Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overstappen van werkgever, heb jaarcontract

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit gaat dus over mij huidige werksituatie.

Ik werk nu een jaar op een tekenkamer van een bouwmaterialenleverancier als technisch tekenaar. Ik heb sinds kort net m'n contract getekend voor een jaar, hiervoor stond ik als uitzendkracht op papier.

Ik heb MBO Bouwkunde gedaan, en ben hier na een jaar na diploma aan het werk gekomen.
ik verdien nu 1600 brutto, en heb hier een goed gefundeerde baan. mag cursussen volgen, ook zelf aangeven.
ik heb alleen net vandaag een sollicitatiegesprek gehad bij een grafisch bedrijf. Functie : 3d Visualisator.
ik kan hier zo goed als direct aan het werk als het kon, zij het niet dat ik met een opzegtermijn zit van 2 maanden. Qua contract zal er weinig veranderen, hier zal ik GELIJK een jaarcontract aangeboden krijgen met hetzelfde loon (of hoger) Het bedrijf zit in een werkbare drukte, en heeft dus snel personeel nodig. Nu zien ze in mij een geschikte kandidaat, qua prestaties en kunnen, maar ze hebben vanochtend ook een andere kandidaat gezien (waarvan ik niets weet(eigenschappen))
nu zitten ze/ik ook in een dilemma met die 2 maand opzegtermijn. Wettelijk is dit 1 maand

Deze is vastgelegd in mijn contract. Deze heb ik pasgeleden ondertekend, Maar ik heb nog niet de loonheffing en andere papieren ondertekend ingeleverd.

wat voor kansen zou ik hebben tegenover mijn huidige werkgever?

motivatie: ik heb altijd er al van 'gedroomd' om een dergelijke functie als (bouwkundig) 3d visualisator te kunnen vervullen. en ik zie dit dan ook al een niet te missen kans, of " a lifetime oppertunity" die niet snel weer voor zal kunnen komen.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperTrophy op 11-01-2006 18:58 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50

Nik

Weet je zeker dat je over wilt stappen? Ligt eraan wat voor contract je krijgt bij dat nieuwe bedrijf, anders heb je straks een proeftijd, terwijl je nu een jaar vast zit :)

[ Voor 14% gewijzigd door Nik op 11-01-2006 18:59 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
De wettelijke proeftijd is op zichzelf niet dwingend, daar mag bij contract van worden afgeweken. Ik vermoed dat je onder een CAO valt. In dat geval zijn de CAO regels leidend, en 2 maanden zou dan best kunnen. Een rechter zal je vermoedelijk niet helpen, 1 of 2 maanden is niet heel veel.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Kleine titelfix, tagloos :)

• HyperTrophy
  • Niet online
nog wat extra informatie :

zoals ik al aangaf heb ik t contract getekend, maar

ik heb de papieren : Loonbelasting / persoonlijke gegevens / zorgverzekeringsformulieren, nog niet ingevuld ingeleverd.

dus volgens mij sta ik nog niet eens in systeem :)

zou dat afdoen? (heb immers wel het contract ondertekend)

• HyperTrophy
  • Niet online
proller schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:59:
Weet je zeker dat je over wilt stappen? Ligt eraan wat voor contract je krijgt bij dat nieuwe bedrijf, anders heb je straks een proeftijd, terwijl je nu een jaar vast zit :)
motivatie genoeg om daar aan de slag te willen hoor, ;)

ik krijg daar zowieso een jaarcontract (geen uitzend) en ja proeftijd, in principe zit ik nu ook in een proeftijd. (als mn huidige werkgever geen vertrouwen meer in me heeft, dan kan ik ook moven hoor)

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Aan dat contract zit je vast, maar geen 2maanden opzeg termijn, maar slechts 1 maand volgensmij.

Wellicht in overleg met je hudiige werkgever dat je eerder (meteen) weg mag? Aan een ongemotiveerde werknemer hebben ze nu eenmaal ook niks.

Audi: Vorsprung durch Technik

• HyperTrophy
  • Niet online
nee daar heb je zeker gelijk in, een ex-college had hetzelfde, als je zag wat voor motivatie daar op t laatst in zat.

in principe werk je dan je huidige werkzaamheden af, en pak je nix meer nieuw op.

zit er idd zwaar aan te twijfelen om morgen gewoon de gok te wagen om naar mn werkgever toe te stappen en gewoon mano el mano dit voor te leggen. en maar zien wat ie zegt

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 19:41

_Arthur

blub

HyperTrophy schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:20:
in principe zit ik nu ook in een proeftijd.
Staat er -iets- vermeld over proeftijd in het contract dat je getekend hebt?

Zoja, dan kan je per direct weg indien je in je proeftijd zit.

Indien er niets staat vermeld over proeftijd dien je je te houden aan de 2 maanden opzegtermijn. Ook al is de papier winkel nog niet rond, het contract heb je getekend.

Verwijderd

Volgens mij heb je geen proeftijd als je eerst via het uitzendbureau bij je huidige werkgever werkt. Ik had het in ieder geval niet.

• HyperTrophy
  • Niet online
ik twijfel nu nog wat ik zal doen
in principe maak ik al grote kans nu
maar ja, er is ook een andere kandidaat...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MBO bouwkunde en een jaar aan het werk...dan ben je nu rond de 21 ofzo :? Ik zou zeggen: Kijk naar de functie en de doorstroommogelijkheden binnen het bedrijf en de opleidingsmogelijkheden. Het loon moet je eigenlijk pas op de 2e of 3e plaats zien. Maar volg vooral je hart! Als je het naar je zien hebt bij je huidige werkgever en die biedt je genoeg kansen, waarom zou je dan gaan? Tenzij de functie bij de optionele nieuwe baas je natuurlijk veel meer trekt - je moet immer doen wat je zelf leuk vindt om te doen. Maak iig niet de fout om (zoals ik destijds) aan de slag te gaan in een baan die je aanneemt omdat je zonodig een baan wilt hebben of voor het geld. Liever nog een tijdje werkloos dan een baan waar je je ei niet in kwijt kunt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

HyperTrophy schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:56:
Qua contract zal er weinig veranderen, hier zal ik GELIJK een jaarcontract aangeboden krijgen met hetzelfde loon (of hoger) Het bedrijf zit in een werkbare drukte, en heeft dus snel personeel nodig. Nu zien ze in mij een geschikte kandidaat, qua prestaties en kunnen, maar ze hebben vanochtend ook een andere kandidaat gezien (waarvan ik niets weet(eigenschappen))
nu zitten ze/ik ook in een dilemma met die 2 maand opzegtermijn. Wettelijk is dit 1 maand
Het is niet zo bijzonder dat je meteen een jaarcontract krijgt, dat is toch redelijk standaard tegenwoordig?
motivatie: ik heb altijd er al van 'gedroomd' om een dergelijke functie als (bouwkundig) 3d visualisator te kunnen vervullen. en ik zie dit dan ook al een niet te missen kans, of " a lifetime oppertunity" die niet snel weer voor zal kunnen komen.
zou zeggen gewoon doen als het je droom is toch? ik zou het in jouw geval niet laten schieten!

Elect a clown, expect a circus.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 19:13

Dido

heforshe

Ten eerste heb je wettelijk geen proeftijd als je eerst via een uitzendbureau bij je huidige werkgever zat. Dat is jammer, want dan had je meteen weggekund.

Ten tweede lijkt een opzegtermijn van twee maanden me erg lang voor een jaarcontract, en ik vermoed (maar dat is na te zoeken) dat dat nooit hard te maken is, tenzij je onder een CAO valt. Controleer dat dus zelf!

Wat betekent mijn avatar?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
Dido schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:07:
Ten eerste heb je wettelijk geen proeftijd als je eerst via een uitzendbureau bij je huidige werkgever zat. Dat is jammer, want dan had je meteen weggekund.
Als de werkgever het zelf in het contract heeft opgenomen kun je er in eerste instantie natuurlijk wel aanspraak op proberen te maken ;)

• HyperTrophy
  • Niet online
The_Eagle schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 23:00:
MBO bouwkunde en een jaar aan het werk...dan ben je nu rond de 21 ofzo :? Ik zou zeggen: Kijk naar de functie en de doorstroommogelijkheden binnen het bedrijf en de opleidingsmogelijkheden. Het loon moet je eigenlijk pas op de 2e of 3e plaats zien. Maar volg vooral je hart! Als je het naar je zien hebt bij je huidige werkgever en die biedt je genoeg kansen, waarom zou je dan gaan? Tenzij de functie bij de optionele nieuwe baas je natuurlijk veel meer trekt - je moet immer doen wat je zelf leuk vindt om te doen. Maak iig niet de fout om (zoals ik destijds) aan de slag te gaan in een baan die je aanneemt omdat je zonodig een baan wilt hebben of voor het geld. Liever nog een tijdje werkloos dan een baan waar je je ei niet in kwijt kunt :)
Ben nu 23 (april wordt ik 24)
Loon is natuurlijk wel belangrijk, ik wil er natuurlijk niet op achteruitgaan. Gezien de achterliggende organisaties heb ik nu niks te klagen. Deze is nu 'goed gefundeerd' en ruimte voor opleidingsmogelijkheden.

qua werkzaamheden en takenpakket is de baan war ik op solliciteer de baan die de spijker op z'n kop slaat. Kortom DAT wil ik graag doen.
Rukapul schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:30:
[...]

Als de werkgever het zelf in het contract heeft opgenomen kun je er in eerste instantie natuurlijk wel aanspraak op proberen te maken ;)
In het contract staat inderdaad die 2 maanden vermeld. Mocht ik ontslagen worden, dan heb ik recht op 4 maand opzegtermijn. (dus moet m'n werkgever dat vroegtijdig aangeven)

Zowieso ga ik proberen hier aanspraak op proberen uitoefenen, om eerder weg te kunnen als ze mij aannemen.

• HyperTrophy
  • Niet online
Slasher schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 08:20:
[...]

Het is niet zo bijzonder dat je meteen een jaarcontract krijgt, dat is toch redelijk standaard tegenwoordig?

[...]

zou zeggen gewoon doen als het je droom is toch? ik zou het in jouw geval niet laten schieten!
Standaard kan zijn, ik haalde het aan, om aan te geven dat ik qua contractvorm en salaris er niet op achteruit ga.

Ik zal het zeker niet laten schieten, maar ik heb het helaas niet in eigen hand.

Als het mogelijk was (werkloos bv, of uitzendkracht) dan kon ik gelijk beginnen. :'(

Verwijderd

HyperTrophy schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:43:
In het contract staat inderdaad die 2 maanden vermeld. Mocht ik ontslagen worden, dan heb ik recht op 4 maand opzegtermijn. (dus moet m'n werkgever dat vroegtijdig aangeven)

Zowieso ga ik proberen hier aanspraak op proberen uitoefenen, om eerder weg te kunnen als ze mij aannemen.
Ik zou gewoon eens als redelijke mensen om de tafel gaan zitten. Als jij je huidige werkgever aangeeft dat je dit echt heel graag wil etc etc en dan je volledig mee zal werken met het snel inwerken van een vervanger, dan zal hij denk ik eerder geneigd zijn om hiermee akkoord te gaan, dan dat je meteen met contracten en wetten gaat zwaaien.

• HyperTrophy
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:08:
[...]

Ik zou gewoon eens als redelijke mensen om de tafel gaan zitten. Als jij je huidige werkgever aangeeft dat je dit echt heel graag wil etc etc en dan je volledig mee zal werken met het snel inwerken van een vervanger, dan zal hij denk ik eerder geneigd zijn om hiermee akkoord te gaan, dan dat je meteen met contracten en wetten gaat zwaaien.
Dat laatste zal ik, na het bericht van vandaag, zeker gaan doen. Ik heb vandaag het verlossende bericht gekregen.

Ik ben aangenomen. :o :9

Volgende week dinsdag ga ik het gesprek aan met mn manager, mn projectvoorbereider weet er ondertussen al van.

Ben echt dol en dolblij met deze functie en zie er naar uit om aan de slag te kunnen gaan.

• Cis
  • Laatst online: 09:57

Cis

HyperTrophy schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 17:45:
[...]

Dat laatste zal ik, na het bericht van vandaag, zeker gaan doen. Ik heb vandaag het verlossende bericht gekregen.

Ik ben aangenomen. :o :9

Volgende week dinsdag ga ik het gesprek aan met mn manager, mn projectvoorbereider weet er ondertussen al van.

Ben echt dol en dolblij met deze functie en zie er naar uit om aan de slag te kunnen gaan.
En dat allemaal op vrijdag de 13e :)
Ik hoop voor je dat alles goed verloopt. Mijn uitdienstprocedure bij mijn vorige werkgever verliep een stuk stroever dan gehoopt. Gelukkig deze maand kunnen beginnen bij een nieuwe werkgever :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• HyperTrophy
  • Niet online
idd vrijdag de 13e, wie had t kunnen bedenken :)

ik ben ook reuze benieuwd hoe dit gaat vallen, en wat de mogelijkheden zijn. er komen nog al wat nieuwe werknemers bij mn huidige werkgever binnen de komende dagen, die moeten ook ingewerkt worden. dus wordt afwachten. deze moeten natuurlijk ingewerkt worden, ten koste van de productie van het tekenwerk.

• HyperTrophy
  • Niet online
woei, morgen gesprek.. spannend :D iemand nog tips, of harde feiten die ik gebruiken kan?

• HyperTrophy
  • Niet online
Nou, zoals gezegd vandaag dus gesprekje gehad met mn manager :

Hij vond t jammer, duidelijk natuulijk. Die 2 maand staat in principe vast. Einde contract 1 april (ben 1 januari op contract gekomen hierzo, dus da's eigenlijk ook wel logisch)

Maar ik heb natuurlijk ook aangegeven dat mn nieuwe werkgever t druk heeft, en ik dus wel de mogelijkheid krijg om eventueel 1 dag in de week alvast daar aan het werk kan, zodat ik alvast wat taken op me kan nemen. En mss is het zelfs mogelijk om 2 weken eerder hier vrij te zijn. al naar gelang de drukte op de werkvloer.

morgen ga ik op weer op gesprek bij mn nieuwe baas, ff zien wat hun graag willen, en dan maar zien wat er af te spreken valt.
Pagina: 1