8.1 onboard 50 hz brom hoe op te lossen

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste heren ik ben ontiegelijk gefrustreerd en weet ff niet meer hoe ik het op moet lossen

de situatie ik heb 8.1 onboard met vier analoog uitgangen en vier speakers
en heb daar een mooie klasse a versterker bij staan
aangezien ik geen surround kan draaien heb ik twee speakers voorzien van een eigen
kleine versterker van 7 watt rms, een bouw kitje van velleman om te testen
dit ding heeft een ingangs gevoeligheid van 40 mv of 150 kilo ohm

als ik de versterkte speakers aansluit op mijn rear out krijg ik een brom nogal hard zegmaar
en klinkt als 50 hz verzwakken met een potmeter 47k helpt niet dan word de brom harder
stop ik hem echter in mijn front out krijg ik geen brom en draait hij perfect maar dan staan
mijn mooiste speakers op rear over me versterker heen en dat is niet de bedoeling plus het feit
dat ik hem bijna volledig open moet draaien om er een beetje geluid uit te krijgen

hoe ga ik dit in godsnaam oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) goed aarden / massa's verbinden
2) 50 Hz filtertje ertussen klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-03 21:42

AES

Ik kan niet ontopic reageren.

[ Voor 77% gewijzigd door Sprite_tm op 11-01-2006 22:06 ]

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik ga erop reageren inplaats van een TR te zetten.

[ Voor 109% gewijzigd door Sprite_tm op 11-01-2006 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 21:00:
1) goed aarden / massa's verbinden
2) 50 Hz filtertje ertussen klussen
aarding is geeen probleem
50 hz wil ik juist horen

het gaat meer om het feit dat die uitgang te weinig of te veel signaal stuurt
en aan gezien ik hem op me versterker heb gehad ga ik uit van te weinig maar ik
kan daar niets aan aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VoedingsSpanning moet je filteren.
Goede oplossing is een PI filter. Zo dat je een low pass filter krijgt. Elke IC een 100nF geven. En bij de power leverende componenten wat buffers neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okay nog ff een dingetje erbij dan de versterker is NIET het probleem want op mijn mp3 speler krijg
ik op de koptelefoonuitgang geen brom het ligt dus echt alleen maar aan de uitgang dat weet ik per honderd procent zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nika
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Al je geluid je zo dierbaar is, wat doe je dan met een onboard soundcard als ik vragen mag? Waarom koop je niet voor een paar tientjes een goede kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:54

FCC

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 20:55:

de situatie ik heb 8.1 onboard met vier analoog uitgangen en vier speakers
en heb daar een mooie klasse a versterker bij staan
Dit snap ik niet, 8.1 onboard met 4 uitgangen.
Maar een 50 Hz brom duidt in 9 van de 10 gevallen op een massa probleem.
(Het kan misschien een aardlus zijn, maar die ken ik alleen uit de audio wereld. Weet niet of dat ook bij computers voorkomt.)

En bij de weg, ken je de begrippen punt en komma?

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

FCC-gast schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:08:
[...]

Dit snap ik niet, 8.1 onboard met 4 uitgangen.
Maar een 50 Hz brom duidt in 9 van de 10 gevallen op een massa probleem.
(Het kan misschien een aardlus zijn, maar die ken ik alleen uit de audio wereld. Weet niet of dat ook bij computers voorkomt.)

En bij de weg, ken je de begrippen punt en komma?
Aardlussen kunnen overal voorkomen, zolang je je aarding maar goed vernaggeld :P
Alleen in audio kan je het goed horen zeg maar :)

Dus idd de oplossing is of alles juist aarden, of alles niet, maar dan helemaal niet :7
klinkt vaag, maar je hebt dan geen brom of wat dan ook, maaaaaaaaar....
het is niet erg bevoordelijk voor je hardware, en het kan ook nog wat gezeik opleveren qua veiligheid enzo :X

[ Voor 1% gewijzigd door EL_Loco op 11-01-2006 23:08 . Reden: typo ]

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 20:55:
plus het feit
dat ik hem bijna volledig open moet draaien om er een beetje geluid uit te krijgen
7W is niet veel.

Je zou alle stekkers van je apparatuur in 1 (geaard) stekkerblok kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
JuuL20 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 00:16:
[...]

7W is niet veel.

Je zou alle stekkers van je apparatuur in 1 (geaard) stekkerblok kunnen proberen.
Persoonlijk denk ik dat hierdoor juist de problemen ontstaan.
Het is een lus die ontstaat tussen de verschillende apparaten die dus als antenne werkt en die 50 Hz oppikt.

Het zou dus best kunnen zijn dat als je alles uittekent, dus ook de 220V stekkers en verdeeldozen, dat je een lus kunt ontdekken.
De enige oplossing is het onderbreken van die lus.
Je zou dus scheidingstrafo's kunnen gebruiken tussen de geluidskaart en de versterker, maar met 7.1 of meer dan blijf je bezig, dus mischien kun je het beste een 1:1 trafo gebruiken op de voeding-stekker van de versterker.
Wat je ook zou kunnen doen is de kabeltjes van je mainboard naar de versterker zo dicht mogelijk bij elkaar te houden en maar 1 massa te gebruiken. Een UTP-kabel met mantel bijvoorbeeld :) (overspraak zul je wel meer krijgen) of 1 kanaal over een UTP-kabelpaar laten gaan.
Ik heb alleen geen idee hoe dat zit met impedanties, want ik kan me voorstellen dat dat weer problemen kan geven.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

TD-er schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 00:33:
[...]

Het is een lus die ontstaat tussen de verschillende apparaten die dus als antenne werkt en die 50 Hz oppikt.

Het zou dus best kunnen zijn dat als je alles uittekent, dus ook de 220V stekkers en verdeeldozen, dat je een lus kunt ontdekken.
De enige oplossing is het onderbreken van die lus.
Je zou dus scheidingstrafo's kunnen gebruiken tussen de geluidskaart en de versterker, maar met 7.1 of meer dan blijf je bezig, dus mischien kun je het beste een 1:1 trafo gebruiken op de voeding-stekker van de versterker.
Wat je ook zou kunnen doen is de kabeltjes van je mainboard naar de versterker zo dicht mogelijk bij elkaar te houden en maar 1 massa te gebruiken. Een UTP-kabel met mantel bijvoorbeeld :) (overspraak zul je wel meer krijgen) of 1 kanaal over een UTP-kabelpaar laten gaan.
Ik heb alleen geen idee hoe dat zit met impedanties, want ik kan me voorstellen dat dat weer problemen kan geven.
@Juul 2 posts boven me:
7 Watt is veel
Al die hoge wattages bij versterkers en speakers voor bij je computer, woonkamer, wat dan ook. Das allemaal dikke overkill.

@ TD-er
als voorbeeld van die scheiding's trafo:
Probeer ergens eens een DI-box te regelen.
Dat werkt als een 1:1 transformator (+ wat extra dingen meestal, maar das even irrelevant)
Let wel op dat ie de mogelijkheid voor "Ground lift" heeft.
Als je dan nog een brom heb, dan heb je een ander probleem.

Mocht je in de buurt van Gouda/Den Haag wonen, ik heb wel iets wat liggen wat je kan lenen om te testen

Wat mij in het ieder geval geleerd is: versterkers nooit aarden. Het gaat vanzelf goed zolang je maar de massa's binnen je apperatuur goed hebt. Dus alles netjes doorverbonden.

UTP kan je idd gebruiken, zolang je maar 4 paren gebruikt voor 1 (mono-kanaal)
Gebruik van elk paar 1 ader voor je signaal, de andere aders soldeer je aan elkaar, en aan je mantel voor de massa. Overspraak heb je vrijwel niet, doordat de draden netjes getwist zitten.

Op deze manier heb ik het thuis, en ik moet echt een extrem hoog signaal uitsturen om overspraak te krijgen. Let wel, dit werkt voor signaal, maar niet voor je speakerkabel. (tenzij je natuurlijk weer active speakers hebt ;) )

Awel, lang verhaal, ik hop dat je er iets aan hebt :)

[ Voor 1% gewijzigd door EL_Loco op 12-01-2006 08:52 . Reden: de nodige typo's ]

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
EL_Loco schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 08:51:
[...]

@Juul 2 posts boven me:
7 Watt is veel
Al die hoge wattages bij versterkers en speakers voor bij je computer, woonkamer, wat dan ook. Das allemaal dikke overkill.
Ja ik weet het wel, maar "een beetje geluid krijgen" is ook betrekkelijk.
Met 1 watt haal je de SPL die opgegeven is (per watt dus) jah en dat is al vrij hard meestal. Per verdubbeling komt er 3dB bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
[...]
Ja idd, en door alles in 1 stekkerblok te stoppen zijn de randaardes via het stekkerblok meteen verbonden ipv via de bedrading van je huis (nog grotere lus).
Maar ik vraag me ook af of het dan is opgelost :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
[...]
Optocoupler is iets realiseerbaarder ;)
Je zou ook weerstandjes in de signaalleidingen kunnen proberen, dan worden deze stromen nog wat gedempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Ja ik weet het wel, maar "een beetje geluid krijgen" is ook betrekkelijk.
Met 1 watt haal je de SPL die opgegeven is (per watt dus) jah en dat is al vrij hard meestal. Per verdubbeling komt er 3dB bij.
True, is zeker betrekkelijk. Maar we ik denk dat veel van het signaal "weglekt" die aardlus in
Klopt, x2 =+3dB. In sommige gevallen zelfs 6 db :P
(maar das ingewikkeld gekloot met fase verschillen enzo :P En hierbij een beetje offtopic ;) )
Ja idd, en door alles in 1 stekkerblok te stoppen zijn de randaardes via het stekkerblok meteen verbonden ipv via de bedrading van je huis (nog grotere lus).
Maar ik vraag me ook af of het dan is opgelost :X
Ik verwacht het niet. Versterkers zijn altijd een probleem, het enigste wat je aan de aarde hangt van een versterker is de buitenkant voor de veiligheid, verder gebruik je als referentie altijd de massa van een signaaldraad. Dus het electronische gedeelte hoort niet verbonden te zijn met de aarde van een stopcontact :)
Optocoupler is iets realiseerbaarder ;)
Je zou ook weerstandjes in de signaalleidingen kunnen proberen, dan worden deze stromen nog wat gedempt.
Optocouplers zijn idd makkelijker te gebruiken, heb je oko minder kans dat je je omgeving stoort, hoewel je dan wel stecige opto's nodig hebt, en die zijn geloof ik best prijzig (pin me hier neit op vast)

Weerstandjes zou ik juist weer net niet doen, aangezien je dan je signaal alleen maar meer dempt :P

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Optocouplers hebben toch niet echt een lineair verloop?
En je moet de led erin al een beetje warmstoken, anders heb je dat je de lage spanningen niet doorgeeft en dan heb je dus het probleem dat het geluid erg verziekt wordt. Als het om een digitaal signaal gaat is het natuurlijk niet een probleem, maar dan heb je waarschijnlijk ook geen last van een dergelijke brom :)

Dus dan moet je al een vrij complexe schakeling (met een eigen negatieve voeding) bouwen en dat 8x bouwen (7.1).
Dan kun je beter ergens anders proberen de verbinding te onderbreken. Scheelt een hoop werk.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

TD-er schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:06:
En je moet de led erin al een beetje warmstoken, anders heb je dat je de lage spanningen niet doorgeeft en dan heb je dus het probleem dat het geluid erg verziekt wordt. Als het om een digitaal signaal gaat is het natuurlijk niet een probleem, maar dan heb je waarschijnlijk ook geen last van een dergelijke brom :)

Dus dan moet je al een vrij complexe schakeling (met een eigen negatieve voeding) bouwen en dat 8x bouwen (7.1).
Dan kun je beter ergens anders proberen de verbinding te onderbreken. Scheelt een hoop werk.
:X :X
Daar zeg je zowiets mja, helemaal vergeten dat die dingen niet lineair zijn :X

Met digitaal lijkt het me idd sterk dat je brom hebt ja, hooguit het een en ander aan vervorming. Met optisch daarentegen heb je weer neregns last van. Maar dat was neit de vraag, en ook een redelijk prijzige oplossing :P

Je kan het beste gewoon het probleem bij de oorzaak aanpakken, namelijk bij de manier van aarden.
> alles op hetzelfde (geaarde) stekkerblok
> of je versterker's niet aarden.

That should do the trick :)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
TD-er schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 12:06:
Led opstoken? Die geeft alleen licht als ie warm is? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JuuL20 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:18:
[...]

Led opstoken? Die geeft alleen licht als ie warm is? :z
Ik weet niet of het een algemeen gebruikte term is, maar ik bedoel dus dat je 'm al een beetje in geleiding brengt, zodat 'ie ook al licht geeft wanneer je output minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O je wou een soort BIAS regeling toepassen? En wat moest er gebeuren met de negatieve helft van de sinus? Een optocoupler heeft in een audioschakeling niks te zoeken...

ingangsgevoeligheid van 40mV is trouwens verrekte gevoelig, een lijnsignaal is al bijna een hele Volt, en bij veel preamps tegenwoordig nog meer.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:44:
O je wou een soort BIAS regeling toepassen? En wat moest er gebeuren met de negatieve helft van de sinus? Een optocoupler heeft in een audioschakeling niks te zoeken...

[...]
Tsja daar heb je dan die negatieve spanning voor nodig :)

Maar goed, een optocoupler was ook niet mijn idee. Ik zat alleen te beredeneren waarom het op zijn minst lastig was om een optocoupler te gebruiken :)

Dat van die gevoeligheid heb je inderdaad gelijk in. Helemaal overheen gelezen.

Pagina: 1