[WLAN Modem] Door de bomen het bos niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:31
Beste tweakers,

ik heb nu al zo'n 4 jaar de beschikking over ADSL (Versatel Basic abonnement). Ik heb dat toenertijd meteen aangeschaft toen het beschikbaar werd bij ons in de buurt. Omdat ik toen maar 1 pc bezitte en niet voorzag dat er meerdere zouden komen heb ik gekozen voor een USB modem (Speedtouch 330).
Echter sinds kort bezit ik een laptop met draadloos netwerk. Nu heb ik voorlopig een budget oplossing door mn desktop PC uit te rusten met een PCI WLAN kaartje en die ingesteld als software-accespoint. Nu moet dus mn gewone PC aanstaan wil ik op mn laptop (ergens anders dan achter het bureau) kunnen internetten.
Nu heb ik het idee om eens goed spul aan te schaffen en wel een apparaat wat alles kan:
- Draadloos
- Bedraad
- Routeren
- Modem
- en evt nog een USB poort voor de printer

Nu heb ik hier al rond zitten snuffelen, gekeken bij Draytek en in de Pricewatch gekeken, maar ik kom nog niet echt tot een duidelijk antwoord op mijn volgende vraag:
Welke modem keuze heb ik?
Bij Draytek kan ik kiezen voor ADSL2/2+ en gewoon adsl. Is zo'n ADSL2/2+ backwards compatible, dus voor ADSL?
Volgens mij staat het in de pricewatch ook niet helemaal duidelijk, want een Linksys WRT54GX voldoet toch ook aan mijn normen? Deze staat namelijk weer in de "WLAN Access Points, Bridges & Routers"-afdeeling en de Drayteks bij de "multifunctionele apparaten" (Welke moet ik nu hebben?)
Hebben jullie een bepaalde modem-voorkeur?
Daarnaast zit ik met het "probleem" dat mijn internetsnelheid nog niet verhoogd is sinds de laatste doorvoering (3.2Mbps -> 6.1Mbps) Nu geloof ik niet dat mijn modem de oorzaak is (kan d8 ik to 8Mbps), maar ik begin eigenlijk hier ook een beetje aan te twijfelen... Hij begint af en toe wel eens met 600Kb/s, maar zakt dan uiteindelijk toch terug.
En als laatste: zou het mogelijk zijn om bij versatel een aanbieding aan te vragen voor zo'n modem (zijn er gevallen bekend waarbij mensen tegen een zachte prijs zo'n apparaat konden kopen).

PS: ik verlang van jullie geen voorgeschotel wat modem betreft, maar als je perongeluk een heel goed apparaat voor me weet, mag je het gerust vertellen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Juppehup op 10-01-2006 23:24 ]

• Juppehup
*kick*

• Juppehup
Echt niemand iets nuttigs mede te delen?!?

Verwijderd

Het is dus de bedoeling dat je een Wireless adsl Router wilt.

In m`n thuisnetwerk heb k een Draytek Vigor 2200 router staan en daar ben ik ontzettend tevreden mee.
Je zou een redelijk goedkoop e-tech wireless adsl router kunnen aanschaffen, maar ik weet niet of je door een aantal verdiepingen heen moet. Door gewapend beton wil WiFi nog wel eens lastig doen.

Hier hebben we voor wireless een Linksys accespoint.

Adsl2+ is idd gewoon backwards compatible. Betekent dacht ik gewoon dat je boven de 8Mbit kan.

Je moet niet iets hebben waarop staat Wireless ADSL/Cable router alleen ADSL.

Over Versatel kan ik je verder niet helpen, geen ervaring mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2006 19:39 . Reden: Iets over versatel ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:59
Als je een simpel en eenvoudig te installeren modem zoekt, kijk dan naar de Speedtouch 585.

Wil je functies als VPN, een uitgebreide firewall, VLAN etc. kijk dan naar de Draytek 2800.

• Juppehup
Ok, bedankt voor jullie informatie. Ik zal eens uitzoeken wat het verschil nu precies is tussen de Speedtouch 585 en de Draytek 2200VG.
Als iemand anders nog een alternatief heeft hoor ik het graag!

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Als je ondersteuning wilt van Versatel / KPN koop je een ST 716 + ST 120. Als je dat niet persé wilt, kan je elk willekeurig wireless modem aanschaffen. Als je veel met P2P werkt kan je beter bij de budget merken wegblijven. Je huidige abbonement heeft voldoende aan een ADSL1, wlan b modem/router. Als je in de toekomst nog wilt kunnen upgraden van abbonement kan je beter een ADSL2+ modem / router nemen. Als je veel data overzet van de ene naar de andere pc en je wilt dat draadloos doen, of je wilt in de toekomst naar een sneller abbonement kan je beter een wlan g modem / router aanschaffen.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:59
Juppehup schreef op maandag 16 januari 2006 @ 17:14:
Ok, bedankt voor jullie informatie. Ik zal eens uitzoeken wat het verschil nu precies is tussen de Speedtouch 585 en de Draytek 2200VG.
Als iemand anders nog een alternatief heeft hoor ik het graag!
LET OP! Speedtouch 585 is ADSL modem/router, Draytek 2200VG is DSL/Kabel router (zonder modem).
Pagina: 1