[XP] Systeem hangt volledig, alleen harde reset helpt

Pagina: 1
Acties:
  • 564 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppnl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 21:17
Goeden:

sinds een maandje heb ik een Athlon 64 3500+ systeem, 1Gb intern, 6800LE Nvidia videokaart. SATA en IDE schijf, SATA is boot.
Overige spec's kan ik uiteraard geven maar lijken me niet van belang.

Het probleem is dat (meestal) eens in de 4 à 5 uur de PC hangt. Echt, volledig op slot.

Ik heb het idee dat dat gebeurt op het moment dat ik iets doe: tot dan toe loopt de PC wel maar als ik bv de muis beweeg of bv verkenner start met <windows-toets>E dan hangt ie maar ook soms middenin een game.

Aangezien het maar heel af/toe gebeurt kan ik niet precies traceren wat er nou gebeurt waarom ie vastzit.

Als ie vast zit is er ook helemaal niets meer mee te beginnen: muis blijft staan waar ie staat, contr-alt-del werkt niet, programma's stoppen voorzover ik kan zien (weet ik niet geheel zeker) , het enige wat ik nog zie is dat het rode lampje van mijn HDD nog even rood knippert en dan zit er niets meer op dan een harde reset (die reset toets is het enige wat WEL werkt).

Wat heb ik gedaan:

- Windows opnw geïnstalleerd. Hielp wel wat maar probleem blijft (had het idee dat het vaker gebeurde voor de nwe installatie.
- Hitman Pro gerund, geen problemen
- virusscanner gerund, geen problemen
- CCleaner gerund, geen problemen
- Memtest 1.5 uur gerund, geen problemen.
- What's running bekeken, ik zie geen vreemde dingen
- laatste drivers voor Nforce 3 en Nvidea kaart geïnst.

Verder de startpagina van deze thread gelezen: opstart- en herstellingen bekeken: een gebeurtenis in systeemlogboek vastleggen en een waarschuwing naar beheerder sturen staan allebei aan.

Verder een kleine geheugendump maken staat ool aan.

Echter, ik kom op mijn harddisk geen geheugendump tegen dus kennelijk registreert Windows geen fout of heeft ie er niet de mogelijkheid voor.

Verder heb ik via systeembeheer-logboeken de dingen bekeken maar verder dan wat "i"-tjes van Informatie komt het niet en ik kan ook geen vreemde dingen zien.

Wat ik op de achtergrond heb draaien zijn in ieder geval Sygate Personal Firewall Pro, AntiVir Personal Edition V6 virusscanner, Spywareblaster wordt in het begin opgestart, Messenger, nVidea controlpanel en een sound-effect icoontje voor de Nforce3 geluidsset.

Nou snap ik dat niemand hier waarschijnlijk het antwoord kan geven wat de oorzaak zal zijn maar misschien tips?
Is er bv een programmaatje wat exact bijhoudt wat er loopt en dat logt zodat je wel een soort van logboek krijgt en terug kan kijken wat er mis ging?

Andere ideeëen?

Zijn er nog andere testprogramma's dan memtest waarmee ik onderdelen kan testen?

[ Voor 3% gewijzigd door Joppnl op 12-01-2006 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Tip1: test je geheugen eens,
PMG FAQ
Tip2: meet eens de voedingsspanning van je systeem
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Tip 3:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Suc6

[ Voor 22% gewijzigd door keur0000 op 12-01-2006 15:39 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-07 21:16

redyak

Try and Fail

Vaak roepen we hier voeding en gehuegen wat vaak ook een probleem is.
Echter ik zou kijken naar je videokaart en dan VOORAL NIET de nieuwste drivers proberen maar de meeste basis versie lieveren een versie die voor jou CD was.
Nou was dit bij mij bij een ATI kaart maar het probleem lijkt er op.
Sterker nog de 9600XT 256 MB draait beter op 3 serie dan op de 5 serie drivers.

Vergeet wel de geupdate memtest te gebruiken voor deze tijd de mentest86+ geloof ik.

s6

[ Voor 11% gewijzigd door redyak op 12-01-2006 15:44 ]

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Mjin vader heeft lange tijd hetzelfde probleem gehad. Spontane freezed in verschillende situaties, precies zoals jij beschrijft. De ene keer tijdens het spelen van een muziekje, de andere keer tijdens het surfen, en ook als je op de bank koffie zit te drinken.
Ik heb altijd de schuld aan de voeding gegeven, ben er alleen nooit achter gekomen wat het nou is geweest. Hij heeft eens een nieuwe pc gekocht en dit ding staat nu ergens op n slaapkamer.

Was meen ik een Athlon2800 systeem in zo een poging-tot-fancy cheapass behuizing met bijbehorende voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 12:16
zijn je hdd's wel in orde? ff diagnostisch tooltje downloaden van de fabrikant en laat maar even lekker draaien. Van due vage hang-ups willen wel eens veroorzaakt worden door een doodgaande hdd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan even wat test tooltjes gebruiken die op deze cd staan

http://www.ultimatebootcd.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppnl
bedankt voor jullie reacties!!

het geheugen had ik idd al getest (zie mijn 1e post....) en idd met de laatste versie van memtest.

Voeding zou ok moeten zijn, de onderdelen in deze machine zijn redelijk top bij elkaar gezocht alhoewel ik nog eens specifiek naar het merk en type voeding ga kijken maar eerst ga ik met die bootCD tool de HDD's testen en ook een vorige driver voor de videokaart van mijn CD halen, ik hoop dat dat wat oplevert maar het zijn goede suggesties. Ik laat het nog weten,

Oh ja en PS: niets is overclockt of pipe-lines enabled van de videokrt, dat had ik teruggezet.(overkokt is niets tot nu toe geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door Joppnl op 12-01-2006 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou graag willen weten welk OS je gebruikt, dat is namelijk in Windows Operating Systems verplicht in de titel, zoals je in de Windows Operating Systems - Policy kan lezen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppnl
sanfranjake schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:26:
Ik zou graag willen weten welk OS je gebruikt, dat is namelijk in Windows Operating Systems verplicht in de titel, zoals je in de Windows Operating Systems - Policy kan lezen :)
volens mij staat er in mijn 1e topic: "windows opnw geinstalleerd....."

Het OS lijkt me dus Windows maar goed, bij Bill weet je nooit of WYSIWYG....maar het opstartscherm is ook Windows :)

Nog meer: Microsoft Windows XP Professional Versie 2002 ServicePack 2.

Verder nog de hdd's uitvoerig getest: zijn OK bevonden. Als laatste de videodriver geupdate naar de allernieuwste Nvidea: 81.98, ik kon geen oudere ergens vinden maar als het systeem nog een keer hangt ga ik mijn originele CD's erbij zoeken om een oude versie te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
In het Windows Operating Systems gaan we er idd vanuit dat het Windows is, maar in de FAQ staat dat je verplicht bent welke Windows je hebt te vermelden in de titel. Verder moet je eens driver 77.77 proberen, die kun je downloaden in het archief van NVidia (als je bij de pagina van 81.xx bent om te downloaden, staat er links een linkje naar het archive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik pas je titel dan nog even aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jopp schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 22:00:
Het OS lijkt me dus Windows maar goed
Wel eens verdiept in Windows en gekeken hoe veel verschillende versies er zijn? :P
ik bedoelde dus XP, 2000, of iets anders als OS. Er zijn nogal wat verschillen tussen versies.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1