Toon posts:

Radeon9700pro loopt vaak vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,
Ik ken sinds een lange tijd een probleem dat me ernorm dwarszit. Het ging nog allemaal goed toen mijn 9700 pro in mijn systeem zat met windows xp sp2. Ik kon spellen als NFS MW makkelijk draaien en liep nooit vast.

Toen ging ik de kaart eruithalen om hem te proberen in mijn vaders pc, aangezien de kaart voor mn vader bedoeld was. Hij kende hier al wat problemen mee:
- Raar beeld voordat ie net windows opstart
- Beeld reageert alsof er geen driver is geinstalt ( maar is wel degelijk catalyst geinstalt)
- Bij het starten van autocad/invenor liep het systeem vast
Hij zou een nieuwe nvidia kopen en mocht ik deze weer meenemen aangezien de kaart bij mij probleemloos werkte.

Thuis de kaart er weer in, maar na een paar dagen moet ik windows opnieuw installen omdat ie niet meer werkte (virus oid). En hier begon al het probleem: Ik heb hetzelfde probleem als mn vaders computer. NFSMW (Need for speed most wanted) kreeg ik niet meer gedraaid, en bij het capturen van tv beelden loopt met tegelijk een film loopt hij vaak vast. Alleen een divx afspelen is soms al voldoende.

Ik heb tussendoor nogeens ServicePack2 erafgegooid en het met sp1 gedaan, en toen kreeg ik NFSMW wel weer aan de praat. Maar mij lijkt het zeer sterk dat het aan de windows ligt dat mn driver niet goed functioneerd. Ik heb er nu weer SP2 opstaan, en mn kaart heeft weer de problemen vanouds....

Aan mijn systeem kan het weinig liggen aangezien hij het perfect heegt gedaan. Toch even de specs van mn pc mogen jullie er wat mee kunnen:

400W Gembird voeding
A7VN8X asus mob
amd athlon 1800xp+
1024 DDR
480gb hdd's

Ik heb tevens al heel veel drivers geprobeerd, en omega driver bleek ook geen succes. Topics hier ook al doorgestruind, maar ik kom er nog steeds niet uit. Nog even duidelijk mn huidige status van de werking van driver:
- Vensters bewegen soepel (dus niet schokkerig wanneer je geen driver hebt)
- windows boot redelijk snel zonder rare kleurtstreepjes oid.
- Capturen wilt wel vaak vastlopen (Soms met VPU recover te herstellen, vaak gewoon reset nodig)
- NFSMW loopt vast, en daarmee ook programma's als Inventor

Alvast bedankt voor jullie aandacht, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Towel

Verwijderd

probeer eens fast writes uit te schakelen in je bios, en zet vpu recover uit want dit brengt meer problemen dan dat het oplost :)

Verwijderd

Topicstarter
Fastwrite stond al op disabled, en ik heb zonet gekeken wat voorn verandering het meebrengt als ik het enable: Enable loopt gelijk vast bij NFSMW, disabled zoals normaal, loopt het in het menu vast.
VPU recover uitstaand veranderd niks aan de situatie, alleen de mogelijkheid niet om het te herstellen mocht dat soms gebeuren...

Verwijderd

zit je cooler vol met stof? draait de fan? geeft je voeding genoeg stroom en spanning aan de videokaart? denk dat je het in die richtingen moet zoeken

• Murkie_R
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-08 20:02
Hoi,

Enkele weken geleden heb ik ook een videokaart gekocht, Radeon 9800Pro, hetzelfde probleem: liep constant vast (bij desktopwerk na 15 min, bij spellen na 1 minuut) in de computer waar'ie in moest, maar in een andere computer deed'ie het prima. Allerlei dingen geprobeert (nieuwe drivers, ook van moederbord, Fastwrite uit e.d.) maar hielp niet.
Toen las ik ergens over de Omega Drivers --> http://www.omegadrivers.net/ Hiermee krijg je 'toegang' tot allerlei instellingen voor je videokaart waar je met de standaard ATI drivers niet bij kunt. Hiermee gewoon een aantal instellingen zitten veranderen en kijken of het daarna goed ging. Sorry dat weet je al want je hebt ze al gedownload :D

Wat bleek bij mij? "AGP-Read" moest UIT staan. Ja, heel gek maar het werkt wel. Als je de omega drivers gedownload / geinstalleerd hebt klik je op het tray-icoon (rechts-onder), dan even zoeken en dan vind je wel een schermpje met vier instellingen:
AGP-Read
AGP-Write
PCI-Read
PCI-Write
Eventueel kun je ze alle 4 uitzetten, dan deed'ie het bij mij ook goed.

Hoe zit het met performance-verlies door deze instellingen?
Om eerlijk te zijn weet ik dat niet. Ik heb geen computer om mee te vergelijken. Maar ik heb het idee / gevoel dat het wel goed zit en hij werkt nu tenminste :P
Ik hoop dat je hiermee verder komt.
Groeten van Mark

[ Voor 5% gewijzigd door Murkie_R op 12-01-2006 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:44:
zit je cooler vol met stof? draait de fan? geeft je voeding genoeg stroom en spanning aan de videokaart? denk dat je het in die richtingen moet zoeken
Tot mn grote verbazing draait mijn cooler ook nie meer, maar zit er niet echt stof in. Voeding lijkt me voldoende aangezien 400W wel voldoende moet zijn. CPU VCORE (1,750) is de spanning die je moet weten? Meer zag ik niet echt van spannnig in mijn bios.

Ohja Mark, bedankt voor je reactie, ik ga het gelijk proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Met de omega drivers en alles op UIT is het me wel gelijk al wat te rijden met NFSMW, alleen soms freezed het beeld, en bij de 3de keer gaat het beeldscherm op standby. Is er niet bij de originele drivers een optie om ze beide uit te schakelen? Ik heb het capturen trouwens nog niet geprobeerd, dat het is toch belangrijkste.

Verwijderd

omdat je fan niet draait word je gpu te warm, met als gevolg atrifacts of geen beeld meer.

dus koop er een nieuw coolertje voor :)

enne die cpu vcore spanning is de spanning op je processor en niet die van de grafische chip (gpu)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 17:00 ]

• Murkie_R
Mooi dat NFSMW tenminste niet direct vastloopt :)
Inderdaad moeten coolers op processoren en videokaarten altijd draaien, ze zijn er niet op gemaakt om zonder cooler te draaien, dan brandt of je processor eruit, of een of andere thermische beveiliging schakelt tijdig de hele zaak uit (bij jouw het laatste). Dus je zult ergens een cooler moeten fixen die het wel doet. Misschien is het verstandig om de videokaart tot die tijd niet meer te gebruiken, ook niet om te testen, want iedere keer te warm worden zal niet bijdragen aan de levensduur van de videokaart.
Trouwens, capturen, wat is dat? :D Ik ken het begrip wel bv. als je een tv-kaart hebt, een screenshot nemen. Maar waarschijnlijk bedoelen jullie iets anders... O ja ik zie nu in google dat het opnemen van video is. Maar daarbij heeft de videokaart toch niet direct zo'n belangrijke functie? Ja hij moet binnenkomende video een beetje goed weergeven maar da's volgens mij meer een taak van de processor en van Windows.
O ja voor zover ik weet is er bij de originele drivers geen optie om dit soort instellingen (waar we het eerder over hadden) te veranderen. Maar het gebruiken van omega-drivers i.p.v. de originele lijkt me nooit problemen te geven (en bij mij zat daarin juist de oplossing ;) ) dus volgens mij kun je prima de omega-drivers houden.

Groet Mark

[ Voor 35% gewijzigd door Murkie_R op 12-01-2006 20:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond jongens,
Ik zie de oplossing in beide antwoorden: Dat word dus een nieuwe cooler halen, dan doe ik dat gelijk morgen. Capturen is het opnemen van beeldmateriaal, in mijn geval opnemen van xbox beelden op tv. En juist bij het beeld weergeven word het soms zwaar als ik het venster (waarin tvbeeld staat) te groot maak en dan ook nog is een film oid erbij. Mochten jullie geinteresseerd zijn wat ik zoal capture, dan zal ik binnenkort link naar mn montage hier zetten.

In ieder geval hardstikke bedankt voor jullie hulp, en ik laat het resultaat wel horen,

Groetjes Towel

Verwijderd

Murkie_R schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:11:
Hoi,

Enkele weken geleden heb ik ook een videokaart gekocht, Radeon 9800Pro, hetzelfde probleem: liep constant vast (bij desktopwerk na 15 min, bij spellen na 1 minuut) in de computer waar'ie in moest, maar in een andere computer deed'ie het prima. Allerlei dingen geprobeert (nieuwe drivers, ook van moederbord, Fastwrite uit e.d.) maar hielp niet.
Toen las ik ergens over de Omega Drivers --> http://www.omegadrivers.net/ Hiermee krijg je 'toegang' tot allerlei instellingen voor je videokaart waar je met de standaard ATI drivers niet bij kunt. Hiermee gewoon een aantal instellingen zitten veranderen en kijken of het daarna goed ging. Sorry dat weet je al want je hebt ze al gedownload :D

Wat bleek bij mij? "AGP-Read" moest UIT staan. Ja, heel gek maar het werkt wel. Als je de omega drivers gedownload / geinstalleerd hebt klik je op het tray-icoon (rechts-onder), dan even zoeken en dan vind je wel een schermpje met vier instellingen:
AGP-Read
AGP-Write
PCI-Read
PCI-Write
Eventueel kun je ze alle 4 uitzetten, dan deed'ie het bij mij ook goed.

Hoe zit het met performance-verlies door deze instellingen?
Om eerlijk te zijn weet ik dat niet. Ik heb geen computer om mee te vergelijken. Maar ik heb het idee / gevoel dat het wel goed zit en hij werkt nu tenminste :P
Ik hoop dat je hiermee verder komt.
Groeten van Mark
ik heb een 9800se en bij mij precies et zelfde verhaal het beeld valt gewoon stil tijdens het gamen, het begon bij mij tijdens het spelen van FEAR, voordien nergens last van, maar sinds fear bij het minst geringe valt het beeld stil of reboot de pc gwoon, ik heb agp write agp read uit staan maar pci write en read aan staan zou dit nog enig verschil geven als ik deze op off zet??
groeten Jeroen

• Murkie_R
Ik weet het niet, ik zou het gewoon proberen om PCI Read en PCI Write ook uit te zetten. En velen zeggen ook dat Fastwrite uit moet maar dat heb je waarschijnlijk al... Heb je sinds Fear nog iets aangeloten aan je computer (nieuwe harde schijf o.i.d.) waardoor de voeding overbelast zou kunnen worden?

• Rockafello
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik heb zelf ook een Hercules 9700 Pro. en had net als jij regelmatig vastlopers. vaak al als ik TV aan het kijken was. Ik had toen de boel (P4 2,66Ghz, 1024 DDR, 4 HD's, TV kaart, 2 DVD-branders, 1 CDROM). Toen had ik ook nog een 360 Watt voeding, nu heb ik inmiddels een 503 Watt voeding en ik heb nergens last meer van. Dus test het anders een uit met een betere voeding die wat meer Watts heeft.

Verwijderd

jongens de exacte oplossing weet ik niet het ligt iig niet aan je videokaart ik heb nu mijn videokaart in een andere pc zitten en alles draait als een zonnetje het heeft mogelijk te maken met je geheugen van de pc nogmaals de exacte oplossing weet ik niet sorry...
groet kuku
Pagina: 1