TV signaal door het pand dmv Coax -> Eth conversie

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Situatie in het kort:

Ons kantoorgebouw is 2 verdiepingen hoog. Er is geen voorziening voor kabel tv (ligt half in het bos). daarom willen wij gebruik maken van digitenne. Vanwege de uitstekende isolatie hebben wij binnen echter geen ontvangst. Daarom wil ik de buitenantenne op het dak plaatsen.
We willen ook graag op meerdere plaatsen tv kijken, en daarom is de antenne op het dak en van daar uit een coax kabel naar de tv niet echt een haalbare optie.
Het signaal verder binnenshuis draadloos doorsturen (repeaten) is ook geen optie vanwege eerder genoemde isolatie en bovendien het feit dat we dan de gehele coax bandbreedte moeten doorsturen en dus een FM/UHF antenne binnen moeten neerzetten.

Nu ben ik dus op zoek naar alternatieven, en ben ik op de volgende site terechtgekomen
www.lynxbroadband.com

Dit bedrijf levert zgn. coax -> ethernet -> coax systemen. (zie plaatje)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haand095/lynxklein.JPG

(zie ook deze case study van het aanleggen van een dergelijk systeem in een school in Florida)
http://www.lynxbroadband....elevision-Cat-6-Cable.pdf
(ja daar heb ik het plaatje uit gerauscht ja :P )

het lijkt mij dus dat ik hiermee met behulp van het bestaande ethernet netwerk het tv-signaal kan doorpatchen, en zodoende op elk netwerkpoortje in het gebouw een tv signaal kan laten verschijnen. (net zoals nu met de telefoon gebeurt)

Is er iemand bekend met lynx, of met een vergelijkbaar systeem?
Wellicht weet iemand ook (nederlandse) dealeradressen en misschien zelfs prijzen?

Dit topic kan natuurlijk ook beter thuishoren in het tv, video audio forum, maar het gaat mij denk ik meer om het (exotische) netwerkgebeuren dan om het eigenlijke tv-signaal, maar als er een modje is die deze visie niet deelt, feel free to move.

[ Voor 3% gewijzigd door n1els op 12-01-2006 11:35 . Reden: plaatje clickable gemaakt ]

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 18:06
Niet echt PNS, eerder electronica, maar ok.

Het enige wat dit ding doet is het analoge coax signaal overzetten naar cat6 (het blijft analoog) en kan natuurlijk niet geswitched worden ofzo. Klinkt allemaal vrij eenvoudig.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Er zijn 2 punten waar je rekening mee moet houden:
1 - Dit systeem heeft een dedicated netwerk nodig. Je kunt het dus niet over je bestaande netwerk gooien (of het bestaande netwerk niet meer gebruiken voor je normale netwerk verkeer)
2 - Je zult aan de distributie kant een digitenne decoder per kanaal moeten hebben. Wil je 50 kanalen distribueren? Dan heb je ook 50 decoders nodig die elk een kanaal decoderen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Zou je dan niet beter het gecodeerde signaal over het netwerk kunnen gooien?
Dan heb je dus bij alle tv's alleen een decoder nodig.
Voor dit soort werk kun je het beste even een bedrijf bellen die ook "boardrooms" e.d. inricht.
Ik weet nl dat er systemen bestaan net als Lynx. Heb er alleen geen ervaring mee.

Bij mij op het werk gebruiken ze ook zoiets voor de camerabeveiliging.
Dus coax > utp > coax. Weet alleen niet hoe het precies zit. Kan het evt. nagaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Afterburner79 op 12-01-2006 12:11 ]

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > AHV

Tijd voor een nieuwe sig..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar dit lijkt me een hele dure oplossing te gaan worden, waar je ook met een el-cheapo en veel makkelijker te verwerken schotel-oplossing uit de voeten kunt. Als je toch de kabels nog moet trekken - kun je net zo makkelijk coax pakken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• n1els
*was mijn topic kwijt :D*

Nou, zo'n converter zal best prijzig zijn maar het aanleggen van een nieuw coax of utp netwerk is toch echt wel een stuk prijziger (dat is, als je een extern bedrijf inhuurt om een 2e netwerk aan te leggen naar alle vleugels in de bestaande muren)

Als er een coax kabel van de antenne naar de lynx-hub loopt, en van daaruit door een (reeds bestaande) utp kabel naar de patchruimte loopt, en door het patchpanel door gezet wordt naar een poortje in een boardroom, dan gaat het dus niet werken?

In principe hebben we (nog) maar 1 tv dus bij elke tv een decoder is geen probleem, dus ik kan dan net zo goed de decoder bij de tv houden in het karretje (kan men ook de bijgeleverde afstandbediening gebruiken)

• Bigfoot
  • Laatst online: 20-02 12:29
Om hoeveel TV's gaat het? En hoeveel zenders moeten ze kunnen krijgen?

Ik zou ook gaan voor satelliet via coax.

Hou er rekening mee dat je in principe per zender of tv een smartcard nodig hebt bij digitenne of satelliet als je geen cardsharing apparatuur gaat gebruiken.

• n1els
het gaat (in ieder geval voorlopig) om maar liefst 1 televisie, en deze televisie moet alles kunnen ontvangen (via digitenne dus een stuk of 20 tv kanalen + ~20 radio zenders. En de TV wordt lokaal aangesloten op een HD-DVD recorder + dvd speler)

• Bigfoot
dan hoef je toch alleen maar 1 coax kabel te leggen van de TV tot een raam of buitenmuur. Dan zet je daar een Digitenne antenne of een schotel neer.

Als je een grote TV neerzet zou ik zeker niet voor Digitenne keizen als de kwaliteit van belang is

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Hou er (in het geval van schotelontvangst) wel goed rekening mee dat je een vrij zichtveld
moet hebben om het signaal op te vangen.
Aangezien ze in het bos zitten lijkt me dit ook nogal een probleem.
Uit ervaring weet ik dat dit absoluut noodzakelijk is.
Een wat hogere antenne voor Digitenne lijkt me iets makkelijker dan een schotel hoog plaatsen.

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >

• n1els
@Bigfoot
het signaal werkt op de begane grond pas vanaf zo'n 2 1/2 meter van de buitenmuur af.(buiten dus) En men vindt het niet professioneel om sales piepeltjes met een ladder en een antenne te laten klooien. (tv kijken schijnt wel professioneel nut te hebben, ik heb het ook niet verzonnen.)

@afterburner79
Een schotel kan ik natuurlijk ook boven op het dak zetten, maar dit project "loopt" al langer dan ik er werk. Hierdoor loopt er al wel een digitenne abonnement, dus als ik de juiste mensen wil overhalen om nu ook nog schotel te nemen dan moet ik daar wel hele goede redenen hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door n1els op 13-01-2006 10:33 ]

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Wat je natuurlijk ook kan proberen is een soort HTPC oplossing.
Dwz. Digitenne> pc> netwerk> htpc. O.a. Pinnacle en Kiss hebben hier wel wat voor.
Just my 2 cents . . .

[ Voor 5% gewijzigd door Afterburner79 op 12-01-2006 20:01 ]

• n1els
Dat is natuurlijk ook een idee. Ik zal even uitkijken naar bestaande software waarmee ik dan van kanaal kan switchen en dergelijke.

Want als ik boven meteen achter de receiver een pc met tv kaart plaats, dan moet dáár van kanaal geswitched worden ipv beneden. als ik hier een goede (theoretische) oplossing voor kan vinden kan ik natuurlijk voorstellen een dergelijke opstelling in elkaar te knutselen.

• n1els
Wat ik bijvoorbeeld tegenkom is linVDR. http://linvdr.org
maar als ik via 2 pc's wil kijken moet het receiver gebeuren dan ook niet via deze software gaan?
oftewel ik hoef/kan de topfield niet te gebruiken, maar in plaats daarvan bijvoorbeeld een Hauppauge Nexus-S kaart aangevuld met een zgn. CIM?
als ik bij 4launch kijk naar ondersteunde kaarten door linvdr dan kom ik bijvoorbeeld deze tegen (http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=008996).

Hier hebben ze het over deze CI-module. Als ik het goed begrijp is dit een extra insteekkaartje voor een computer waar de digitenne smartcard in past, zodat de tv kaart ook de abonnee zenders kan ontvangen. Hierdoor hoef ik de hele receiver niet meer te gebruiken en kan ook het zappen via de client console van (bijvoobeeld) linvdr gaan.

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Ik denk dat je dan de Haupage DEC 3000s bedoeld.
Dat is nl de enige met een CI-slot.

Maar dan ben je dus nog geen stap verder. Want deze kaart heeft een signaal nodig . . .
En dat komt dus via de kabel/antenne binnen. En niet via UTP.

• n1els
Omschrijving:
De WinTV Nexus-s maakt het mogelijk om "free to air" zenders te ontvangen welke verstuurd worden door verschillende satellieten. U zult nog verstelt staan hoeveel digitale radio en TV zenders te ontvangen zijn zonder dat u daar ook maar een euro voor betaald. Digitale ontvangst betekent niet alleen een scherper beeld en beter geluid maar geeft uw tevens de mogelijkheid om radio en TV signalen op te slaan d.m.v. MPEG2 compressie. Dit bespaart een hoop ruimte op de harddisk en kunt u de opgenomen beelden afspelen wanneer u dat uitkomt. Mocht u aan al deze zenders toch niet voldoende hebben dan kunt optioneel een CIM kaart installeren waardoor het ook mogelijk is om gedecodeerde zenders te ontvangen. Ook hiervoor kan Hauppauge u voorzien d.m.v. de CI-Module. Hiervoor heeft u wel een smartcard nodige van de betreffende zender (b.v. Canal+).
En als ik op google zoek naar "hauppauge CIM" dan krijg ik onder andere deze pagina http://www.downtown.com.au/htv1017.htm
HAUPPAUGE DVB-S NEXUS CIM OPTION UPG

NOTE REQUIRES SMART CARD FROM YOUR SERVICE PROVIDER AND A
CAM (CONDITIONAL ACCESS MODULE) http://www.micronica.com.au/catalog/satellite/

CIM for Nexus DVBS

Common Interface Module
The Common INTERFACE enables the receipt of Pay TV. It is connected by a flat cable (on the right) with the I-CLink of the WinTV-Nexus-s card.

Specifications:
Common INTERFACE decoding module for the DVB standard
Card location places a PCMCIA II to the accommodation of two I-CModules to the order
Inserts into a single PCI slot (serves only for the mounting plate)
Jumper for adjustment at 3v / 5V of I-CModules
Dus dat is een optioneel/upgrade kaartje voor een Nexus S waar je de CAM in kan plaatsen.

De beoogde opstelling is dan dus als volgt:

*start mspaint op bij gebrek aan visio... done.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haand095/digitenne.JPG

Van de digitenne antenne naar de htpc server loopt een coax kabel. de coax kabel zit aangesloten op de ingang van (bijvoorbeeld) de nexus s waarbij het beeld descrambled word door de smartcard die in de cam zit die in de cim zit. Hierna wordt met behulp van de linvdr installatie (of soortgelijke distri / software) het signaal via het bestaande utp netwerk verstuurd.

De tweede htpc is in feite een redelijk gewone computer met een tv/video kaartje met tv-out en een linvdr client geinstalleerd voor de ontvangst. zappen gaat door middel van de client die het signaal naar de server stuurt.

is dit een haalbare opstelling?

[ Voor 18% gewijzigd door n1els op 13-01-2006 15:42 ]

• Bigfoot
n1els schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:33:

@afterburner79
Een schotel kan ik natuurlijk ook boven op het dak zetten, maar dit project "loopt" al langer dan ik er werk. Hierdoor loopt er al wel een digitenne abonnement, dus als ik de juiste mensen wil overhalen om nu ook nog schotel te nemen dan moet ik daar wel hele goede redenen hebben.
Als er er grote TV op wordt aangesloten is Digitenne niet geschikt vanwege de beeldkwaliteit.

Moet je nog bepaalde zenders kunnen kijken trouwens?

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
n1els schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 15:16:
[...]

is dit een haalbare opstelling?
Lijkt me wel. Alleen ik ben niet thuis in die software dus houd me daar verder buiten.
Theoretisch zou het zo idd moeten werken. B)

edit : Ik hoop wel dat je netwerk/server dit gaat trekken. Zorgt imho voor nogal wat verkeer . . .

[ Voor 16% gewijzigd door Afterburner79 op 13-01-2006 16:21 ]

• n1els
Ik heb eigenlijk niet echt een idee welke tv men erop wilt aansluiten :X
volgens mij is de tv niet echt groot.

Bovendien, ik zit met bovenstaande opstelling in het hoofd en dan maakt het volgens mij niet echt uit of het met digitenne of met schotel werkt, dus mochten ze bij wijze van op de beamer willen kijken kunnen we altijd op een later tijdstip nog overstappen naar schotel.
tenminste als de opstelling uberhaupt levensvatbaar is.

Dat moet ik dus nog even uitzoeken of linvdr kan samenwerken met een tvkaart-cim-cam-smartcard opstelling werkt. of een ander software pakket of linux versie zoeken die dat wel doet. heeft iemand suggesties voor software die zichzelf al bewezen heeft in een dergelijke opstelling?
edit : Ik hoop wel dat je netwerk/server dit gaat trekken. Zorgt imho voor nogal wat verkeer . . .
Ik ben geen netwerkbeheerder... >:)
eigenlijk heb ik geen idee hoeveel dit aan verkeer gaat trekken, en hoeveel overhead we nu nog hebben op het netwerk.

Als ik zoek op hoeveel kbps een dvd film genereert kom ik tegen up to 9.8Mbps. Maar dat is dus maximaal en de kwaliteit van digitenne is een stuk minder. Maar ik kan natuurlijk de kwaliteit van de stream naar believen omhoog of omlaag zetten, vermoed ik. (ik moet namelijk nog steeds een computer vinden om deze linux distributie op te zetten.

[ Voor 56% gewijzigd door n1els op 13-01-2006 16:37 ]

• n1els
offtopic:
deze was wel erg dubbel

[ Voor 86% gewijzigd door n1els op 13-01-2006 16:25 ]

Pagina: 1