Toon posts:

Nieuw Systeem - suggesties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!!

Ik ben van plan binnenkort een nieuw systeem aan te schaffen. Een monitor (Samsung Syncmaster 930BF) en printer heb ik al, de rest moet nog komen. Eigenlijk heb ik mijzelf als doel gesteld een budget van €1500,- aan te houden. Echter met deze volgende configuratie ga ik er aardig bovenuit... ghehe... Het liefst wil ik deze configutratie daarom iets 'down-tunen' richting de €1500,-. Het gebruik van de pc zal voornamelijk richting games gaan, en daarnaast downloaden, internetten, etc.

Een beetje vooruitkijkend naar de toekomst heb ik vooralsnog gekozen voor een Dual Core processor. Verstandig??

Graag jullie meningen hierover! Bij voorbaat dank!!

Antec P180 Zwart, Aluminium, 2 X 120 Mm
Antec TruePower 2.0 550 Watt ActivePFC
Asus A8N-SLI Deluxe
MD Athlon 64 X2 4200+ Dual Core 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed
Asus VGA Extreme N7800GT TOP SILENT 256 MB
Creative Audigy 4 OEM
2 x Hitachi Deskstar T7K250 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
2 x TwinMos Dual Channel 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5, Kit Of 2
Sony 3,5 Inch Diskette Station Zwart
NEC ND-4550A Bulk, Zwart
Zalman CNPS7700-Cu Koper
Arctic Silver 5
Logitech G15 Gaming Keyboard USB
Logitech Mouse G5 Laser USB, Zilver / Zwart
Logitech Speakerset R-20 2.1, Zwart
Apacer Cardreader 15-in-1 Zwart
Salland Assemblage Systeem 1 Jaar

Totaal incl. verzendkosten en assemblage: € 1948,45

Deze lijst heb ik samengesteld via de site van Salland Automatisering. Ervaringen met deze winkel?

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

als je voor het gamen gaat is single core sneller, ik weet niet hoe lang het nog duurt voordat games dual core gaan draaien?

No signature required.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als er nog 400 euro afmoet, zou ik beginnen met de proc. In plaats van degene die je nu hebt, zou ik de AMD Athlon 64 3700+ San Diego (S939, 2,2GHz, 1MB, Boxed) nemen. Dat scheelt al zon 200 euro.

• rg-mohwa
  • Nu online

rg-mohwa

Phoe Hé

2 x TwinMos Dual Channel 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5, Kit Of 2

bedoel je nu dat je dus 2 x 2 latjes ?
of 2 x 1 latje ?

anders zou je er 1 kunnen nemen en dan later eventueel uitbreiden

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

M3rcury schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:36:
als je voor het gamen gaat is single core sneller, ik weet niet hoe lang het nog duurt voordat games dual core gaan draaien?
FX 60 loopt op 2.6GHz die is bijna net zo snel als een fx57 die op 2.8GHz loopt, dus ik denk op gelijke speed dat een dual-core al sneller is. :Y) (heb het over games)
Voor de komst van FX60 was het verschil ook nog 400MHz met een X2 4800+ dus was een single core altijd beter omdat deze gewoon hoger geklokt waren.

bron

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 11-01-2006 17:51 ]

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Er schijnt niet zoveel verschil tussen een audigy 4 te zitten en een audigy2. Koop gewoon een audigy 2 ZS. Verder zijn volgens mij die twinmossen 4x512mb en dat gaat volgens mij niet werken in dual channel. Je kan sowieso gewoon 2 latjes geheugen kopen van hetzelfde type Je hoeft niet perse een mached pair te kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door tdn135 op 11-01-2006 17:54 ]

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
wat ik zou veranderen vooral als je richting games gaat.

AMD 3700+ voor 220 euro.
Arctic freezer 64 pr0 CPU koeler voor 20€
Tagan 2Force u22 480watt voor 85 euro of de u15 waar je de kabels van kan los koppelen die je niet nodig hebt voor rondt de 110€

Je kan dan later nog, over 1 a 2 jaar gaan upgraden naar een X2 processor als de games er echt gebruik van gaan maken. dan zijn die processors ook een stuk goedkoper :)

>PC specs<

Verwijderd

Precies, 4 Gb ram is echt nog niet nodig, meer dan 2GB zul je niet snel merken tenzij je extreem met videobewerking oid bezig gaat (niet dus).Daarnaast zou ik ook gewoon een single-core 3700 of 4000+ kopen, is nog steeds snel genoeg en zal het ook nog wel een tijdje zijn.
Eventueel een Audigy 2 ZS/MX518/standaard toetsenbord om wat uit te sparen.
Ik weet trouwens niet hoe dat met die 3Dkaart zit, maar is die " Top Silent" versie niet een stuk duurder dan de normale 7800GT? Ik zou dan een gewone 7800GT kopen met een vf700cu van zalman erbij, kun je kiezen voor stilte(5v) of goede koeling/overklokken(12v) of je kunt er tussenin gaan zitten (7v).....hoe dat laatste precies ging weet ik niet meer maar het kan.
Eventueel een gewone A8N-SLI?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 18:01 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Of de nog goedkopere A8N-E. Als je geen SLi gaat gebruiken, kun je net zo goed een goedkoper moederboard nemen :)

• KappeNou
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:57:
Precies, 4 Gb ram is echt nog niet nodig, meer dan 2GB zul je niet snel merken tenzij je extreem met videobewerking oid bezig gaat (niet dus).
Daarnaast zou ik ook gewoon een single-core 3700 of 4000+ kopen, is nog steeds snel genoeg en zal het ook nog wel een tijdje zijn.
Eventueel een Audigy 2 ZS/MX518/standaard toetsenbord om wat uit te sparen.
Ik weet trouwens niet hoe dat met die 3Dkaart zit, maar is die " Top Silent" versie niet een stuk duurder dan de normale 7800GT? Ik zou dan een gewone 7800GT kopen met een vf700cu van zalman erbij, kun je kiezen voor stilte(5v) of goede koeling/overklokken(12v) of je kunt er tussenin gaan zitten (7v).....hoe dat laatste precies ging weet ik niet meer maar het kan.
Eventueel een gewone A8N-SLI?
zoizo zou ik geen asus nemen je betaald meer voor niks meer :? en dan idd een zalman koelertje erop (de top versie heeft standaard een arctic koeler) en idd ook als het alleen hoofdzakelijk op gamen komt niet perse de deluxe nemen. gewoon de A8N-sli van 100€
RoD schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:59:
Of de nog goedkopere A8N-E. Als je geen SLi gaat gebruiken, kun je net zo goed een goedkoper moederboard nemen :)
het gaat niet perse om sli. bijna iedereen neemt hem, ook al draaien ze geen sli. hij is net wat sneller dan de A8N-E.. maja zoveel scheeld het niet

[ Voor 18% gewijzigd door KappeNou op 11-01-2006 18:03 ]

>PC specs<

• RoD
  • Niet online

RoD

KappeNou schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:00:

het gaat niet perse om sli. bijna iedereen neemt hem, ook al draaien ze geen sli. hij is net wat sneller dan de A8N-E.. maja zoveel scheeld het niet
Daarom ook de A8N-E, aangezien de prijs nog wat gedrukt moet worden :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zover voor de reacties!

Ik ga nu effe eten koken en zal er daarna nog eens goed naar kijken.... en evt. m'n lijstje wat aanpassen. Effe zien hoever ik dan al richting de €1500,- kom! :D

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 15:33
Iedereen zit nu wel leuk te zeggen dat een dualcore cpu trager is in games dan de singlecore varianten, maar dat is zeker niet zo. Een 3700+ draait op precies even snelle kloksnelheid als 4200+, en is dus even snel in games, zoniet sneller (kijk maar bijv eens naar Quake4... zeer groot verschil met SMP aan).
Een dualcore cpu is echt niet grote onzin nu, en helemaal niet als je pc een beetje toekomst gericht wilt gaan maken. Het is wel even een beetje slikken qua prijs, maar je kunt het beter gelijk goed doen, dan eerst een single core kopen, en later toch overstappen op dualcore..

Je kunt eventueel ook nog de X2 3800+ pakken, en die dan even een beetje overklokken naar wat hogere snelheden. Dit heb ik ook gedaan met mijn 4200+ en die loopt nu mooi op FX60+ snelheden :)

Maarja, jij moet geld uitgeven, ik niet :Y)

• RoD
  • Niet online

RoD

Omdat de 3700+ evensnel is als de duurdere 4200+ lijkt het me verstandiger dat de TS de 3700+ pakt, aangezien hij maar 1500 euro wil uitgeven, en nu op 1900 zit.

• KappeNou
SuB-ZeuZ schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:22:
Iedereen zit nu wel leuk te zeggen dat een dualcore cpu trager is in games dan de singlecore varianten, maar dat is zeker niet zo. Een 3700+ draait op precies even snelle kloksnelheid als 4200+, en is dus even snel in games, zoniet sneller (kijk maar bijv eens naar Quake4... zeer groot verschil met SMP aan).
Een dualcore cpu is echt niet grote onzin nu, en helemaal niet als je pc een beetje toekomst gericht wilt gaan maken. Het is wel even een beetje slikken qua prijs, maar je kunt het beter gelijk goed doen, dan eerst een single core kopen, en later toch overstappen op dualcore..

Je kunt eventueel ook nog de X2 3800+ pakken, en die dan even een beetje overklokken naar wat hogere snelheden. Dit heb ik ook gedaan met mijn 4200+ en die loopt nu mooi op FX60+ snelheden :)

Maarja, jij moet geld uitgeven, ik niet :Y)
dit meen je niet heh? hij wilt een Game PC voor nu. Nu is singel core zoizo sneller in games dan een dual core. over 1 a 2 jaar als de spellen er voor gemaakt worden niet meer nee. maja hij moet op ze budget letten, dus nu een 3700+ en vervolgens over 1 a 2 jaar een X2, dan zijn de dual core's ook nog is goedkoper.

Wil je bewijs? hmm ok. (ik heb btw me fsb ietsje omhoog gegooid dus mijn 3700+ loopt heel stabiel @ 4000+ san diego kijk goed naar de links :) )

http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page29.html

http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page28.html

http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page24.html

Dus let op de X2 3800+ , 3700+ san diego en de 4000+ san diego :+ ownt?

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
Okay, heb een nieuwe configuratie samengesteld... valt toch nogsteeds niet binnen de €1500,-... maar goed.....

NZXT Behuizing Lexa Zwart, Zilver, Geen Voeding, 3 X 120 Mm, 1 X 80 Mm
CoolerMaster Real Power 450 Watt , EPS12V
NEC ND-4550A Bulk, Zwart
TwinMos 2GB DDR400-3200 Dual Channel 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5, Kit Of 2
Asus A8N-E
AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
Zalman CNPS9500 Led Koper
Zalman Koelpasta Thermal Adhesive A/B
XFX VGA GeForce 7800 GTX Extreme 256 MB
Western Digital Raptor 36 GB, 10.000 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150
Western Digital Caviar Special Edition 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150
Logitech G15 Gaming Keyboard USB
Logitech Mouse MX518 Gaming-Grade Optical PS/2 & USB, Grijs / Zwart
Creative Speakerset SBS 380 2.1, Zwart

Totaal: €1750,-

Moet redelijk High End Game systeempje zijn, dacht ik toch zo....??

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:30
twinmos en asus --- niet doen!!!!!!!!!!!
had laast ook dit sli mobo en twismos setje van twee keer 1gb.
werkt niet goed. kreeg crc errors met rar bestanden terwijl die echt goed waren.
moet je eens op got zoeken op twinmos + asus leverd veel problemen op

• RoD
  • Niet online

RoD

^^ Inderdaad, daar hoor je veel over de laatste tijd. Even in de QVL kijken wat voor merk geheugen je het beste kan nemen. Denk dat je die op de Asus site wel kan vinden :)
Als er nog wat af moet kun je denk ik het best een 7800GTX van een ander merk nemen, en/of een single core proc nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... okay, zal eens kijken naar ander geheugen dan. Hoorde laatst van 'geil' geheugen? Is dat zo bijzonder en zou dat wel goed werken??

• RoD
  • Niet online

RoD

GeIL is een prima merk ja. Of het goed werkt in combinatie met je moederboard kun je zelf opzoeken. Zoals ik in mijn post hierboven zei, kun je dat op de site van de fabrikant van je moederboard vinden.

Als je niet gaat overklokken kun je trouwens beter goedkoper geheugen kopen. Kingston geheugen bijvoorbeeld.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:29
KappeNou schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 23:05:
[...]

dit meen je niet heh? hij wilt een Game PC voor nu. Nu is singel core zoizo sneller in games dan een dual core. over 1 a 2 jaar als de spellen er voor gemaakt worden niet meer nee. maja hij moet op ze budget letten, dus nu een 3700+ en vervolgens over 1 a 2 jaar een X2, dan zijn de dual core's ook nog is goedkoper.

Wil je bewijs? hmm ok. (ik heb btw me fsb ietsje omhoog gegooid dus mijn 3700+ loopt heel stabiel @ 4000+ san diego kijk goed naar de links :) )

http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page29.html

http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page28.html

http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page24.html

Dus let op de X2 3800+ , 3700+ san diego en de 4000+ san diego :+ ownt?
Deze benchmarks zijn van 21 november. Het kan wel zijn dat met de 82.65 driver van nvidia die nu dual core support heeft de grafieken anders liggen want deze benchmarks zijn genomen met de Detonator 78.01 driver die deze support niet had. Het is maar speculatie want ik heb nog geen benchmarks gevonden met die nieuwe driver maar ze spreken toch van een prestatietoename wanneer er een dualcore proc icm deze driver gebruikt wordt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 20:27

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Fat Baba schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 00:21:
twinmos en asus --- niet doen!!!!!!!!!!!
had laast ook dit sli mobo en twismos setje van twee keer 1gb.
werkt niet goed. kreeg crc errors met rar bestanden terwijl die echt goed waren.
moet je eens op got zoeken op twinmos + asus leverd veel problemen op
Hmmm, ik heb ook de combinatie asus + twinmos en nooit een probleem mee gehad.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan deze Qualified Vendors List (QVL) van Asus niet vinden. Heb het eens op Google ingetypt... en die geeft mij een niet werkende link?! Heb je wellicht een andere QVL link?

• KappeNou
FragileM64 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 00:50:
[...]

Deze benchmarks zijn van 21 november. Het kan wel zijn dat met de 82.65 driver van nvidia die nu dual core support heeft de grafieken anders liggen want deze benchmarks zijn genomen met de Detonator 78.01 driver die deze support niet had. Het is maar speculatie want ik heb nog geen benchmarks gevonden met die nieuwe driver maar ze spreken toch van een prestatietoename wanneer er een dualcore proc icm deze driver gebruikt wordt.
rofl.. sorry hoor maar het spel is er wel of niet voor gemaakt. je nvidia drivers of welk dan andere drivers zorgen er niet voor dat ineens je spel gebruik maakt van dualcore.. dus sorry nee, met die benchmarks kan je vergelijken :Y) OI

>PC specs<

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:29
KappeNou schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 01:38:
[...]

rofl.. sorry hoor maar het spel is er wel of niet voor gemaakt. je nvidia drivers of welk dan andere drivers zorgen er niet voor dat ineens je spel gebruik maakt van dualcore.. dus sorry nee, met die benchmarks kan je vergelijken :Y) OI
http://www.tweaktown.com/...final_thoughts/index.html

Hierzo, lees de conclusie en bekijk de benchmarks, dan zie je toch een aanzienlijk increase van performance is met de nieuwe drivers en dit volgens de schrijvers van deze review te wijten aan de support van dual core.

letterlijk uit artikel:
The release notes we received from nVidia mentioned that the drivers are designed to improve performance on Dual-Core processors and we did see plenty of extra performance using our Athlon X2.

Je gaat uiteraard nog veel meer extra performance krijgen als het spel een patch uitbrengt met optimalisaties voor dual core procs waarbij beide cores goed gebruikt worden ipv 1 maar jij ontkent zaken zonder enige research te doen. héél volwassen...

[ Voor 3% gewijzigd door FragileM64 op 18-01-2006 14:35 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• KappeNou
FragileM64 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 14:31:
[...]

http://www.tweaktown.com/...final_thoughts/index.html

Hierzo, lees de conclusie en bekijk de benchmarks, dan zie je toch een aanzienlijk increase van performance is met de nieuwe drivers en dit volgens de schrijvers van deze review te wijten aan de support van dual core.

letterlijk uit artikel:
The release notes we received from nVidia mentioned that the drivers are designed to improve performance on Dual-Core processors and we did see plenty of extra performance using our Athlon X2.

Je gaat uiteraard nog veel meer extra performance krijgen als het spel een patch uitbrengt met optimalisaties voor dual core procs waarbij beide cores goed gebruikt worden ipv 1 maar jij ontkent zaken zonder enige research te doen. héél volwassen...
echt een fantastische bron :Y)

>PC specs<

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 00:58:
Ik kan deze Qualified Vendors List (QVL) van Asus niet vinden. Heb het eens op Google ingetypt... en die geeft mij een niet werkende link?! Heb je wellicht een andere QVL link?
Ga naar de productpagina van het moederboard dat je wilt op de Asus site. En dan zie je links "QVL download" staan. Hiermee download je een PDF'je waar de QVL op staat :)
Pagina: 1