Moederbord of toch voeding niet goed?

Pagina: 1
Acties:

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-01 17:10

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Heej mensen,

Een collega van me heeft een merkwaardig probleem;

Op het moment dat hij een spel aan het spelen is (Call of Duty 2, Far Cry) klapt spontaan de pc eruit en start ie opnieuw op.

Dit gebeurt soms na 5 minuten en soms na een uur. Het maakt niet uit of er veel actie gaande is (groot vuurgevecht, veel mannetjes) of dat er vrijwel niets gebeurt (gewoon tijdens alleen rondlopen).

Daarom denk ik dat dit niet direct een videokaart of voedingprobleem kan zijn. Omdat mijn ervaring is dat de pc er uitklapt op het moment dat er veel actie gaande is en de videokaart veel moet rekenen. En dus ook de voeding op dat moment het meeste moet presteren.

Het gekke is ook dat ook spellen als NFS Most Wanted en GTA SA wel gewoon gespeeld kunnen worden. Maar ook die klappen er soms uit maar veel minder vaak.

Op het moment dat Far Cry vast slaat, loopt het geluid gewoon door.
Bij Call of Duty begint het geluid ook te "loopen" dus hij herhaalt steeds de laatste seconde.

Beide totdat de pc vanzelf opnieuw opstart (na een paar sec.).

De specs van de pc zijn genoeg om de spellen te kunnen spelen, ze worden ook niet op volle resolutie (1024x768) e.d. gedraaid. Call of Duty 2 doet het overigens wel langer op het moment dat de instelling op DirectX 7 staat.

De drivers van de videokaart zijn al vervangen geweest voor nieuwere en oudere versies, maar de problemen blijven bestaan

Specs:
Mobo: Abit KV7
AMD Athlon XP 2800+
512MB
ATI Radeon 9800 Pro 128MB (geen aparte voedingskabel van voeding)
450 Watt merkloze voeding

Salliant detail is wel dat de fan van het mobo kapot is en dus niet draait. Maar aangezien de pc verder prima werkt lijkt mij dit niet direct de aanleiding.
Overigens heb ik zelf in een andere pc hetzelfde mobo ook met een kapotte fan, draait ook niet. De pc klapt er ook welleens uit bij het spelen van NFSU 2 maar dat wijt ik aan een oude videokaart (4200Ti 128MB) en het spelen via het netwerk (single player geeft bijna nooit problemen).

Verder zou het volgens mij wellicht toch aan een iets tekort aan geheugen kunnen liggen. Maar het lijkt me dan eerder dat er dan òf een foutmelding zou moeten komen òf dat het spel gewoon minder soepel zou moeten lopen.

De voeding zou (ondanks dat het een merkloze is) toch wel genoeg power moeten leveren voor deze graka?

Is er iemand bekend met dit probleem?? En belangrijker, wie weet wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt ;)

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 08:14
Als hij niet genoeg geheugen heeft zal hij eerder gaan stotteren, langzaam lopen maar niet zomaar uitvallen nee. Ook is de videokaart aan de magere kant, maar je hebt gewoon weinig fps maar uitvallen zal hier ook niet doorkomen :P

Kun je niet eens aan die collega vragen of hij zijn voltagelijnen wilt meten onder load, dus bijvoorbeeld even benchmarken of checken onder een spelletje CoD2(niet te lang dan crasht ie:P), met een programma als SpeedFan maar als het even kan met een Multimeter (betrouwbaarder) Ook de temperaturen zijn essentieel om te weten; het kan best dat de NB te warm wordt of een ander component.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Ja idd. ik dacht ook al dat te weinig geheugen of te zwakke videokaart eerder slechte gameplay zouden veroorzaken dan dat ze de pc zouden laten chrashen.

Ik zal hem ff Aida of Everest mailen, die kunnen ook de voltage's vanaf de voeding meten.
Goed idee!

Met de multimeter zal ie niet zo snel aan de slag gaan denk ik.

Maar een keer Alt-Tabben mag geen probleem zijn ;)

Dan kan ie in elk geval zien of z'n voeding het wel trekt..
En meteen de temp van z'n cpu & graka bekijken..

[ Voor 3% gewijzigd door Marty__Mouse op 10-01-2006 23:40 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

- Sluit eens op de videokaart een aparte voedingskabel aan van de voeding en laat die van diskette en cdrom/dvd eens weg.

- Probeer ook eens Prime95 uit te voeren @ above normal of high priority in task manager.
Als het goed is moet Prime95 de pc niet kunnen laten rebooten.

- Test ook eens met memtest86 het geheugen, het belangrijkste is test #5 voor 1-8 uur

Ik denk dat het aan je te hete northbridge ligt, want je zegt dat de fan niet meer draait en bij jou draait de fan ook niet meer en bij jou valt die soms ook nog wel eens uit.
- Zet eens een tafelventilator of een casefan tegen de kapotte northbridge fan aan en voel of de heatsink van de northbridge ook heel erg heet wordt.

Eigenlijk mag een pc nooit opeens restarten tijdens een spel, behalve als je een virus of script erin hebt staan.
Probeer Doom3 demo en 3Dmark03 eens. Het aantal fps is erg laag, maar is tenminste een zware en goeie benchmark. Mijn P3 500mhz met TI4200 128MB @AGP 2x kan Doom3 afspelen @ 3fps en heeft 3Dmark03 score van 77, maar rebooten of vastlopen heb ik niet gezien. Het ligt echt niet aan oude onderdelen dat het reboot.

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 17:37

Dr.Roelski

Walk on ....

Toevallig heb ik pasgeleden soortgelijkprobleem gehad,alleen dan vele malen heftiger.
Ik had mijn 2100+ athlon verruild voor een A64 3200+, met socket939 mobo en nieuw geheugen.
PC startte slecht op,soms helemaal niet. Na enkele bios wijzigingen(geheugen trager gezet e.d.) kon ik eindelijk starten.
In begin had ik in XP soms spontane restarts zonder BSOD, later zelfs als ik nog in BIOS scherm zat. Meestal werd het minder als hij langer aanstond.
Een tijdje heb ikzelfsBF2 kunnen spelen. Meestal na 1/2 uur een spontane reboot.
Spanningen op 12V en 5V lijn leken goed volgens scoop (niet te laag en geen korte dips).
Nieuw mobo en ander geheugen hielpen niet. Proc laten testen:bleek goed. Voeding met collega omgewisseld: mijn voeding deed NIETS in zijn P4, zijn voeding werkte perfect.

Uiteindelijk dus andere voeding erin gezet (was QTEK 400Watt, nu HuntKey 450Watt) en alles loopt weer perfect en op volle snelheid.

Probeer dus aan een andere (leen)voeding te komen!
probleem is vaak dat de voeding maar beperkte stroom kan leveren op bijv. de12V lijn.
Je pc verbruikt dan welliswaar minder dan de maximale wattage die de voeding in z'n totaal zou moeten kunnen leveren, maar voor die deelspanning kan hij toch overbelast raken.
Bij mij is dit waarschijnlijk de 3.3V lijn geweest welke ik niet meer gemeten heb. Deze kon maar iets van 15A leveren ofzo, bij de nieuwe voeding het dubbele.

[ Voor 22% gewijzigd door Dr.Roelski op 11-01-2006 16:09 ]

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
@ Dr. Roelski,

Een voedingsprobleem heb ik idd ook nog aan zitten denken, maar hij (collega) heeft het doorgemeten en daaruit blijkt dat de voeding het probleem niet zou moeten zijn..

Nu ben ik zelf wel een voorstander van een goede voeding.. Heb namelijk al bij meerdere mensen dingen naar de klote zien gaan door een slechte/brakke voeding.. Zelf heb ik een Enermax 485 Watt en daarmee nooit meer problemen gehad. (de oude merkloze voeding was de oorzaak dat de pc spontaan rebootte bij langere tijd (3-4 dagen) downloaden).

Ik heb m'n collega nu de temps ff laten meten tijdens het spelen..

Ten eerste waren de voltages wel goed, (volgens Everest). Er zat niet al te veel fluctuatie in de voltages op de verschillende lijnen en het scheelde max ± 0,5 Volt op de 12Volts lijn. Alle afwijkingen zijn overigens wel naar beneden niet naar boven, dus 11,5 op de 12V lijn, 3,24V of de 3,3V lijn enz.

Dus de voeding lijkt me het probleem niet.

Wel zijn de temps erg hoog.. Bij de videokaart kon hij zo niet vinden waar ie de temps moet meten..

Dit zijn de temps bij gewoon windows, niet stressed. De pc staat hier in de kast met de zijkappen erop:

Mobo 81º C
CPU 71º C
HD1 43º C
HD2 35º C

Dit zijn de temps stressed tijdens het spelen van een spel met de pc nog in de kast met de kappen erop:

Mobo 87º C
CPU 76º C
HD1 45º C
HD2 35º C

Nou heeft hij de pc uit de (eikenhouten) computerkast gehaald en de kappen eraf gehaald en er los voor gezet. Zo krijg je dus een opening aan de zijkanten van de kast over de hele lengte van ± 5 - 10 cm.

Als de pc nu gewoon aan staat (niet stressed) zijn de temps:

Mobo 63º C
CPU 53º C
HD1 39º C
HD2 34º C

Nog steeds de pc buiten de computerkast, maar dan tijdens het spelen van een spel, dus stressed. De temps:

Mobo 69º C
CPU 57º C
HD1 40º C
HD2 33º C

Dus zodra de pc niet opgesloten staat in de kast zijn de temps behoorlijk veel lager.
Als de mobo en cpu temps al zo hoog zijn zal de temp van de graka nog wel veel hoger liggen.. Die ligt bij mijn 6800GT gemiddeld al tussen de 60 en 80ºC terwijl m'n mobo temp niet boven de 50º C uitkomt..

Dus zoals ik het nu bekijk denk ik dat zijn graka te warm wordt en dan de hele boel vast slaat.

Een oplossing zou volgens mij zijn, meer luchtflow in de kast d.m.v. 1 of 2 ventilatoren extra in de kast.. En de Graka meer ruimte geven.
onder de AGP-slot zit namelijk meteen de tv kaart dus er is erg weinig ruimte voor de Fan op de Graka..

Dit is inmiddels al aangepast, onder de graka zijn nu 3 pci poorten vrij dus een stukje meer ruimte..

Als de pc buiten de kast staat met de lagere temps doet de pc het zonder problemen en is er zeker 2 uur mee gespeeld zonder problemen..

Iemand nog goede ideeen voor betere koeling? Een gat maken in de houten kast waar de pc in staat is helaas geen optie..

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Wel vreemd dat het moederbord (omgevingstemp in je kast) hoger is dan je CPU.
Maar temps boven de 67 graden is voor elke CPU wel ERG hoog al.

De oorzaak is dus: te hoge temperaturen van je processor en videokaart, waarbij de beveiliging aanslaat.

1casefan aan de achterkant van de kast en 1 of 2 voorin.. het liefst ook 1 aan de linkerkant en rechterkant voor de harde schijven erinzetten. Voor de grafische kaart kan je een Ati silencer of een PCI slot koeler kopen (maken wel aardig wat lawaai).

Hoeveel cm ruimte is er vrij aan de zijkant, achterkant, bovenkant en voorkant van de eikenhouten computerkast?

Aan de achterkant en bovenkant mag het niet gesloten zitten, in de computerkast.
Het is beter voor de levensduur om de pc naast of boven de computerkast te zetten met nog 2 of meer extra casefans.

De harde schijven hebben ook een aardig hoog temperatuur, die moeten ook gekoeld worden door een fan voorin of harde schijf koeler.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties ;)

Na het zien van de temps is het me idd duidelijk geworden dat alles veel te warm wordt.

Ik heb m'n collega dan ook hetzelfde advies gegeven wat een aantal van jullie ook opperden.
Nl. een aantal extra fans in de pc en meer ruimte voor ventilatie in het pc meubel.
Helaas was eruit halen geen optie voor m'n collega omdat ze het meubel er juist voor hebben gekocht om de boel op te bergen.

Overigens staat mijn pc fijn naast me op het bureau, te genieten van een boel frisse lucht, met 8 fans. Ik was al langer op de hoogte van het belang van veel airflow ;)

Het pc meubel wordt wel aangepast, de pc komt iets meer naar het midden van de kast te staan en achter in het meubel worden een aantal gaten gemaakt en een groter gat ter hoogte van de fans.

Een fan in het zijscherm van de pc (aanzuigend), in het scherm worden ook een aantal gaten gezaagd en daarover heen een soort van metalen vliegenhorstofietsachtig :? Achter in de pc zit al een ruimte bedoelt voor de 2e fan die daarin geplaats wordt (uitblazend).

Het is alleen nog even knutselen om de 3e fan voorin de pc te krijgen zodat ook de HD's gekoeld worden. Ik zeg: voorkant van pc eraf en zagen voor de benodigde ruimte, maar m'n collega is er nog niet helemaal van overtuigd.. ;)

Zo moeten de temps wel een heel stuk lager kunnen..
Als laatste optie zijn er ook nog twee 110V fans die ooit eens in een generator gezeten hebben, die kunnen in serie zo op het stopcontact geplugd worden.. Met regelbare fanspeed!!
Deze worden eventueel in het pc meubel gemonteerd... Mooi gezicht, 2 enorme zwarte fans (15cm) in het meubel en een dikke potmeter bovenop om het toerental te regelen :D

Nou nog een paar CCFL's een een pimped pcmeubel is geboren.. :+

Ikzelf ga alleen de mobofan vervangen, ik weet alleen nog niet of ik voor een passieve koeler zal gaan (van Zalmann) of een origineel Abit fannetje die zo via Abit.com te bestellen zijn (alleen verzendkosten). Ik moet namelijk bij het Abit fannetje ook een nieuw heatsinkje hebben, want ik heb het originele gemold bij de montage van een 4cm fan er bovenop.. Die overigens niet aanstaat, want de boel staat zo scheef als wat en het fannetje maakt echt een teringherrie 8)

Pagina: 1