[canon] waneer maakt printer gebruik van kleuren

Pagina: 1
Acties:

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik heb het over de BJC-tjes en Pixma's met gescheiden inktpatronen.

Lijkt een hele makkelijke vraag, vraag is eigenlijk ook simpel. maar...

Ik heb het idee dat de kleuren te snel opgaan in verhouding met het aantal afgedrukte foto's.

In de printer zit een grote BJC3 patroon (pigmentzwart) welke bedoeld is voor tekst enzo, maar als je nou bijv. een document hebt (zoals bijv. pdf of webpagina) met teks en foto's hoe weet de printer wat met de bci3 afgedrukt moet worden en wanneer neemt ie alle kleuren samen tot het (vrijwel) zwart wordt. Ik kan me voorstellen dat de printer bij een grafische afbeelding met tekst niet "ziet" dat wat echt zwart is en wat heeeeel donker gekleurt is.

Weet iemand hier een antwoord op?

[ Voor 3% gewijzigd door Pinin op 10-01-2006 21:37 ]

www.casarodriguillo.com

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De printer weet niets. Die krijgt van de computer opdracht om een bepaalde hoeveelheid van elk van de 4 kleuren te spuiten (of dat nou via de RGBK- of CMYK-codering gebeurt).

In de computer wordt het bepaald door de printer-driver, die ofwel een deel van het OS is, of van de betreffende applicatie.

Die bepaalt het weer aan de hand van het gepresenteerde image. Als de RGB-kleurwaarde echt (0,0,0) is, dan zal er in ieder geval alleen zwart geprint worden. Dit zal voor veel tekst uit PDD-jes het geval zijn Voor andere kleuren wordt een raster-patroon van de 4 kleuren gespoten om het juiste effect te krijgen. Je kunt in de praktijk niet wit krijgen door alleen de 3 primaire kleuren (RGB), of zwart door de complementaire kleuren daarvan (CMY), te mengen, hoewel dat theoretisch volgens de kleuren-schaal zo klopt. Dus een donkere kleur wordt gemaakt met kleine doses van de echte kleuren, met een grote dosis zwart.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Pinin

Pinin

Topicstarter
o.k. maar is dat dan zo weinig, dat het nauwelijks merkbaar is of kan dat wel de oorzaak zijn dat bepaalde kleuren sneller opgaan. Hoe zit het met webpagina's? en is de "drempel" wat zwart is en wat net niet aan te passen, ik zie niks in de driver.

www.casarodriguillo.com

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je kan toch gewoon in de printer opties aan zetten dat ie in zwart/wit moet printen? Lijkt mij dat dat zou moeten werken.

• Wodde2
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09-2021
Alles wat geprint wordt, wordt door het kleurenpatroon geprint, TENZIJ het zwarte tekst is.
Als er ergens op de pagina ook maar iets grafisch te doen is zal de printer voor de hele pagiina het kleurenpatroon gebruiken.
Tenzij de aansturing van het programma van waaruit geprint wordt slim genoeg is om dit op te vangen. Zolas b.v. "WORD" e.d.
PDF'jes e.d. zijn grafische afbeeldingen, dus ook als er alleen maar zwarte tekst op voorkomt zal de printer het kleurenpatroon aanspreken om zwart te creëren.

Dus als de printerdriver geen juiste informatie van het printprogramma ontvangt zal de printer grafisch worden aangestuurd, en dus je kleurenpatroon leegtrekken.

In grafische mode zal de printer NOOIT het zwarte patroon aanspreken. Dus een webpagina die grafisch naar je printer wordt gestuurd vreet kleureninkt!

Je zal dan in je printopdracht op moeten geven dat hij in monochroom , en niet in kleuren moet printen. Je krijgt dan een grijstint webpagina.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Wodde2 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 12:39:
In grafische mode zal de printer NOOIT het zwarte patroon aanspreken. Dus een webpagina die grafisch naar je printer wordt gestuurd vreet kleureninkt!
Ook in grafische mode zal een printer gewoonlijk RGBK of CMYK gebruiken, niet enkel RGB of CMY, dus het wordt een 4-kleuren-print. Wat echt zwart is op de webpagina zal ook echt vanuit de zwarte patroon worden geprint, bijv. de tekst van Tweakers-posts. Vaak zullen ook donkere kleuren wordt gemaakt m.b.v. een raster-patroon waarin ook zwart wordt gebruikt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Wodde2
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09-2021
Plak je zwarte patroon maar eens af en kiijk dan naar het resultaat.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Wodde2 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 17:37:
Plak je zwarte patroon maar eens af en kiijk dan naar het resultaat.
hmmm, lijkt me geen slim plan. Bovendien is het geen HP waar je ff de kop afplakt of uit de houder klikt. Ik kan wel een patroon eraf klikken maar dan gaat ie piepen om zwart, en er zit ook nog wat in het buffertje.
Kawaii schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 12:31:
Je kan toch gewoon in de printer opties aan zetten dat ie in zwart/wit moet printen? Lijkt mij dat dat zou moeten werken.
ja dat kan, maar dat is totaal niet mijn vraag.

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Topicstarter
@ mvdejong: is er een eenvoudige manier om te controleren of zwart ook echt de "code" zwart heeft of moet ik hier maar vanuit gaan bij webpages en pdf

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1