Radeon 9800 Pro memory interface

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:44
Ik heb bij euromaxi een ATI Radeon 9800 pro besteld. Er stond geen ander merk bij dus het moest gewoon een ATI zijn en bij "informatie" op hun site werd dus ook verwezen naar www.ati.com. Ik verwachtte dus gewoon een ATI kaart met een 256 bit memory interface, net als mijn vorige die overleden is.

Vol verbazing zag ik dan ook dat er geen ATI, maar "xpertvision" op de doos stond die ik zojuist heb open gemaakt. Op dit moment was ik al redelijk geirriteerd aangezien het wel eens een 128 bit memory interface kaartje zou kunnen zijn. www.xpertvision.com bevestigde mijn vermoeden.

Mijn vraag is dan ook of een 128 bit kaartje veel langzamer is dan de 256 bit variant (ik vermoed dat het antwoord ja is, maar via de search kon ik niet zo 1-2-3 bevestiging vinden), want anders ben ik weer een week kwijt aan terugsturen en dergelijke.

[ Voor 3% gewijzigd door RedruM op 11-01-2006 18:44 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Kwa bandbreedte natuurlijk!

Het heeft maar de helft van de bandbreedte, de vraag nu, was de prijs van deze kaart zo laag dat het wel een 128bits versie moest zijn!

Buyers beware! Sellers Beware!
De vraag is of je er niet kon vanuit gaan dat het een 128bits versie is!

[ Voor 25% gewijzigd door swampy op 11-01-2006 18:47 ]

There is no place like ::1

• RedruM
De kaart was zo'n 100 euro, leek me wel een adequate prijs voor de kaart, aangezien die nu al vrij oud is en nog maar een paar winkels leverden hem voor dezelfde prijs. Het gaat mij erom dat ik een ATI heb besteld (xpertvision staat niet eens op hun site), en kaarten van ATI zelf hebben altijd 256 bit.

http://www.euromaxi.nl/sh...sp?show_detail=1&NR=14800

Ik weet dus dat ik sowiezo in mijn recht sta om een andere kaart te eisen of mijn geld terug. Ik weet alleen niet of ik de moeite wil nemen en daarom wil ik weten in hoeverre de prestatie achteruit gaat. Als het 10% oid is, ga ik niet inruilen maar wel als het iets als 25+ is.

[ Voor 6% gewijzigd door RedruM op 11-01-2006 18:54 ]

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:36

Polycom

Poes van goud

De 9800pro zijn meer met 128 mb uitgerust dan met de 256mb versie. Ik denk dat je even een andere moet vragen, als ze die niet hebben je geld terug.

Trouwens, wat moet je met een 9800pro, als je voor 100 euro meer een nieuwe generatie videokaart kan kopen? :)

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het kan geen PRO versie zijn als het 128bit is dan hoort het een SE te zijn.

De geheugen bandbreedte is 1 van de drie belangrijkste factoren bij een grafische kaart
naast kloksnelheid van proc en geheugen samen en de hoeveelheid pipelines.
De helft van de busbreedte is ongeveer de helft van het prestatievermogen.

How do you save a random generator ?

• RedruM
enchion schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:58:
Het kan geen PRO versie zijn als het 128bit is dan hoort het een SE te zijn.
http://www.xpertvision.com.tw/en/products/vga_9800.html

Tadaa, een 'pro' met 128 bit memory interface.

Maar goed, als deze kaart dus maar 50% van de prestaties kan leveren dan ga ik morgen maar eens een telefoontje plegen.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08 09:34
PuDy schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:57:
De 9800pro zijn meer met 128 mb uitgerust dan met de 256mb versie. Ik denk dat je even een andere moet vragen, als ze die niet hebben je geld terug.

Trouwens, wat moet je met een 9800pro, als je voor 100 euro meer een nieuwe generatie videokaart kan kopen? :)
Blaat...

Het scheelt een hoop. Nu moet alles in 2 slagen verteld worden wat anders in 1 keer kan "gezegd" worden. Ik zou het er niet bij laten.

[ Voor 3% gewijzigd door _eXistenZ_ op 11-01-2006 19:11 ]

There is no replacement for displacement!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op diezelfde site staat een 9800SE met 256bit. 8)7

Dan heeft dit merk dus niet de labeling van ATI overgenomen .
Volgens ATI is SE=128 en PRO=256 . Kijk maar bij alle andere merken.
Erg misleidend , zeker als euromaxi die "informatie" dan ook nog eens letterlijk overneemt.

Ik heb zelf nl. een 9800PRO met 256bit bus.

Bij de beschrijvin staat dit.
ATI Radeon AGP 256Mb 9800Pro retail [ 1jr ]

Dat hebben ze dan dus niet geleverd.
Terugsturen dus.

[ Voor 64% gewijzigd door enchion op 11-01-2006 19:21 ]

How do you save a random generator ?

• Polycom
  • Laatst online: 22:36

Polycom

Poes van goud

Hier zit ook een 9800pro met 256bit, ik dacht dat hij het over mb had.. even niet gelezen. (Ja het is voor mij ook het einde van de dag)

• RedruM
enchion schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 19:11:
Op diezelfde site staat een 9800SE met 256bit. 8)7

Dan heeft dit merk dus niet de labeling van ATI overgenomen .
Volgens ATI is SE=128 en PRO=256 . Kijk maar bij alle andere merken.
Erg misleidend , zeker als euromaxi die "informatie" dan ook nog eens letterlijk overneemt.

Ik heb zelf nl. een 9800PRO met 256bit bus.

Bij de beschrijvin staat dit.
ATI Radeon AGP 256Mb 9800Pro retail [ 1jr ]

Dat hebben ze dan dus niet geleverd.
Terugsturen dus.
Yup, ga ik ook doen dan. Maar goed, als het maar een kleine performanceloss was geweest had ik overwogen om er maar mee te leven, aangezien het weer een week of langer duurt voor ik een nieuwe in huis heb.

Verwijderd

Echt irritant. Ik had het zelfde met een Dominion 9800pro. Daarbij staat het niet op de doos! Ik kwam er achter toen ik (na de koeler te hebben vervangen :( ) de lage benchmark resultaten niet kon verklaren. Niet alleen was het 128 bit geheugen, maar ook maar 500Mhz. Hierna had ik een beetje last van m'n endeldarm. Ik zou hem zeker ruilen of je geld terug vragen. Een 6600GT is een veel betere koop voor ongeveer het zelfde bedrag.

• AntonH
  • Laatst online: 13-08-2022
9800PRO-lite: 8 pipelines / snelheden van een 9800PRO / maar een 128 bit geheugenbus

Hierdoor kan er veel minder data worden verwerkt door de grafische kaart en zal de kaart tot het niveau van een 9600XT dalen. Een 9600XT haalt ongeveer 4k in 3dmark03, terwijl een "echte" 9800PRO 5,5k haalt. Een behoorlijk verschil dus. Ik zou ermee teruggaan naar de winkel en een 256bit 9800PRO of een 6600GT/6800XT (zelfde prijsklasse) halen.

• RedruM
Het probleem is een beetje dat de 'winkel' op 3 uur reisafstand van mijn huis is. Zal dus terug moeten sturen en wachten op m'n cash of een nieuwe. Maarja ik zal voor de verandering eens proberen geduldig te zijn ;)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Officieel is een 9800pro-lite een echte 9800pro. Helaas is het voor diegene die een 256-bits versie wil kopen daarom het niet makkelijker!

There is no place like ::1

Verwijderd

ik denk dat je geen recht heb om de kaart terug te brengen, je hebt gekregen wat je heb besteld en het werkt zoals de kaart zou moeten werken.

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
9800SE's zijn er trouwens in twee versies. Namelijk 1 met 4 pipes en 256bit geheugen (unlockbaar naar een volwaardige "pro") en 1 met 8 pipes en 128bit geheugen (niet unlockbaar naar een volwaardige "pro".

EDIT: binnen 8 dagen kun je altijd terugkomen op het kopen van een product over internet. Als je binnen die 8 dagen zit dan heb je altijd recht op je geld terug, zelfs zonder reden. Ik denk dat je dan wel de verzendkosten voor het terugsturen zelf moet betalen.

[ Voor 43% gewijzigd door Solovine op 11-01-2006 23:29 ]

• RedruM
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:49:
ik denk dat je geen recht heb om de kaart terug te brengen, je hebt gekregen wat je heb besteld en het werkt zoals de kaart zou moeten werken.
gekregen wat ik besteld heb? heb je mijn posts uberhaubt gelezen :?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:49:
Dat is niet het geval TS geeft aan dat er verwezen wordt naar de ATI website waarop specificaties staan waaruit opgemaakt kan worden dat de kaart een 256bit geheugeninterface heeft. Of-te-wel er is niet geleverd wat toegezegd is, dus ruilen tegen de juist kaart of geld terug incl. de retour kosten die TS moet betalen om de verkeerd geleverde kaart terug te sturen.

Daar is geen enkele discusie over mogelijk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 11-01-2006 23:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Anders download je het programma rivaturner en dan weet je 100% zeker of de kaart een 128 of 256 bits geheugeninterface heeft

Verwijderd

Ik had een vraagje:

Hoe kom je in Nederland aan een radeon 9800 Pro met 256Mb Ram en 256bit interface? Het schijnt zo namelijk te zijn dat de kaart van Ati zelf hier niet wordt verkocht, en kaarten die door andere bedrijven zoals Peak, Xpertvision e.d. worden verkocht hebben altijd een 128bit interface om de een of andere reden..

Dus mensen met een Ati Radeon 9800 Pro 256Mb ram en een 256bit interface (En hiet liefst alle andere functies en snelheden, zoals die die op Ati.com worden genoemd voor deze kaart): Hoe zijn jullie er aan gekomen??!!

Alvast bedankt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 18:04:
Ik had een vraagje:

Hoe kom je in Nederland aan een radeon 9800 Pro met 256Mb Ram en 256bit interface? Het schijnt zo namelijk te zijn dat de kaart van Ati zelf hier niet wordt verkocht, en kaarten die door andere bedrijven zoals Peak, Xpertvision e.d. worden verkocht hebben altijd een 128bit interface om de een of andere reden..

Dus mensen met een Ati Radeon 9800 Pro 256Mb ram en een 256bit interface (En hiet liefst alle andere functies en snelheden, zoals die die op Ati.com worden genoemd voor deze kaart): Hoe zijn jullie er aan gekomen??!!

Alvast bedankt!
vroeger toen de tijd van agp er nog was :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

256Mb (Megabit) RAM is 32MB (MegaByte) - naar mijn weten zijn er geen 9800Pro kaarten met die geheugenhoeveelheid gemaakt, laat staan met een 256b brede bus.

Verder is de inhoud van deze topic gelijk aan letterlijk tientallen eerdere topics :Z

- ja er zijn zowel 128b als 256b geheugenbussen op Radeon 9800Pro kaarten
- als je een kaart met 128b bus ontvangen hebt, is dat alleen onterecht als de kaart expliciet als een 256b - versie geadverteerd is
- als je op afstand koopt in NL heb je altijd recht om zonder opgaaf van redenen binnen 7 dagen af te zien van koop, mits in onbeschadigde verpakking teruggestuurd op eigen kosten. Voor discussies over definitie van 'onbeschadigd' zie 1001 topics in SG

Verder gewoon een kwestie van je goed te orienteren. Als je je interesseert in de breedte van je geheugenbus, dan weet je van tevoren al dat er van de R9800Pro meerdere versies in omloop zijn. Vraag er expliciet naar bij aankoop, dat voorkomt dit soort gedoe...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.