplate niet té vast zit gedraaid. Hierdoor komen sommige kaarten een beetje krom te zitten of maken ze geen goed contact met het slot.

Succes!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:16:
[...]

Ook als het een 2e handsje is?
Heb je de bon nog? Of heb je nog een "bewijs" dat hij ergens gekocht is op een bepaalde datum? Zo ja, dan kun je je gewoon als de persoon voordoen die de kaart gekocht heeft, en zo de garantie claimen.

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:30:
[...]

Heb je de bon nog? Of heb je nog een "bewijs" dat hij ergens gekocht is op een bepaalde datum? Zo ja, dan kun je je gewoon als de persoon voordoen die de kaart gekocht heeft, en zo de garantie claimen.
Nee, helaaz. Ik denk dat het dus een nieuw kaartje wordt. Wel vreemd dat als ik op mijn kast sla (doe ik niet vaker hoor!) dan verspringen de lijnen en wordt het of erger of minder. Ik ga hem zo eens uit de kast halen en opnieuw aansluiten, wat al eerder werd gesuggereerd, maar ik denk dat het weinig soelaas biedt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:40:
[...]

Nee, helaaz. Ik denk dat het dus een nieuw kaartje wordt. Wel vreemd dat als ik op mijn kast sla (doe ik niet vaker hoor!) dan verspringen de lijnen en wordt het of erger of minder. Ik ga hem zo eens uit de kast halen en opnieuw aansluiten, wat al eerder werd gesuggereerd, maar ik denk dat het weinig soelaas biedt.
Dat lijkt wel héééééél erg op een slecht contact. Met wat gelukt is het idd de PCI-e slot aansluiting, anders is het ws een slechte soldering die (half en half) los is gekomen. Als opnieuw goed insteken niet helpt, kan je ff met een soldeerbout alle contactjes een tikje geven (ff hersmelten). Veel werk, als je niet (goed) kan solderen veel kans dat het mislukt (2 pinnetjes kortsluiten, kan moeilijk zijn om weer te lossen), maar het kan je een nieuwe VGAkaart schelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:48:
[...]

Dat lijkt wel héééééél erg op een slecht contact.
Lijkt me stug, mobo is net een paar maanden oud :o

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem trouwens net ff d'r uit en weer er in gestopt, maar het mocht niet baten :'(

• Mevani
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-01 17:00
heel ff melden : de frequentie die regpatch aangeeft, hoeft natuurlijk níet dé frequentie te zijn waarop de kaart het goed blijft doen!

Die patch is niet al te veilig als het gaat om automatisch overklokken enz.....
het beste is gewoon reviews te lezen, kijken hoe ver je kunt gaan...

voor de rest is het idd verdomde k*t voor je als je hem niet terug kunt brengen.........

• Admiral Freebee
  • Niet online
Shadowflx schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:30:
heel ff melden : de frequentie die regpatch aangeeft, hoeft natuurlijk níet dé frequentie te zijn waarop de kaart het goed blijft doen!

Die patch is niet al te veilig als het gaat om automatisch overklokken enz.....
het beste is gewoon reviews te lezen, kijken hoe ver je kunt gaan...

voor de rest is het idd verdomde k*t voor je als je hem niet terug kunt brengen.........
Zelfs reviews en ervaringen geven slechts een indicatie en geen garantie. Zeker de grote review sites krijgen vaak de iets betere exemplaren toegestuurd waarvan de fabrikant weet dat ze lekker overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
Shadowflx schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:30:voor de rest is het idd verdomde k*t voor je als je hem niet terug kunt brengen.........
Tja... Ik heb nu al een tijdje CODII zitten spelen en nou geeft ie absoluut geen strepen. Dat is toch bizar; je zou denken dat als de kaart mol is, dat ie het constant doet :/

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
ik gok op een rot contact als dat ook steeds gebeurt als je je kast open doet.
kan je die kaart nog in een andere mobo proberen. misschien kan je die omwisselen?

Compromises are for the weak

• Admiral Freebee
  • Niet online
Daarmee dat ik zeg dat hij z'n slot eens moet uitblazen. Dat wilt, gek genoeg, soms wel eens helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Tha_Butcha schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:45:
ik gok op een rot contact als dat ook steeds gebeurt als je je kast open doet.
kan je die kaart nog in een andere mobo proberen. misschien kan je die omwisselen?
Ik neem hem morgen mee naar de zaak, dan kan een collega hem ff testen. Het probleem is dat ik maar 1 pci-e mobo en kaart heb, kan dus niet testen :'(

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:09:
Daarmee dat ik zeg dat hij z'n slot eens moet uitblazen. Dat wilt, gek genoeg, soms wel eens helpen.
Heb ik geprobeerd, maar dat hielp niet zoveel, moederboard zit nu onder de rochels, dat wel :D

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net ff 3d mark 2005 gedraaid en daar haalt ie 3734 punten zonder morren 8)7

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-07 14:10
RoD schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:13:
Misschien is het geheugen van je videokaart beschadigt? Volgens mij kan dat ook van dit soort lijnen veroorzaken.
Ja, komt idd veel voor bij geheugen problemen...

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zo zijn dat ie het een tijdje goed doet en dan weer met lijnen? Dat snap ik niet, want als het geheugen stuk zou zijn, dan zou ie toch altijd die lijnen geven? Of snap ik het ff niet :?

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-07 14:10
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 21:20:
Net ff 3d mark 2005 gedraaid en daar haalt ie 3734 punten zonder morren 8)7
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:52:
Kan het zo zijn dat ie het een tijdje goed doet en dan weer met lijnen? Dat snap ik niet, want als het geheugen stuk zou zijn, dan zou ie toch altijd die lijnen geven? Of snap ik het ff niet :?
Tjah ondanks dit beiden kan hij nog best kapot zijn. Mijn 9800 had in windows ook geen enkel probleem, maar tijdens het opstarten van de pc en games kon je alles zien behalve de level :X
Hij is toch echt kapot denkik, wat het veroorzaakt lijkt me dan niet meer zoveel uitmaken... :X

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga na het weekend maar eens een aantal opties proberen. Eerst ff de kaart laten testen door een collega op zijn mobo. Als dat geen uitsluitsel geeft dan ga ik gewoon met het mobo terug; ding is nog geen drie maanden oud. Zoals al eerder in dit topic werd gezegd, zou het ook een los contact kunnen zijn. Het is natuurlijk niet normaal dat als ik op mijn kast sla de lijnen ineens weer verschijnen, terwijl ze er eerst niet zijn. En vervolgens nog erger worden als ik er nog eens op sla... :(
Pagina: 1