Toon posts:

[Linux] Partities

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag bezig om op een oude 500 mhz pentium III een of andere distro van Linux te zetten. Ik heb Ubuntu Linux al geprobeerd, maar deze is te overill voor wat ik wil. Ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk genoeg heb aan Damn Small Linux. Maar nu mijn vraag.

In de computer zit een harde schijf van zo'n 20 gb. Deze mag helamaal gebruik worden voor DSL (Damn Small Linux). Echter nu staan er nog partities op van Ubuntu Linux. Mijn vraag is dan ook: hoe verwijder ik alle partities van Ubuntu en deel ik de harde schijf zo in dat ik de harde schijf optimaal indeel voor DSL? Met welk programma gaat dit? Ik ben nu opgestart met de LiveCD-versie van DSL.

Verwijderd

Kun je, voordat je met de setup begint, niet cfdisk starten? Met deze util kan je alle bestaande partities verwijderen, en dan nieuwe aanmaken.

Verwijderd

Kan dat niet tijdens de install procedure gebeuren ? bij het zelf indelen van de partities ?

Mocht dit niet mogelijk zijn kun je met Partition Magic een heel eind komen...

Verwijderd

Je kan toch gewoon met de ubuntu cd opstarten, tijdens de installatie maak je dan de partities aan zoals je wil (of je verwijdert ze) en dan breek je de installatie af en ga je verder met de installatie van DSL.

Verwijderd

aangezien je al de DSL live cd erin hebt gedouwd, gewoon een console of terminal openen en typ gewoon:"fdisk"

haal gewoon al je bestaande partities weg en maak dan gewoon een boot, root, swap en misschien als je wilt een home en temp.

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:22:
aangezien je al de DSL live cd erin hebt gedouwd, gewoon een console of terminal openen en typ gewoon:"fdisk"

haal gewoon al je bestaande partities weg en maak dan gewoon een boot, root, swap en misschien als je wilt een home en temp.
Ik zou, als ik hem was, cfdisk gebruiken (als hij in DSL zit). Deze werkt namelijk iets makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe groot moeten de boot, de swap en de home zijn? Waar kan ik deze informatie vinden? (ik heb cfdisk inmiddeld gestart).

Verwijderd

Voor de boot moet zo'n 10 Mb wel volstaan. De swap hangt veel af van wat je ermee wilt doen, als er geen zware dingen op draaien (server bvb) dan is 128Mb ruim voldoende en anders zou ik gewoon 256 Mb nemen (richtlijn: evenveel als ram-geheugen, heb ik ooit ergens gelezen dacht ik). Hoe groot je je home partitie wil kan ik je echt niet zeggen, dat hangt er vanaf wat je er op wilt zetten ;). Wil je er films op zetten, of hele fotoalbums...dan kan je dit best ruim nemen en anders niet te groot zodat je nog genoeg overhoudt voor je root.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dank dank! Maar welke hoe (onder welk nummer) vind ik de BOOT-partitie van linux? Er staan er zo'n 70 in waartussen ik moet kiezen en ik weet echt niet welke ik moet hebben :( Ik dacht zelf aan:

hda1: primary, 10 mb (boor de boot)
hda2: primary, 509 mb (voor de swap)
hda3: primary, 4 Gb (voor m'n home)
hda4: primary, 5,7 gb (voor m'n root)

Er zit dus een 10 gb harde schijf in. Is dit zo'n beetje goed? Maar wat moet ik kiezen als 'FS type'?? Ik kan kiezen uit ik weet niet hoeveel verschillende types. Wat moet elke partitie zijn?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat jij wil.

Meestal kiest men voor ext3 of ReiserFS, maar ext3 (83) wordt sowieso al door je kernel ondersteund.
swap (82) is, tja, swap :P

maar cfdisk is wel heel erg obvious eigenlijk....

[ Voor 20% gewijzigd door alt-92 op 11-01-2006 22:56 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Maar allemaal als 'primary' is dus prima. Dan kies ik dus voor alle partities een ext3, behalve voor de swap. Tevens zorg ik ervoor dat de hda1 de flag 'bootable' heeft. Bij vragen kom ik sowieso terug :)

Verwijderd

swap heeft een speciaal filesysteem (in feite geen). Daarvoor moet ge de partitie type nummer (zoiets) veranderen naar 82 dacht ik.
boot partitie is 'standaard' ext2
en de anderen kan je kiezen ext3 of reiserfs maar ik denk dat ext3 het gemakkelijkste is, je kan dan later eens een ander fs proberen

er is een hele lijst met codes die je via de help in fdisk kan vinden...

Verwijderd

http://www.gentoo.org/doc...ook-x86.xml?part=1&chap=4

Hier heb je wat achtergrond informatie over het hoe en wat van partities in linux. Paragraaf 4E kun je links laten liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 23:15 ]

• Smooth
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12-2021
ftp://ftp.belnet.be/packa...t/pdfdocs/FrugalHowto.pdf

Heb het toevallig net zelf geinstalleerd op een 233Mhz. Die pdf beschrijft de zogenaamde Frugal installatie naar de harde schijf. Als je DSL opstart opent er een browser met meer uitleg over de 2 verschillende soorten installaties naar HD.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:57:
Maar allemaal als 'primary' is dus prima. Dan kies ik dus voor alle partities een ext3, behalve voor de swap. Tevens zorg ik ervoor dat de hda1 de flag 'bootable' heeft. Bij vragen kom ik sowieso terug :)
nee, alleen partities die bootbaar moeten zijn zet je als primary erin. Bijvoorbeeld je /boot. De rest zijn logical volumes.
Pagina: 1