Live geluid filteren uit muziek

Pagina: 1
Acties:
  • 456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Medetweakers,

Ik heb een presentatie te doen in maart en daarbij wil ik graag een akoestisch nummer gebruiken. Het probleem is echter dat dit nummer akoestisch en live is opgenomen. Wat ook betekent dat er geklap, geschreeuw, gegil en meer van dergelijke dingen in zitten. Dit hoef ik allemaal niet, ik wil alleen de akoestische versie van het nummer.
Is er een manier om dat soort dingen te filteren uit het audiobestand (het is een 192kbit mp3tje)? Ik heb Adobe Audition en Soundforge 8 maar ik weet bij god niet hoe dat te gebruiken.

Of, als dat niet kan, weet iemand dan of er een akoestische, maar niet live uitvoering bestaat van Kelly Clarkson - Beautiful Disaster? De versie die op haar eerste album staat is weer met alles erop en eraan, veel te pop. De live versie die staat op Breakaway is ballad en precies goed.

Wie helpt mij verder?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12 19:09

voodooless

Sound is no voodoo!

ruis e.d is nog wel te doen, maar klappen schreeuwen e.d is beina niet weg te halen omdat het te onregelmatig is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Acolyte
het is natuurlijk wel zo dat dat meestal
- achtergrond geluiden zijn (veel zachter)
- een hoge frequentie hebben

is daar niet iets mee te doen?

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-12 07:18
Het lijkt mij ook erg moeilijk/quasi onmogelijk om dit soort klappen en schreewen enzo eruit te halen.

Ik ken het nummer niet, maar wat misschien meer kans op slagen heeft, en beter klinkt, is kijken of dezelfde melodie/maat niet meerdere malen voorkomt en als het 1x voorkomt zonder geklap, dit copieren over de maat met geklap. (Eventueel met een fade periode zodat het minder opvalt)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Acolyte schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:46:
het is natuurlijk wel zo dat dat meestal
- achtergrond geluiden zijn (veel zachter)
- een hoge frequentie hebben

is daar niet iets mee te doen?
Nee.
Je kunt geen zachtere geluiden eruit filteren, en wat frequenties betreft zit je er ook naast. Je kunt er hoogstens noise reduction op loslaten, maar wat je dan overhoudt van het liedje zelf is triest weinig.

Al eens gezocht naar een niet-live akoestische versie? Lijkt me stug dat die niet bestaan.

Als er een hoop gejuich is en de muziek maakt dan even een dipje in het volume kun je het al vergeten qua restauratie. Zoals Adion voorstelt, kopiëren van complete stukjes is dan een optie, maar omdat je met mensen werkt kan het zijn dat het tempo van de ene niet gelijkloopt met het andere, wat nog veel erger is.

[ Voor 23% gewijzigd door Yoozer op 12-01-2006 08:59 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Acolyte
Yoozer schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 08:57:
[...]

Al eens gezocht naar een niet-live akoestische versie? Lijkt me stug dat die niet bestaan.
Hmm.. Nou ja eigenlijk wel. Mijn doel van de zoektocht was om het origineel te vinden (die, nadat ik het door had via de search, gewoon op het allereerste album van haar staat). Ik hoopte dat deze versie gewoon ook zo mooi was gezongen en zonder al die drumsetjes erdoor en synthesizers. Helaas was dat niet zo. Dat was versie 1 die ik tegenkwam, versie twee was de Live uitvoering die dan weer terug te vinden is op Breakaway. Na deze ontdekking ben ik niet echt verder gaan zoeken, maar wat ik zo zag in de lijst met resultaten, was dat niet anders dan een boel andere namen voor één van eerdergenoemde versies.

@Adion zoals ik al zei ik heb de tools wel, maar ik weet echt niet hoe die werken. Een beetje stukjes eruitknippen moet niet al te moeilijk zijn, maar een liedje zo copy pasten dat het 'net echt' lijkt...? Het is btw geen audio-gevoelig publiek (schoolmensjes enzo, die verwacht ik niet dat die echt oren ernaar hebben) dus feilloos hoeft het niet zeg maar.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-12 07:18
Met Adobe Audition heb je een multi-track view.
Je kan daarin eerst gewoon het volledige nummer slepen, en daarna stukken knippen, kopieren, en op een 2de track slepen om het zo op de juiste plaats te krijgen.
Daarna kan je dan proberen het volume te regelen zodat je slechts in v/d 2 delen tegelijk hoort.

Ik heb zelf op die manier al behoorlijke resultaten gehaald om foutjes ofzo weg te werken, of om een instrumentale versie te maken.
De vereiste is uiteraard wel dat ten eerste het stuk waar de ongewenste geluiden overkomen 2x voorkomen, en minstens 1x zonder ongewenste geluiden. De tweede vereiste is zoals Yoozer zei dat het tempo constant moet zijn, wat met akoustische muziek minder waarschijnlijk is.
Dit kan je nog wel een beetje oplossen met timestretchen, maar dan heb je er al behoorlijk veel tijd voor nodig voor het allemaal echt goed klinkt en niet opvalt.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• Acolyte
Ok, bedankt. Ik snap nog niet veel van wat je bedoelt met dat volume regelen zodat je maar 1 v/d 2 te horen krijgt.. kun je dan in het origineel stukken aangeven waar het geluid zachter moet staan? Vast wel natuurlijk, maar hoe?

Ik moet het sowieso nog maar even bekijken wat ik doe en of ik het doe. De scène in het toneelstuk (want dat is het) op school speelt zich ook af op een schoolplein, en hoewel er niet altijd geschreeuwd wordt op een plein, kan het er best mee door denk ik :) even afwachten wat de groep er van denkt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12 19:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Acolyte schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 20:57:
Ik moet het sowieso nog maar even bekijken wat ik doe en of ik het doe. De scène in het toneelstuk (want dat is het) op school speelt zich ook af op een schoolplein, en hoewel er niet altijd geschreeuwd wordt op een plein, kan het er best mee door denk ik :) even afwachten wat de groep er van denkt.
Ander idee: neem je mic en recoder mee en ga naar een willekeurig schoolplein, en wacht op de pauze. Neem dan op verschillende plekken geluid op, en maak daar een mooie mix van. Dan leg je het over je nummer heen, zodat je het live publiek lekker goed maskeerd. Probleem opgelost :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1