probleem met 2 routers

Pagina: 1
Acties:

• vinux
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik heb op 1ste verdieping een 3com office connect router waarop de modem aangesloten is en fungeert als dhcp server.

die router geeft de clients een IP in de range 192.168.101.x

Op de 3de verdieping heb ik een wireless router ( bellkin) die een adres krijgt van de eerste router en fungeert als dhcp voor de wireless clients en 1 pc ( client X) die via kabel verbonden is.
Ik las ergens dat dit netwerk een andere range moet hebben dus deze range is 192.168.2.x

Internetten werkt en ik kan van client X zowel de router als een server in het 192.168.101.x range netwerk pingen. pingen op de servername lukt echter niet.
Ook een netwerkdrive benaderen via \\192.168.101.250\data lukt niet.

Op deze pc's staan geen firewalls.
Die op de routers zijn wel enabled. Kan het een van deze zijn die deze netwerkverbinding niet toelaat? Zoja, iemand een idee wat ik moet doen om dit mogelijk te maken?

Alvast bedankt,

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
veel router blocken default netbios verkeer van binnen naar buiten...

A wise man's life is based around fuck you

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 13:32
2 DHCP servers in 1 netwerk gaat niet werken.
Schakel de DHCP server op de router boven gewoon uit, en gebruik hem als switch.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:48
Als ik het goed begrijp, zijn het twee DHCP servers in twee netwerken; en is er dus niets aan de hand. Ik ga eerder met Zwelgje mee en denk ook dat netbios geblokkeerd wordt.

Meer info over netbios routering, vind je hier.
(het eerste stukje gaat over problemen met goedkope cisco routers, maar daarna staan er een paar goede dingen!)

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-04 17:11

icecoolsniper

never run from a sniper!

Ik heb zelf ook 2 routers staan. 1 beneden waar het internet binnekomt en die verdeelt het o.a. naar mijn laptop. De andere router staat boven en verdeelt het over 3 pc's. Je moet iig zorgen dat de routers in hetzelfde subnet zitten. Dus een ip van 192.168.2.1 bijv de ene router, de andere router dan bijv 192.168.2.100. Vervolgens moet je op de 2e router zoals al eerder vermeld de dhcp uitschakelen.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Ratticus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-01-2006
Geen DHCP uitschakelen want het zijn 2 DHCP's voor 2 netwerken (namelijk 192.168.2.0 en 192.168.101.0 als de subnetmask voor de C-classe is natuurlijk (255.255.255.0).
mss ligt hier de fout ?

NATP (network adress translation protocol)
kan je aanzetten ook waardoor je van een naar ander netwerk kan ofzo...
geen idee hoe je routers zijn ingesteld, ik ga er vanuit dat het gewone (gateway) routers zijn en geen complexe cisco-routers.

dus eig moet je zien dat je een link kan leggen tussen beide netwerken... hierbij denk ik dus dan aan NATP. je kan ook proberen met ip routing.
mss kan je wat info geven over de instellingen van de routers

I more like doors instead of windows, they are easier to open...

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:52
Welke DNS gebruikt de router die in het 192.168.2.x netwerk staat?

• Ratticus
Die zou normaal de gateway (lees router) als dns moeten hebben (nl 192.168.2.1)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:52
Ratticus heeft helemaal gelijk, je moet de routers in route modus zien te krijgen, 99% dat ze staan te NATten.

Anders de routers via VPN met elkaar verbinden, maar dat wordt dan wel een heel ander verhaal.

offtopic:
NOFI, maar toch grappig dat mensen DNS gaan noemen terwijl \\192.168.1.100 nog niet eens werkt

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• rvnieuwh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10-2022
Eén DHCP server in je netwerk lijkt me eerlijk gezegd meer dan genoeg en nodig. NetBIOS is een niet routeerbaar protocol en kan dus niet 'door' een router heen. Daarom werkt het verbinden op naam i.i.g niet.

• Ratticus
rvnieuwh> daarom dat er routing moet zijn tussen de 2 !!! netwerken...
en de DHCP moet werken voor het 192.168.2.0 netwerk en ook een DHCP voor 192.168.101.0 netwerk. Anders gaan nieuwe clients geen ip adres krijgen... niet voor het lan, noch voor het wlan netwerk.
Je kan natuurlijk wel DHCP afzetten en via DHCP-client en MAC-adres de client een ip adrestoewijzen maar dan moet je dit doen bij elke nieuwe client.

• rvnieuwh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10-2022
Ratticus>Waarom moeten het 2 netwerken zijn? Ik zelf heb ook mijn modem (DHCP capable) op de eerste verdieping staan, en mijn wireless (Linksys WRT54G en ook DHCP capable) op de tweede. Maar alles zit op hetzelfde netwerk. Mijn vader kan nu dus, op naam, connecteren naar de gezamelijke share. Ik heb hiervoor de DHCP Server op het modem (10.0.0.2) ingeschakeld, de wireless router een vast IP adres gegeven (10.0.0.3 en NIET op de WAN-port aangesloten) en DHCP uitgeschakeld. Ik krijg nu zowel op de eerste verdieping, als draadloos, en vast op de tweede verdieping een IP-adres van mijn modem uit 1 en dezelfde reeks.

[ Voor 5% gewijzigd door rvnieuwh op 12-01-2006 23:01 . Reden: enkele typo's en een zins wijziging ]

• vinux
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
rvnieuwh: jouw oplossing werkt voor mn desktop boven die via kabel aangesloten is.

Ik was er nooit opgekomen dat ik de router ook als switch kan gebruiken :)

Ik moet wel nog testen als ik mn router boven hier nog als wifi access point kan gebruiken.

thx,

vinnie

• Ratticus
voor security redenen kan je dat doen ja met 2 netwerken, je kan natuurlijk een en dezelfde netwerk maken maar dan moet je wel werken met 1 DHCP, nt 2

[ Voor 3% gewijzigd door Ratticus op 13-01-2006 09:12 ]

Pagina: 1