Toon posts:

externe hardeschijf stopt steeds en spint weer up

Pagina: 1
Acties:
  • 1.477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
ik heb nu een tijdje een kapotte laptop en daar heb ik de hardeschijf uitgehaald. Deze hardeschijf had eigenlijk nooit problemen. Nu heb ik laatst een extern USB2 kastje gekocht voor die schijf. In principe werkte dit goed, toen ik het even testte. Nu wilde ik laatst langer erop werken en sloot dat ding aan. Ik hoorde de harde schijf upspinnen, en weer afslaan. Windows vind hem wel en gaat autorun doen/ mappen doorzoeken. Maar steeds als de harde schijf om de paar seconden afslaat duurt dat process langer. Uiteindelijk lukt het wel maar de hardeschijf slaat dus vaker uit, en spint dan weer opnieuw op. Dit klinkt niet gezond.

Zou mijn hardeschijf nu ook kapot zijn? Of kan het ook een foutje/storing/iets in de controller (extern usb2 kastje) zijn?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ik weet bijna zeker dat je schijf dan gewoon niet genoeg stroom krijgt.
Probeer eens op een desktop, of met een losse voeding.

Edit: Vooral omdat je zegt dat hij afslaat als hij gaat indexen denk ik dat hij idd teveel stroom trekt.
USB kan maar maximaal 500mA leveren, sommige schijven die niet voor usb-kastjes gemaakt zijn trekken dan teveel, usb levert dit niet > underpower > spindown.
Dit is trouwens niet echt goed voor de schijf, en ook niet echt voor je moederbord denk ik...

[ Voor 59% gewijzigd door DarthPlastic op 11-01-2006 20:24 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem gewoon aangesloten op mijn gewone miditower thuispc.
Ik zal het eens proberen op mijn USB hub met extra netspanning.

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Al eens een andere usb kabel geprobeerd? De symptomen lijken te duiden op een kabelbreukje, waardoor contact steeds verbroken wordt.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
Darth heeft gelijk. Ik heb dit zelf ook gehad. De schijf krijgt niet genoeg power en valt uit. Dit gebeurt vooral als de kop veel moet zoeken, want dit kan vrij hoge piekspanningen trekken.
Als je behuizing een externe vooding aan kan zul je die moeten aansluiten. Anders zul je toch een andere HDD in de behuizing moeten doen.

Als je zeker wilt weten of het hier aan ligt, kijk maar eens op de HDD. Je zal zien dat deze rond de 0.5 ampere (of meer) vraagt. Ik schat zo dat een unpowered behuizing max 450 tot 490 mA kan leveren. Ligt een beetje aan wat de kwaliteit van je USB poort is en hoe zuinig de behuizing.

Overigens moet je NIET zo blijven doorwerken. Dit is niet gezond voor de HDD. Die houden toch al niet zoveel van spin-ups en downs, maar stroomuitval terwijl ze flink bezig zijn is helemaal uit den boze. Ook zal het schrijven naar de HDD bijna 100% gegarandeerd corrupte bestanden opleveren.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
De bijgeleverde kabel had 2 USB plugs. Deze heb ik allebei ingestoken (zodat ie misschien 2 keer zoveel stroom krijgt), maar dit had geen effect.
De USB hub voorzien met netspanning had ook geen effect.. :( Daar vond hij de schijf niet eens.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 01:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het op een andere computer geprobeerd, daar werkt diezelfde schijf wel perfect op de USB aansluiting..
Het ligt dus aan mijn computer, dat er dus iets fout is met mijn USB poorten.. Wat kan dit zijn? Zouden die gewoon net teweinig stroom leveren? Ik heb toevallig dualboot, en in beide Windows' heeft hij problemen. Het ligt dus waarschijnlijk aan de USB poorten van mijn PC zelf. Kun je op de 1 of andere manier ervoor zorgen dat die netzoveel stroom krijgen als op de andere PC? of is het toch wat anders? Iemand enig idee?

edit:
Op mijn USB hub MET netvoeding werkt hij nou opeens wel, toen ik hem even in een andere poort stopte. Tot nu toe werkt hij probleemloos.
Conclusie: waarschijnlijk leveren de USB poorten van mijn PC te weinig stroom. Kun je daar nog wat aan doen?

Bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2006 01:36 ]

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-02 13:26

iop

ik heb een ext harde schijf die stroom krijgt van een losse bijgeleverde voeding, en heb het zelfde probleem, soms gaat hij ook niet meer aan een hele tijd.

oplossing iemand?

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:09
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 01:01:
Ik heb het op een andere computer geprobeerd, daar werkt diezelfde schijf wel perfect op de USB aansluiting..
Het ligt dus aan mijn computer, dat er dus iets fout is met mijn USB poorten.. Wat kan dit zijn? Zouden die gewoon net teweinig stroom leveren? Ik heb toevallig dualboot, en in beide Windows' heeft hij problemen. Het ligt dus waarschijnlijk aan de USB poorten van mijn PC zelf. Kun je op de 1 of andere manier ervoor zorgen dat die netzoveel stroom krijgen als op de andere PC? of is het toch wat anders? Iemand enig idee?

edit:
Op mijn USB hub MET netvoeding werkt hij nou opeens wel, toen ik hem even in een andere poort stopte. Tot nu toe werkt hij probleemloos.
Conclusie: waarschijnlijk leveren de USB poorten van mijn PC te weinig stroom. Kun je daar nog wat aan doen?

Bedankt voor jullie hulp.
Ik heb hier (net zoals vele andere mensen) identiek hetzelfde probleem.
Op mijn werklaptop, werkdesktop, ... werkt alles perfect, maar op mijn laptop thuis doet hij het ofwel niet, ofwel valt hij wel als ik begint te copieren. :(

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-02 13:26

iop

no nog gekker, had ik eindelijk een spinup, speelt ie films gewoon af, start ik winamp, spindown+crash (winamp blijf runnen zonder dat ik m zie of hoor, 100% cpu usage)

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Pagina: 1