Nieuwe Hasselblad dSLR

Pagina: 1
Acties:
  • 1.274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Hasselblad heeft onlangs een opvolgend model bijna-fullframe digiback/dSLR (persbericht) geplaatst. Het blijft mijns inziens eerder een oplossing voor in de studio, gezien de wat computer/massaopslag gerichte workflow, en de weinig flexibele beschikbare ISO-waarden.

Ik zal zeker geen dergelijke camera kopen (ben nog steeds als een van de weinigen op GoT tevreden met film-KB en film-MF), maar ik vraag me af hoelang het zal duren voordat enkele interessante features in de main-stream camera's beschikbaar worden (Digital APO-correction etc.), en wanneer ze in-cam gaan worden uitgevoerd (tenminste is het mijn aanname dat dat nog niet gebeurt). Ok in andere dcompactcamera's vind je steeds meer automatische digitale bewerkingen ter correctie van lensafwijkingen.

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Het grootste verschil is natuurlijk de MPs; om in posterformaat nog steeds prima te kunnen afdrukken. Dus de kwantiteit.

Maar ik vraag mij verder af hoe geavanceerder zo'n digi-mediumformat sensor nou is t.o.v. een d2x/1d(s). (de kwaliteit dus).

Verwijderd

Veel grotere pixels.... beter dus ;)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Zo te zien gebaseerd op dezelfde sensor zoals die gebruikt wordt in de Phase One Digibacks, die er onder andere ook voor Hasselblad V en H is.

Zie http://www.phaseone.com/ en dan specifiek http://www.phaseone.com/Content/p1digitalbacks/P%2045.aspx (PDF spec sheet hier.)

Wat voor mij erg indrukwekkend is, naast de gigantische resolutie van 7.216 x 5.412* (en doe dat maar op 16 bit per kleurchannel, voor een sensor output van 48 bit RGB en 224 MB per foto) is dat de sensor een dynamisch bereik heeft van 12 stops. ISO400 schieten en vervolgens 3 stops onderbelichten, en artificieel komt dan misschien ISO6400 wel binnen bereik.

* Door sensor shift (??) kan de Phase One P45 ook nog een vertikale (??) verdubbeling uitvoeren, waardoor een dubbele belichting maarliefst 7.216 x 10.600 wordt, tegen 438 MB 48-bit RGB RAW.

Laat die 12 stops DR maar mainstream worden :9 :9~ :9 De in-cam APO correctie kan altijd nog post-proces uitgevoerd worden, daar zit ik minder op te wachten. Maar laat ik nou sowieso even realistisch blijven, ik heb voorlopig toch nog niets te zoeken in dit kwijl-segment van de fotografie.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik vermoed trouwens dat Hasselblad Imacon-spul gebruikt, daar zijn ze tenslotte me gaan koppelen.(door wie/waar worden zulke sensoren eigenlijk gemaakt?(ik vermoed door Kodak)) Het probleem is natuurlijk ook nog dat CF-kaarten met grote capaciteit duur/niet beschikbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 11-01-2006 15:48 ]

• Silent Thunder
begintmeta schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:34:
Het probleem is natuurlijk ook nog dat CF-kaarten met grote capaciteit duur/niet beschikbaar zijn.
CF-kaarten? Met die grootte bouw je er gewoon een groot vast opslagmedium in zoals een HD ofzo. Hebben ze toch ook gedaan volgens mij.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens hebben ze nog steeds enkel de mogelijkheid een externe schijf of een laptop aan te sluiten, maar nog geen ingebouwde schijf (ik vraag me trouwens ook af of daar inderdaad (niet) genoeg ruimte voor is)

• Silent Thunder
klopt
Three modes of operation and storage
Optimum portability and image storage are critical for the professional photographer. The H2D-39 offers a free choice of the portable CF card storage, the flexible Firewire drive, or tethered operation with extended, special capture controls. With these three operating and storage options, the photographer is able to select a mode to suit the nature of the work at hand, whether in the studio or on location.

[ Voor 191% gewijzigd door Silent Thunder op 11-01-2006 16:03 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Silent Thunder schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:22:
Het grootste verschil is natuurlijk de MPs; om in posterformaat nog steeds prima te kunnen afdrukken. Dus de kwantiteit.

Maar ik vraag mij verder af hoe geavanceerder zo'n digi-mediumformat sensor nou is t.o.v. een d2x/1d(s). (de kwaliteit dus).
de grote sensor zorgt niet slechts voor een kwantitatieve verbetering, maar ook voor een kwalitatieve verbetering; de detailweergave is groter en - maar dat is subjectief - de weergave van scherp, onscherp en vooral de overgang tussen die twee is véél mooier.

• lateef
Silent Thunder schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:58:
^^Ik dacht dat dit intern zat; maar kan mij ook vergissen.
nee, dat ding is extern.

spuit heel veel 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door lateef op 11-01-2006 16:04 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

lateef schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 16:01:
[...]

de grote sensor zorgt niet slechts voor een kwantitatieve verbetering, maar ook voor een kwalitatieve verbetering; de detailweergave is groter en - maar dat is subjectief - de weergave van scherp, onscherp en vooral de overgang tussen die twee is véél mooier.
Vergeet ook het dynamisch bereik niet, dat ik net al noemde. De gebruikte analoog-digitaal conversie, alsmede de ladingscapaciteit van de lichtvangende elementen is dusdanig veel beter dat je er 2 tot 3 stops extra range mee krijgt.

(Volgens DR tests van DPreview heeft een D2X ongeveer 9 stops DR en een 20D/5D/1Ds2 iets meer dan 9,5 stops.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
leuk speelgoed voor in de studio :)

• lateef
G-PHREAK schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:00:
leuk speelgoed voor in de studio :)
buiten de studio kan je volgens mij ook uitstekend met dat apparaat uit de voeten; image bank in een rugzak ofzo en aan de camera koppelen, een externe harde schijf van 80 gieg zal zo gek veel niet kosten, zeker niet inverhouding met de prijs van de camera en de lenzen. ISO 50 t/m 400 is ruim voldoende, een dynamisch bereik van 12 stops geweldig. en zo groot en zwaar is die nou ook weer niet. lijkt mij iig geen enkel probleem. maar ja, ik behoor ook tot de idioten die met een mamiya rb rond heeft gelopen... 8)7

jammer alleen dat ik het bijbehorende prijskaartje waarschijnlijk niet kan veroorloven... :'(

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:11
Heb er wel eens een zien staan in een studio, vond het maar een vreemd ding :+
Heeft wel über-grote resolutie, maar dat heb ik gelukkig niet nodig :)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:55
begintmeta schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:56:
Volgens hebben ze nog steeds enkel de mogelijkheid een externe schijf of een laptop aan te sluiten, maar nog geen ingebouwde schijf (ik vraag me trouwens ook af of daar inderdaad (niet) genoeg ruimte voor is)
trillingen? Ik zou geen HD in mijn camera willen hebben hoor :D

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik doel met mijn opmerking eigenlijk op deze opmerking WVL-KsZeN:
Silent Thunder schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:51:
[...]

CF-kaarten? Met die grootte bouw je er gewoon een groot vast opslagmedium in zoals een HD ofzo. Hebben ze toch ook gedaan volgens mij.
Volgens mij is er niet genoeg ruimte, al zou je de schijf in willen bouwen.

Je zou voor elke opname natuurlijk de schijf kunnen stoppen, en dan als de gegevens uit de buffer moeten worden bijgeschreven, de schijf opstarten. (Dan zul je niet snel 35/min halen, maar ja :P )

Wat leteef zegt klopt natuurlijk, je kunt er ook prima mee de studio uit, maar het gewicht van camera, en toebehoren zal dan behoorlijk oplopen (extra accu's voor cam, schijf...) Maar dan nog is het, zeker qua prijs meer een studio of eventueel op-locatie-camera, maar niet echt iets waar je mee de rimboe in gaat (ik althans).

• lateef
begintmeta schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:07:
Wat leteef zegt klopt natuurlijk, je kunt er ook prima mee de studio uit, maar het gewicht van camera, en toebehoren zal dan behoorlijk oplopen (extra accu's voor cam, schijf...) Maar dan nog is het, zeker qua prijs meer een studio of eventueel op-locatie-camera, maar niet echt iets waar je mee de rimboe in gaat (ik althans).
tja, maar een middenformaat spiegelreflex is - onafhankelijk van de prijs - sowieso niet echt de meest ideale reiscamera. mijn ideale reiscamera is een mamiya 7(ii), maar jammer genoeg kan ik me 'zelfs' dat niet veroorloven. een dagje of een aantal uur rondlopen met een middenformaat spiegelreflex vind ik geen enkel probleem, zeker niet in de wetenschap dat je er een hoop voor terug krijgt...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
offtopic:
lateef de Bronica RF645 is tegenwoordig "goed te betalen" en het is een fijne camera, maar wel 645 natuurlijk (wat aan de kleine kant) en het objectiefspectrum is wat beperkt (maar bruikbaar voor op reis), dus een Mamiya 7 is leuker.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 11-01-2006 18:32 ]

• lateef
offtopic reply;
ik weet, maar ik vind 645 niet bepaald een fijn formaat en met kleinbeeld spiegelreflex valt wat mij betreft nog best aardig te leven op reis, dat zou ik alleen voor 6x7 in willen ruilen.

• Silent Thunder
Uit het Tweakers nieuwsbericht:
De prijzen liegen er niet om: de H2D-39 moet 32.000 dollar gaan kosten, de achterwanden zijn er vanaf 33.000 dollar.
Wat bedoelen ze met achterwanden? Ik dacht dat de camera opzich al compleet was; wat doet zo'n achterwand dan?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Silent Thunder schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:12:

[...]

Wat bedoelen ze met achterwanden? Ik dacht dat de camera opzich al compleet was; wat doet zo'n achterwand dan?
Daarmee kan je je oude Analoge Hasselblad ombouwen naar een digitale variant :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
De H4D is overigens ook van stapel gelopen inmiddels.
Featuring a 60 Mpixel MF sensor and the revolutionary new True Focus technology, the H4D-60 camera system will change the way you think about high-end photography. The H4D series is built upon the successful H3D platform and comes bundled with our new Phocus 2.0 imaging software.

We are proud to announce the launch of the H4D camera series, marking the beginning of a new chapter in the history of medium format DSLRs. The H4D-60, the first model in this new series, features a 60 Megapixel medium format sensor and True Focus with APL (Absolute Position Lock), making auto-focus substantially easier and more accurate for photography professionals. Like the rest of the H System, the H4D has been specially designed to meet the most exacting demands of high-end commercial photographers who require the ultimate in both image quality and performance. Simply put, the H4D is the natural evolution of our H System and of our photographic strategy in general.

True Focus and Absolute Position Lock

Our revolutionary new True Focus technology helps solve one of the most lingering challenges that faces serious photographers today, true, accurate focusing throughout the image. The new Absolute Position Lock (APL) processor uses modern yaw rate sensor technology to measure angular velocity in an innovative way, accurately logging camera movement and using these exact measurements to calculate the exact distance needed for proper focus. The H4D’s firmware then further perfects the focus using the precise data retrieval system found on all HC/HCD lenses. This technology takes AF to an entirely new level, allowing photographers to concentrate on their composition, to focus on their creativity, while True Focus takes care of the other, more mechanical focus. Click the link to the right to read more about True Focus and APL.

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:17:
De H4D is overigens ook van stapel gelopen inmiddels.
[...]
Inderdaad, 60 megapixel voor €29000 :X
Bron

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11-2025
een Hasselblad is eigenlijk alleen bedoelt voor studio/portret/mode fotografie. Ze hebben geen snelle burst of de mogelijkheid om snel wat foto's te maken. Ik denk ook niet dat een normale hobby fotograaf verder komt dan Canon, Nikon ;) tenzij je 30.000 zomaar kan neerleggen en dan alsnog 10.000 euro voor 3 lenzen. is 35 mm fullframe 24 MP niet genoeg? :? En is 40 MP of wat dan ook binnen 0.5 seconden weggeschreven? ik dacht 't niet
kortom alleen voor de pro's en niet voor de normale mensen die genoeg hebben aan een EOS 500D of D5000

[ Voor 60% gewijzigd door photofreak op 06-10-2009 17:44 ]

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 11:22
Tijdje terug een fotograaf gesproken over zijn digitale Hasselblad. Voor hem was het heel simpel, aan materiaal kosten op middenformaat was hij ongeveer 10k per jaar kwijt, de digiback voor zijn hassie kostte hem 15k, eenmalig. Dus in anderhalf jaar had hij de initiele directe kosten eruit. En dan hebben we het nog niet over de tijd die je anders kwijt bent aan ontwikkelen (of wachten op het vaklab voor het ontwikkelen en afdrukken).

Dit is een compleet andere tak van sport, dan het meeste wat hier op t.net langskomt :)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het zijn niet alleen de pixels, of de kwaliteit van de pixels.
Een grotere sensor betekent, volgens professionals@foac, ook een mooiere onscherpte rendering. Met veel meer detail in de onscherpte dan wat je gewend bent op kleinbeeld formaat.
Waar bij een kleinbeeld dingen die onscherp zijn ook al snel dichtlopen of uitbuiten, gebeurt dat veel minder snel op grotere sensor formaten.
Dat wordt tenminste beweerd bij mij op school.

wat sowieso waar is is dat je een ander beeld krijgt met zulke opname formaten, andere onscherpte/dof etc.
Ik persoonlijk vind die grotere formaten wel erg mooi beeld opleveren.

[ Voor 17% gewijzigd door Nomad op 06-10-2009 19:53 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Silent Thunder schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:12:

[...]

De camera is nooit compleet, de body, lens en viewfinder zijn altijd los. Net zoals de achterwand. Veel mensen denken dan meteen digitaal, maar van oudsher is een achterwand gewoon een ding waar het beeld op geprojecteerd wordt. Vaak is dat met een rolmechanisme waar de rolletjes in gaan. Het kon ook zijn dat er polaroid vlak film in kon (polaroid achterwand dus). Met de komst van digitaal, kon er eenvoudig een digitale achterwand opgezet worden. Aan de camera hoefde je niks te veranderen daarvoor.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wolfensteijn schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 18:09:
Tijdje terug een fotograaf gesproken over zijn digitale Hasselblad. Voor hem was het heel simpel, aan materiaal kosten op middenformaat was hij ongeveer 10k per jaar kwijt, de digiback voor zijn hassie kostte hem 15k, eenmalig. Dus in anderhalf jaar had hij de initiele directe kosten eruit. En dan hebben we het nog niet over de tijd die je anders kwijt bent aan ontwikkelen (of wachten op het vaklab voor het ontwikkelen en afdrukken).

Dit is een compleet andere tak van sport, dan het meeste wat hier op t.net langskomt :)
Da's flink wat, dan moet ie toch wel behoorlijk wat rollen per dag schieten :o

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

valt mee hoor. de kosten zijn al snel 10 euro per rolletje. Dan gaat het vrij hard.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
dat is wel prijzig, maar goed als contactafdrukken of en dergelijke zaken moeten worden gemaakt kan het wat oplopen inderdaad.

[ Voor 43% gewijzigd door begintmeta op 07-10-2009 11:54 ]

Pagina: 1