Audi: Quattro of DSG?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik ben een paar stappen verder in m'n beslissingsproces ;). Het wordt sowieso een Audi A3 Sportback 2.0 TFSI. Nu kan ik kiezen uit twee versies die ongeveer even duur zijn:
- DSG automatische versnellingsbak en voorwielaandrijving
- 6-versnellingen handbak en quattro vierwielaandrijving

Lastig, lastig. Ik heb al gereden met een quattro, heerlijke wegligging op gladde weg. Ik ga binnenkort in een DSG-bak rijden. Dat zal ongetwijfeld leuk rijden - wat de keus nog lastiger maakt. DSG is een niet vaak gebruikte en ingewikkelde techniek (alleen bij dwarsgeplaatste motoren van VAG). Het is wel een stuk zuiniger, mede omdat quattro 60kg zwaarder is..

Heeft iemand ervaring of goede argumenten?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je de keuze uit CVT hebt dan zou ik dat overwegen, die "morse" kettingen zijn geschikt tot 400pk.
DSG heeft voordelen bij motoren met veel vermogen als het op brandstof verbruik komt.

Ik kan me niet meer exact mijn training bij LuK herinneren wat DSG aan meerwaarde heeft bij een klein vermogen. DSG heeft een echte meerwaarde bij wagens met groot vermogen / koppel. Ik zou liever voor 6 versnellingsbak kiezen met koppelvolger dan voor een DSG bak. Met een koppelvolger kan je ook snel schakelen (volgens mij heeft DSG geen koppelvolger) en je hebt vierwielaandrijving bij jouw keuze wat ook niet te versmaden is.

Wist je dat de hoofdontwerper van de DSG bak nu werkt bij LuK?

Ik zou voor de 6bak gaan icm quattro aandrijving, kan je dat vermogen goed op de weg kwijt.
Kom je niet snel in contact met de beperkingen welke te maken hebben met de cirkel van Kamm wat de veiligheid ook ten goede komt (tenzij je echt op het boordje rijdt van de cirkel)

[ Voor 31% gewijzigd door Chevy454 op 10-01-2006 22:26 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Gezien de vorige beslissing, zou ik dan voor de 6 versnellingen quattro gaan. Is toch meer rij-fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Met de 2.0 TFSI zijn dit de enige twee opties in Nederland. In andere landen zijn ook andere mogelijkheden leverbaar. Multitronic (de enige CVT van audi afaik) is niet leverbaar op dwarsgeplaatste motoren, dus niet op de A3.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Ik zou zelf voor de quattro gaan.

hoewel de voorwielaangedreven bakjes sneller zijn over het algemeen, denk ik dat quattro je niet alleen meer rijplezier maar ook veel meer veiligheid kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik mis nog een beetje het voordeel van quattro.. het is zwaarder en minder zuinig. Wanneer heb je er wat aan? Bovendien hoor ik nog wel eens wat rare verhalen over de Haldex-koppeling (die in de A3 zit) t.o.v. het Torsen-differentieel dat in bijv. de A4 quattro zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:34

MBV

ehhmm :? Quattro heeft als hét ultieme voordeel dat alle wielen zijn aangedreven, en dus de minste kans op slippen hebt in alle omstandigheden, toch? Dat kost o.a. door meer gewicht en meer wrijving wat brandstof, da's waar. Maar probeer bij een quattro dat ESP-lampje maar eens aan te krijgen :P
Ik ben trouwens benieuwd: wat voor verhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104562

Ik zou ook zeer zeker voor de quattro gegaan, handgeschakelt is toch veel fijner rijden dan automaat? Ik vind persoonlijk schakelen 1 van de leukere dingen uit het autorijden...dat ie dan ook nog vierwiel aangedreven is is helemaal een reden om deze te nemen. Winter = glad: Vierwiel = grip. Je bent hoe dan ook altijd een stuk veiliger uit, en je zal daar gewoon veel meer plezier van beleven (sportiever rijgedrag enzo, maar misschien heb je geen last meer van dat haantjes gedrag ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
MBV schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 23:31:
ehhmm :? Quattro heeft als hét ultieme voordeel dat alle wielen zijn aangedreven, en dus de minste kans op slippen hebt in alle omstandigheden, toch? Dat kost o.a. door meer gewicht en meer wrijving wat brandstof, da's waar. Maar probeer bij een quattro dat ESP-lampje maar eens aan te krijgen :P
Sja, maar wanneer is dat nou nuttig? ESP helpt ook tegen slippen en spinnen. Die 2 dagen per jaar dat er sneeuw ligt, overleef je ook wel zonder - of niet?
Ik ben trouwens benieuwd: wat voor verhalen?
Bijvoorbeeld in dit topic op audiforum en diverse andere fora. Schijnt dat die problemen voornamelijk bij de quattro in combi met de DSG waren en dat ze nu zjin opgelost. Dus dat scheelt iig :).

Beide hebben duidelijk voordelen en dragen bij aan goede rij-eigenschappen.. De helft zou quattro kiezen, de helft DSG..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:05
Burat schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 09:18:
[...]

Sja, maar wanneer is dat nou nuttig? ESP helpt ook tegen slippen en spinnen. Die 2 dagen per jaar dat er sneeuw ligt, overleef je ook wel zonder - of niet?

[...]

Bijvoorbeeld in dit topic op audiforum en diverse andere fora. Schijnt dat die problemen voornamelijk bij de quattro in combi met de DSG waren en dat ze nu zjin opgelost. Dus dat scheelt iig :).

Beide hebben duidelijk voordelen en dragen bij aan goede rij-eigenschappen.. De helft zou quattro kiezen, de helft DSG..
ESP heeft wel degelijk nut. In "scherpe" bochten merk je echt dat deze ingrijpt (of ik rij te hard...) maar totaal NIET uitbreekt. Zonder is dat wel anders, zeker als je brakke banden dr onder hebt liggen. Voor de TS; de Quattro. Heeft zowiezo een meerwaarde bij inruil (mgoed t is lease). Rijdt veel beter en veiliger.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Anoniem: 104562 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 00:11:
Ik zou ook zeer zeker voor de quattro gegaan, handgeschakelt is toch veel fijner rijden dan automaat? Ik vind persoonlijk schakelen 1 van de leukere dingen uit het autorijden...dat ie dan ook nog vierwiel aangedreven is is helemaal een reden om deze te nemen. Winter = glad: Vierwiel = grip. Je bent hoe dan ook altijd een stuk veiliger uit, en je zal daar gewoon veel meer plezier van beleven (sportiever rijgedrag enzo, maar misschien heb je geen last meer van dat haantjes gedrag ;) ).
Ik weet niet of wel eens met een DSG bak gereden hebt, maar dat is niet zomaar een automaat. Dat ding schakelt wel zo verschrikkelijk boter-zacht. En daarnaast, als je wil schakelen kan dat ook nog, dus dat ik niet echt iets om het voor te laten. Zou verder eigenlijk niet kunnen beslissen tussen een quattro en DSG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:34

MBV

Quattro zorgt er ook voor dat je sneller weg bent (grip op de achterwielen, geen wielspin voor waar een ESP tegen moet vechten), en dat je harder door de bocht kan (idem).
DSG schijnt een ideale automaat te zijn: schakelen 'in the blink of an eye', en toch zonder schokken dankzij 2 koppelingen.

Als je sportief bent ingesteld zou ik dus voor de quattro gaan. Wat kost de combinatie quattro+DSG extra? :P

Oh ja, zelfs in Top Gear is DSG geen nadeel. Als er ergens automaten-haters zitten is het wel in die studio, toch? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 11-01-2006 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

MBV schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 23:31:
Quattro heeft als hét ultieme voordeel dat alle wielen zijn aangedreven, en dus de minste kans op slippen hebt in alle omstandigheden, toch?
Er zit nogal wat verschil in de Quattro systemen bij de verschillende modellen. Volgens mij is de Quattro bij de A3 in principe voorwielaangedreven (Haldex ipv Torsen). Pas wanneer de voorwielen grip verliezen komen de achterwielen erbij. De manier waarop dat gaat is ook niet altijd even prettig. Voor de wegligging hoef je het dus niet te doen, want de auto voelt onder normale omstandigheden aan zoals elke andere FWD.
Quattro lijkt mij pas meerwaarde hebben bij veel vermogen of als je Noorwegen (of iets in die richting) woont.

Als je veel in de file staat (lees: in de randstad woont/werkt) zou ik eerder voor DSG kiezen. Zeker als je de komende drie of vier jaar nog ermee moet rijden.
Gezien het vermogen van de TFSI (200pk zie ik?) is dat een beetje op het randje.. het kan best op de voorwielen, maar als je echt een zware voet hebt en vaak rond het toerental zit waarin het maximale vermogen loskomt, dan kan Quattro wel eens nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
MBV schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:31:
Als je sportief bent ingesteld zou ik dus voor de quattro gaan. Wat kost de combinatie quattro+DSG extra? :P
Dat is niet mogelijk op deze motor, ik dacht omdat ie dwarsgeplaatst is :'(
Tom schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:34:
Er zit nogal wat verschil in de Quattro systemen bij de verschillende modellen. Volgens mij is de Quattro bij de A3 in principe voorwielaangedreven (Haldex ipv Torsen).
Klopt, dat is Haldex. Ik heb idd wel eens gehoord dat ie wat instabiel kan worden als de voorwielen ineens grip verliezen...
Als je veel in de file staat (lees: in de randstad woont/werkt) zou ik eerder voor DSG kiezen. Zeker als je de komende drie of vier jaar nog ermee moet rijden.
Gezien het vermogen van de TFSI (200pk zie ik?) is dat een beetje op het randje.. het kan best op de voorwielen, maar als je echt een zware voet hebt en vaak rond het toerental zit waarin het maximale vermogen loskomt, dan kan Quattro wel eens nuttig zijn.
Sta ongeveer 2-3 keer in de week in de file, dan is het idd wel prettig.. Het ding heeft 200 pk, na chippen 240 pk (wellicht ooit nog eens leuk). Over het algemeen rij ik vrij rustig, dus dat scheelt ;).

Het enige waar ik geen zin in heb is dat ik heeeeel rustig weg moet rijden als het nat is omdat ie anders gaat staan spinnen (dat is wel zo in de Chrysler Voyager (automaat) van m'n pa) - maar daar zorgt de tractiecontrole/ESP als het goed is al voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Chevy454 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 22:16:
Kom je niet snel in contact met de beperkingen welke te maken hebben met de cirkel van Kamm wat de veiligheid ook ten goede komt (tenzij je echt op het boordje rijdt van de cirkel)
Even een aanvulling op deze post:
http://www.autogids.nl/pd...niek/2004/techniek_24.pdf

Chevy454 gebruiker soms zulke kryptische termen dat het geen kwaad om er even wat uitleg erbij te geven ;)

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Quattro en gewoon lekker zelf schakelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Burat schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:00:
[...]

Dat is niet mogelijk op deze motor, ik dacht omdat ie dwarsgeplaatst is :'(

[...]

Klopt, dat is Haldex. Ik heb idd wel eens gehoord dat ie wat instabiel kan worden als de voorwielen ineens grip verliezen...

[...]

Sta ongeveer 2-3 keer in de week in de file, dan is het idd wel prettig.. Het ding heeft 200 pk, na chippen 240 pk (wellicht ooit nog eens leuk). Over het algemeen rij ik vrij rustig, dus dat scheelt ;).

Het enige waar ik geen zin in heb is dat ik heeeeel rustig weg moet rijden als het nat is omdat ie anders gaat staan spinnen (dat is wel zo in de Chrysler Voyager (automaat) van m'n pa) - maar daar zorgt de tractiecontrole/ESP als het goed is al voor.
Ik denk dat alles wat je hierboven zegt aangeeft dat de DSG voor jou een beter optie is. Je hebt quattro echt alleen nodig als je vaak de extremen van je auto op wilt zoeken. Met Haldex merk je inderderdaad weinig van je 4x4 onder gewone omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

copy/paste van iemand met een Octavia met Haldex:
Mijn eigen Haldex-ervaringen...

Tja, overstappend van een Subaru vond ik het net als Michel ook flink wennen in het begin. Niet zozeer doordat het reactief is (wat is reactief als het vrijwel onmiddellijk is), maar vooral omdat het niet 50/50 is en de auto dus niet altijd 'hetzelfde' voelt.

Bij het vrij rudimentaire AWD-systeem op een gewone AWD-handbak-Scooby (dus zonder DCCD) voel je al meteen bij het insturen van de bocht, met name met licht gas, dat de banden beginnen te 'werken' onder de aandrijfkrachten rondom. Dat geeft meer een kart-gevoel en lijkt zekerder omdat je meteen *voelt* dat het er is.

Bij Haldex voel je dat pas zodra je hoekt en goed op het gas gaat staan. In eerste instantie neig je inderdaad naar onderstuur en denk je 'dat haal ik nooit'. Maar als je op het gas gaat staan, springt het systeem er meteen in en wordt de auto in het spoor teruggeduwd. Het vraagt om veel meer 'geloof' in het systeem. Bij het insturen voel je het nog niet maar je moet erop vertrouwen dat het toch komt. Dat is raar en onwennig in het begin.

Goed gebruikmaken van Haldex vraagt ook om een andere, traditionelere bochtentechniek. Met een Scooby kun je heel goed laat remmen en krap en al remmend de bocht in sturen, zeg maar à la Ralf Schumacher. Vroeg het gas erop en de auto worstelt zich op een of andere manier toch nog de bocht door vanwege zijn fenomenale tractie.

Vanwege het initiële onderstuur van Haldex moet ik bij de Octavia meer in een rechte lijn aanremmen, het stuur omgooien (iets meer hoeken dus) en dan het gas erop gooien zodat de achterwielaandrijving optimaal wordt bijgeschakeld. Uitgaande bochtsnelheid zal er uiteindelijk niet lager door zijn, maar het is wel anders rijden.
en dit vond ik nog:
De Haldex- oplossing is geen permanente awd. Je rijdt met een voorwielaandrijver tot er slip wordt gemeten op één van de aangedreven voorwieln. Op dat moment kunnen de achterwielen door de haldexkoppeling tot 100 prcent aan uitgaande as van de versnellingsbak gekoppeld worden. (let wel: dat is wat anders dan 100% van het vermogen te verwerken krijgen)

Het nadeel hiervan is dat het een reactief systeem is. Hoe snel het ook reageert; de balans van de auto moet worden verstoord voordat je met een 4wd rijdt.

Het mooie van een TorSen middendiff is dat het het volkomen mechanisch is, en niet door toerentalverschillen wordt in of uitgeschakeld. Het is een differentieel met vast overbrangingsverhoudingen. Totdat een van de aangdreven wielen minder tegendruk geeft (bv door gladde ondergond)
Het is dus een beetje een cheap-ass oplossing dat meelift op de naam die Audi met Quattro heeft opgebouwd (zie je ook wel aan de reacties hier ;)). Beetje net niet gevoel heb ik erbij. De beste oplossing is natuurlijk zelf rijden! Jij moet er uiteindelijk veel kilometers mee gaan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Tom op 11-01-2006 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122648

6 bak quattro, NO DOUBT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Varienaja schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:08:
Even een aanvulling op deze post:
http://www.autogids.nl/pd...niek/2004/techniek_24.pdf

Chevy454 gebruiker soms zulke kryptische termen dat het geen kwaad om er even wat uitleg erbij te geven ;)
www.google.com :Y)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op de snelweg bij de oprit van 40 naar 160 kickdownen met de automaat, daar kan geen AWD tegenop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Ik zou ook lekker de DSG pakken. Een automaat rijd heerlijk relaxed wanneer je daar behoefte aan hebt (files, druk stadswerk, na een drukke dag naar huis), en mocht je toch zelf aan de bak willen dan kan dat ook nog dmv de handbediening.

Quattro systeem klinkt natuurlijk erg cool, maar ik denk dat je in het normale verkeer veel meer gebruik maakt van je DSG dan van Quattro. Bovendien klinkt DSG ook erg cool. :)

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

Ik ben groot voorstander van het rijden met een automaat. Zeker de DSG bak is een mooi systeem ondanks de complexe techniek met 2 koppelingen. Als je regelmatig in de file staat is het echt superrelaxed.
Iedereen die ik ken die inmiddels een automaat rijdt wil niet anders meer. Ik vind quattro wel leuk maar als je toch niet al te sportief rijdt zijn geld niet waard. Zeker omdat het in dit geval geen permanente AWD is.

Voor mij zou de keus meteen de DSG zijn :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Turkish schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 11:39:
Ik ben groot voorstander van het rijden met een automaat. Zeker de DSG bak is een mooi systeem ondanks de complexe techniek met 2 koppelingen. Als je regelmatig in de file staat is het echt superrelaxed.
Iedereen die ik ken die inmiddels een automaat rijdt wil niet anders meer. Ik vind quattro wel leuk maar als je toch niet al te sportief rijdt zijn geld niet waard. Zeker omdat het in dit geval geen permanente AWD is.

Sinds wanneer mag jij handbakken rijden, Turkish :Y)

Maar ik denk dat ik ook voor de DSG zou gaan, op Top Gear waren ze er laaiend enthousiast over, da's goed :P en ik sluit me bij Tom aan dat die Haldex een beetje nét niet klinkt.

Maar ik zou toch voor het proefrijden gaan :)

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 20:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik denk niet dat je enig probleem zult hebben om met 200 pk aan vermogen nuttig gebruik te maken van voorwielaandrijving. Met een veel minder vermogende auto kun je op nat wegdek al tractie verliezen als je er vlot vandoor wilt gaan of vlot de hoek om wilt. ESP helpt wel om je auto op koers te houden maar je kunt er niet daadwerkelijk de fysieke grenzen van de grip mee verleggen. Vierwielaandrijving kan dat wel. Het nadeel van ESP is ook dat het (vaak) voor een merkbare verstoring van het weggedrag zorgt, bijvoorbeeld omdat de auto eerst een beetje wegglijdt over de vooriwelen en daarna kort inhoudt. Met een Haldex-systeem heb je die verstoring blijkbaar ook wel (eerst onderstuur en een beetje grip verliezen, dan pas komen de achterwielen in actie). Als je het altijd rustig aan doet en geen sportieve rijstijl hanteert zal vierwielaandrijving minder nuttig zijn, hoewel het altijd wel een goede actieve veiligheidsvoorziening is. Ik neem aan dat je geen 2.0 TFSI koopt om vervolgens het gaspedaal ongevloerd te laten.

Het nadeel van vierwielaandrijving is het hogere wagengewicht en de grotere aandrijfverliezen, waardoor je te maken krijgt met een hoger brandstofverbruik. Bij een benzineauto, die toch al hoge brandstofkosten heeft, telt het hogere brandstofverbruik extra zwaar.

Aan DSG heb je in de praktijk waarschijnlijk meer. Naast een automaat is het ook gewoon een hele sportieve sequentiële versnellingsbak, die in tegenstelling tot traditionele automaten met een koppelomvormer niet voor vermogensverlies en een verhoogd brandstofverbruik zorgt. Door de snelle bak en de flippers achter het stuur kun je veel meer betrokken rijden dan met traditionele automaten die traag schakelen. Persoonlijk vind ik het rijden met een automaat geen drol aan (behalve in de file misschien) maar DSG zou ik nog wel eens willen overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 13-01-2006 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Femme schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 12:09:
Ik denk niet dat je enig probleem zult hebben om met 200 pk aan vermogen nuttig gebruik te maken van voorwielaandrijving.
[knip]
Als je het altijd rustig aan doet en geen sportieve rijstijl hanteert zal vierwielaandrijving minder nuttig zijn, hoewel het altijd wel een goede actieve veiligheidsvoorziening is. Ik neem aan dat je geen 2.0 TFSI koopt om vervolgens het gaspedaal ongevloerd te laten.
Klopt, als de omstandigheden het toelaten, hou ik wel van een beetje sportief rijden ;). Maar met quattro verbruik ik niet alleen meer, ik verlies ook nog eens een heleboel bagageruimte waar de A3 al niet zoveel van heeft.. dus het zijn wel forse offers.

Ik ga zaterdag met de DSG rijden en daarna even bij de BMW dealer langs. Ik ben erachter gekomen dat de 3-serie Touring ook nog best een alternatief is! Ik zit te denken aan de 325i Dynamic Executive met een paar extra's. Niet zo rijk als de A3, maar wel ruimer en vooruitstrevender.

Ik vraag me alleen af of die 6-in-lijn uit de ongeblazen 325i een beetje pit heeft... Misschien ga ik er maar ff in rijden :).

[ Voor 3% gewijzigd door Burat op 13-01-2006 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb ook een tijdje de A3 Sportback 2.0 TFSI in gedachte gehad als lease-opvolger. Ik zat toen ook de twijfelen tussen de quattro- en de DSG-versie. Uiteindelijk ben ik (vanwege een grote budget) geëindigd bij een 330i. De A3 Sportback heb ik nooit gereden, wel een 325i met automaat. Die was behoorlijk vlot maar ik vond de Steptronic-automaat voor sportief rijden niet optimaal. De bak schakelt toch iets te traag als je 'm handmatig gaat bedienen. Voor normaal relaxed autorijden volstaat hij wel prima. De motor heeft een mooie rustige loop met een beschaafd geluid, echt een hele prettige zescylinder. Hij klinkt wel minder sportief dan de 330i. Een 3-serie Dynamic Executive is behoorlijk compleet in de uitrusting en ook best wel gunstig geprijsd in vergelijking met een A4 2.0 TFSI. Als je gaat leasen is een 3-serie ook gunstig geprijsd.

Volgens Auto Zeitung is de 325i Touring net iets vlotter dan de A3 SB 2.0 TFSI.

A3 Sportback 2.0 TFSI DSG - 325i Touring (handgeschakeld):

0 - 100 km/h (s): 7,6 / 7,2
60-100 km/h (s): 3,9 / 3,7
80-120 km/h (s): 4,9 / 5.2
Handling op testparcours (min.): 1:51,35 / 1:48,1
Slalom (km/h): 61,2 / 62,2
Remweg koud vanaf 100 km/h (m): 38,8 / 36,2

Zie:
http://www.autozeitung.de...il&id=1548&tb=8&current=1
http://www.autozeitung.de...il&id=1022&tb=3&current=4
http://www.autozeitung.de...ail&id=991&tb=8&current=3

(superhandige site trouwens)

[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 13-01-2006 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Femme, tnx!

De A3 SB neemt het bij mij op tegen de 325i :P. Ik ga toch eens heel serieus naar de BMW kijken en dan kiezen:
- Een volledig aangeklede A3 SB met alles erop en eraan
- Een 325i Touring Dynamic Executive zonder leer of zonder navigatie/idrive... of geen touring nemen natuurlijk ;).

Nja, ik ga er nog een weekendje over slapen :P. Luxeprobleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tom schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:05:
Het is dus een beetje een cheap-ass oplossing dat meelift op de naam die Audi met Quattro heeft opgebouwd (zie je ook wel aan de reacties hier ;)). Beetje net niet gevoel heb ik erbij. De beste oplossing is natuurlijk zelf rijden! Jij moet er uiteindelijk veel kilometers mee gaan maken.
Alle vierwielaangedreven VAG-wagens met de motor dwars geplaatst hebben een Haldex-koppeling. En afaik ook modellen van Volvo, Saab, Ford, Lamborghini en oja, je kent em vast wel: de Bugatti Veyron. Dus cheap-ass? Think again :P

Zo'n Haldex-koppeling is een behoorlijk hip stukje techniek: een koppeling die electronisch aangestuurd traploos en supersnel tot 2400Nm kan overbrengen van voor- naar achteras of andersom, afhankelijk van de configuratie. Hiervoor wordt via de CAN-bus informatie geraadpleegd van sensoren die niet alleen wielsnelheid, maar ook versnelling, (snelheid van verandering van) stand van het gaspedaal, stuurhoek en andere zaken meten.

Inderdaad, als de Haldex niks doet is de Audi A3 quattro een voorwielaangedreven auto.
Wanneer er wel koppel naar de achterwielen gaat is een kwestie van software. Ik denk niet dat Audi bij het ontwikkelen van zo'n auto denkt aan een rally-sjappie die met z'n haar in de fik en de kont naar buiten hangend dwars door iedere bocht wil :+ Ik denk dat ze eerder een auto willen waarbij de achterwielen de voorwielen altijd blijven volgen, zodat je voorspelbare handling hebt en de Audirijder tegen al te waaghalzerig rijgedrag wordt beschermd. Dat is bij de Audi's met Torsendifferentieel toch niet heel anders? Met agressievere instellingen kan met een Haldex-setup wel degelijk een neutraal bochtengedrag worden bereikt. Zo bieden tuners software-updates aan voor oa de Golf R32 en Volvo sportmodellen.
Maar weer even terug naar de gemiddelde Audirijder: die koopt met quattro een auto die bij alle (weers)omstandigheden superieur is aan een voorwielaandrijver en toch een voorspelbaar en dus veilig weggedrag heeft. Dat is misschien een doodsaaie visie, maar wil niet zeggen dat vierwielaandrijving met een Haldex 'cheap' of slecht is.

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Burat schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 14:46:
Femme, tnx!

De A3 SB neemt het bij mij op tegen de 325i :P. Ik ga toch eens heel serieus naar de BMW kijken en dan kiezen:
- Een volledig aangeklede A3 SB met alles erop en eraan
- Een 325i Touring Dynamic Executive zonder leer of zonder navigatie/idrive... of geen touring nemen natuurlijk ;).

Nja, ik ga er nog een weekendje over slapen :P. Luxeprobleem...
Als leer te duur is kun je ook Sensatec kunstleer overwegen. Het is een optie van slechts 184 euro en het spul ziet er best wel mooi uit. Op afstand is het niet te onderscheiden van leer. Het voelt wel anders aan, niet zo glad als leer. Het heeft vrij veel grip wat ook een voordeel kan zijn (het houdt je beter op de plek). Het grootste nadeel van Sensatec is dat het minder ademt, wat vooral in de zomer onprettig kan zijn. Een voordeel is dat het veel makkelijker schoon te houden is dan leer. Het zal er na een paar jaar nog steeds als nieuw uitzien.

Stoffen stoeltjes vind ik over het algemeen niet mooi. Halfleer kan een alternatief zijn, maar dat kost nog altijd 806 euro op een 3-serie. Ik ben zelf uitermate tevreden met het leren interieur in mijn auto. Ik vind het (in ieder geval met de huidige buitentemperaturen) comfortabeler dan het halfleer in mijn vorige auto.

Als je Sensatec overweegt zou ik wel er eerst een proefrit mee gaan maken. Dat kan lastig zijn omdat weinig dealers een demo met Sensatec-bekleding hebben. Ik heb kort in een auto met Sensatec gezeten. Als ik geen budget voor leer had gehad, dan zou ik Sensatec gekozen hebben.

Het Professional navigatiesysteem vond ik te duur omdat ik al over een goed werkend pda-navigatiesysteem beschikte. Ik heb deze door de dealer laten overzetten naar mijn nieuwe auto. Dit ziet er best wel mooi uit. De kabels en de gps-ontvanger zijn netjes achter het dashboard weggewerkt. Pda-navigatie kan een goed alternatief zijn, maar ik zou dan wel de wat duurdere componenten uitkiezen. Ik gebruik zelf een HP iPaq HX4700 met een Holux GR-213 gps-ontvanger (SIRF III-chipset met erg goede ontvangst) en TomTom Navigator 5.2. De HX4700 is een erg degelijke pda met een titanium behuizing. Na 15 maanden gebruik heeft hij nog geen enkel fysiek defect terwijl mijn vorige pda, een plastic iPaq H2210, na een jaar al gedeeltelijk gedesïntegreerd was (rubberen handgrepen, accuklepje en een knop die waren losgeschoten).

Zo ziet het eruit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a6ba96344611232a552d5602715cc9a4/full.jpg

Ik zou trouwens ook de standaard titanium (= zilverkleurig plastic) interieurlijsten vervangen door aluminium of het M-sportstuur bestellen. Bij de standaard trim krijg je een "titanium" inleg op het stuur en dat vind ik persoonlijk niet mooi. Bij de alu trim krijg je een compleet zwart stuur en zijn de interieurlijsten vervaardig uit echt aluminium.

Hier is een pic van de standaard titanium trim:

Afbeeldingslocatie: http://www.e90post.com/forums/attachment.php?attachmentid=901&stc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

_sNaRs_ schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 16:41:
[...]

Alle vierwielaangedreven VAG-wagens met de motor dwars geplaatst hebben een Haldex-koppeling. En afaik ook modellen van Volvo, Saab, Ford, Lamborghini en oja, je kent em vast wel: de Bugatti Veyron. Dus cheap-ass? Think again :P
Ik weet er te weinig vanaf om er iets nuttigs over te zeggen :)
Maar wat ik ervan gelezen heb is dat Torsen mechanisch is en veel sneller, en daarbij is de verdeling 50/50 bij normale omstandigheden. Wanneer één van de wielen grip verliezen hoeft de balans niet zoveel verstoord te worden als bij een Haldex die ineens van 100/0 naar 50/50 kan gaan. Waarom zou Audi het dan niet bij de grotere modellen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik heb zaterdag met de A3 Sportback 3.2 DSG Quattro gereden. Opgehaald bij Pon Nederland in Leusden. Schitterend daar, heel professionele mensen, heel vriendelijk en behulpzaam, veel technische kennis, liefhebbers! DSG is inderdaad fantastisch, heerlijke automaat. Met S Line sportonderstel wel erg stug/hard geveerd, vooral vervelend voor passagiers ;).

Ben daarna naar de BMW dealer gegaan (Ekris in Zeist). De 3-serie is erg mooi.. maar de dealer valt erg tegen. Eerst geholpen door een 17-jarige stagiair die totaal geen idee had van hoe een BMW in elkaar zit. Die ging vragen aan een kerel die er wel verstand van had, maar die was zeer geirriteerd dat hij gestoord werd uit z'n leesvoer. Niet gastvrij, niet vriendelijk. Maar goed.. we gaan wel ff kijken of het in Utrecht beter is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tom schreef op maandag 16 januari 2006 @ 10:36:
Ik weet er te weinig vanaf om er iets nuttigs over te zeggen :)
Waarom beweer je dan zo stellig dat het een 'cheap-ass oplossing' is?
Maar wat ik ervan gelezen heb is dat Torsen mechanisch is en veel sneller, en daarbij is de verdeling 50/50 bij normale omstandigheden. Wanneer één van de wielen grip verliezen hoeft de balans niet zoveel verstoord te worden als bij een Haldex die ineens van 100/0 naar 50/50 kan gaan. Waarom zou Audi het dan niet bij de grotere modellen gebruiken?
Omdat quattro met Torsendifferentieel gewoon knettergoed werkt? Technisch gezien is het geen probleem om een auto met aandrijflijn in de lengterichting te voorzien van een Haldexkoppeling. Dat is dus precies wat Volkswagen heeft gedaan bij de nieuwste Passat 4motion.
Waarom Volkswagen bij het ontwikkelen bij de Golf 4 (en dus de Audi A3/S3, TT etc) voor een Haldex heeft gekozen? Ik denk omdat ze al ervaring hadden met de viscokoppeling in hun 'syncro'-modellen (Golf 2/3, Transporter T3/T4) en omdat het een compacte en lichte oplossing voor vierwielaandrijving is, wel zo handig in een hatchback.

Een Haldex-systeem heeft door de verdeling van koppel onder normale rijomstandigheden (90% voorwielen, 10% achterwielen) minder verliezen in de aandrijflijn en daarom een gunstiger verbruik dan fulltime 4wd met een Torsenmiddendifferentieel. Vanwege het feit dat de koppeling electronisch wordt aangestuurd is het makkelijker om de boel samen te laten werken met systemen als ABS en ESP.
Toegeven, er zijn nog niet zo heel erg lang geleden flinke verbeteringen aangebracht aan Haldexkoppelingen ('PreX') waarmee de koppeling nog sneller kan reageren (tussen de 15 en 45 graden rotatie tussen in- en uitgaande as, vrijwel meteen dus). Sneller dan een Torsendifferentieel z'n werk kan doen. De Golf R32 rijdt hier bijvoorbeeld mee rond. Het resultaat? --> R32 in de sneeuw.
Natuurlijk kan een auto met Haldex z'n achterwielen nooit harder laten draaien dan de voorwielen, het bochtengedrag zal vooral onderstuurd/neutraal zijn. Voor leipe powerslides kun je dus beter een oude BMW kopen. Maar voor de sneeuw, gladde wegen en om gewoon flink veel power op de weg te krijgen is het een prima systeem en ik betwijfel of de gemiddelde bestuurder het verschil zal voelen tussen Torsen en Haldex.

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:30

Cliffie

Trompetslet

Turkish schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 11:39:

* Cliffie is het 300% met je eens :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Pagina: 1