Toon posts:

Irq problemen met MSI 6163

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Hallo,

Mijn buurman vroeg me laatst of ik zijn pc wou formatteren, hij had nogal last van spyware en het systeem was erg traag, er mocht ook wel XP op eventueel.

Simpel klusje dacht ik, liever XP dan 98 dus ik heb het bios geflashed, de P3 450MHz cpu vervangen met een P3 500MHz en de 2x64MB SDram 100MHz aangevuld met een latje van 64MB SDram 100MHz.

De installatie van XP (Pro Sp2 NL) verliep goed, echter in XP kreeg ik erg veel blauwe schermen, eerst alleen IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, daarna nog MEMORY_MANAGEMENT en PFN_LIST_CORRUPT. Windows 2000 doet precies het zelfde.

Via de FAQ las ik dat ik XP als standaard-pc moest installeren i.p.v. ACPI uniprocessor pc, ook dit helpt niet.

Ik ben nu al een week aan het prutsen en weet eigenlijk niet meer wat ik er mee aan moet. Buurman belde al waar de pc bleef!

Weet iemand in welke richting ik moet zoeken?

De PC
MSI 6163 met nieuwste bios
Pentium 3 500MHz
3x64MB SDram
AGP Viper 770 (TNT2 32MB) (vervangen helpt niet)
PCI CNet Pro 200 100MBit netw. kaartje
PCI TERRATEC Promedia geluidskaart (weglaten helpt niet)

Memtest x86, Memtest x86+ en Windows Memory Diagnostic geven 0 errors.

Alvast bedankt!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Meestal staat er bij dergelijke errors ook bij in welke file het conflict wordt veroorzaakt. Dit zou jou/ons een beetje in de richting kunnen leiden waar het probleem nu precies ontstaat.

Heb je overigens geprobeerd of Win98 er op wel gewoon normaal functioneerd?
Of je pakt even een Linux LiveCD en boot dat. Linux is iets pickyer dan Windows en als er iets mis is pikt zo'n LiveCD dat vaak wel op.
Als dat verder allemaal werkt, waarom probeer je dan niet even een clean WinXP, dus zonder Service Pack 2.
Ik maak vaker mee dat Service Pack 2 op Pentium 3 systemen voor de meest vreemde problemen kan zorgen. Je zou denken dat het niets uit zou moeten maken. Maar zodra ik SP2 van een dergelijk systeem afgekregen had liep het weer als de gesmeerde bliksem :+

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Weet je zeker dat het geheugen of de geheugenbanken wel in orde zijn?

Voer eens Memtest86 uit, je zet het op een diskette en start daarvan op. (te vinden via google) Windows denkt dat de diskette corrupt is en wilt het formatteren, maar dat is niet zo.

Hoe staan de IRQ indelingen nu?
In de PCI slot vlak onder de videokaart kan je beter geen kaart insteken, want dat veroorzaakt ook vaak problemen.

Probeer eens windows 98 te installeren en kijk of dat goed gaat.
Probeer ook eens de knoppix CD van Linux.

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor de reacties,

Ik denk niet dat het aan sp2 specifiek ligt, ik heb namelijk dezelfde errors in Win2k SP4, er staat echter geen file bij (ik weet wat je bedoelt).

Memtest geeft 0 errors, de netwerk kaart zit in het midden van het bord inderdaad vlakbij de videokaart, dan knikker ik die naar beneden.

En ja windows 98 heeft er 3 jaar op gedraaid, als een trein vandaar weet ik dat dat goed gaat.

Of zou het aan de bios flash liggen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

IRQL foutmeldingen hebben weinig met IRQ's van doen ;)

De drie genoemde BSOD's wijzen iig heel erg in richting van brakke drivers. Probeer eens het systeem zo kaal mogelijk vers te installeren. Dus alle overbodige hardware eruit: netwerkkaarten, geluidskaarten, etcetera, zodat je alleen met CPU, mobo, geheugen, videokaart, HDD en een optical overblijft :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 11:57:
IRQL foutmeldingen hebben weinig met IRQ's van doen ;)

De drie genoemde BSOD's wijzen iig heel erg in richting van brakke drivers. Probeer eens het systeem zo kaal mogelijk vers te installeren. Dus alle overbodige hardware eruit: netwerkkaarten, geluidskaarten, etcetera, zodat je alleen met CPU, mobo, geheugen, videokaart, HDD en een optical overblijft :)
Moet ik ook de chipset drivers installeren of alles aan windows over laten?

Ik heb gister bijvoorbeeld de pc een uur een DVD laten spelen met alles er in en dat ging perfect, en dan ineens weer BSOD's..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Updates van de bestaande drivers overheen gooien zouden ook niet misstaan :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:19:
Updates van de bestaande drivers overheen gooien zouden ook niet misstaan :)
Ja het is een beetje tricky, toen ik bijv. de nvidia drivers wou isntalleren, kreeg ik een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL BSOD, toen ik mijn ide controller ging updaten via de VIA 4-in-1 drivers kreeg ik een KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR BSOD..

Ik ben er wat huiverig voor..

Verwijderd

Begin al meer met het bijgeplaatste dimmetje er terug uit te halen.

Lijken me de symptomen van brak geheugen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 16:08:
Begin al meer met het bijgeplaatste dimmetje er terug uit te halen.

Lijken me de symptomen van brak geheugen...
Ja het staat er onduidelijk in, maar ik had de problemen al toen het originele geheugen er nog in zat, ik heb het er alleen bij geplaatst toen XP nogal sloom ging en constant liep te swappen

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 16:13:
Ja het staat er onduidelijk in, maar ik had de problemen al toen het originele geheugen er nog in zat, ik heb het er alleen bij geplaatst toen XP nogal sloom ging en constant liep te swappen
Het systeem strippen tot het absolute minimum, ander geheugen proberen, eventueel andere harddisk/cd rom? Eventueel andere kabels.

Uitkleden tot je een systeem hebt dat stabiel werkt en dan terug opbouwen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:11:
[...]

Het systeem strippen tot het absolute minimum, ander geheugen proberen, eventueel andere harddisk/cd rom? Eventueel andere kabels.

Uitkleden tot je een systeem hebt dat stabiel werkt en dan terug opbouwen...
Dat is denkik niet goed te doen in dit geval, ik kan met het instabiele systeem bijv. 2 uur dvd kijken.. open ik vervolgens het config. scherm dan krijg ik random een bluescreen. Het is nooit te zeggen wanneer ik ze krijg.

Dus ik ga denkik maar voor windows 98, dit kost te veel tijd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:34:
Dat is denkik niet goed te doen in dit geval, ik kan met het instabiele systeem bijv. 2 uur dvd kijken.. open ik vervolgens het config. scherm dan krijg ik random een bluescreen. Het is nooit te zeggen wanneer ik ze krijg.

Dus ik ga denkik maar voor windows 98, dit kost te veel tijd.
Als er een hardware probleem is, wat hier duidelijk het geval is, dan gaat 98 ook niet goed werken..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:57:
[...]

Als er een hardware probleem is, wat hier duidelijk het geval is, dan gaat 98 ook niet goed werken..
Mwoa het lijkt me niet, ding heeft al jaren goed gewerkt, en het was volgens sommigen gewoon softwarematig.

Maarja ik ben mijn 98 cd weer eens kwijt :'(

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:31
Hardware weer in orriginele staat brengen. Jammergenoeg heb je het BIOS geflashed, dus dat kun je niet meer ongedaan maken. Anders zou je precies kunnen kijken welk hardware onderdeel de problemen veroorzaakt.

PS. Heb je de CMOS wel gecleared na het flashen? Als je dit vergeet is dat bijna 100% garantie op vaag werkende hardware.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
ShadowLord schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 19:59:
Hardware weer in orriginele staat brengen. Jammergenoeg heb je het BIOS geflashed, dus dat kun je niet meer ongedaan maken. Anders zou je precies kunnen kijken welk hardware onderdeel de problemen veroorzaakt.

PS. Heb je de CMOS wel gecleared na het flashen? Als je dit vergeet is dat bijna 100% garantie op vaag werkende hardware.
Ja heb ik gedaan, ik zit nu in Win98 Se en dat gaat goed, geen bluescreen te bekennen, alleen heb ik nu wel problemen met het afsluiten van het systeem,

Als ik op afsluiten klik zie je in een flits dat blauwe scherm van windows wordt afgesloten, dan wordt het beeld zwart en piept de pc, vervolgens reboot hij meteen of na 1 minuut o.i.d. :S

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels het oude BIOS teruggeflashed, totaal geen vooruitgang tot nu toe, dus ik probeer win2000 nog even.

Dat wordt overwerken vannacht :D

Verwijderd

Topicstarter
Nou geen nachtje doorgehaald maar het probleem is opgelost, windows 2000 gaf tijdens de isntallatie al een BSOD, maar 98 se doet het nu perfect, nu nog wat andere dingen installeren en dan issie weer kleer.

Ik post wel even als het af is.

Verwijderd

Je zit duidelijke met manke hardware maar je blijft er koppig mee verderwerken...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 16:44:
Je zit duidelijke met manke hardware maar je blijft er koppig mee verderwerken...
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL was volgens iemand een paar posts hoger een software probleem, 98 heeft ook altijd perfect gewerkt. Overigens heb ik geen tijd om dat gaan uit te zoeken en ik zou ook niet weten hoe. En hij loopt nu als een trein dus ik laat het er bij.
Pagina: 1