Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

ADSL icm ISDN valt weg bij telefoongesprekken

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn ouders hebben al enige tijd ADSL, alleen hebben ze er last van dat regelmatig de verbinding weg valt. De laatste tijd lijkt het steeds erger te worden. Nu is er een sterk vermoeden dat het samenhangt met de telefoon. Soms als er getelefooneerd wordt valt de verbinding weg. Echter is dit niet constant. Soms bij ieder gesprek, soms een paar dagen niet.

De bekabeling heb ik zover mogelijk gecontrolleer.

De huidige situatie is als volgt:

Mijn ouders wonen in het buitengebied. Afstand tot de centrale meer als 5 km
ISRA - zit op een onbereikbare plaats. De kabel is verlengt met STP kabel
Vervolgens de splitter met aan een zijde een speedtouch 510
Aan de andere zijde een NT1 (oud model)
Aan de NT1 zit een telefooncentrale en een ISDN -> Analoog (duofox ??)

Nu moet ik als handige zoon aanstaand weekeind gaan kijken wat er aan de hand is. Nu weet ik een aantal dingen die ik moet doen:

- Kabels nogmaals controleren
- Modem zonder NT1 (lijkt te werken, storing alleen tijdens het bellen)
- Noise margins bekijken (onder de 6-9 dB -->> slechte verbinding)

Als blijkt dat dit allemaal goed is, wat kan ik nog meer doen.
- Heb iets gelezen over ruilen van NT1
- Splitter (ik heb een analoge ADSL verbinding kan ik deze proberen??)
- Modem (heb ik ook niet bij de hand)

Zijn er nog meer dingen die ik kan doen?

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
SNR 6 a 9dB zegt niet dat het een slechte verbinding is, maar dat deze redelijk 'maximaal' loopt op huidige snelheid.

Oude type NT1's kunnen problemen geven met ADSL. Ook opeens omdat op de centrale wat veranderd/vervangen is kan het opeens gaan opspelen. Als het een type A-iets, S1, S2 of S3 is zou je deze even mee moeten nemen naar een primafoon filiaal (even bellen of ze voorradig zijn) en aangeven dat je problemen hebt icm ADSL met je ISDN lijn.

Krijg je een nieuwe S5 of S6 mee en zijn je problemen verholpen vermoedelijk. Is het nog niet het geval kijken of je een andere splitter kan krijgen om te proberen. Als dat het allemaal niet is storing aanmelden bij KPN en duidelijk uitleggen wat je al gedaan hebt.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• joostingh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:59
Je kan een aantal dingen proberen.

Als eerste zou ik een andere NT1 proberen. Deze blijken nog wel eens problemen te hebben met ADSL (de oudere types). Een andere splitter kan ook maar is denk ik niet het probleem omdat je dan ook in het bellen kan merken dat het daar soms mis gaat. (Let wel op dat een Splitter ook ISDN OF PSTN is.)

Verder zou je eens een lijnmeting kunnen aanvragen bij de KPN. Soms willen ze dit meteen wel doen. Gewoon als storing melden dat je geen lampje op je NT1 krijgt.

Weet je trouwens zeker dat er helemaal niets voor die Splitter zit want dit geeft normaliter de problemen.

Succes en laat het even weten.

BTW soms kan het sneller werken als je via de zakelijke kant de KPN belt omdat je dan sneller geholpen word :D

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-11 15:22
bjck schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:49:
SNR 6 a 9dB zegt niet dat het een slechte verbinding is, maar dat deze redelijk 'maximaal' loopt op huidige snelheid.

Oude type NT1's kunnen problemen geven met ADSL. Ook opeens omdat op de centrale wat veranderd/vervangen is kan het opeens gaan opspelen. Als het een type A-iets, S1, S2 of S3 is zou je deze even mee moeten nemen naar een primafoon filiaal (even bellen of ze voorradig zijn) en aangeven dat je problemen hebt icm ADSL met je ISDN lijn.
Primafoon is in principe niet telefonisch bereikbaar, telefoonnummer is in principe ook niet te vinden. Hooguit wil de klantenservice je met een primafoon-filiaal laten doorverbinden. Maar over het algemeen heeft een primafoon een hele berg van die dingen staan, wel in Utrecht in ieder geval...

• TNijpjes
  • Niet online
Hmm,

Zit bij mijn ouders en zie het volgende:

Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 13.5
Attenuation (dB) up/down = 31.5 / 60.0
Noise Margin (dB) up/down = 6.0 / 6.0
Vendor Id (local/remote) = ALCB / ALCB

Die Noise Margin lijkt me niet goed. Ga straks maar eens langs de primafoon om de NT1 te wisselen. Meteen kijken of de bekabeling wel helemaal jofel is

• bjck
CrossMozes schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 10:58:
Hmm,

Zit bij mijn ouders en zie het volgende:

Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 13.5
Attenuation (dB) up/down = 31.5 / 60.0
Noise Margin (dB) up/down = 6.0 / 6.0
Vendor Id (local/remote) = ALCB / ALCB

Die Noise Margin lijkt me niet goed. Ga straks maar eens langs de primafoon om de NT1 te wisselen. Meteen kijken of de bekabeling wel helemaal jofel is
60dB downstream attenuation inderdaad. Dat is een behoorlijk lange lijn :P

Bij ongeveer 65dB zou er geen DSL signaal meer door de lijn komen ongeveer. Je mag nog blij zijn dat DSL werkt hier en ook nog eens in combinatie met ISDN :P

• TNijpjes
  • Niet online
Oke dan,

Bekabeling nagekeken. Kan niet direct iets zien. Nu hebben mijn ouders een Speedtouch. Zijn er ook ADSL modems die beter presteren met lange lijnen? Mijn pa vindt het momenteel knap hinderlijk worden.

Maandag gaat ie in iedergeval de KPN eens bellen om te kijken of die iets kunnen doen.

Als ik de postcode check doe op http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm zitten mijn ouders op 4,7 km van de centrale. Dit terwijl er schijnbaan volgens http://pcdb.bbned.nl/ op 1951meter ook een centrale moet zitten?? Zal eens navraag doen of dit klopt en of we dan over kunnen op een andere centrale

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:04
Hier zit ik op ruim 2,5 km van de centrale met ongeveer dezelfde problemen. Alleen de Alcatel Speedtouch kan hier een verbinding behouden (rond de 1024kbit downstream). Mijn Linksys ADSL 2+ modem komt vaak niet verder dan 448kbit. Inderdaad, zodra hier wordt gebeld valt de verbinding dan helemaal weg (Linksys), de Alcatel houdt het dan op 800kbit vol.
Het betreft hier een 3072kbit lijn van KPN, XS4ALL. Ook hier een oud NT1 kastje, type S1.
Bekabeling is hier direct vanuit ISRA punt (1 meter totaal totaan modem), installatie van ISDN is gedaan in 1997 door monteur van KPN.
Morgen ga ik even naar een Primafoon winkel denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 15-01-2006 12:35 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30

bakvis

Tweakers.Nerd

CrossMozes schreef op zondag 15 januari 2006 @ 12:25:
Oke dan,

Bekabeling nagekeken. Kan niet direct iets zien. Nu hebben mijn ouders een Speedtouch. Zijn er ook ADSL modems die beter presteren met lange lijnen? Mijn pa vindt het momenteel knap hinderlijk worden.

Maandag gaat ie in iedergeval de KPN eens bellen om te kijken of die iets kunnen doen.

Als ik de postcode check doe op http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm zitten mijn ouders op 4,7 km van de centrale. Dit terwijl er schijnbaan volgens http://pcdb.bbned.nl/ op 1951meter ook een centrale moet zitten?? Zal eens navraag doen of dit klopt en of we dan over kunnen op een andere centrale
Die centrale die op 1951 meter zit is niet van de KPN, deze is van BBned, dus ik denk dat de kans klein is dat je daar op terecht zult komen. omdat het concurenten zijn. Wat je wel kunt doen is overstappen naar BBned omdat dat mischien een betere verbinding geeft.

Mijn Specs

• gertvdijk
bakvis schreef op zondag 15 januari 2006 @ 12:36:
[...]

Die centrale die op 1951 meter zit is niet van de KPN, deze is van BBned, dus ik denk dat de kans klein is dat je daar op terecht zult komen. omdat het concurenten zijn. Wat je wel kunt doen is overstappen naar BBned omdat dat mischien een betere verbinding geeft.
Waar staat dat hij ADSL van KPN heeft? Alcatel Speedtouches kunnen ook worden gebruikt op BBned lijnen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

BBned gebruikt toch gewoon de centrales en telefoonlijnen van KPN is het niet een fout in de check van bbned

• TNijpjes
  • Niet online
ADSL hebben we wel via het KPN netwerk. Ik heb alleen de test bij BB-net gedaan om tot de ontdekking te komen dat er veel dichterbij een een centrale zit.

Mijn ouders waren een van de eerste hier in de buurt die een ADSL lijn hebben. Ik weet dat we toen nog verhuist zijn naar een adere centrale.

Ik heb nog gekeken naar de NT1 die hier hangt. Het is een S4. Ik heb nog nergens gelezen dat er problemen mee zijn. Daarom nog niet gewisseld.
Tevens geprobeerd wat de verbindings kwaliteit zou zijn als ik de kabel rechtstreek in het modem duw (zonder splitter) en wat als ik de NT1 uittrek. Allemaal heeft het geen invloed op de verbindings kwaliteit. De attenuation en noise margin blijven in alle situaties gelijk. Valt me nu ook op de ik hier een hogere Upload dan Download heb. Strange

Jammer wat gertvdijk zegt. Had gehoopt dat door een ander modem een stabielere verbinding mogelijk zou zijn.

Hmm, kijken of mijn pa morgen kan regelen dat we van centrale verhuisen (als de gegevens kloppen)

[ Voor 4% gewijzigd door TNijpjes op 15-01-2006 13:50 ]

• bjck
gertvdijk schreef op zondag 15 januari 2006 @ 12:34:
Hier zit ik op ruim 2,5 km van de centrale met ongeveer dezelfde problemen. Alleen de Alcatel Speedtouch kan hier een verbinding behouden (rond de 1024kbit downstream). Mijn Linksys ADSL 2+ modem komt vaak niet verder dan 448kbit. Inderdaad, zodra hier wordt gebeld valt de verbinding dan helemaal weg (Linksys), de Alcatel houdt het dan op 800kbit vol.
Het betreft hier een 3072kbit lijn van KPN, XS4ALL. Ook hier een oud NT1 kastje, type S1.
Bekabeling is hier direct vanuit ISRA punt (1 meter totaal totaan modem), installatie van ISDN is gedaan in 1997 door monteur van KPN.
Morgen ga ik even naar een Primafoon winkel denk ik.
Hier zou ik zeker een andere NT1 gaan aansluiten en misschien zelfs wel een andere splitter ook. De DSL verbinding die wegvalt op moment dat je gebeld wordt klopt van geen kant. Dat de Speedtouch hem net-aan vast weet te houden is ook echt optimaal dan op die momenten denk ik.
bakvis schreef op zondag 15 januari 2006 @ 12:36:
[...]

Alle koperlijnen van de telefoonaansluitingen komen uit in ongeveer 1300 KPN nummercentrales. In deze gebouwen (gebouwtjes soms) hebben ook andere telco's zoals Tiscali, BBned, Wanadoo en Versatel apparatuur staan.

Lijn gaat niet opeens een andere kant op als je DSL via ander netwerk hebt ;)
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 12:47:
BBned gebruikt toch gewoon de centrales en telefoonlijnen van KPN is het niet een fout in de check van bbned
Klopt. Koperlijn (telefoonlijn) is van huis naar centrale gewoon.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:36
CrossMozes schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:33:
- Heb iets gelezen over ruilen van NT1
- Splitter (ik heb een analoge ADSL verbinding kan ik deze proberen??)
analoge ADSL verbinding en NT1 in één zin klopt niet echt

• gertvdijk
Met alle respect voor de TS, ik bespaar een nieuw topic en wil niet een topic kapen.

Vandaag ben ik bij de Primafoon in Delft geweest. Mijn probleem voorgelegd aan een vriendelijke meneer, die mij doorverwees naar de klantenservice voor vaste telefonie (0800-0407). Ik zei dat dat niet goed kon zijn, omdat het geen storing met telefoneren betreft.

'Oh sorry, nee, euhm, 0900-0244'.

Even later bedacht hij zich dat er misschien wel een NT1 kastje op voorraad zou zijn in de winkel. Dus hij op zoek. Een vrouwelijke medewerker die een andere klant hielp luisterde blijkbaar mee, want zij wees de meneer de stapel met NT1 kastjes. Ze zei erbij, naar mij kijkend:

'Maar die is alleen voor nieuwe klanten, met nieuwe aansluitingen.'

Ze keek de man weer aan en zei hem:

'Niet meegeven hoor!'.

Ik dacht toen nog "trut". De man pakte een folder over de klantenservice en even later bemoeide de mevrouw er zich nog mee:

'Het kan ook zijn dat het aan de Speedtouch ligt.' (tegen de meneer)

Ik onderbrak hun gesprek met het verhaal van het Linksys ADSL modem.
De mevrouw:

'Ja, je zou een nieuw type NT1 kastje moeten proberen. Ze liggen dààr, maar omdat je geen nieuwe klant bent, moet je contact opnemen met de Service Lijn.'

(Je raadt het al) Ik:

'Trut!'

De meneer keek me aan alsof hij zich verontschuldigde en hem verwijt ik dan ook niks, ondanks zijn niet al te frisse indruk die hij op mij maakte.

Even later (thuis): 0-9-0-0-0-2-4-4

'U bent in het hoofdmenu...'

Mijn verhaal aan een zeer deskundige meneer uitgelegd en hij vroeg naar alle gegevens die hij nodig was om een nieuw NT1 kastje op te sturen. De meneer:

'Ik kan u helaas niet zeggen hoeveel kosten er aan zijn verbonden'.

Dus ik:

'Pardon! Kosten?!'

'Als u hem gratis wilt omruilen kunt u dat doen bij een van de Primafoon winkels in uw buurt.'

Dus ik het verhaal uitgelegd van mijn bezoek aan de winkel... Nou moet ik op aanraden van de Service Lijn medewerker (van KPN) een grote mond gaan houden bij de betreffende Primafoon winkel (van KPN).

KPN, snap je het zelf nog?

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:17

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Mischien even een vreemde vraag:
Ik heb de zelfde combinatie als de TS alleen zit ik ca 1,5km van de centrale vandaan hier in het centrum.
Mijn NT1 zit aangesloten op de telefoonaansluiting vanwaar ik dan ca 12 meter kabel heb lopen naar mijn computerkamer waar mijn NT1 kastje aangesloten zit en vervolgens met redelijk korte bekabeling mijn huiscentrale etc.
De reden dat ik dit gedaan heb is dat ik het liefst zo min mogelijk snoeren in mijn huis wil hebben lopen en in combinatie met een DECT telefoon en 2 losse handhelds werkt dit overigens prima.

Mijn vraag:
Is het nu zo wanneer de kabel vanaf mij telefoonaansluiting naar mijn NT1 kastje korter is dat de snelheid van het internet dan ook hoger word?

En wat zijn de meest positieve waardes dan van het aantal DB's?
Hoe hoger hoe slechter of hoe zit dat nu?

computer voor alle werkzaamheden

• gertvdijk
Mijn ervaring met analoge lijn en bovenstaande situatie is dat het geen merkbaar verschil oplevert. Volgens mij ligt het ook aan de snelheid van je abonnement. Als je een 512/256 accountje hebt zal het helemaal geen verschil opleveren.
Als je nou gewoon je modem 'waarden' uitleest kan je zien of je signaal goed is. Is dat zo? Dan heeft inkorten geen zin.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Een evt. volgende keer, gewoon in de Primafoon bellen met de Helpdesk.

Officiele richtlijn bij KPN voor deze problematiek is overigens: Helpdesk bellen > ADSL storing aanmaken met NT1 info > Technische dienst bekijkt even de lijn > als ze niets raars aan die lijn > klant informeren over omruil NT1, evt. met omruilcode > omruil bij Primafoon.

Verder kan je ook voor ADSL storingen (dus aan het signaal, in jouw geval dus) gewoon het 0800 nummer bellen.

• TNijpjes
  • Niet online
Update:

Pa gebeld met KPN:
Meneer, tot u de splitter vervangen heeft kunnen wij niks voor u doen. Morgen maar unne nieuwe halen. Ben benieuwd wat het uit zal halen.

• bjck
Die kan het ook zijn inderdaad, maar als ik moet kiezen en NT1 is S3 of ouder gok ik daarop.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:17

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

bjck schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 20:37:
Die kan het ook zijn inderdaad, maar als ik moet kiezen en NT1 is S3 of ouder gok ik daarop.
Waar zou ik dat op kunnen vinden?
is S3 een onderdeel van een type/serienummer wat er op vermeld staat?

computer voor alle werkzaamheden

• gertvdijk
Edwin van Cleef schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 12:34:
Waar zou ik dat op kunnen vinden?
is S3 een onderdeel van een type/serienummer wat er op vermeld staat?
Op je NT1 kastje staat heel klein op het modelstickertje: type Sx of model: Sx met als x natuurlijk een cijfer, geheel getal. Mocht dat er niet staan (heb wel eens gezien dat het er niet op staat) dan zal je handleiding er uitsluitsel over geven: link naar gegooglede foto

• TNijpjes
  • Niet online
UPDATE:

KPN monteur vandaag geweest. Bij lengtemeting kwam hij tot 4,5 km. Volgens de monteur is dat ongeveer het einde van het bereik. Hij heeft de snelheid van de verbinding lager ingesteld om zo hopelijk tot een stabielere verbinding te komen.

Moeten het een week blijven monitoren. Hopelijk met succes. Gelukkig is het voor mijn ouders en niet mijn eigen verbinding zou ik dan maar zeggen

• bjck
CrossMozes schreef op maandag 30 januari 2006 @ 21:18:
UPDATE:

KPN monteur vandaag geweest. Bij lengtemeting kwam hij tot 4,5 km. Volgens de monteur is dat ongeveer het einde van het bereik. Hij heeft de snelheid van de verbinding lager ingesteld om zo hopelijk tot een stabielere verbinding te komen.

Moeten het een week blijven monitoren. Hopelijk met succes. Gelukkig is het voor mijn ouders en niet mijn eigen verbinding zou ik dan maar zeggen
4500 meter voor ADSL over ISDN is behoorlijk aan de grens inderdaad. En na de snelheids verhoging kan je dit soort rare klachten krijgen. Wel gek dat je DSL je ISDN laat wegvallen...

Meestal levert het alleen een DSL verbinding op trager dan je abonnement zou kunnen (na de verhoging vaak helemaal) of een instabiele DSL verbinding.

ADSL over analoog kan iets verder hebben vaak dan over ISDN. Maar dat is allemaal achteraf gepraat en omzetten kan niet zonder landradige procedures en periode zonder DSL.

[ Voor 10% gewijzigd door bjck op 30-01-2006 21:47 ]

• Boeiend
  • Laatst online: 22-03-2020
ik ben blij dat ik dit topic zie, ik zit met een soort gelijk probleem. Sinds de laatste adsl upgrade van kpn valt mijn dsl verbinding om de zoveel tijd weg (om 6 uur oid, zelden 24 uur lang verbinding). In het upgrade topic werd gesuggereer dat het misschien aan mijn modem lag, een speedtouch 510 met een 3EC code. Ik heb dus vorige week een nieuwe modem gehaald, een 546. Deze geeft echter de zelfde problemen, hij trained welliswaar gemiddeld in op een iets hogere snelheid (nog geen 6 mbit jammer genoeg) maar de verbinding blijft weg vallen. Ik heb dus gister geprobeerd de modem direct op de ISRA aan te sluiten, de snelheid werd niet hoger (niet overduidelijk igg) en ik heb de verbinding nog niet lang genoeg aan gehad om te constateren of ie stabiel was. Nu zie ik hier het probleem met een NT1 die problemen veroorzaakt. Het zal me niks verbazen dat dit bij mij ook het geval is, de verbinding valt hier namelijk soms ook uit als er wordt gebeld. Ik heb een NT1, Model A1. Kan ik gewoon naar de primafoon voor vervanging of zou ik eerst even KPN moeten bellen, ff vragen wat zei denken? (Btw welk nummer is dat ook al weer voor ADSL storingen?)
Edit:
Net gebeld met KPN en wanadoo. Wanadoo suggereerd dat het niet aan de NT1 ligt maar aan de splitter. Iets waar ik toch wel mijn twijfels bij heb, maar goed ik heb toevallig een 2de splitter liggen. Misschien ligt het misschien ook wel aan ons telefoon netwerkt intern, ik sloot zojuist de modem direct aan op binnen komende lijn, en het achter liggende telefoon netwerk los gekoppeld, en tada 6 mbit.

[ Voor 16% gewijzigd door Boeiend op 31-01-2006 17:31 ]

Pagina: 1