Toon posts:

Linux FC4: Dynamisch chmod'en?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het migreren van een oude Unix machine (AIX4.3) naar FC4. Dit gaat in principe prima, echter is er 1 probleem.
Ik heb een rsync gedaan van de oude machine naar de nieuwe. Aangezien de oude omgeving in een NIS hangt en de nieuwe in de AD kunnen de UID's niet worden teruggevonden en zet Linux zowel de eigenaar als de groep op root.

Nu wil ik met een simpele handeling zorgen dat alle profile en home mappen weer op de eigenaar komen te staan waar ze bij horen, mijn vraag is hier iets voor??

Dus bijv:

rwxrwxrwx root root /home/pietje

moet worden

rwx------ pietje domain users /home/pietje

dit over 560 gebruikers met een script of opdracht.

Ik heb zelf al wat geprobeerd te googlen alleen zou niet weten wat voor zoekopdracht ik moet invoeren, wellicht heeft iemand het hier al eens meegemaakt. Let me know! Thanks!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

In een script door alles files in een map itereren, als de file een dir is, doe dan een chown ${mapnaam}:users

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, zou dat iets duidelijker kunnen ik snap het niet helemaal

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:09:
Sorry, zou dat iets duidelijker kunnen ik snap het niet helemaal
Zo iets bedoeld die denk ik. Ik heb het scriptje niet getest, dus het zal waarschijnlijk ook niet werken.
Mischien is het ook wel leuk om nog even te controleren of de usernames echt wel in /etc/passwd staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cd /home 

for username in `ls`;
do 
        if [ -d "$username" ]; then
         chmod 700 $username
          chown $username:users $username; 
        fi
done

edit:
Ik zie meteen al een foutje.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 14:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Flupzor je bent geweldig! Het gaat helemaal perfect, dank je wel! _/-\o_

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik had ook wel de code kunnen geven, maar van copy/paste leer je niets.

Zie het niet als probleem....maar als een uitdaging! ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:34:
Flupzor je bent geweldig! Het gaat helemaal perfect, dank je wel! _/-\o_
hehe, ik hoop wel dat je het wat aangepast hebt. Anders heb je er geluk gehad dat het werkte :p

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

En inderdaad, je moet eigenlijk ook wel snappen waar je mee bezig bent. Het zo maar runnen van iets wat je zelf niet begrijpt is niet zo veilig voor je systeem :)

ps. SCHREEUWEN in je titel is niet nodig :) (fixed)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wel thuis in programma code ben veel bezig met kix, dus nog prob mate...weet wel een beetje waar ik mee bezig ben ;) Linux configureren heb ik geen problemen mee, het is even van dit soort handige scriptjes waar ik snel het 1 en ander mee moet wijzigen. Aangezien er wat haast mee is gemoeid heb ik het even zo gedaan. En gewoon cutten en pasten was het niet helemaal maar er hoefde weining meer aan te gebeuren....ach ik zeg maar zo, beter goed gejat dan slecht bedacht :D

Ciao!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het was eigenlijk meer een reactie op Flupzor die het antwoord voorkauwde ;)

Verwijderd

Ehm, Flupzor, zou je geen -R (of -r) gebruiken bij de chmod en chown commandos? Dan gaan bestanden en subdirs ook nog mee.

Hoe gaat chown eigenlijk om met groepen met spaties er in? Gewoon quoten zoals in het volgende?
code:
1
chmod -R $name:"Domain Users" $name

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 18:08:
Ehm, Flupzor, zou je geen -R (of -r) gebruiken bij de chmod en chown commandos? Dan gaan bestanden en subdirs ook nog mee.
oh oeps vergeten :)
Hoe gaat chown eigenlijk om met groepen met spaties er in? Gewoon quoten zoals in het volgende?
code:
1
chmod -R $name:"Domain Users" $name
Ik heb eigenlijk geen idee, ik heb nooit een group proberen aan te maken met een spatie. Kan dat eigenlijk wel?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Een recursieve chmod is ... eng.

Verwijderd

kenneth schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 00:49:
Een recursieve chmod is ... eng.
Waarom is een recursieve chmod eng? De files hebben zowiezo al de verkeerde rechten, dus wat is het probleem als je alleen de home directories chmod?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Er was hier laatst een topic over een chmod -x recursief. En dan voor alles, oeps. Dan is je systeem zo ongeveer niet meer te redden omdat chmod zelf al niet eens meer uitvoerbaar is :)

Maarja rm en mv zijn ook gevaarlijk als je ze samen met / en * gebruikt :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 20:31
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 23:58:
[...]

oh oeps vergeten :)

[...]

Ik heb eigenlijk geen idee, ik heb nooit een group proberen aan te maken met een spatie. Kan dat eigenlijk wel?
Het kan wel, maar is absoluut niet handig is m'n ervaring. Verschillende applicaties vallen erover (weet zo uit m'n hoofd dat pure-ftpd er niet goed mee om kaan gaan). Ik heb zelf in een Samba/LDAP omgeving mappings gemaakt naar unix namen zonder spaties en alleen lowercase letters.
Pagina: 1