[cooling] casefans in coolermaster wavemaster

Pagina: 1
Acties:

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 19:55
Ik heb een irritante resonatie in mijn pc zitten. Eerst dacht ik dat het aan de processor koeler lag, dat is nog een standaard boxed koeler bovenop mn socket A amd 2800+.

Heb voor de zekerheid mn hoofd eens in de kast gestoken, en alles een voor een zo'n beetje ingeschakeld. Aan de voeding ligt het zeker niet, dat is een Tagan 480 waar ik vrijwel niets van hoor.
Op mn 6800GE zit een vf700 en die is ook volledig stil. De northbridge is passief gekoeld, m'n harde schijven (2x WD2500KS 16mb Sata) hangen erg stevig in de kast en zijn het ook niet.

Ik kwam dus uit bij de casefans. Ik heb een coolermaster wavemaster kast met nog de standaard casefans, nml 3x 80mm. 1tje achter en 2 aan de voorkant voor de harde schijven. Die aan de voorkant heb ik het minst 'last' van, maar die achterste, die op het mobotray zit, is de boosdoener. Ik heb al met rubbertjes tussen de kast en de koeler geprobeerd m wat te dimmen, maar dat wil niet echt succesvol zijn.

Misschien zijn hier mensen met eenzelfde kast, die ervaring hebben met vervangen van koelers. Er staat op die 3 die erin zitten namelijk niets van een typenummer, en ik weet nu niet zo goed waarvoor ik ze moet vervangen. En wat deze nu eigelijk voor dB's produceren. Als ik in de pricewatch kijk naar coolermaster koelers zou ik uit kunnen gaan van rond de 25dB?

Zelf dacht ik aan de volgende koelers om dit op te lossen:

Silentmaxx SF-80/15
http://www.ikbenstil.nl/p...f95b6eb8666661d767164ff48

Papst 8412
http://www.ikbenstil.nl/p...f95b6eb8666661d767164ff48

Beiden zijn 12dB, maar wat ik me afvraag, is de luchtstroom van 33m³/h voldoende?

Eventuele andere alternatieven of andere oplossingen zijn welkom.

Mijn specs:

Processor: Amd 2800+ @ stock
Mobo: Asus A7N8X-e Deluxe
Voeding: tagan 480w
Geheugen: 2x 512mb
HD: 2x WD 250gb sata
GPU: Asus 6800GT met zalman vf700
Geluid: Creative X-Fi

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Hoeveel luchtstroom je nodig hebt kan je vinden in de faq, is een regel voor die ik niet uit m'n kop weet.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• B-Buster
Hmm ok dan ga ik die nogmaals doorkijken, heb er naar gezocht maar kon he tniet vinden.

Edit: sorry kan het niet vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door B-Buster op 11-01-2006 22:39 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

80 mm is al snel een herrieschopper vanwege het formaat. Als je de 80mm fans regelbaar maakt kan je er wel wat aan doen. Dan kan je gelijk meten welke mate van airflow je nodig hebt om je mainboard en proc temps binnen de perken te houden.

d:)b :henk d:)b

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Berekening van benodigde airflow:

Benodigde airflow in CFM = (1760 X te dissiperen hitte)
----------------------------
max. toegestane temperatuurstijging in Kelvins

Stond in de FAQ van casemodding, klein foutje van me...

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik zou eens beginnen om de fan wat langzamer te laten draaien (7V schakeling ofzo, is genoeg over te vinden).
Mocht dat voldoende zijn, dan heb je niet eens een nieuwe fan nodig. Dat betekent ook meteen dat de airflow bij een lager toerental ook voldoende is. Die stillere fans hebben namelijk ook een veel lagere airflow.

• B-Buster
Ik heb de achterste casefan nu op 5V draaien dmv het verloopstukje dat bij de koeler voor mn videokaart zit. Hij is nu véél stiller.

Temps idle zijn nu na een half uurtje:

CPU: 53 graden (koeler volgens MBM5 @ 7180rpm)
Case: 27 graden
Graka: 53 gpu & 48 geheugen (koeler @ 6000rpm)

De koeler van mn 6800GR, een zalman, schijnt op dit toerental ong 28dB te produceren. Ik hoor de casefan er nu niet boven uit op 5V. Echter op mobo aangesloten en dus volle snelheid overstemt ie de processorkoeler en GPU koeler ruim.

Ik heb wel gemerkt dat beide k oelers voorin naar binnen blazen. Zou het niet handiger zijn als 1tje inblaast en de 2e uit?

En die CPU koeler... is het nog verstandig daar een zalman 7000cu op te zetten? Die draait wel heel veel minder rpm dan deze, ik vraag me af of die koeling dan voldoende is.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
In Frequently Asked Questions CME staat een stukje over airflow, daar kun je ook zien wat de beste richting van de fan is :)

En ik verwacht dat zo'n zalman toch wel een verbetering is t.o.v. een boxed koeler. Ik ken de standaard XP boxed koeler niet echt maar in vergelijking met een normale koeler is zo'n zalman zeker een stuk stiller.(En 7180 rpm is nog niet zo weinig).

Maargoed, misschien dat je dit soort dingen ook kunt testen met bijvoorbeeld speedfan. Die kan voor veel moederborden gewoon de fanspeed regelen, dus dan kun je ook weet 't een en ander testen :)

Verwijderd

Ik heb ook die kast. Die van mij resoneert volgens mij niet, maar zal vanavond mijn oor eens goed te luisteren leggen. Was redelijk tevreden, maar heb dan ook 2 x 36 GB raptors en nog een Caviar erin die wel een pest herrie maken. Rest is allemaal vervangen door Zalman voeding/koelers dus daar zal het bij mij niet aan liggen. Zal de harde schijven eens uitzetten en kijken wat er aan geluid over blijft.

• B-Buster
Dat stukje over de airflow in de kast had ik gelezen.

Ik zal het even verder toelichten: Ik heb dus 2 fans onderin zitten aan de voorkant. Daar hangen m'n harde schijven voor, 2x 250 gig sata. M'n vorige maxtor schijven (40 en 120gb) werden per stuk rond de 25 graden met dezelfde opstelling. Deze 2 zijn idle al rond de 43 graden. Produceren dus meer warmte, en omdat de bovenste schijf ongeveer boven de bovenste koeler hangt, en de 2e schijf boven de 2e dacht ik, als bijv de onderste dan de warme lucht kan afvoeren onderuit de kast, misschien heeft dat een gunstiger effect. Het is nogal een werk om erbij te komen dus vandaar dat ik het nog niet geprobeerd heb :)

Heb met Speedfan mn CPU fannetje nu op 3500rpm staan, maar in 5 min is ie al gestegen naar 59 graden. Dat is dus niet zo succesvol. Daarbij hoor ik geen verschil in geluid als ik hem verlaag.

Aan de fan van mn grafische kaart valt verder niets te doen, die moet @ max draaien in de huidige opstelling, als ik hem op 5V zet dan zitten de idle temps op 60graden gpu/53 graden memory.

Zou dit een verbetering geven:

1: zo'n pci koeler onder mijn 6800GE hangen zodat die de warme lucht die de kaart afgeeft enigzins naar buiten af kan voeren
2: zalman 7000cu op mn processor (al vraag ik me nog steeds af of ie hem koel genoeg houd :/ )
3: een stillere casefan / stillere casefans

Het is voor mij duidelijk genoeg dat de standaard coolermaster casefans best veel resonatie veroorzaken. De 2 die er voor in zitten die zitten dmv een molex aangesloten dus die kan ik niet testen op lagere snelheid. Heb wel geprobeerd er 1 uit te schakelen en dat scheelde ook wel wat aan geluid. Samen met de achterste op 5V te laten draaien..

• B-Buster
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:46:
Ik heb ook die kast. Die van mij resoneert volgens mij niet, maar zal vanavond mijn oor eens goed te luisteren leggen. Was redelijk tevreden, maar heb dan ook 2 x 36 GB raptors en nog een Caviar erin die wel een pest herrie maken. Rest is allemaal vervangen door Zalman voeding/koelers dus daar zal het bij mij niet aan liggen. Zal de harde schijven eens uitzetten en kijken wat er aan geluid over blijft.
Ik heb zelf ook al mn HD's uitgeschakeld, en die hebben geen invloed bij mij op de geluidsproductie. Het zijn echt, en voornamelijk de achterste op de mobotray, de casefans die de boel verstieren. Het is overigens misschien niet echt een resonatie te noemen, maar dat is hetgeen dat er het dichtste bij komt. Zodra ik die achterste op volle snelheid laat draaien bromt/zoemt de kast veel meer, en als je dan je vinger tegen de achterkant houdt voel je m een beetje trillen.

Edit: die casefan draait overigens volgens speedfan @ 4200rpm op max snelheid

[ Voor 22% gewijzigd door B-Buster op 12-01-2006 12:56 ]

Pagina: 1