Toon posts:

true 16/9 video mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een 12" PB met een videokabeltje, waarmee ik em op de tv aansluit.

werkt op zich OK, maar het signaal blijft 4:3 verhouding, dus zit je met een breedbeeld tv altijd met balken als je film kijkt in 16:9. resolutie en refreshrate is in te stellen, maar verhouding niet.....is er een hack om dit wel te kunnen ?

ik heb wel display config x gevonden maar die is alleen voor echt monitors en lcd tvs enzo en support geen tv out modes....ik sluit em aan op standaard sony CRT TV.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Jouw TV heeft een knop waarmee je die balken kunt weghalen. Dat heet dan 'zoom' oid.

Zo doe ik, en vele anderen, het ook. Volgens mij probeer je dus een probleem op te lossen dat eigenlijk geen probleem is.

[ Voor 5% gewijzigd door j-w op 12-01-2006 11:36 ]

Verwijderd

Het hele punt is dat je je resolutie gewoon op 640*480 moet laten, maar dan wel opgepropt. Je televisie zal het dan vervolgens naar links en naar rechts uitrekken.

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:36:
Jouw TV heeft een knop waarmee je die balken kunt weghalen. Dat heet dan 'zoom' oid.

Zo doe ik, en vele anderen, het ook. Volgens mij probeer je dus een probleem op te lossen dat eigenlijk geen probleem is.
umm nee dit is geen oplossing vh probleem. ik kan ook zoomen, maar dan heb je dus geen true widescreen resolutie. op dvd speler kun je bijv instellen dat je 16:9 tv hebt, waarbij het beeld in volledig 720x576 wordt uitgestuurd, wat op een 4:3 tv uitgerekt (verticaal-naar boven en beneden) eruitziet, maar op een 16:9 tv ingedrukt wordt, waarmee je dus full resolutie widescreen hebt. wat jij bedoelt is letterboxed widescreen...daar verlies je dus resolutie door de zwarte balken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 12:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:47:
Het hele punt is dat je je resolutie gewoon op 640*480 moet laten, maar dan wel opgepropt. Je televisie zal het dan vervolgens naar links en naar rechts uitrekken.
Ook dit klopt niet. PAL is 720x576, en met widescreen moet je dus 16:9 kunnen instellen, zodat je zonder balken video hebt, wat dus een 16:9 TV weer indrukt ipv oprekt....zie andere post.

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Obi

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:57:
[...]

umm nee dit is geen oplossing vh probleem. ik kan ook zoomen, maar dan heb je dus geen true widescreen resolutie. op dvd speler kun je bijv instellen dat je 16:9 tv hebt, waarbij het beeld in volledig 720x576 wordt uitgestuurd, wat op een 4:3 tv uitgerekt (verticaal-naar boven en beneden) eruitziet, maar op een 16:9 tv ingedrukt wordt, waarmee je dus full resolutie widescreen hebt. wat jij bedoelt is letterboxed widescreen...daar verlies je dus resolutie door de zwarte balken.
Anamorf widecreen heet dat. En dat wordt niet vertikaal ingedrukt, maar horizontaal uitgerekt op een breedbeeld (anders zou je de 576 beeldlijnen alsnog niet gebruiken ;-)

Volgend mij kan dat niet, zou je het bronmateriaal anamorf moeten uitsturen, kan een apple (nog?) niet als ik mij niet vergis.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb beetje zitten lezen en het schijnt op een mac mini mogelijk te zijn om 1024x576 uit te sturen via (s)video. dat zou dan ook het probleem op lossen....maar nu blijkt dat ik op mijn PB deze resolutie niet kan instellen :( is er ergens een hack waarmee je custom resoluties kan instellen ? a la powerstrip maar dan voor mac :)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:48:
ik heb beetje zitten lezen en het schijnt op een mac mini mogelijk te zijn om 1024x576 uit te sturen via (s)video. dat zou dan ook het probleem op lossen....maar nu blijkt dat ik op mijn PB deze resolutie niet kan instellen :( is er ergens een hack waarmee je custom resoluties kan instellen ? a la powerstrip maar dan voor mac :)
Je kan met VLC gewoon de beeldverhoudingen instellen (als in 'de breedte moet 1,5 keer de hoogte zijn') Als je dat fullscreen zet en je breedbeeld tv op 16:9 dan zou volgens mij goed te krijgen moeten zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
Ik gebruik ook altijd 1024x576 op mijn iBook (nieuwste revisie). Mijn vorige iBook ondersteunde ook al widescreen resoluties. Die hebben alleen wel allebei net als de mini een ATi chip aan boord (9550 en 9200), ik geloof dat de 12" PowerBook altijd nVidia heeft gehad? Misschien is dat waarom. Ik neem aan dat je software allemaal up to date is?

[ Voor 4% gewijzigd door straat op 12-01-2006 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Straat schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:32:
Ik gebruik ook altijd 1024x576 op mijn iBook (nieuwste revisie). Mijn vorige iBook ondersteunde ook al widescreen resoluties. Die hebben alleen wel allebei net als de mini een ATi chip aan boord (9550 en 9200), ik geloof dat de 12" PowerBook altijd nVidia heeft gehad? Misschien is dat waarom. Ik neem aan dat je software allemaal up to date is?
hoi ja dat heb ik ook gelezen dat er met de ati meer mogelijk is....ik heb idd de PB met nvidia aan boord. er schijnt ook een tool te zijn mac2tv die special met ati chips werkt....ik heb lang zitten zoeken en heb nu tooltje dat heet switchresX ... en daarmee kan ik custom resolutions instellen ! beetje technisch met configureren enzo...maar lijkt goed te werken !

voor degenen die geintresseerd zijn (alle PB bezitters lijkt me). de tool is niet gratis, 10 dagen op proef:

http://www.madrau.com/html/SRX/indexSRX.html

ik heb er nog mee zitten spelen....en het viel me op dat deze tool niet overscan optie heeft, zoals je in de display prefs wel ziet. in principe is het zo dat dus settings altijd non overscan zijn.....maar de grap is dat hij de standaard settings zoals ze waren overneemt uit de prefs, dus als je daar overscan aan hebt staan, zal bij het kiezen via de tool ook overscan aan zijn met die optie. dit werkt dus bij standaard resoluties zoals ze in de prefs voorkomen, en in principe niet met de custom resoluties die je evt instelt. maar ik heb ontdekt dat als je eerst een willekeurige standaard overscan optie kiest en daarna naar je custom optie, dat hij dan overscan blijft ! als je van een non overscan optie naar je custom gaat blijft hij weer wel non overscan.

ik vind het erg fijn dat ik nu toch ook widescreen kan uitsturen met mn nvidia ! bovendien is het zowiezo een handig tooltje die naast bluetooth icoontje komt, zodat je altijd direct resoluties kan wisselen.

misschien voor sommigen enorm geblaat om niks, maar wellicht interressant voor anderen :)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 22:23 ]

Pagina: 1