Toon posts:

[Debian] Herstellen van een installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hier hebben we een belangrijke Linux-Server staan met Debian 3.0 erop. Dit heeft al jaren goed gedraait, maar vorige week kwam daar verandering in. De schijf kwam met bad blocks. Deze zijn door een collega (met linux ervaring en nu op wintersport :'( ) opgelost met het fsck commando.

Nu wasdat ding helemaal in de soep gelopen van de bad blocks, hij starte wel op maar kwam dan al spoedig met /dev/hda1 contains a file system with errors, check forced en na een snelle scan fsck failed. Please repair manually and reboot. Please note that the root file system is currently mounted read-only. To remount it read-write: # mount -n -o remount,rw /

Nu hebben we een schijfkloon gemaakt met dd if=/dev/hda of=/dev/hdb, maar nu geefttie dezelfde fout nog, met een goede schijf. Is er een manier om dit te herstellen?

edit: Misschien belangrijk: fsck 1.37 (21-Mar-2005) staat erop.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 15:43 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Run fsck dan eens met de hand, omdat je met dd het bestandsysteem inclusief de fouten hebt gekopieerd moet je die fouten eerst nog even repareren.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:37:
Run fsck dan eens met de hand, omdat je met dd het bestandsysteem inclusief de fouten hebt gekopieerd moet je die fouten eerst nog even repareren.
Heb ik gedaan, met en zonder eerst gemount te hebben. Met extra optie -p en daarna met -y.
Komt daarna met Warning... fsck.ext2 for device /dev/hda1 exited with signal 11.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
Ghehehe, je hebt een bug gevonden in fsck voor ext2 dan sowieso, maar ik vermoed ook dat het betekent dat de gegevens dan wel zo ver heen zijn dat er weinig meer aan te repareren valt..

Tijd om de backups uit de kast te halen dus.

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:43:
Ghehehe, je hebt een bug gevonden in fsck voor ext2 dan sowieso, maar ik vermoed ook dat het betekent dat de gegevens dan wel zo ver heen zijn dat er weinig meer aan te repareren valt..

Tijd om de backups uit de kast te halen dus.
Is dit de eerste bug dan?

Maar backups van de config hebben we wel, maar ik met de andere collega's Linux-leken, zal het niet lukken om de zaak te reinstallen met de goede configs terug te zetten.

Apparaat werkt als web-, mail- en SQL-Server.
Ding moet Zaterdag weer draaien :X

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Tijd om een mannetje in te huren en die meteen een RAID controller mee te laten brengen :).

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:49:
Tijd om een mannetje in te huren en die meteen een RAID controller mee te laten brengen :).
Zoiets ja, ben ik bang voor. nog iemand met goede ideeen?
Of is er geen repair/restore mogelijkheid in debian, net zoals Windows XP heeft?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 15:58 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mounten met fouten en de files gewoon cp'en naar een nieuw filesystem?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:03:
Mounten met fouten en de files gewoon cp'en naar een nieuw filesystem?
Hoe doe ik dat? Heb weinig Linux-ervaring.
Kan ik ook dat filesystem niet gewoon vervangen? Dan hoef ik de files niet te kopieren.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 16:11 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:47
Wilke schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:43:
Ghehehe, je hebt een bug gevonden in fsck voor ext2 dan sowieso,
Signal 11 kan ook door geheugenfouten komen, of doordat de fsck binary beschadigd is, etc. (Indien de fout niet altijd voorkomt dan kun je de geheugenfouten alvast buiten beschouwing laten.)

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 12-01-2006 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Signal 11 kan ook door geheugenfouten komen, of doordat de fsck binary beschadigd is, etc. (Indien de fout niet altijd voorkomt dan kun je de geheugenfouten alvast buiten beschouwing laten.)
Komt elke keer voor als ik fsck gerund heb met de -y optie.

Verwijderd

anders misschien eens kijken of het lukt om met dd_rescue de bestanden te kopieren?
staat op de Knoppix cd , daarvan booten en kopieren naar een andere hdd.

gebruiksaanwijzing:
http://www.garloff.de/kurt/linux/ddrescue/

Geen idee of dit het oplost, mocht dit er volkomen naast zitten wordt ik daar vast wel op gewezen :-)

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal alvast bedankt,

Ga het proberen. Je ziet nog wel wat het geworden is.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:06:
[...]

Hoe doe ik dat? Heb weinig Linux-ervaring.
Kan ik ook dat filesystem niet gewoon vervangen? Dan hoef ik de files niet te kopieren.
LOL, die moet ik onthouden!!! (sorry)

maar aangezien het gaat om een belangrijke bak, zou ik echt als de bliksem een pro laten komen, met idd een raid controller erbij. en zeker niet teveel zelf kloten, zeker als je nauwelijks linux kennis hebt.

Compromises are for the weak

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Rukapul schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:08:
Juist niet ;)
Als fsck fysiek beschadigd is zal hij altijd exact dezelfde fout geven in dezelfde situatie, als het geheugenproblemen zijn zal het gedrag van programma's juist onvoorspelbaar zijn, soms zal het wel, en soms niet werken.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1