Toon posts:

Spanning moet er even af om opnieuw op te starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn htpc heeft sinds een kort een vreemd probleem. Na normaal afsluiten via windows wil de pc niet meer aan wanneer ik op de powerknop druk. Wanneer ik de stroom even uit/aan schakel (met de ATX knop achterop de voeding) start hij gewoon weer op.

Mijn specs staan in mijn signature, het gaat dus om de HTPC. Voorheen heeft hij het altijd goed gedaan. De voeding van 320 Watt kan denk ik niet het probleem zijn. Ik verdenk eerder het MB. Ik heb (ongeveer) de laatste bios geflashed.

Het enige dat ik via diverse searchs heb gevonden is een optie in het bios 'power up on usb' uitschakelen. Deze optie komt echter niet voor in mijn bios.

De problemen zijn vermoedelijk ontstaan nadat ik mijn netwerk kaart opnieuw geinstalleerd heb. Dwz software matig uninstalled -> installed.

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 22:07
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem bij mijn htpc. Bij het afsluiten van mijn htpc wordt windows netjes afgesloten maar op een of andere manier blijven sommige fans toch draaien *het gebeurd maar een enkele keer*.

Op het moment dat dit gebeurd moet ik ook de spanning eraf halen voordat hij weer wil opstarten.

Hopelijk kunnen we samen tot een oplossing komen :).

Verwijderd

Topicstarter
Dit soort problemen komen vaak voor bij ASUS boards ben ik achter gekomen.

Heb je het probleem altijd al gehad of is het na een bepaald punt ontstaan? Zo ja, wat heb je op dat punt uitgevoerd?

Ik heb gisteren de allernieuwste bios geupdated. Dit heeft niets uitgehaald. Bij het reinstallen van m'n netwerkkaart heb ik wel de nieuwste (nvidia) drivers gebruikt. Misschien dat het hier aan ligt... binnenkort dus maar eens mijn bios terugzetten naar de originele versie en de drivers vanaf de originele cd installen.

Verder heb ik met google al redelijk veel gezocht naar dit probleem, maar weinig gevonden. Je komt :/

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
In je startpost zeg je dat ie het altijd goed gedaan totdat je dus het BIOS hebt ge-update. Nu vraag ik me af, waarom ben je uberhaupt het BIOS gaan updaten als alles naar behoren werkte?
Ik bedoel een BIOS flash is zeker niet zonder risico's.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een goede vraag. Ik update drivers en bios ook altijd enkel wanneer het nodig is voor bepaalde fouten of iets dergelijks.

Mijn htpc-case heeft een display (vfd) dat aangesloten is op de powerconnector binnenin, zodat het vfd ook wanneer de pc uitstaat stroom heeft. Het probleem was (toen al) dat de pc niet koud wilde starten. Ik heb toen met een bios update gekeken of dat iets uit maakte, niet dus. Sindsdien heb ik het vfd niet aangesloten en nu zijn de problemen dus ontstaan zelfs zonder dat display.

Het vfd-probleem is onderzocht door de fabrikant (iuneed) en schijnt aan een piek-spanning te liggen die het vfd vraagt bij de koude start. Het moederboard (vaak Asus) vraagt zelf ook wat meer spanning dan normaal en dit samen zorgt ervoor dat de pc niet kan booten.

Ik heb geen idee of een andere / sterkere psu hier verandering in kan brengen. Mijn voeding is 320 Watt (van Antec geloof ik) maar zou misschien slecht met dit soort piek spanningen om kunnen gaan...

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
probeer je bios maar te flashen, ik denk dat dat echt de enige oplossing is

Verwijderd

Topicstarter
__xeno__ schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 15:53:
probeer je bios maar te flashen, ik denk dat dat echt de enige oplossing is
Gisteren het orginele bios en drivers van de orginele cd teruggezet; geen effect...

Mooi :X dus! Ik kan zo geen andere oplossing meer bedenken dan het met een andere psu te proberen. Helaas is dit een hoop werk. Als iemand anders nog betere suggesties heeft hoor ik ze graag.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Specs horen in je topicstart te staan, niet in je sig. Dat is belangrijk omdat je je sig misschien ooit verandert, maar je posts blijven staan. Graag dus alsnog die specs in je topicstart editten :o

Oslik blyat! Oslik!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:50:
De problemen zijn vermoedelijk ontstaan nadat ik mijn netwerk kaart opnieuw geinstalleerd heb. Dwz software matig uninstalled -> installed.
Staan Wake On Lan, Wake From Shutdown of bepaalde Wake Up Capabilities soms nog aan?

• gerritman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 18:53
Dit soort storingen willen ook wel voorkomen als je hem niet op randaarde hebt aangesloten
of deze niet goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Die dingen staan allemaal uit in het bios, WOL etc. Tevens is de pc aangesloten op een geaard stopcontact.

Hieronder alsnog dus de specs:

Asus A8N-E Amd 64 3000+ 2 x 256 mb Corsair Asus GF N6600 Sil. Samsung 2504C
2 x PVR150MCE XP mce PSU: 320 Watt (Antec)

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee wat nog meer het probleem zou kunnen zijn?
Pagina: 1