Toon posts:

Zalman Passief blokje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik heb zojuist een zalman passief blokje op mijn northbridge chipset geinstalleerd op mijn asus a8n-sli deluxe mobo. Maar nu even een vraagje, hoe warm mag die chipset eigenlijk max worden? en kan dat schommelen bij gamen of andere zware toepassingen?
groeten, Snuur

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33
Natuurlijk schommelt de temperatuur al naar gelang de belasting van die chip. Hoe warm het mag worden, dat weet ik niet. Maar zelf heb ik zoiets van als hij niet hoger dan 70 C wordt vind ik 't prima. Een beetje IC moet daar imo tegen kunnen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ja zeker bij een redelijk duur (in die tijd) mobo als deze. Ben beetje dom geweest niet eerst de temp te meten toen de ventilator er nog opzat. Heb die vervangen omdat ie af en toe vastliep en dan enorm veel kabaal stond te maken. Maar kan iemand anders met een ASUS a8n-sli of deluxe eens kijken wat zijn temps zijn als die zn pctje een kwartiertje aan heeft staan? bij mij schommelt ie atm rond de 42 - 43 graden. Komen jullie nu aan met schokkende dingen als 30 graden als ie een half uurtje staat te draaien met alleen internet, dan kan ik me zorgen gaan maken :-D

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
42-43°C is een normale temperatuur en zolang je geen rare vastlopers krijgt is er niets aan de hand :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn moederbord (msi k8t socket754) heeft ook zo'n passief blokje (zat er standaard zo op) en zonder casefan wordt ie al snel zo'n 50 graden. Met casefan op 5V wordt ie nog maar 35 graden. Dus indien je nog geen casefan hebt is het wel nuttig om er een te monteren :)

[edit] al zie ik dat de northbridge op jouw mobo wel op een iets andere plaats zit dan bij die van mij. Bij mij zit ie nl. boven het AGP slot waardoor de casefan er direct op blaast. Bij jou zit de chip achter de insteeksloten, waardoor een casefan misschien wat minder effect heeft.

Maar als ie niet veel heter wordt en je PC verder stabiel blijft dan kun je het ook wel gewoon zo laten. Er bestaat alleen wel (volgens google image search) een versie van jouw moederbord die standaard een fanless nb-cooler heeft. Maar dat is een uitgebreide heatpipe-constructie. Dat doen ze natuurlijk niet voor niks.......

[ Voor 70% gewijzigd door Palomar op 11-01-2006 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
nja die heatsink is gemaakt voor dit mobo onder andere. Hij heeft als hoogste nu 46 aangetikt. nja hou e t wel in de gaten, gaat wel goed gok ik, liever wat heter dan die pokkeherrie :p ben wel blij met hoe stil die nu is ineens. Zo'n klein krengetje kan nog een hoop stennis schoppen :p

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 20:06
Hou er aub rekening mee dat de nForce4 op je bord geen temp sensor heeft, ergens in de buurt van het geheugen wordt de MB temp gemeten. De temp van je chipset zelf kun je niet meten. Ik heb zelf nog een 4 cm fannetje aan mijn zalman blokje gemaakt om dit te koelen, had tijdens de warme zomer last van instabiliteit, na het toevoegen van die fan niet meer. (Zelfde bord)

geheelonthouder met geheugenverlies

Verwijderd

Had vroeger ook zo een zalman NB47J blokje op mijn A8N-sli deluxe.
Toen ik er zelf een temp sensor tussen stook, was de temp 50 graden idle en 60 graden stressed.
Nadeel van dit blokje is wel dat je het moet slopen in combinatie met een 7800 GT(x).
En in combinatie met een NV silencer lukt het al helemaal niet meer. :|

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 15:44
Nja, dat is niet alleen het geval met nv silencer. Toen ik op mijn ati 850xt een nieuwe koeling deed heb ik mijn zalman blokje ook nagenoeg moeten slopen. Hij heeft nu nog 2 rijen pinnen rechtstaan maar heb toch nog geen problemen ondervonden.

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 21:47

KingCrash

Angry Rabbit

Ik heb mijn nbj-47 draaien zonder problemen. Ik heb dan in mijn kast ook voldoende airflow zitten (2 12 cm papst fans (7v) die in/uit blazen) Temperatuur kan ik je niet geven, maar het draait stabiel

Angry Rabbit

Pagina: 1