Sony Cybershot DSC-P73, Kapot ? :-(

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Hallo,

ik heb hier een sony cybershot dsc-p73 liggen maar ik heb een klein probleempje ( Ben beetje newbies op dit gebied ).

Soms als ik een foto maak is hij heel wazig als ik daarna nog een keer druk is hij weg goed, zelfde plek , 2 seconde later... is dit een verkeerde instelling of is hij defect ?

Soms heb ik ook lijnen in beeld staan bij bijv. een lantaarn paal, is dat ook een instelling of ook een defect iets ?

Voor de duidelijkheid het gaat om deze camera :
Afbeeldingslocatie: http://www.nix.ru/autocatalog/digcam/sony/DSC-P73.jpg

Bvd

Blij Met Wilco

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:57
Ik herken je problemen wel, ik heb zelf een p72 hier nog liggen,
de strepen die je bedoeld die op het lcd verschijnen zijn waarschijnlijk als je dus een lichtbron fotografeert,
maar de afdruk die de camera vervolgens maakt heeft dat niet, maar dat had je ook terug kunnen zien op de foto's als dat het geval is.

De wazige beelden af en toe zijn gewoon omdat de camera weer een dagje ouder wordt,
het heeft in ieder geval iets met de ccd te maken hebben die verkeerd focussed,
daarom doet hij het de tweede meestal wel :)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Valt zoiets onder garantie dan of zullen hun zeggen van het komt maar weinig voor en bij de 2'e keer is het wel goed dus wij repareren hem niet en je krijgt geen andere ... ?

Blij Met Wilco

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:55
Heb zelf ook een P73 (een jaar).

Het hangt ervan af of het aan je camera ligt, of, niet kwaad bedoeld, aan jezelf.

Ik heb om de haverklap onscherpe foto's, en volgens mij heeft iedereen dat - als bijvoorbeeld het onderwerp wegloopt (kinderen).

Belangrijk: Zelf druk ik altijd eerst de ontspanknop half in, totdat ik zie dat de camera goed gefocust heeft (groene vakjes in het scherm, en het groene lampje brandt constant - niet knipperend). Als je de ontspanknop half ingedrukt hebt en het groene lampje knippert, heeft de camera niet kunnen focussen en is je foto hoogstwaarschijnlijk onscherp.

Bij helle lichtbronnen kan je inderdaad wel eens wat raars zien in je foto, maar post anders eens een voorbeeld? Ook van een onscherpe foto?

Edit: Wat Cyclonist zegt over de lijnen in het beeld is juist, ws. heb je dus gewoon een goede foto en zijn er alleen strepen op je lcd. Alleen ben ik het niet eens dat de onscherpte komt door de leeftijd, zo oud kan een P73 niet zijn. Staat hij toevallig niet op Macro modus? In dat geval zal hij meer moeite moeten doen om te focussen.

[ Voor 19% gewijzigd door devvy op 12-01-2006 14:51 ]

https://photune.blogspot.com/

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wilcopeters/wazig.jpg
Nee ik ben het niet :X

Edit : De camera heb ik altijd op vol automatisch staan omdat ik er meestal weinig van snap, de camera is nog geen jaar oud.

[ Voor 46% gewijzigd door -Thunder- op 12-01-2006 14:52 ]

Blij Met Wilco

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:57
Met een sluitertijd van 1/1.6 seconden krijg ik ook wazig foto's uit de losse hand :X

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

-ThUnDeR- schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:51:
[afbeelding]
Nee ik ben het niet :X

Edit : De camera heb ik altijd op vol automatisch staan omdat ik er meestal weinig van snap, de camera is nog geen jaar oud.
Sluitertijd van 0,6s, dat gaat je gewoon niet lukken uit de losse hand.....

• devvy
Daar sluit ik me bij aan!

Wanneer de P73 een knipperend handje laat zien in het display weet je dat de kans groot is dat je foto onscherp wordt.

Tips:
- Flitsen, de P73 zal dan 1/40 of 1/50 sec selecteren, en dat is voldoende
- ISO omhoog (in P of M stand)
- EV omlaag (in P stand).

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik zal binnenkort het boekje weer eens gaan door lezen hoe ik alle instellingen goed zet :), dus me camera is niet kapot ? :)

Blij Met Wilco

Verwijderd

lezen...

knopje eerst half indrukken, dan stelt de camera zichzelf scherp

en dan van half dus naar volledig ingedrukt.

Verwijderd

Nee, hoogstwaarschijnlijk niet :)

Meer info over sluitertijd

• devvy
Nog iets: Als je de shutter half ingedrukt hebt, laat de camera zien welke sluitertijd en diafragma hij kiest. Als je niet ingezoomd hebt, moet de sluitertijd minstens 1/40 sec zijn. Heb je volledig ingezoomd dan moet het minstens 1/125 sec zijn (je ziet dit als '40' of '125' onderin het scherm, ergens in het midden geloof ik).

Overigens heb je je handleiding niet echt nodig als je op volautomatisch schiet, het enige wat je moet doen om de foto te voorkomen die je hebt gepost is flitsen.

Maar het kan zeker geen kwaad om je eens te verdiepen in de verdere mogelijkheden van je camera, het apparaat is tot aardig wat in staat!

[ Voor 7% gewijzigd door devvy op 13-01-2006 09:22 . Reden: Extra verduidelijking! ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

devvy schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 09:21:
Overigens heb je je handleiding niet echt nodig als je op volautomatisch schiet, het enige wat je moet doen om de foto te voorkomen die je hebt gepost is flitsen.
Die foto hierboven is ook geflitst, gekoppeld met een lange sluitertijd.

• devvy
O ja, dat kan inderdaad (ik gebruik dat nooit...). 8)7
In dat geval moet je net zolang op het bovenste pijltje drukken tot er alleen maar een flitssymbool staat, of zolang tot er niets staat - dan zal de camera zelf voor flitsen kiezen.

De stand die TS nu heeft gebruikt is geschikt om 's nachts goede opnames te maken van mensen wanneer je ook de achtergrond goed belicht wil hebben (maar je hebt dan wel een statief nodig).

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Hier even een foto die ik net geschoten heb ;

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wilcopeters/foto.JPG
Klikbaar :P

Blij Met Wilco

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, dat is in ieder geval al wat scherper, 't is dan ook bij daglicht. Ik kan je echt aanraden om je camera uit die automatische stand te halen en wat meer zelf in te stellen, je bent nml veel slimmer dan je camera en met een paar basic regeltjes krijg je veel betere resultaten tevoorschijn :)

Overigens: als je nog 's foto's post, resize ze dan even naar 600px breedte, we moeten nu voor 1 foto ruim een halve MB downloaden, bovendien ziet een foto er niet mooi uit als hij met het script op ons forum geresized wordt, dat kun je beter op je eigen PC even doen.

Dit topic gaat op slot, probleem is opgelost, ga even een boekje over fotografie lezen en hou de handleiding van je camera ernaast :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.