Toon posts:

Problemen bij koude start?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier weer een tikkende schijven topic,

Na een uitgebreide search kwam ik niet tot bevredigende antwoorden vandaar.

Ik heb pas een andere harddisk omdat de oude in de RMA zit. Het betreft hier een DiamondMax 10 serie schijf van 200 Gigabyte op Parallel ATA.

De schijf schijnt moeite te hebben als hij nog koud is om zich te calibreren. Dat uit zich regelmatig in een of twee piep-klak geluiden binnen de eerste 2 minuten na het opstarten. Daarna geen problemen. Dus als de schijf warm is heeft hij nergens last van en werkt hij smoothly.

Natuurlijk heb ik de adviezen uit de FAQ uitgevoerd. Ik heb een ISO gedownload van Powermax en zowel de korte als uitgebreide test gedaan. Hier kwamen geen fouten uit tevoorschijn.
ik heb ook via Wikipedia een link kunnen vinden naar het programmaatje Adenix S.M.A.R.T. Explorer welke zeer recent is. Ook hieruit kwamen geen problemen en de schijf is 100% fit en betrouwbaar volgens dat programmaatje.

Wat ik zonet heb gedaan is de vaste schijf op een andere molex gezet. Eerste deelde de vaste schijf de molex met de videokaart en nu zit hij op een losse molex recht uit de voeding. Of het uitmaakt weet ik niet omdat ik maar één 12-volts lijn heb van 18A. Ik dacht eerder dat de draadjes die de videokaart en vaste schijf voerden een te hoge weerstand zouden krijgen door een hoge opname van stroom. Ook lijkt mij dat als de schijf koud is hij meer stroom trekt dan na een paar minuten als de lagerolie dunner is?

Is de harddisk dan nog in orde?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:24

Thandor

SilverStreak

Als je 2 minuten draait dan wordt de schijf warm en werkt het wel. De voeding warmt in die tussen tijd ook iets op. Misschien dat jouw voeding niet sterk genoeg is en vervangen moet worden.

Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter waar uitleg staat over de voeding :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik ben met Thandor, als een HDD te lage spanningen krijgt (met name 12v die hij voor de motor gebruikt) gaat hij veel klik-klakken.

Aansluiten op een andere molex is 100% zinloos want alle gele aders zitten in de voeding op dezelfde pin aangesloten (mits je dus niet aparte 12v lijnen hebt) en die paar cm extra die je bereikt door een andere molex te pakken maakt voor de spanning natuurlijk niets uit.

Verwijderd

Topicstarter
Toch heeft deze voeding, een Zalman A400B het zwaarder te verduren gehad. Ik heb nu 2 geheugenbanken minder in gebruik en volgens de power supply calculator heeft mijn voeding voldoende adem.

Dan is meten is weten. Ik probeer een multimeter te charteren en dan zal ik het zaakje een meten tijdens het opstarten.

Het BIOS geeft een voltage aan van 11,623 op de 12-volt lijn. Dat lijkt me wat laag.
Maar als deze spanning gevaarlijk laag is waarom kan ik dan nog uren lang volluit 3D gamen zonder glitch?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De acceptabele marge voor de +12V lijn ligt op 5%, zie alsook het voeding-gedeelte van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Je zit dus nog wel goed :)

Echter een koude start vergt wat meer van de voeding en de rest van de hardware. Probeer eens de PC te laten rusten/invriezen en opnieuw te opstarten en duik dan direct in de BIOS te om de waarden van de 12V lijn te checken.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Als je 12V-lijn in idle mode 11.623v is, dan zou het mij niet al te erg verbazen als hij bij het opstarten nog meer verbruikt.
Normaal gezien verbruikt een HDD maar iets van een 10W, maar bij het opstarten (geen reset dus, maar echt volledig opstarten) kan hij gerust 30W verbruiken, waarvan het merendeel van de 12V-lijn komt.
Bij het opstarten worden alle apparaten geïnitialiseerd en dan trekken ze allemaal redelijk veel stroom, dus als je meerdere apparaten hebt die redelijk wat 12V-spanning nodig hebben, dan kan het bij het opstarten wel eens mislopen als je voeding niet voldoende spanning of stroom levert. Verder is het ook zo dat hoe minder de spanning op je lijn, hoe meer stroom erdoor moet om toch hetzelfde wattage te bereiken...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Topicstarter
Het zou mij zelfs niet verbazen als de schijf (net nieuw :( ) gewoon defect is omdat de schijf in de winkel bij het testen hetzelfde euvel had waarop ik meteen een nieuwe meekreeg :)

Niets voeding; de nieuwe schijf, deze keer geen Maxtor meer, heeft nergens last van en draait zonder tikken of die flauwekul. Het betreft nu een Western Digital 200 gig schijfje.

Ik ging terug omdat ik gisteren de piep-klak combinatie ineens 2x achter elkaar had. Vobis had koopavond, dus dat kwam even goed uit.
Ik was in ieder geval stellig dat ik geen Maxtor meer wil. Ik heb er in mijn leven 3 gehad en met alle drie problemen gehad. Da's wel heel toevallig.

Gelukkig was het personeel vriendelijk en meewerkend (goed zo Vobis ;) ) en heb ik het idee dat ik nu eindelijk een goede schijf heb. Deze klinkt op alle fronten een stuk gezonder.

Verwijderd

Topicstarter
Wel verdomd, een slechte sector op de nieuwe schijf :(

Deze sector staat op 2113 MB van de harddisk (vrijwel aan het begin). De sector in kwestie is al toegewezen.
Ik heb er maar een FAT16 partitie (64 KB clusters 4 GB) overheengegooid zodat mijn data niet in de buurt kan komen van dat gebied. Deze FAT16 partitie bevat alleen NTLDR en een paar andere kleine bestandjes (puur voor het pre-booten). Windows staat nu op partitie D; een NTFS partitie.

Nu 16 uur later heb ik weer een scan gedaan, maar er zijn geen nieuwe slechte sectoren gevonden na een stresstest. Een losse flodder, of een echt probleem?

Ik begin toch wel argwaam te krijgen. Dit is al de derde schijf in lijn met problemen. Eerst twee die tikte en nu een met een bad sector. Iemand hetzelfde meegemaakt??

Vobis zal wel denken; daar heb je hem weer ;(

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
Ik denk voeding......en anders kan het je mobo zijn

via chipset?
ik had bij me gigabyte vrxp met kt333 chip hetzelfde probleem
data corruptie en bad sectors.....
heb nu een SIS bordje Asrock met 478 chip
en werkt met dezelfde schijven wel zonder fouten

[ Voor 12% gewijzigd door wooley op 16-01-2006 12:07 ]

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Topicstarter
Ook deze schijf is retour gegaan naar Vobis en ik heb mijn geld teruggeëist en gekregen. Ik werk nu even op een 40 GB schijf die ik nog had liggen. Ook deze schijf heeft pas 100 werkuren erop zitten.
Zonet de schijf nog gescand en er waren geen fouten gevonden. Deze schijf heeft geen last van tikken of klikklakken; in zijn geheel niet.

Alleen een vraag. De schijf die ik nu gebruik heeft één platter en één zijde in gebruik. Toch zoemt de harddisk zachtjes (lichte resonantie via de kast). Kan dit kwaad?

Verwijderd

Topicstarter
Update

Mijn schijf werkt nog steeds goed. Er is op dit moment geen enkele verwijzing dat het systeem last zou hebben van een koude start.

Maar goed, vanmiddag kwam ik thuis van mijn werk en slordig als ik soms ben heb ik mijn ramen open laten staan (ik woon boven in een modern koopapparament :o ) en ik kwam thuis en het was berekoud in huis. Kachel direct omhooggeschroeft en het duurt zeker 20 minuten voordat het warm is.
Zolang heb ik geen geduld om die PC aan te zetten in een temperatuur van 8 graden als je nogg een vergadering moet uitwerken (kan maar gedaan zijn). Het systeem startte moeiteloos op alsmede de schijf. Geen klikgeluiden of wat dan ook. Alleen zoemt de schijf een beetje en ik weet niet ofdat kwaad kan. Je zou me erg verlichten met een antwoord.

PS: Het verslag is direct na afronding direct gebackupped naar de server van het werk waar ik altijd mijn back-ups bewaar. Het verlies van 3 harde schijven heeft me gelukkig geen verlies van backupdata opgeleverd omdat de schijven als zo snel uitvielen en ik zéér accuraat ben wat back-uppen betreft.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2006 21:20 ]

Pagina: 1