Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Temperatuur P4 650 stressed 70°C

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 07:59
Ik heb sinds kort een P4 650 systeem, waarvan je alle specs hier vind.

Ik heb alles correct geinstalleerd, zowel hardware (Zalman CNPS7700-Cu correct geinstalleerd, juist genoeg - bijgeleverde - koelpasta, cooler zit goed vast etc...), als software (alle drivers correct geinstalleerd, Speedstep geactiveerd in BIOS etc...).

Dit alles zit in een Coolermaster ATC200 met 2 80mm intakes, 1 80mm outtake vanachter en 1 80mm outtake vanboven. In de Tagan zit ook nog een 120mm outtake. Airflow dat het aan je oren uitkomt, omdat m'n harde schijven stressed iets van 25°C worden.

Idle schakelt de Pentium mooi van multiplier 17x naar 14x, dat hij idle op 2.8Ghz draait ipv de standaard 3.4Ghz. Voor de rest heb ik ook - op dit moment - niets overclocked.

Op mijn kamer is het - en dat moet ik schatten - 15°C als de chauffage niet aanstaat (van 02h00 tot 21h00), en is het ongeveer 21°C als de chauffage wél opstaat (van 21h00 tot 02h00).

M'n processor idle 34°C, en m'n Northbridge 15°C, als het 15°C is op mijn kamer.
M'n processor idle 41°C, en m'n Northbridge 27°C, als het 21°C is op mijn kamer.

Nu is die 41°C al wat aan de hoge kant voor uit zijn neus te vreten, maar dat is nog niet het grootste probleem.

Als ik games speel (NFSMW, Q4, D3, FEAR, COD2, zowat alle recente games) draait alles perfect met een overvloed aan frames, en zonder haperingen met de visuals op hoogste kwaliteit, geen probleem. Maar m'n P4 650 wordt dan wel 70°C als ik een tijdje games speel (enkele uren na mekaar, verschillende games).

70°C, dat vind ik véél te veel, volgens Intel kan zo'n P4 650 overleven bij een temperatuur van 66,6°C, daar zit ik dan ongeveer 4° over. Ik weet ook dat zo'n Precotts warm worden, maar 70°C is me nu toch iets overdreven. Ik heb ook throttlewatch geinstalleerd, en ik zie m'n P4 nooit terugthrottelen, last qua performance heb ik dus geen enkel probleem - alles wat ik voor z'n kiezen smijt doet ie perfect.

Ook als ik dan de basis (dichtbij de processorvoet) aanraak, voelt het zéker geen 70°C, want ik kan m'n vinger er tegengedrukt houden voor lange tijd, het doet géén pijn. Ik neem aan dat het dan lager dan 45°C moet zijn - omdat dat ongeveer de pijngrens van de mens is...

In de hardware monitor van m'n BIOS heb ik dezelfde temperaturen - wel enkel idle dan, ik zie niet in hoe je je PC stressed als je in de BIOS zit...

Nu had ik de volgende vragen:

Heeft er nog iemand een idee wat ik moet controleren? Kan zijn dat ik nog iets vergeten te vertellen heb, dus vraag maar.
Heeft er hier iemand ook een P4 650, en zo ja, hoe warm wordt die stressed en idle dan?
Is er een manier om die Zalman 7700 op een nóg hoger toerental te laten lopen?

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

70°C, dat vind ik véél te veel, volgens Intel kan zo'n P4 650 overleven bij een temperatuur van 66,6°C, daar zit ik dan ongeveer 4° over. Ik weet ook dat zo'n Precotts warm worden, maar 70°C is me nu toch iets overdreven. Ik heb ook throttlewatch geinstalleerd, en ik zie m'n P4 nooit terugthrottelen, last qua performance heb ik dus geen enkel probleem - alles wat ik voor z'n kiezen smijt doet ie perfect.

Ook als ik dan de basis (dichtbij de processorvoet) aanraak, voelt het zéker geen 70°C, want ik kan m'n vinger er tegengedrukt houden voor lange tijd, het doet géén pijn. Ik neem aan dat het dan lager dan 45°C moet zijn - omdat dat ongeveer de pijngrens van de mens is...
Je kan hem niet aanraken als hij 70 graden is zoals je zlef al zegt. Ik denkl dat het een verkeerde/ gare sensor is. Want als je hem meer dan 10 seconden aan kan raken is hij ongeveer 40 graden. Je moet ook ff kijken of de zalman geod geinstalleerd is

Ik zal straks kijken wat voor pentium 4 3.0 ghz wij hier hebben staan. Ik weet dat hij met een zalman niet boven de 50 graden uitkomt. ( by the wy kwam onze P4 met boxed kooler boven de 70 uit tijdens het gamen. )

[ Voor 18% gewijzigd door Touchdomex op 11-01-2006 16:41 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als het koelblok dus niet warm is ga er dan van uit dat de koeler niet goed bevestigd zit.

Haal die koeler er maar af en installeer hem opnieuw. Vergeet bijvoorbeeld niet het plasticje aan de onderkant van de koeler weg te halen.
Gebruik een minimale hoeveelheid koelpasta. Echt een heeeeel klein drupje en dat goed uitsmeren.

Daarnaast, waarmee met je temperaturen?
BIOS, Speedfan, MBM?
Software programma's kunnen wel eens foute waardes aangeven, ga uit van de waardes in de BIOS. Zijn die ook erg hoog dan zou het een kapotte sensor kunnen zijn, maar dat lijkt me sterk.

[ Voor 28% gewijzigd door Kawaii op 11-01-2006 16:41 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.intel.com/cd/channel/reseller/emea/eng/99346.htm nu is die 66,6 de maximum CASE temperature. Mijn P4 2.66 draait met exact dezelfde temperaturen 41 idle 70 stressed als een zonnetje. Meet je de temperaturen alleen in het bios? Probeer eens Asus Probe in Windows die geeft vast veel lagere waarden. Mijn idee is juist dat de bioswaarden niet kloppen en nog wel eens fahrenheit en celsius door elkaar halen.

[ Voor 38% gewijzigd door Gianni Rombios op 11-01-2006 16:48 ]

• Shaidar
touchdomex schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 16:38:
[...]
Je kan hem niet aanraken als hij 70 graden is zoals je zlef al zegt. Ik denkl dat het een verkeerde/ gare sensor is. Want als je hem meer dan 10 seconden aan kan raken is hij ongeveer 40 graden. Je moet ook ff kijken of de zalman geod geinstalleerd is
Ik kan hem dus wél aanraken als de software aangeeft dat hij 70°C is ...

Ik heb de cooler al 2 maal geinstalleerd, en het is zéker niet de eerste cooler die ik installeer. Hiervoor nooit problemen gehad - m'n P4 Northwood 3.2Ghz werd 41°C stressed op 3.5Ghz, in dezelfde computerkast
Kawaii schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 16:40:
Als het koelblok dus niet warm is ga er dan van uit dat de koeler niet goed bevestigd zit.

Haal die koeler er maar af en installeer hem opnieuw. Vergeet bijvoorbeeld niet het plasticje aan de onderkant van de koeler weg te halen.
Gebruik een minimale hoeveelheid koelpasta. Echt een heeeeel klein drupje en dat goed uitsmeren.

Daarnaast, waarmee met je temperaturen?
BIOS, Speedfan, MBM?
Software programma's kunnen wel eens foute waardes aangeven, ga uit van de waardes in de BIOS. Zijn die ook erg hoog dan zou het een kapotte sensor kunnen zijn, maar dat lijkt me sterk.
Er zat geen plastiekje op die Zalman. En ik voel wel degelijk dat de cooler warmer is als de processor stressed is tegenover als hij idle is. Maar nooit zo warm dat ik m'n hand er niet op kan houden.

Maar ik zal inderdaad de cooler er nog eens afnemen, goed kuisen met ontsmettingsalcohol, en misschien eens de boxed cooler installeren - eens zien welke temperatuur die geeft.

Yup, BIOS, Asus Probe Speedfan én MBM .. ze geven allemaal ongeveer dezelfde temperaturen aan, er zit nergens een verschil op van meer dan 1 of 2°.

Een kapotte sensor zou ook kunnen, maar dan zou die niet lineair kapot zijn, want een lagere idle temperatuur zie ik niet echt zitten ;) (ik bedoel dat ik het dan helemaal niet meer geloof) ;)
Gianni Rombios schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 16:40:
http://www.intel.com/cd/channel/reseller/emea/eng/99346.htm nu is die 66,6 de maximum CASE temperature. Mijn P4 2.66 draait met exact dezelfde temperaturen 41 idle 70 stressed als een zonnetje. Meet je de temperaturen alleen in het bios? Probeer eens Asus Probe in Windows die geeft vast veel lagere waarden. Mijn idee is juist dat de bioswaarden niet kloppen en nog wel eens fahrenheit en celsius door elkaar halen.
Ik bekijk verschillende progs, BIOS, Speedfan, Asus Probe, MBM ....

Nee, het zijn wel degelijk C graden - als de bios dat zélf doorheen haalt dan kan ik er ook niets aan doen, maar 70°C fahrenheit is wel érg laag...

• Shaidar
Oh, nog iets, in Speedfan is er een "temp3" die steeds ongeveer 113°C is. Enig idee hoe ik kan nagaan welke sensor dat is?

• Gianni Rombios
  • Niet online
Die temp3 is meen ik gewoon een ongeldige waarde waar Speedfan niet helemaal compatible is met je moederbord. Laat aub even die celsius-fahrenheit opmerking buiten beschouwing, dat was een wat balorig momentje :P Arctic Silver zou nog wel een stukje schelen. Verder kan het helpen als je de processor ook nog eens opnieuw plaatst, niet alleen de koeler. Als ik zo wat rondkijk is die 70graden niet uitzonderlijk. Vergeet niet dat de cpu bij 85graden pas gaat throttlen hij kan echt wel een paar jaar mee op 70graden.

[ Voor 7% gewijzigd door Gianni Rombios op 11-01-2006 17:54 ]

• Shaidar
Ja, heb ondertussen aan wat kennissen gevraagd, en ik herinner me mijn temp3 van op m'n P4C800-E nog, die was -48°C (negatief dus) ... Compleet van de pot gerukt dus :)

Anyway, Ik ga straks eens aan het werk met wat ontsmettingsalcohol, wattestaafjes en véél geduld.

• Shaidar
Heb net de Zalman eens van de processor gevezen, hier zijn er wat foto's van ...lijkt jullie dat teveel of te weinig koelprut?

Afbeeldingslocatie: http://gallery.damn.be/d/9239-2/DSC01129.JPG Afbeeldingslocatie: http://gallery.damn.be/d/9245-2/DSC01133.JPG

Grotere foto's vind je hier: http://gallery.damn.be/v/...ardware/Selder/?g2_page=2, het zijn de 4 laatste in die directory...

[ Voor 5% gewijzigd door Shaidar op 11-01-2006 21:33 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

Thandor

SilverStreak

Ik zou neigen naar meer*. Het ziet er inmiddels ook ietwat opgedroogt uit waardoor het sowieso moeilijker te zien is of het wel goed is of niet. (Naast dat is het uitgedroogde warmtegeleidingspasta al waardeloos.)

*Als men over warmtegeleidingspasta praat zijn er altijd mensen die meer of juist minder willen. Iedereen doet het op z'n eigen manier :z

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 22:31
Nou mag dat koelprut volgens mij geen 30 graden verschil opleveren hoor, desondanks zou ik er iig. ook íets meer op doen ja :P.

• Shaidar
Mjah, idd, door de juiste hoeveelheid ga ik niet ineens aan 40°C stressed zitten, maar 70°C is me toch iets te veel.

Zijn er nog mensen met een P4 6*0 die hun temperatuur kunnen meedelen?

• Kawaii
  • Niet online
Ik zou er niet meer opdoen.

Het doel van koelpasta is om de minieme porien van van het koelblok en de heatspreader van de CPU te vullen, zodat er een optimaal contact onstaat. Om dit te bereiken moeten dus eigenlijk alleen die porieren gevuld worden.
Het moet er eigenlijk bijna transparant uitzien.
Deze huidige hoeveelheid is goed, maar ik zou zelf nog minder gedaan hebben. Maar dan nog zou het geen 70 graden moeten halen met deze hoeveelheid.

Over uitdroging, ik weet niet wat voor koelprut je hebt. Sommige moeten juist enigsinds indrogen voor ze goed werken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Kawaii op 11-01-2006 23:31 ]

• Shaidar
Heb dus alles eens gekuisd, en dan de Zalman er terug opgezet, vertikaal nu ipv horizontaal (zal later wat foto's maken als dat niet duidelijk is)

Idle (en écht idle) is ie nu 32°C, stressed al 65°C gezien, maar nog geen zware benchmark gedaan.

Ik ga maar gewoon besluiten dat die 70°C helemaal normaal is voor een prescot ... Ik schakel wel over naar een P4 9xx als die beschikbaar zijn ;)

• Kawaii
  • Niet online
Tja prescot zijn wel heethoofden, en 70 graden zal niet echt veel schade doen ofzo. Vanaaf 80 zou ik me echt zorgen maken.
Desalniettemin zie ik liever temperaturen van 50 of lager :)

Verwijderd

Ik heb gister mijn zalman 7700 geinstalleerd op een Prescott 540. In de manual staat dat je een "generous ammount" koelpasta erop moet smeren willen ze beiden goed contact maken (ivm vlakheid proc en koelervoetje). Ik had mijn prut net zoals jij op de fotos en heb er toen een puntje bijgedaan. Idle is ie nu 37 i.p.v 42. De volgende keer dat ie eraf gaat smeer ik er AS5 op iig. Misschien dat dat helpt aangezien ie met de Arctic freezer netjes 32 was idle...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 14:13 ]

• Shaidar
Nu nog ergens een shop vinden waar ze kwaliteitskoelprut verkopen :)

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:35
Mijn ouders hebben een 630 (3.0GHz). Dat beestje wordt bij een CPU burn-in test ook dik boven de 60 graden (stock cooler). Feit is nu eenmaal dat de prescott onder full-load erg heet wordt. Gelukkig hebben ze bij lagere belasting de temperaturen beter onder controle.

* Luuk1983 kijkt naar zijn lieve northwoodje 3.2GHz die stressed 35 tot 40 graden wordt met een 7700Cu

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 12-01-2006 15:46 . Reden: Typo ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

shaidar schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:38:
Nu nog ergens een shop vinden waar ze kwaliteitskoelprut verkopen :)
wie koopt er dan ook intel?? :?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 16:33:
[...]

wie koopt er dan ook intel?? :?
Dit vind ik wel een bijzonder onvolwassen reactie. Laten we het daar bij laten, dus geen off-topic gedoe hierover.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Shaidar
Ben wat verder an het lezen, en heb nog de volgende vragen ...

- die koelpasta (dat kleine tube-tje) dat Zalman erbij levert, is dat nu van Arctic - of is dat doodnormale standaard-niets-speciaals koelpasta?

- als ik er nu de beste (commercieel beschikbare) koelpasta op smeer, wat is het maximum aan graden Celsius dat ik ga winnen? Ik vermoed dat dat niet meer dan 2° zal zijn, idle valt dan nog te bezien
Luuk1983 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:45:
* Luuk1983 kijkt naar zijn lieve northwoodje 3.2GHz die stressed 35 tot 40 graden wordt met een 7700Cu
Dat had ik met m'n northwood ook, zelfs als ie aan 3.5Ghz draaide :)

[ Voor 27% gewijzigd door Shaidar op 12-01-2006 17:45 ]

Verwijderd

Dat is van Zalman zelf die bijgeleverde koelpasta. Maar misschien is die zilvere koelpasta van Arctic net iets beter. Ach en misschien scheelt het 2 graden maar..... alle kleine beetjes helpen.

• Luuk1983
shaidar schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:44:
Ben wat verder an het lezen, en heb nog de volgende vragen ...

- die koelpasta (dat kleine tube-tje) dat Zalman erbij levert, is dat nu van Arctic - of is dat doodnormale standaard-niets-speciaals koelpasta?
Doodnormale, het is geen artic silver in ieder geval.
- als ik er nu de beste (commercieel beschikbare) koelpasta op smeer, wat is het maximum aan graden Celsius dat ik ga winnen? Ik vermoed dat dat niet meer dan 2° zal zijn, idle valt dan nog te bezien
Verschillende reviews laten elke keer zien dat koelpasta inderdaad geen graden of 10 kan uitmaken, hoogstens een graadje of 2 a 3. Maar inderdaad, alle beetje helpen.
Dat had ik met m'n northwood ook, zelfs als ie aan 3.5Ghz draaide :)
Hehe, ja maar dit is eigenlijk een 2.4GHz ;) Hij heeft dus nu een FSB van 1066MHz _/-\o_

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Gianni Rombios
  • Niet online
Arctic Silver 5 pricewatch: Arctic Silver 5 (3.5gr)

Hier een interessante link http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/44470/?o=60
Hierin meest sprake van een P660 maar schijnbaar geeft de p5wd2 gewoon standaard (te) hoge waarden aan.

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-11 23:50
Ik heb een P4 630 3.0GHz met dezelfde cpu cooler als jouw (7700Cu van Zalman)

ik heb de processor nu overgeclocked naar 3.6GHz en stressed komt de temp niet boven de 55 graden uit en idle is de temp rond de 38 graden

En ik heb er gewoon de standaard bijgeleverde zalman koelpasta opzitten...

• Frigolamptje
  • Laatst online: 25-10 13:15
Artic silver koelpasta (5 ofzo is de nieuwste dacht ik?) kan echt wel meer verschil maken dan je denkt. Vooral als het verschil tussen idle en stressed zo hoog is, daar kan het wel eens uitkomst bieden. Bij mij hielp het alvast...

• Luuk1983
Ik denk dus dat het veilig is om te zeggen (tenzij je koeler echt ku....uh minder prettig gemonteerd hebt) dat de waardes die je afleest gewoon te hoog zijn. Je geeft zelf ook al aan dat het allemaal ook niet zo warm aanvoelt met de blote hand. Daarnaast is de 7700Cu zo'n dikke koeler dat het me haast niet kan voorstellen dattie 70 graden wordt. Wat ik ook zei: met stock cooler haalt de 3.0GHz van me ouders full-load dat nog (net) niet eens.

Ik zou me dus niet te druk maken en me blind staren op die motherboard reading.

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-11 13:53
Ik zit nu op school maar ik zal strax eens even naar mijn waardes kijken
(p 660 op een msi p4n sli)
maar 70° heb ik nog nooit gezien.
dacht van rond de 45-55 idle (stock koeling op 900-1500 rpm)
tot 60° stressed (stock koeling op 1500-1700 rpm)

ok even gekeken.
idle 50° met de fan op net geen 900 rpm
even de fan op maximaal toeren gezet.(2 minuutjes)
idle 38° met de fan op 2590 rpm

even toast laten lopen
en met de koeler op 2590 rpm blijft de temp na 5-10 min stabiel op de 48° liggen
met de koeler op 890 rpm word hij al snel een stuk warmer.
hier blijft hij tussen de 63-65° schommelen.
de 70° is dus wel in de buurt maar met jouw koeler lijkt mij dat toch onwaarschijnlijk
en de omgevings temperatuur is 24.6° zegt mijn digitale klok,wekker,temp,...
veel te warm dus

[ Voor 56% gewijzigd door saikoboarder op 13-01-2006 16:03 ]

• Shaidar
Heb er sinds een paar uurtjes Arctic Silver 5 op gesmeerd ... en nu wordt ie idle 39°C, en stressed heb ik nog maar tot 55°C gezien - in een kamer van 22°C. Ben er wel niet heel zeker van of ik die Arctic Silver echt 100% goed aangebracht heb, misschien probeer ik later nog eens met wat meer en/of wat minder.

Straks komt er een vriend die dezelfde onderdelen gekocht heeft, en we gaan zijn PC hier ook in elkaar zetten. Dan kan ik eens zien of er iets mis is met mijn p4 en/of Zalman en/of Moederbord ...

I'll keep you posted :)

Verwijderd

Damn! Dat is wel een heel groot verschil zeg. Nu moet ik ook maar een shopje in de buurt vinden waar ze dat verkopen :)

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 21:04 ]

Pagina: 1