Toon posts:

[3Dsmax] Sphere door plafond

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik heb een scene waarin de camera in een kamer staat met een raam erin en een stoel, nu wil ik dat een sphere door het plafont gaat maar hoe kan ik nu een stuk van het plafont af laten breken dat je stukjes kan zien vallen? Wat is hier een handige manier voor, graag zo dat ik op elke plek de sphere door het plafont kan laten gaan. Ik heb zelf nog niks geprobeerd omdat ik geen diee heb war ik zou moeten beginnen, wat hulp in de goede richting is ook al erg gewaardeerd.

Bvd.

Verwijderd

Hoi.

Oke, een "sphere door plafond"...

Maar wat wil je eigenlijk precies? Wil je een gat in je plafond maken? Gebruik dan booleans voor het plafond en de sphere.

Wil je stukjes uit je plafond naar beneden laten vallen? Dan zul je naar particles moeten uitkijken om je plafond mee af te breken.

Je kan natuurlijk ook gewoon die sphere door het plafond heen plaatsen aangezien er niet gedetecteerd wordt of de polygonen van het plafond en de sphere met elkaar in botsing komen, onder of boven het plafond.

Ik vraag me ook af waarom je eerst hier post zonder iets te proberen. Als je steeds op een antwoord of een slotje moet wachten krijg je natuurlijk nooit een mooi plafond.

Alsjeblieft, kan je iemand ook anders op een spelfout wijzen?

[ Voor 6% gewijzigd door André op 11-01-2006 08:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon niks proberen omdat ik geen idee had op wat ik zou moeten zoeken of wat ik zou moeten doen. Anders had ik wel gezocht en wat gespeelt ermee. Ik zal eventjes kijken naar die particles, want ik wil dus als de sphere door het plafond komt dat er ook stukjes vallen en op de vloer landen. Oja, ik had na de eerste d al door dat ik een domme spelfout had gemaakt. ;).

edit: Na wat te zoeken op particles kreeg ik het al snel door, de klap lukt ook wel, en deze kan ik ook wel timen met de binnenkomst van de sphere, nu is mijn vraag, hoe kan ik instellen dat ze door andere objecten worden tegengehouden? Er staat dus een stoel in en een vloer is er waar de stukjes tegenaan kunnen vallen. Hoe krijg ik het zo dat als het op de grond valt of op bv die stoel dat het dan stopt, graag zelfs zo dat als het stuitert tegend e ran van de stoel hij dan van richting evranderd, een beetje realistisch dus, maar as dit te ingewikkelt is wil ik het ook wel zo doen dat het gewoon stopt. Ik gebruik btw een bomb in een spacewarp. :).

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 00:12 ]

Verwijderd

met een reactor
de particles oneinding maken lekker vors zodat het op brokstukken lijken.
en de vloer een reactor geven die de particles tegen houd

lastig uitleggen maar wel te doen als ik morgen tijd over hem zal ik het wel maken en de max file even uploaden :)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Om particles tegen te houden kun je een deflector space warp gebruiken. Voor wat je verder wilt, kun je misschien ook eens kijken naar Reactor. Je kunt je plafond handmatig in stukken knippen en die dan als een fracture aan Reactor geven. Reactor kan dan mooi de hele physics voor je uitrekenen. De puzzel hierbij, is zorgen dat de zwaartekracht het plafond niet tevoren al zelf afbreekt, maar volgens mij moet dat kunnen met Reactor.

Overigens krijg je op deze manier relatief grote stukken plafond die naar beneden komen, voor spul dat er meer uitziet als stof, kun je beter particles gebruiken.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, dat met die partickles is wel vet en dat lukt ook wel alleen zo'n deflector wilt niet lukken. ;(.

Ik gebruik een space warp bomb om een stuk plafond the laten 'ontploffen', nu wil ik dus de particles om laten vangen door de vloer, de muren en de stoel(de vloer en de muren zijn 1 geheel). Als ik probeer om bv op de hoogte van de vloer en deflector neer te zetten dan doet deze niks. Ik heb geprobeerd hem te binden aan 1) het stukje plafond dat moet ontploffen 2) de bomb 3)de kamer zelf(dus ook de vloer gelijk).

Ik heb echt tientallen tutorials nu door gespit maar ik snap echt niet wat ik fout doe.

• Oogst
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 01:14:
Hmmm, dat met die partickles is wel vet en dat lukt ook wel alleen zo'n deflector wilt niet lukken. ;(.

Ik gebruik een space warp bomb om een stuk plafond the laten 'ontploffen', nu wil ik dus de particles om laten vangen door de vloer, de muren en de stoel(de vloer en de muren zijn 1 geheel). Als ik probeer om bv op de hoogte van de vloer en deflector neer te zetten dan doet deze niks. Ik heb geprobeerd hem te binden aan 1) het stukje plafond dat moet ontploffen 2) de bomb 3)de kamer zelf(dus ook de vloer gelijk).

Ik heb echt tientallen tutorials nu door gespit maar ik snap echt niet wat ik fout doe.
Je dient alleen de particle system met een bind to spacewarp aan de deflector te binden. De deflector zelf dient vervolgens gewoon direct te werken. Ik probeer het hier net even met een superspray en een deflector en dat werkt hier direct. Ik weet niet of het ook zomaar werkt met particle flow, dat heb ik nog niet geprobeerd. Overigens kent 3dsmax een lange rij met typen deflectors en de gewone "deflector" zou het al moeten doen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je hulp alleen lukt het me toch niet. Ik heb ook geprobeerd om de deflector wat hoger te zetten om er zeker van de zijn dat de vloer er niet voor zou zitten ofzo maar hij doet het nog niet. ;(.
Ik heb een box waar de meshbomb aan gebind is en de deflector. De meshbomb doet zijn erg gewoon maar de deflector doet niks. Zo staat het dus:

http://pc-fr34k.nl/GoT/3dsmax.jpg

Doe ik nou wat verkeerd? :?.

• Oogst
Een meshbomb is dan ook geen vorm van particles, bij mijn weten. Ik denk dat je beter een PArray kunt gebruiken, dan krijg je netjes particles.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 23:25:
Alsjeblieft, kan je iemand ook anders op een spelfout wijzen?
offtopic:
Excuus! Ik had even m'n dag niet, maar daar kon pc-fr34k natuurlijk niet veel aan doen :)

/me geeft zichzelf een schop uit dit topic omdat ie hier verder niets te zoeken heeft
(ik gebruik al een tijdje geen MAX meer dus kan niet veel verder helpen)

Verwijderd

Topicstarter
Nog erg bedankt allemaal, nog een vraagje erbij, hoe stop ik particles? Ik werk nu met een PArray en ik wil dat die stopt op een bepaalde tijd maar wel zichtbaar blijft, ik heb al geprobeerd de speed op 0 te zetten enzo op dat frame maar dat werkt niet. ;(.

Iemand een idee hoe ik dat laat stoppen op een bepaald frame?

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Deflector werkt niet met PBomb, dat kan je wel vergeten.
Als je toch met particles gaat werken, vergeet dan alle andere systems, en leer PFlow/PF source. Dat is het nieuwe systeem, de rest is ouderwets. Je kan veel meer met dat nieuwe systeem. Tutorial is inbegrepen, zoek maar in tuts naar Guided Missile

Maar idd denk ik dat Reactor hier beter voor is.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Pagina: 1