Toon posts:

Geluidskaart problemen: onvoldoende vrije bronnen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
*doet poging duidelijk topic te maken*

Afgelopen weken wat problemen met m'n computer gehad, geformatteerd, windows opnieuw geïnstalleerd, enz.

Nu probeer ik al een week mijn geluidskaart weer aan de gang te krijgen. Als ik hem erin doe en m'n pc aanzet, dan geeft windows melding nieuwe hardware gevonden, en dan wil hij hem installeren, dan doe ik dit, en dan moet je 'm verplicht overnieuw opstarten, en dan blijft hij weer hangen bij het opstarten. (om precies te zijn als je dat 'mooie' windows logo vol op je scherm krijgt met dat streepje heen en weer eronder). Als ik mijn geluidskaart er dan ff uithaal, gaat hij weer verder met opstarten, en doet m'n pc het gewoon, maar m'n geluidskaart niet, ook niet als ik 'm er weer terug in stopt. Hij geeft dan de foutmelding code 12: onvoldoende vrije bronnen beschikbaar, schakel andere apparaten uit om bronnen vrij te maken. Nou heb ik heel tweakers en google al afgezocht volgens mij, en al redelijk wat geprobeerd:

- Drivers geluidskaart opnieuw geïnstalleerd
- Windows opnieuw geïnstalleerd
- Verschillende onboard dingen uitgezet in bios
- Draadloze netwerkkaart eruit gehaald, gedeïnstalleerd, en zelfde met geluidskaart en toen weer alles opnieuw installeren.

Werkte allemaal niet, nog steeds geen geluid. Ik vermoed dat het iets met m'n IRQ's ofzo te maken heeft, dat kwam ongeveer in elke oplossing voor, maar ik snap er weinig van, en kan dus wel wat uitleg gebruiken bij evt. oplossingen ;)
Zal ook nog even m'n specs geven, ook wel fijn voor eventuele hulp ;)

AMD Athlon XP 2000+
Asus A7N266 - VM SE/LAN - UAY
Creative Soundblaster Live 5.1! Digital
Geforce4 Ti 4200 with AGP8X

Netwerkkaart is een Wireless-G PCI Adapter WMP54G, systeempje draait onder Win XP, en wordt vanavond of morgen weer geupdate naar SP2.

Meer info nodig, topic op verkeerde plek neergegooid? Ik hoor 't wel ;)
Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Topicstarter
Vast tijd voor een schopje :)

Overigens doet een oude simpele geluidskaart het wel, maar daar zitten geen 5 uitgangen op :9

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Als je denkt dat het mogelijk een irq probleem is, dan heb je zeker al geprobeerd om de geluidskaart in een ander pci slot te ze zetten zodat die een ander irq krijgt?

Verwijderd

Topicstarter
Yep, alles al op andere geprobeerd :)

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Je kunt proberen of je kan uitvinden in de device manager welke resources er dubbel gebruikt worden. Je kunt dat meestal zien als je op het apparaat gaat staan en naar het tabbald resources gaat. Je kan de resources ook bekijken als je in de Device Manager bij "View" voor "resource by connection" kiest. Een biosupdate zou ook nog kunnen helpen.