Toon posts:

PC Bevriest met 3dmark '05 & zware games als NFS MW / WoW

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus al een tijdje problemen met dat de PC vast loopt.
Dit gebeurt bij zware games zoals NFS MW & WoW, ook loopt het spontaan vast bij 3dmark 05, bij 03 loopt opmerkelijk alles goed.

Ik heb veel dingen geprobeerd uit te sluiten, wat tot nu toe mij heel onwaarschijnlijk lijkt:

Voeding: hoewel ik een 250 W heb blijft mn Volt lijnen heel stabiel en om het nog extra zeker van te zijn heb ik nog alle molexen uitgetrokken behalve van de GPU/HD/MOBO.

Temp: de vastlopers gebeuren heel willekeurig, soms na 6 min pas en soms al na 30 sec, ook heb ik met kast open gespeeld en CPU was 35 graden etc dus TEMP lijkt me ook heel onwaarschijnlijk. Ook de temp van de Vidkaart is ook normaal.

Nou heeft een vriend van me tegen me gezegd dat hij precies dezelfde probs had met zn vroegere 9800pro en dat hij last had van corrupte memory.

Ik ben vandaag dus naar mycom geweest en zij zeggen dat ze het wel willen testen maar als het bij hun (3dmark 05) goed loopt moet ik de arbeidskosten gaan betalen... Ik wil dus eigelijk best een beetje zekerheid voordat ik dat ga doen.

Hij zei er ook gelijk erbij dat corrupte mem alleen het geval kan zijn als je last van artifacts hebt -die ik dus NIET heb-, maar hij loopt wel heel de tijd vast en na 10/20 secs krijgt mn beeldscherm geen feed meer.

Iemand die weet of de vidkaart de boosdoener is? Zo ja breng ik em langs bij mycom (alweer).

BVD.

Specs:

P4 NW 2.66
768 DDR RAM
9800 PRO 128mb 256 bit ATI

PS. Ik gebruik nu de latest ATI CCC (ik heb ook verschillende oudere versies geprobeerd zonder resultaat..)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 19:36 ]

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Wat voor merk voeding heb je?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

Het zou kunnen dat je videokaart kapot is, maar ik denk dat de voeding eerder het probleem zal zijn. Ik heb zelf een Gf 4200 ti gehad die na een paar jaar ook dit soort verschijnselen gaf (spontaan freezen van het beeld en vastlopers enzo). Na een paar maand zag ik ook enkele artifacs (2 rare pixels op het bureaublad). Weer een maand later waren er ook artifacts bij het opstarten van de computer (dus nog gewoon in textmode). En even daarna was ie stuk :|

Maar 250 watt voor zo'n computer is erg weinig hoor en dat enkele lijnen gewoon stabiel zijn zegt nog nix over de andere lijnen.
Ik zou als eerste ff een andere voeding erin zetten en dan testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb een 430 watt gekocht om te testen, kan em als het niet daaraan ligt ook weer terugbrengen.

Maar het probleem is dat 1 Lijn niet op mn Mobo past hij heeft 4 te veel pinnetjes dan er op mn mobo zit dus moet ik weer een convertje halen (als zo iets bestaat?).

Iig dacht ik de voeding al te kunnen schrappen omdat ik het ook geprobeerd heb met heel weinig aan mn voeding te hangen.

Ik heb beetje B merk voeding FSP Group was het dacht ik.
Maar ik denk niet dat de voeding kapot is...

Want bij wat oudere spellen (CS) draait het allemaal smooth ook zoals ik al eerder zei 3dmark 03 alleen bij 05 loopt ie vast.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:54:Maar het probleem is dat 1 Lijn niet op mn Mobo past hij heeft 4 te veel pinnetjes dan er op mn mobo zit dus moet ik weer een convertje halen (als zo iets bestaat?).
Ja zoiets bestaat, dat heet een 24 pins to 20 pins ATX Adapter.
Moet je wel de goeie kopen want je hebt ze ook de andere kant op.
Afbeeldingslocatie: http://www.mycableshop.com/300x300/20Male24Female_400.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie ze nergens te koop bij retailers...
Zijn ze alleen maar te bestellen @ webshops?
Dit gaat namelijk weer tijd in beslag nemen en kan namelijk niet geld terug krijgen bij webshops...

Maar zoals ik zei, ik heb ook geprobeerd heel weinig aan m'n voeding te hangen en steeds gebeurt hetzelfde.

Zou het nog steeds aan voeding liggen?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 20:20 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 20:19:
Ik zie ze nergens te koop bij retailers...
Zijn ze alleen maar te bestellen @ webshops?
Dit gaat namelijk weer tijd in beslag nemen en kan namelijk niet geld terug krijgen bij webshops...

Maar zoals ik zei, ik heb ook geprobeerd heel weinig aan m'n voeding te hangen en steeds gebeurt hetzelfde.

Je kan ook gewoon de 4 extra pinnetjes naast de connector laten hangen zolang er niets in de weg zit op je moederbord :)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas werkt dat niet, het past simpelweg gewoon niet :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 20:19:

Yep, dat kan. Het kan best dat een bepaalde lijn van je voeding net niet genoeg kan leveren (als je heftige dingen doet). Dat je dan andere componenten los koppeld heeft nog steeds nix te maken met die ene lijn. Er is dacht ik 1 lijn die critiek is waarbij een b-merk voeding problemen kan geven.

Ik heb bijv al eens een 270 W voeding getest met mijn systeem.
Het ging eigenlijk wel goed behalve bij de nieuwere spelletjes. specs:
athlon xp 2200+
512 mb
geforce 4200 ti 128 mb
60 GB hdd.
CD brander + floppy drive

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 20:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je zag dat het bij jou dat het aan je vidkaart lag die defect was?
Zou dat niet ook bij mij het geval kunnen zijn?

Maargoed ik zal morgen kijken of ik ergens een converter kan halen...
Bij computerland staat op hun site dat ze wel een 20 naar een 24 pins hebben,
maar niet andersom, zouden ze die wel gewoon kunnen hebben?

PS. wat ging er dan "fout" bij nieuwe spelletjes met je 270 W?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 20:52 ]

Verwijderd

ik denk dat het je videokaart is ..

ik had een jaartje geleden ook dit probleem ... geeft ie ook blauwe schermen als die uitvalt?

ik heb steeds nieuwe hardware gekocht 1 voor 1 om er achter te komen wat het was :?

uiteindelijk alles verwisselt behalve de videokaart .. nieuwe gekocht en alles liep weer perfect :(

(waarom begon ik nou niet met de videokaart 8)7 )

Verwijderd

Topicstarter
Er zit nog garantie op en mycom wil het wel omwisselen maar ze willen het eerst graag zelf testen met 3dmark 05, als alles goed blijkt te zijn draai ik op voor de arbeidskosten...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 20:54 ]

Verwijderd

dan zou ik gewoon omwisselen en kijken of die dan goed werkt ...

kan toch niet we willen wel wisselen maar eerst testen en als het goed blijkt te werken nog betalen :? ik vind da nie kunnen

Verwijderd

Topicstarter
Ja, wat een service heh?

Maargoed ik zou eventueel de 9800 pro opnieuw kunnen kopen, testen, en geld terug vragen MAAR,
ze verkopen die niet meer :'(

Mocht de mijne defect zijn kon ie em nog wel bestellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 20:49:
Je zag dat het bij jou dat het aan je vidkaart lag die defect was?
Zou dat niet ook bij mij het geval kunnen zijn?

Maargoed ik zal morgen kijken of ik ergens een converter kan halen...
Bij computerland staat op hun site dat ze wel een 20 naar een 24 pins hebben,
maar niet andersom, zouden ze die wel gewoon kunnen hebben?

PS. wat ging er dan "fout" bij nieuwe spelletjes met je 270 W?
Nou het begon dus dat tijdens het spelen van een zwaar spel zomaar het beeld op zwart ging (volgens mij liep de pc verder nog gewoon, maar dat weet ik niet cker meer). Een maand of wat later zag ik een aantal rare felle pixels op mijn bureaublad (en wanneer bijv ik er een kladblok overheen schoof verdween de artifact en zag ik een gewoon kladblok). Weer een maand ofzo later kreeg ik ook artifacts terwijl de pc opstartte. Dus rare tekens (speel kaarten en allerlei letters) tussen de gewone meldingen. En kort hierna ging het beeld op zwart....voorgoed, en was het tijd voor een nieuwe videokaart :/

met de voeding van 270 W ging de pc uit zo gauw ik een zwaar spel opstartte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dit denk ik morgen proberen.

Kaart uittesten bij een vriend met 350W voeding.
Mocht het daar wel werken zal het denk ik toch echt wel iets aan mn eigen bak liggen en dan hoop ik dat het de voeding is en probeer ik ergens een 24 pins converter te pakken te krijgen en mn 430 aan te sluiten.

Mocht het dan nog niet werken ben ik einde raad denk ik :?

Maargoed zover is het nog niet, laten we hopen dat het gewoon de voeding óf de kaart zelf is.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist met mijn radeon 9000 (ouwe GPU kaart) op low NFS MW zitten spelen met monitor op voltages en ik moet zeggen dat er wat afwijkingen zijn:

5V blijft netjes boven de 5
12V wijkt af tot max. 11.6
3.3V wijkt max af tot 3.20

Dit zijn toch tamelijk grote afwijkingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 22:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:54:
Zojuist met mijn radeon 9000 (ouwe GPU kaart) op low NFS MW zitten spelen met monitor op voltages en ik moet zeggen dat er wat afwijkingen zijn:

5V blijft netjes boven de 5
12V wijkt af tot max. 11.6
3.3V wijkt max af tot 3.20

Dit zijn toch tamelijk grote afwijkingen?
Dat had je in dit topic kunnen vinden:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1090539/0

VoltageAfwijkingMinimale voltageMaximale voltage
+5VDC5%4,7505,250
-5VDC10%-4,500-5,500
+12VDC5%11,40012,600
-12VDC10%-10,800-13,200
+3.3VDC4%3,1683,432
+5VSB5%4,7505,250

Het zou dus in princiepe niet goed moeten gaan, maar die waardes zijn wel krapjes hoor.
De voeding lijkt de schuldige te zijn zou je zeggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 00:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja die topic had ik al doorbladerd, heb daar zelfs al een post gemaakt, maar dat was voordat ik last kreeg van die freezes :)

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Binnen 8 dagen kun je altijd je geld terug krijgen. Zo niet, dan ie die zaak in overtreding (wet 'kopen op afstand'). Wel de boel ff netjes uit/inpakken natuurlijk.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
100% zker je voeding. als de CPU en videokaart ineens heel veel gaan vragen als ze het moeilijk krijgen met een nieuw spel of 3Dmark klapt die er gewoon uit. Dus nieuwe voeding en klaar ben je.
Imo voor prijs/kwaliteit een Tagan voeding.

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
Net dus een converter gehaald en 430 W aangesloten (coolermaster).
Ook de vidkaart blijkt niet het prob te zijn, bij een vriend getest en alles loopt perfect.

Ook heb ik andere ram geprobeerd en er gebeurt hetzelfde....

Ik heb nu fucking echt alles zitten proberen...

Wat kan het nog zijn?....

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb het probleem gevonden, het blijkt dat bij 8x AGP het bevries gebeuren zich voordoet.

Zet ik het terug naar 4AGP is er niks aan de hand, maar alleen merk ik wel enig performance verschil...

Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn dat ie bij 8x agp vastloopt?

Verwijderd

update ns alle drivers voor je moederbord (agp, lan, sound, bios ...). Vooral die agp driver lijkt me belangrijk.

Verwijderd

Topicstarter
MSI geeft geen support meer voor mn mobo type :(

MS-6701, iemand nog toevallig een linkje of iets dergelijks?

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwste bios & nieuwste VGA drivers geinstalleerd, nog steeds geen effect...

[EDIT]

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.hua/naamloos2.JPG

Deze foutmelding krijg ik dus...
Hij zegt dat de drivers de boosdoener is, maar ik heb al de nieuwste CCC...

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2006 23:53 ]

Verwijderd

nieuwe bios erop
alle voorgaande drivers er 100% afhalen en de laatste drivers installeren
alle windows XP updates installeren
en als laatste:
opnieuw windows installeren

Als dit niet werkt dan zou ik pas kijken naar hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Op medion.com heb ik de nieuwste bios update gehaald en geflashed met bootdisk.
Alleen zie ik geen verschil in bios menu, dus ik weet niet echt of het gelukt is?

En alle windows update heb ik al dus, that leaves: drivers / bios (?) / windows re-install.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog iedieën?

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
spullen RMAen totdat je het goede hebt :) en zoizo een nieuwe voeding als je dat nog niet had :P

>PC specs<

Verwijderd

Hoeveel Ampere heb je op de 12 volt?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 18:36:
Hoeveel Ampere heb je op de 12 volt?
Hoe check ik dat?
Btw de 12v lijn zit met mn CM 430W stabiel rond de 12.2

Verwijderd

Er zit op je voeding een afbeelding geplakt 'DC Output (load Capacity)' , deze geeft aan watt de ampere gehalte is bij de voltlijnen. Kopieer/ schrijf deze afbeelding ff op!

Verwijderd

Topicstarter
14amp bij 12v1 lijn en 15 amp bij 12v2 lijn

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.hua/9800.jpg

Deze foutmelding krijg ik dus.

Hij zegt duidelijk dat het aan de drivers ligt? :?

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop ? :?

Het word zo niet overzichtelijker...

En probeerde de Omega©® drivers eens :)

[ Voor 69% gewijzigd door Gurbe de n00b op 24-01-2006 21:07 ]

Portfolio

Verwijderd

Aha, meerdere 12 volt lijnen, komt mij heel erg bekend. Ik heb een probleem gehad met mijn vorige voeding 'Coolermaster 430' watt, die meerdere 12 volt lijnen had, dat mijn systeem te veel vermogen vroeg op de 12 volt. Mijn pc bevroor ook tijdens zware spellen en met 3d mark 2005. Ik heb toen is wat research gedaan en het bleek dat een voeding met meerdere 12 volt lijnen met lagere ampere waardes t.o.v. voeding met één 12 volt lijn en een hoog ampere waarde niet goed werkte bij mijn systeem(met een moederbord op agp). Ik had t ook vrij hoog overgeclokt staan, maar het bleek dat bij zware games er teveel van mijn psu werd gevraagd, waardoor er op een bepaald moment er teveel vermogen werd gevraagd op de 12 volt door mijn overgeklokte cpu en gpu(deze gebruiken het meeste van de 12 volt) en natuurlijk nog de hd's en fans etc. Zeg maar dat mijn computer volledig belast werd en over de maximale peak kwam van de voeding. Oplossing was door het kopen van een voeding met gewoon één 12 volt lijn(Aerocool 450 watt), die had 26 ampere op 12 volt i.p.v. twee 12 volt lijnen van 14 ampere.
Dus mischien dat je systeem gewoon teveel belast wordt op een gegeven moment en daarom bevriest. Dus mischien een andere voeding? Maar ik weet niet zeker of dit jouw probleem is!
Pagina: 1