Slechte tijd voor aanschaf game-pc?

Pagina: 1
Acties:

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10-2025
Zoals in deze topic al te lezen viel ben ik momenteel bezig met het samenstellen van een game-pc. Echter, het is lastig om in te schatten wat de beste cpu en gpu zijn om aan te schaffen.

De dual core vs single core discussie heeft al plaatsgevonden op GoT maar deze eindigt niet met een eenduidige conclusie. Als ik naar deze test kijk, waarin dual core vs single core cpu's worden vergeleken bij verschillende games, zie ik geen significante verbetering bij de dual core. Sterker nog; als je kijkt naar de prijs-/kwaliteitverhouding lijkt de single core het te winnen van een dual core. Die +/- 10 fps meer bij de X2 4800+ zijn geen rechtvaardiging voor de (veel) hogere prijs.. Dat games in de toekomst meer dual core zullen ondersteunen dan nu staat eigenlijk wel vast, maar is het verstandig om daarom nu al een dual core aan te schaffen? Zie bijvoorbeeld ook deze review:

"If you are a hard-core gamer, look away from the dual-core Athlon 64, and spend those hard-earned dollars on an Athlon 64 FX"

Zie bijvoorbeeld ook deze discussie, waarin wordt gezegd dat een game als F.E.A.R. het al wel ondersteund maar er nog niet volledig voor geschreven is, waardoor het performance-verschil zeer klein is.

Als ik nu een Athlon 64 3800+ aanschaf, zou ik daar dan over bv. 2 jaar nog games mee kunnen spelen?

Dan over de GPU .. ik ben van plan een 7800GTX256 of een X1800XT aan te schaffen (X1800XT biedt vooral voordeel bij hogere resoluties terwijl ik een 19" monitor aan ga schaffen dus ik ben er nog niet helemaal uit welke ik ga kopen) maar op T.net valt te lezen in maart een nieuwe generatie videokaarten uitkomt.. De prijs van de 7800GTX of X1800XT zou dan weleens flink kunnen gaan dalen.. Natuurlijk komt er altijd weer nieuwere en betere hardware uit, maar het tijdsbestek waarin dat nu gebeurt is wel erg klein.

Ik vraag me dus af of nu wel een goed moment is een game pc aan te schaffen, gezien de onzekerheid van het voordeel van dual core en de nieuwe generatie graka's die binnenkort hoogstwaarschijnlijk uitkomt.. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zou ik evt. met een 7800GTX256/X1800XT en Athlon 64 3800+ ook nog wel even vooruit kunnen?

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
een vraagje waarom open je hier een nieuw topic voor aangezien je dit gewoon kan vragen in je topic waar nog geen slotje opzit.

ATM is singel core voor spellen sneller dan dual core zoals je ziet. Dit onderwerp ligt ook heel erg aan je budget.
Het is gewoon bijna 100% zker dat je in de nabije toekomst kan verwachten dat dual core processors een stuk sneller zullen zijn in games. Dan moet je in een tijdsbestek gaan denken van 1 a 2 jaar.
Dus afhankelijk van je budget kan je of nu een 3700+ san diego nemen en die heel makkelijk laten draaien op 4000+ speeds.
Of een X2 3800+ en hoger... Ik persoonlijk heb gekozen voor de komende 1 a 2 jaar te doen met een 3700+ en dan daarna een X2 te kopen die dan pas nodig zijn en een stuk goedkoper zullen zijn.

maar als nog is het belangrijkste in een game pc je videokaart. Je kan tegenwoordig alles met gemak spelen met een 6800GS of GT. Dus een 7800GTX 256 of 512 MB is ruim genoeg om nog wat jaartjes door te kunnen. Als je dat niet genoeg vindt wacht je nog ff op de 7900..

Dus als je echt het beste uit je systeem wilt halen voor games en nog voor een redelijk budget. Koop je eerst een 3700+ die je een beetje overclocked en vervolgens koop je pas een X2 als echt de games er voor gemaakt worden.
Betreft de videokaart vindt ik persoonlijk 400 a 500€ te veel voor een kaart als je met een 190€ Gigabyte 6800GS ook alles kan spelen (ik haal 6300 3Dmark05's zie 6800GS topic) en dan vervolgens rondt de tijd dat je ook je CPU gaat upgraden ook een nieuwe mid end kaart, maar dat vindt ik een persoonlijke kwestie. Aangezien ik niet weet of jij FPS verslaafd bent en of scores van 10.000 @ 3Dmark wilt halen.

ik vindt het een beetje raar om te zeggen of het verstandig is om een game pc aan te schaffen aangezien er altijd nieuwere en betere CPU's videokaarten en technieken komen.

[edit] een indicatie van dual core tegen singel core :)

http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page29.html

http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page28.html

http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page24.html

Dus let op de X2 3800+ , 3700+ san diego en de 4000+ san diego de X2 3800+ hangt een beetje ergens onderaan de AMD's als je hem niet kan vinden :P

[ Voor 20% gewijzigd door KappeNou op 12-01-2006 12:43 ]

>PC specs<

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-02 16:09

Just_I

What did you just say?

Dit komt naar mijn idee een beetje neer op de eeuwige discussie van: nu kopen of wachten? Als je wacht komt er altijd wel iets nieuwers en iets beters op de markt waardoor hetgeen wat je eerst wou kopen goedkoper wordt. Als je nu koopt heb je eerder het voordeeel van de upgrade, maar heb je over een tijdje niet meer de "top-of-the-bill" systeem. Deze discussie is al vaker hier op GoT gevooerd en elke tweaker staat een keer voor deze keuze.

En ja, met dat systeem kan je nog wel een tijdje vooruit. Hoelang weet ik niet, ligt verder aan jou eisen, maar onthoud dat je altijd apparte onderdelen kunt upgraden.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o