Laptop batterij opnieuw kalibreren met Battery Doubler

Pagina: 1
Acties:
  • 5.054 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb gisteren geprobeerd de batterij van mijn toshiba opnieuw te kalibreren dmv Battery Doubler. Helaas is dit echter niet gelukt aangezien de laptop vanochtend nog in dezelfde stand stond (namelijk bezig met kalibreren) na ruim 8 uur kallibreren. Wat doe ik fout? Ik had mijn laptop aan de netstroom hangen met een opgeladen batterij. Moet ik de netstroom aansluiting even afkoppelen oid?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
ik denk het wel ja, met kalibreren laat ie hem helemaal leeg lopen en dat gaat niet als hij opgeladen wordt.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Volgens mij moet je inderdaad de aansluiting eraf koppelen ja.

Als ik me niet vergis schakelt battery doubler gewoon de beveiliging ut die ervoor zorgt dat je laptop automatisch afsluit als je accu leeg begint te lopen en zodoende draait je laptop ook echt zo lang als je accu aan kan. Hierna is hij leeg tenminste voor gebruik in je laptop is hij onbruikbaar. als je hem dan op gaat laden ziet je laptop dat het rendement van de accu nog vrij aardis is en gaat hij zijn beveiliging opnieuw afstellen :)

• Sander
  • Niet online
Mwah ik heb die beveiliging er zoiezo niet op staan. HIj gaat bij mij altijd door tot ie leeg is en valt dan uit aangezien ik vaak in de trein dvd's kijk. PowerDVD kapt er dan mee en dan ga ik nog ff beetje rotzooien tot ie echt leeg is en dan valt ie uit. Daarna laad ik em thuis weer geheel op, maar toch blijft hij van die rare "drops" hebben. Op het ene moment geeft ie aan dat ie nog dik anderhalf uur op de batterij kan (40% oid) en dan dropt ie naar 3%.

Ook kon ik voorheen ongeveer 2 uur film kijken (DVD op HDD). Nu is dit nog maar 1 uurtje max...

Mocht dit nou ook niet werken (dus met battery doubler leeg laten lopen en dan reloaden en rebooten) wat zijn dan nog ander eoplossingen?

[ Voor 13% gewijzigd door Sander op 12-01-2006 10:58 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
ikbensander schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:52:
Mwah ik heb die beveiliging er zoiezo niet op staan. HIj gaat bij mij altijd door tot ie leeg is en valt dan uit aangezien ik vaak in de trein dvd's kijk. PowerDVD kapt er dan mee en dan ga ik nog ff beetje rotzooien tot ie echt leeg is en dan valt ie uit. Daarna laad ik em thuis weer geheel op, maar toch blijft hij van die rare "drops" hebben. Op het ene moment geeft ie aan dat ie nog dik anderhalf uur op de batterij kan (40% oid) en dan dropt ie naar 3%.

Ook kon ik voorheen ongeveer 2 uur film kijken (DVD op HDD). Nu is dit nog maar 1 uurtje max...

Mocht dit nou ook niet werken (dus met battery doubler leeg laten lopen en dan reloaden en rebooten) wat zijn dan nog ander eoplossingen?
Toshiba Tecra 8200 battery recovery?
Klinkt zo'n beetje als hetzelfde probleem wat ik heb met mijn laptop. Ik heb er zelf nog altijd geen oplossing voor gevonden en ben de laatste tijd ook niet meer echt actief aan het zoeken naar een oplossing. Misschien kun je wat info uit mijn topic halen welke voor jouw handig kan zijn :)

• Sander
  • Niet online
Wat een beetje jammer is is dat mijn garantie net eind december verlopen is. maaruh ik hoop idd dat het aan de accu ligt en niet aan de chip en dat er anders een tool komt om die chip te resetten.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ikbensander schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:52:
Mwah ik heb die beveiliging er zoiezo niet op staan.
Ik denk dat de beveiliging ín de accu zelf bedoeld wordt, niet de windows beveiliging.

Het is voor Li-ion batterijen tamelijk slecht om ze helemaal leeg te laten lopen, daarom zit er een chippie in, die de batterij uitschakelt op het moment dat hij te leeg dreigt te raken.

Het kan alleen gebeuren dat na een tijd die chip denkt dat je batterij aardig brak is geworden, waardoor hij eerder dan noodzakelijk de stroom uitschakelt.

Als je dan die beveiliging uit kan zetten, kan je de batterij leger krijgen, en dan weet het chippie dat je batterij dus eigenlijk nog best okee is, en dat hij voortaan wel iets langer kan wachten met het afsluiten.
Een nieuwe batterij kopen. Li-ion batterijen verslechteren nu eenmaal vrij snel, daar is niets aan te doen. (Ja, halfvol opgeladen in de vriezer bewaren, maar dat is niet zo praktisch).

Verder algemeen li-ion batterij onderhoud; zo vol mogelijk houden en gebruike, dus af en toe je laptop even van de netstroom halen. En zo koel mogelijk houden, en dat is weleens lastig in een laptop, maar het zou dus opzich verstandig zijn om hem eruit te halen als hij warm wordt in je laptop en je hangt toch aan de netspanning.
ikbensander schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:04:
Wat een beetje jammer is is dat mijn garantie net eind december verlopen is. maaruh ik hoop idd dat het aan de accu ligt en niet aan de chip en dat er anders een tool komt om die chip te resetten.
Euhh, volgens mij zit die chip ín de accu :?

Mocht je trouwens een nieuwe kopen, zorg dat je écht een nieuwe koopt (productiedatum), en niet een die al een jaar op de plank ligt te verslechteren :)

[ Voor 15% gewijzigd door eamelink op 12-01-2006 11:10 ]

• Sander
  • Niet online
Ruim een week later:

Na 2 keer battery doubler te hebben gerund blijkt de chip niet gereset. De laptop gaat zeuren over kritieke spanning na ongeveer een uur, bij dvd kijken met alles op low: HDD Spindown, Proc, Backlight etc. Zodra ik op dat moment echter de battery doubler calibration wizzard start houd hij het onder volle processorbelasting nog ruim een half uur uit. En daarmee kom ik alweer een stuk verder in de richting van de oorspronkelijke lifetime van mijn batterij onder deze belasting, namelijk 2 uur.

Wat kan ik hier verder nog aan doen? De accu heeft het dus nog "in" zich. De chip weigert het echter te geven. Als ik Battery Doubler niet start gaat hij namelijk na een paar minuten uit.

Verwijderd

Wellicht hebben jullie hier iets aan: voor zover ik weet wordt, wanneer je Win in Safe Mode start, de beveiliging voor de gehele accuhuishouding uitgeschakeld. Oftewel; kaliberen kan ook zonder Battery Doubler (welke ook bij mij niet werkt):
  1. Schakel je systeem uit en hang het aan de netstroom;
  2. Laad je accu volledig op en start je systeem in Safe Mode (paar keer F8 voor opstartmenu);
  3. Laat je accu nu leeglopen (inderdaad: wachten) totdat het systeem uitvalt;
  4. Als alles goedgegaan is is de batterij nu gekalibreerd.
Pagina: 1