Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

220 trafo schakelen, beveiliging?

Pagina: 1
Acties:
  • 469 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Topicstarter
Hey mede tweakers,

Ik ben bezig met een schakeling waarmee ik een travo via mijn LPT aanstuur, dit gaat uiteraard via een relais.
Nu ging mijn voorkeur uit naar Solide State relais, maar ik werd gewaarschuwd voor de terugslag van de inductie spanning van de travo.
Na wat zoeken ben ik niet veel wijzer. Ik heb wat termen opgevangen van nuldoorgang detectie om dit te beveiligen. Maar wat houd dit precies in?
En hoe kan ik zien of mijn relais hiermee is uitgerust? ik zie in de schema's van nuldoorgangdetectie vaak triac's. Maar betekent dit als ik een relais met Triac uitgang heb deze dan ook nuldoorgang detectie heeft??

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Heb je geen datasheet van die SSRelay? Of een typenummer/fabrikaat?

[ Voor 28% gewijzigd door AcouSE op 11-01-2006 13:55 ]

Verwijderd

Ik zou misschien gewoon en kotaktor gebruiken i.p.v. een relais. Een kontaktor kan namelijk grotere vermogens schakelen, en ook grotere stromen onderbreken. Het probleem is dat een spoel ( Transfo bestaat eigenlijk uit een primaire en een secundaire spoel) bij uitschakelen een induktie stroom opwekt die veel groter is dan de nominale stroom. maar ik denk niet dat dit problemen zal geven indien je een kontaktor gebruikt. Je moet wel zien dat de stroom die uw kontakten van uw kontaktor kunnen schakelen hoger is dan uw induktiestrooom. Misschien eens opzoeken bij gegevens van uw transfo of je de waarde van de induktiestroom niet vindt of misschien eens zoeken op internet hoe die te berekenen (ken ik niet meer uit het hoofd).

Mvg
Jeroen

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Titlefixje: het is trafo. (komt van transformator)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Welke gegevens heb je van de transfo?
Een transfo kan je perfect schakelen met vermogenselectronica (zwaardere versie van een solid-state-relais) maar voor de meeste transfo's kan je je behelpen met solid-state-relais.
Je hebt bvb bij velleman een solid state relais dat 25A kan sturen bij 240VAC.
http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=340632

conrad zal dit waarschijnlijk ook in de collectie hebben

Om welke reden gebruik je geen normaal mechanisch relais?

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Verwijderd

Sprite_tm schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:12:
Titlefixje: het is trafo. (komt van transformator)
Het komt eigenlijk van het eerste merk van transformator. Dit zijnde "TRAFO" ;)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Zo'n solid-state relais werkt doorgaans met een triac. Een triac schakelt pas uit wanneer de stroom onder de houdstroom komt, met andere woorden: het solid-state relais zal uitschakelen op de nuldoorgang van de stroom. De stroom door de transfo is bij het uitschakelen nul, dus di/dt is nul, dus je hebt geen inductiespanning.

Je hebt ook solid-state relais die met nuldoorgangsdetectie werken. Doorgaans is dat een nuldoorgangsdetectie op de spanning bij het inschakelen, en op de stroom bij het uitschakelen. (Voor dat laatste moeten ze natuurlijk geen moeite voor doen, dat doet de triac namelijk vanzelf al). Door de nuldoorgangsdetectie bij het inschakelen wordt ook de inschakelstroom beperkt, wat zeker bij een ringkerntransfo aan te raden is.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Wat voor trafo hebben we het over ? wat voor een vermogen ?
Een VDR over het SST relais is geen slecht idee ..

Repareren doe je zo.

Pagina: 1