Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CE] Compaq T1010 Thin Client, zelf firmware bakken

Pagina: 1
Acties:
  • 4.965 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Beste tweakers,

Ik heb een tijdje geleden een Compaq Thin Client gekocht, model T1010.
Deze is technisch gelijk aan de Wyse Winterm 3360SE, welke alleen CE.net draait (CE v4 dus)
Het apparaatje draait Windows CE 2.12, met 8MB flash, en 32MB ram onboard.

Deze dingen zijn bedoeld om met een terminalserver te verbinden, en om zo lekker stil te kunnen werken.
Ik heb Windows CE.net Platform Builder gevonden, waarmee je de images voor zulke clients kunt maken.
Het probleem is alleen, dat ik mijn zelfgemaakte image er niet op krijg, en dat Wyse Support geen hulp geeft.

Ik heb het platform gebouwd op mijn pc, en ik krijg de windowsmap er netjes uit, met het benodigde NK.BIN bestand.

Als ik deze op mijn FTP zet, en via het clientje een update-verzoek aanklik, downloadt hij de firmware even, maar zegt hij daarna dat het een ongeldig bestand is.
De originele Compaq firmware wordt wel geaccepteerd, dus er is iets met het NK.bin bestand.
Ik vermoed dat er een soort 'header' in de Compaq-firmware zit, dat deze dus niet alleen de disk-image (de NK.bin) bevat, maar ook misschien zelfs zijn bootloader/bios.

Op GoT was een tijdje geleden een topic actief over routerhacking, mijn doel is dus eigenlijk hetzelfde, alleen met een thinclient-pc.

Omdat deze client eigenlijk een volledig passief gekoelde p2-233 is, is er nogal wat mogelijk op microserver/mediacentergebied.

Via Google krijg ik helaas niet zoveel resultaat, mensen hebben al wel eens Linux erop geprobeerd te zetten, maar dit bleek tegen te vallen met hetzelfde probleem als bij mij.
Een ander nadeel is dat dit al een relatief oud apparaat is, en er dus niet meer zoveel over te vinden is.

Heeft iemand ervaring met het 'modden' van ThinClients?

En bijna vergeten: Dit is mijn eerste topic wat ik open, ik dacht dat het het beste zou zijn bij het WOS-forum, maar nu ik het zo teruglees zou het net zo goed bij HW kunnen... :X
Mijn excuses, mocht ik het op de verkeerde plaats hebben gezet.

Hier is de homepage voor mijn model ThinClient.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 02:08

Jimbolino

troep.com

Hey, ik heb toevallig een compaq T20, en heb tijdje geleden ook met de firmware zitten rommelen.
Heb er uiteindelijk maar Wise/winterm software opgezet, aangezien deze een stuk meer features had/nieuwer was dan de compaq.

Echt complete custom firmware maken heb ik nooit geprobeert, had er ook niet de middelen voor zoals: "Windows CE.net Platform Builder" ?

Heb wel een aantal "upgrades" via ftp geupload naar mijn thin client. (staan gewoon op de site van wise)

Opzich lijkt het me wel leuk om een custom versie van windows CE erop te zetten, maar betwijfel of het lukt. Omdat je geen sourcecodes hebt van de firmware die er nu op staat, kun je problemen krijgen met drivers lijkt me...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• DarthPlastic
Jimbolino schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 03:19:
Hey, ik heb toevallig een compaq T20, en heb tijdje geleden ook met de firmware zitten rommelen.
Heb er uiteindelijk maar Wise/winterm software opgezet, aangezien deze een stuk meer features had/nieuwer was dan de compaq.

Echt complete custom firmware maken heb ik nooit geprobeert, had er ook niet de middelen voor zoals: "Windows CE.net Platform Builder" ?

Heb wel een aantal "upgrades" via ftp geupload naar mijn thin client. (staan gewoon op de site van wise)

Opzich lijkt het me wel leuk om een custom versie van windows CE erop te zetten, maar betwijfel of het lukt. Omdat je geen sourcecodes hebt van de firmware die er nu op staat, kun je problemen krijgen met drivers lijkt me...
Leuk spul hé ;)
Inmiddels weet ik wat meer over het proces van firmware bouwen, ze maken eerst met Platformbuilder een diskimage, 'de windowsmap', dit heet NK.bin, hier moet je nog e.e.a. omheenzetten, zoals de bootloader etc.
Dit is je imagebestand, je moet deze in een ftp-map zetten, met een bestandje params.ini, waar bijvoorbeeld de versie en de geïnstalleerde addons instaan.

Ik heb een tijdje geleden de T1010 gekocht omdat deze lekker goedkoop aangeboden werd, maar mijn eerste keus was idd een T20 of T30.

Wat je zou kunnen proberen met jouw T20 is hem openhalen en de flashdisk eruit halen.
Mijn T1010 heeft een smartmedia-chip op het mobo gesoldeerd, maar jij hebt gewoon een IDE-aansluiting in je thinclient, en er zit een mini-IDE-flashschijf op.

Als je die aan een pc hangt zou hij zichtbaar moeten zijn als harddisk, en hier kun je gewoon een nieuwe versie van WindowsCE opzetten, zonder dat je de officiële wyse-headers moet toevoegen.

Gisteren probeerde ik mijn T1010 een NK.bin te voeren, dit weigert hij helaas, omdat er dus geen Wyse-signature opzit.

Welk model T20 heb je eigenlijk? Ze hebben de 8/32 versie, de 16/48, welke op CE draaien (de 1648 ook op CE.net, stukken beter), en de 64/96 en 128/128 versie, met NTe (of XPe, dus een 'normale' xp!)

Ik heb een 8/32 T1010, het slechtste wat er dus is eigenlijk, maar ik heb een CE.net image gebouwd die onder de 8mb past (!) en toch functioneel is.

Ik zoek nog even verder, maar er zitten veel mogelijkheden in het dingetje!
Anders over een week op de computerbeurs maar een T20 of T30 kopen.. :z

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Mijn T20 heeft de volgende specs
- 300mhz
- 16mb flash (+16mb via smartmedia)
- 32mb ram (+16mb via sdram slot)

(volgens 'System Info')
- Hij draait nu de firmware van de "Winterm 3000 series"
- Microsoft Windows CE 4.20

Een screenshotje van mijn "Add-on" lijst:
Afbeeldingslocatie: http://img347.imageshack.us/img347/5999/screenshottermclient6kg.th.png

Btw, ik heb geen ide poort, of iets wat erop lijkt... dus alleen maar een smartmedia slot.
Een kaart van 128mb slikt ie niet, eentje van 16mb wel (wil nog een keer 64mb proberen, aangezien die dingen geen drol kosten)

Geheugen slikt ie ook niet alles, heb er 256mb in gehad die niet herkend werd, 64mb en 16mb gelukkig wel. Heb nu een chip van 256mb erin gestopt maar hij zegt dat er 258mb in zit... beetje raar.

De on board geluidskaart is opzich goed, alleen de cpu niet snel genoeg (of geen instructies om goed geluid te decoden) want via RDP gaat het geluid een beetje schokkerig en klinkt het slechter als via een remote desktop client (op een normale pc). Overigens klinkt de radio538 stream een stuk beter en niet schokkerig (via ingebouwde mediaplayer)

Mijn uiteindelijke doel is om er Windows XP Embedded op te kunnen draaien, maar denk dat ik daarvoor een wonder nodig heb :P

[ Voor 7% gewijzigd door Jimbolino op 11-01-2006 20:52 ]

• DarthPlastic
O je hebt die versie idd...
De nieuwere (of waren dat de T30s?) hadden wel IDE.
Je kan idd smartmedia erin stoppen, en normaal SDRAM.

CE.net 4.2 is officiëel niet te upgraden naar XPe, maar met 64mb flash kan hij er wel op.

Ik heb meer pech, ik zit aan CE 2.12, die heeft geeneens een startmenu oid; alleen de 'Connection Manager" waarmee ik bv. IE4 ( :r )kan starten.
Addons gaan hier ook moeilijk, met 8mb kan ik IE erop zetten, en nét een half mb overhouden...

De Wyse firmware heb ik niet gevonden voor mijn model, ze hadden alleen updates voor CE.net, de 16mb versie.
Opzich is het trouwens niet zo moeilijk (denk ik) om XPe erop te krijgen, je moet gewoon ergens de image vandaan halen (ja, je weet wel waar :)), en die via DOS (NetXFER, of de oudewetse XFER) erop flashen. Let op dat je met die manier alleen je eerste chip aan kan spreken, je kan dus niet gelijk die 64mb kaart volstouwen!

Maar het probleem is dat bij CE er een beveiliging opzit waardoor de client alleen firmwarebestanden met een specifieke header pakt, je zal hem dus alleen erop kunnen zetten door een bestaand firmwarebestand te openen, de windowsmap erin te vervangen door een nieuwe.
Dit probeer ik ook al een tijdje om mijn client net zo te krijgen als die van jou nu is, aangezien hij dan een stuk meer up-to-date is.

Oja, misschien is dit iets voor jou: klik
Zo kun je Linux op je T20 zetten.
Ik hou het liever bij Windows omdat dit veel vertrouwder is, want van Linux snap ik helaas niet veel...
Je zou zo je clientje om kunnen vormen naar een webservertje (was mijn doel eerst, maar gaat denk ik niet lukken...)

Ik hoop dat er meer mensen zijn die zoiets willen proberen / kunnen maken, want er is een gouden markt voor micro-webservertjes :)

• DarthPlastic
* DarthPlastic schopt het topic eens flink omhoog, want er is wel wat onderzoek verricht

Er schijnen nog een berg Nederlanders te zijn die ook thinclients aan het modden zijn, op http://winterm.gaast.net/ zijn ze online.
Het is hun blijkbaar al gelukt om een werkende image met Linux erin te gebruiken.

Wat nu de truc was voor het correct uploaden van nieuwe firmware, is door de firmware niet via het ingebouwde FTP-clientje te laten downloaden, maar door het via Xfer (seriële datatransfer met pc) of NetXfer (ditzelfde, maar dan over netwerk, zie het als netwerk-boot) aan te bieden.
Omdat de thinclient dan gewoon de firmware downloadt via de functies in zijn BIOS, zitten er geen veiligheids-programma's meer die de transfer blokkeren.

Zo kun je dus je eigen-gebakken Windows CE.net / XPe / Linux - image erop krijgen, zolang je zelf maar vertrouwt dat je hem goed hebt gemaakt.
Als het mis gaat moet je op dezelfde manier de oude CE2.12 weer terugflashen, om het nogmaals te proberen...

Maar wat het grootste probleem blijkt te zijn is het geheugentekort.
Als je een standaard 'business-used' model hebt, was 8 of 16MB flash wel genoeg toen. Nu, om lekker te kunnen modden, heb je meer nodig.
Er is in de T1010 een CF geheugenslot aanwezig, en in de T20 een SM.
Wat nu blijkt, is dat de T20 gelukkig die gewone SmartMedia's slikt, maar dat de T1010 blijkbaar geen enkele CompactFlash pakt!
Het is namelijk zo dat Wyse enorm vals is geweest, en in een CF behuizing een SM chip heeft gezet. Hier vind je de pinouts van het nep-CF slot, en dit kun je solderen aan een SM-kaartje.
Het interne geheugen is ook een normale SM-chip, vastgesoldeerd.
In een originele Wyse nep-CF zaten 2 SM NAND-flashchips volgens deze site.

Maar zodra je het geheugen hebt uitgebreid, wil het helaas nog niet zeggen dat je er bent, want als je via xfer/netxfer je firmware uploadt, kan er alleen naar Device1 (intern) geschreven worden.
De enigste mogelijkheid is het FTP-tooltje uit de CE2.12 image, die tijdens het downloaden vanzelf door kan flashen in het tweede geheugen.
(Heb je een client met 8mb intern + 16 uitbreiding bijvoorbeeld, dan kun je maar een 8mb Linux distro erop zetten, maar via FTP kun je hem dus gewoon een image van bijvoorbeeld 20mb sturen.)
Maar als je eenmaal een OS erop hebt, en je USB werkt, kun je de rest simpelweg op een usb-stickje of 2.5" usb-hdd kwijt.

Zo, dit was een lang verhaal, maar een heleboel oude 3360-thinclients worden nu haast voor niets verkocht, en die zijn goed te gebruiken als mediacenter/mp3/webserver/etc...

Ik hoop dat er meer mensen op het forum zijn die zo'n ding hebben staan of er verstand van hebben, om samen een beetje aan het modden te slaan.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:53

ChUcKiE

Dus........

Als er iemand nog T20's zoekt....mail me maar even ik heb er nog wel staan.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• lintux
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01-2021
[DarthPlastic wees me op dit topic, ben zelf het brein achter de winterm.gaast.net site die hij noemde. In dit Windows forum hoor ik dus niet echt thuis. ;)]
Jimbolino schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 20:51:
Btw, ik heb geen ide poort, of iets wat erop lijkt... dus alleen maar een smartmedia slot.
Een kaart van 128mb slikt ie niet, eentje van 16mb wel (wil nog een keer 64mb proberen, aangezien die dingen geen drol kosten)
T1010 modellen ondersteunen, zoals het lijkt, flash kaartjes tot 32MB. Weet niet hoe het met de T20 zit. Heb een T1010 BIOS ontrafeld en die informatie eruit gehaald, de T20 ben ik nog niet aan begonnen.
Geheugen slikt ie ook niet alles, heb er 256mb in gehad die niet herkend werd, 64mb en 16mb gelukkig wel. Heb nu een chip van 256mb erin gestopt maar hij zegt dat er 258mb in zit... beetje raar.
De MediaGX chip heeft volgens mij een vrij lage limiet op hoeveel geheugen 'ie ondersteunt. Ik heb er zelf een 128MB chipje in zitten, dat gaat goed. Volgens de specs moet 'ie wel tot 512MB RAM kunnen hebben, maar misschien is dat met max. 256MB per module.
Overigens klinkt de radio538 stream een stuk beter en niet schokkerig (via ingebouwde mediaplayer)
Dat moet het 300MHz model idd wel kunnen. Zelfs het 166MHz model (3320) draait MP3'tjes en houdt nog CPU-tijd over voor andere dingen. Geluidskwaliteit wisselt per exemplaar/model, volgens mij, want de 3320 geeft vrij blikkerig geluid.
Mijn uiteindelijke doel is om er Windows XP Embedded op te kunnen draaien, maar denk dat ik daarvoor een wonder nodig heb :P
Uhuh, XPe modellen hebben tot 256 MB aan flash/RAM. :P

Verwijderd

Ik heb een t1010 (3320se?) en daar zit gewoon een PCMCIA slot op, ik heb ook een PCMCIA 2GB hdd'tje, kan ik die niet gebruiken voor een leuk OS o.i.d.?

Verwijderd

DarthPlastic,

Ik krijg Xfer niet aan de praat, moet ik om Xfer te gebruiken ook wat aan de terminal zelf veranderen of werkt mijn LPT poort niet goed o.i.d.?

Ik gebruik btw een gewone Parralelle kabel.

Als ik Xfer laat uploaden, en ik reboot de terminal dan gebeurt er dus niets.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Toevallig iemand die erin geslaagd is om .bin firmware files te editen?
Ik heb nu officiele wyse CE4.2 firmware in mijn compaq T20 (16mb flash) gezet.
Alleen wil er eigenlijk CE5.0 firmware inzetten, het enige probleem is dat deze 25mb is.
Als ik de firmware file aan kan passen, gooi ik er gewoon TEC en ICA uit (dat zal denk ik rond de 10mb schelen)

Iemand toevallig nog een 32mb smartmedia kaartje liggen?
Misschien dat het daarmee op te lossen is, maar ben bang van niet ...

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 22:46:
DarthPlastic,

Ik krijg Xfer niet aan de praat, moet ik om Xfer te gebruiken ook wat aan de terminal zelf veranderen of werkt mijn LPT poort niet goed o.i.d.?

Ik gebruik btw een gewone Parralelle kabel.

Als ik Xfer laat uploaden, en ik reboot de terminal dan gebeurt er dus niets.
Je hebt alleen Xfer nodig als je je firmware opnieuw wil flashen (als je hem dus hebt vern**kt waardoor het niet meer normaal kan).
Hiervoor moet je een parallelle LapLink kabel maken, je moet dan wat pinnetjes veranderen aan een van de stekkers.
Hier vind je er meer over (niet zelf geprobeerd): http://www.nullmodem.com/LapLink.htm
Helaas moet je hier dus wel voor gaan solderen als je er geen kant-en-klare kan vinden (worden al lang niet meer gemaakt btw).
Als je dan op je PC in DOS opstart, Xfer start om de juiste firmware aan te bieden, en de kabel erin hebt, moet je eventjes de stroomstekker van je terminal loshalen, de LPT-kabel aansluiten, stroom er weer in (cold boot) en hem aanzetten. Dan start hij meteen Xfer.

Heb zelf geen LapLink/Xfer gedaan, maar heb nog gelezen hoe het moest gelukkig ;)

Bovenstaande methode kun je ook gebruiken om Linux erop te zetten, icm een USB-driveje of USB-hdd. Zie hiervoor http://winterm.gaast.net, of een paar posts hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door DarthPlastic op 02-03-2006 18:58 ]

• DarthPlastic
Jimbolino schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 02:59:
Toevallig iemand die erin geslaagd is om .bin firmware files te editen?
Ik heb nu officiele wyse CE4.2 firmware in mijn compaq T20 (16mb flash) gezet.
Alleen wil er eigenlijk CE5.0 firmware inzetten, het enige probleem is dat deze 25mb is.
Als ik de firmware file aan kan passen, gooi ik er gewoon TEC en ICA uit (dat zal denk ik rond de 10mb schelen)

Iemand toevallig nog een 32mb smartmedia kaartje liggen?
Misschien dat het daarmee op te lossen is, maar ben bang van niet ...
Was dit maar zo, ik heb een oude T1010 met CE2/CE3 (?) en wil hier (een zelfgebakken) CE4 op kwijt. Je moet allereerst de binfile aanpassen, hier heb je een Linux pc voor nodig, met tools van http://winterm.gaast.net (jaja, echt goeie site hoor, iemand heeft het hele ding uit zitten pluizen _/-\o_ ), en dan maak je een bestand wat als firmware wordt gezien.

Sowieso moet je een CE5 hebben die geschikt is voor je T20, ruimte is dan nog niet van belang.
Als je die hebt gevonden (of zelf hebt gemaakt), kun je kiezen om een kale versie te bouwen/downloaden. Daar zet je dus de headers omheen, en die flash je in het ding.
Flashen kan via de "Connection Manager" op het ding, via FTP, of via Xfer.

Doe je het via FTP dan kun je de interne geheugengrootte (16) met alle kaartjes optellen (+32), en heb je dus ruimte voor een 48mb bestand.
Via Xfer kun je alleen de interne chip schrijven, dus moet je tijdelijk een oude CE erop zetten, om daarna verder te gaan met FTP.

Via deze post wil ik ook gelijk wat spam kwijt: :9
* DarthPlastic is opzoek naar een T20/T30, om nog een beetje verder te prutsen. Heb nu een 8MB/16MB T1010, werkt niet zo lekker.
In principe is alles welkom, ook tegen betaling, maar de voorkeur gaat uit naar een van de grotere versies (met 64mb flash als ik het goed heb), met NT embedded erop.
Programma's voor CE zijn niet zo makkelijk in te voeren, maar voor NT heb ik er al een aantal gevonden, dus dat zou fijn zijn.
Email staat in profiel. :)
Van ChUcKiE heb ik geen antwoord meer vernomen, indien hij dit leest, het verzoek even terug te mailen, ik heb nl. wel intresse :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door DarthPlastic op 02-03-2006 18:52 ]

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 18:06:
Ik heb een t1010 (3320se?) en daar zit gewoon een PCMCIA slot op, ik heb ook een PCMCIA 2GB hdd'tje, kan ik die niet gebruiken voor een leuk OS o.i.d.?
Als je er Linux op hebt gezet is de kans groot dat linux deze herkent, maar toch moet je een USB-flashdrive of HDD hebben.
Echt PCMCIA kan pas in linux zelf volgens mij.

Maar is het echt een PCMCIA-HDD, geen 2.5" laptopschijf? Zien er nl. hetzelfde uit :)

Als de achterkant van het ding pinnetjes bevat is het een laptopschijf, als het precies in de vorm van een PCMCIA is, en gaatjes heeft, is het toch een PCMCIA-schijfje.
Heb ik nog nooit op die manier gezien eigenlijk :X

[ Voor 20% gewijzigd door DarthPlastic op 02-03-2006 19:10 ]

Verwijderd

DarthPlastic schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 18:59:
[...]

Als je er Linux op hebt gezet is de kans groot dat linux deze herkent, maar toch moet je een USB-flashdrive of HDD hebben.
Echt PCMCIA kan pas in linux zelf volgens mij.

Maar is het echt een PCMCIA-HDD, geen 2.5" laptopschijf? Zien er nl. hetzelfde uit :)
Nee echt pcmcia, maar kan ik ook zegmaar linux booten vanaf die Hdd denk je?

en winterm.gaast.net snap ik niet helemaal. Ik kan daar dus nergens uitleg vinden ;(

• DarthPlastic
Klopt, is enigszins een vage site ;)
Bij 'downloads' kun je een image downloaden, die het systeem van USB laat booten.
Je zou het natuurlijk kunnen proberen, als je namelijk je image op de harddisk zet zou hij ervan op kunnen starten.
Mocht het niet lukken, dan kun je het altijd nog eens proberen via een usb-stickje, en later pas de hdd aanspreken, of je kan via de LapLink kabel de CE-firmware er weer op zetten.

Verwijderd

Mja die linkkabel heb ik niet.. zijn die standaard type?

• DarthPlastic
Ja, als je een standaard LapLink kabel kan regelen (heeft dus geen 1:1 pinout) werkt die.
Maar omdat ze nauwelijks meer te koop zijn, en het te veel moeite is om alle kabels van de schroothoop 1 voor 1 door te meten, is het beter om hem zelf te solderen.
Desnoods een bestaande kabel openmaken en kroonsteentje gebruiken :9

Maar voor de zekerheid: Zo'n kabel heb je alleen nodig om het ding terug te flashen naar de originele CE, als er bv Linux op zat, of als hij ooit corrupt is geweest.

Ik zal ook wel eens vragen of onze systeembeheerder er wat kan maken, of ze mss heeft liggen >:)

Verwijderd

Maar dat snap ik dus niet, hoe krijg ik linux dus op die Thin Client, je zegt net zelf dat de Laplink alleen voor terugflashen naar CE is en dat de FTP update een Wyse signature in de *.bin zoekt..

• DarthPlastic
Nee, het is heel gecompliceerd ;)

Om het ding te imagen moet je hem firmware voeren, best logisch.
Alleen kun je die firmware niet 'zelf' bouwen, al zou dat lukken, dan moet er toch een header omheen.

Iemand is het gelukt om CE eruit te halen, en er een kleine Linux-kernel in te zetten.
Omdat het ding ziet dat het een geldig bestand is, accepteert hij het, en gaat hij schrijven.

Als je hem nu nog aan de praat krijgt (booten naar CE) kun je via 'Upgrade' gewoon de FTP-server aanwijzen waar dat nieuwe bestandje staat. (Is zo te downloaden van zijn site).
Mocht het ding niet meer willen opstarten (corrupt?) dan heb je de kabel en Xfer nodig.

Als je daarna linux erop hebt, gaat hij bij het opstarten vanzelf zoeken naar een volume aan de USB-poort, waar hij vervolgens van start 8)
Daarna heb je een volledig Linuxsysteem voor je, draaiend vanaf een USB-stick, wat maar 5W trekt :D

Dus: kort samengevat:
Kijk hier voor een overzichtje hoe de Linuxtools werken,
download hier de tools om de basis-image te bouwen, (linterm_tools.tar.gz)
en zet vervolgens DSLinterm.tar.gz (zelfde map) op een USB-stick / USB-hdd.

Binnenkort zal ik nog eens vragen of hij een kant-en-klare image online kan zetten, of zal ik zelf iets bouwen (net zelf Linux VMWare geïnstalleerd).

Verwijderd

En alsnog vind ik het erg onduidelijk. Ik heb de 2 files gedownload om DSL te gaan draaien maar ik kan nogsteeds geen uitleg op die site vinden.. welke file moet ik dus aan de terminal voeren?

• DarthPlastic
edit: Ik zie dat ik weer véél te lang post, dus hierbij een kort antwoord:
Je moet met linterm_tools zelf de image bouwen, en die voeren.
Maar help is on the way! :)

Ben net zelf aan het proberen, maar ik zie dat je hem eerst zelf moet compileren blijkbaar :/

Ik ga dalijk even mailen voor hulp, want ik kom er ook niet uit.

Hoever ik ben gekomen:
Pak in windows de linterm_tools uit, en lees in het mapje \linterm_tools\fw_builder\bundle-tools de readme. Daar staat in hoe alles te bouwen is.

Heb speciaal hiervoor SUSE-Linux 9 geinstalleerd op VMware :9
Daar ook even downloaden en uitvouwen.

Toen via de Konsole een en ander geprobeerd.
Note: Voor de linux-kenners: Het heeft me een kwartier gekost om het scriptje te laten draaien in die map :X, hij wou maar niets lezen.
Afbeeldingslocatie: http://209.190.23.178/~tjottob/linux-imagebouwen.jpg
* DarthPlastic is écht een linuxn00b :X, pas na het proberen van ./createfw werkte het...

Dit is echt vreselijk lastig, toen ik het scriptje eenmaal had draaien, moest er blijkbaar een firmware-file in.
Ook heb ik het vermoeden (althans volgens de readme) dat hierna een ander tooltje nodig is, wat nog niet online staat :X

Al met al is het het beste om even te wachten wat ik morgen hoor, ik hoop dat ik dan meer weet.

Sync: Welke T1010 heb je precies?
Wyse verkoopt deze altijd als de 3360SE, maar er zijn veel versies gemaakt.
Ik heb zelf er een met 8mb flash, en 16mb 32mb ram, de meest simpele (helaas ook meest voorkomende...), en omdat ik al merk dat WindowsCE4 gewoon niet gaat lukken probeer ik het met Linux...
Mijn doel is iig om een cheap web/miniftpservertje te maken, met een USB-stick en 4GB laptop HDD aan een USB-IDE-kastje :Y)

Als ik een kant-en-klare image zou krijgen, komt hij online, zodat meer mensen meteen aan de slag kunnen zonder Linux-kennis :*)

Offtopic: Wel mooi, Linux, maar vreselijk streng met commando's zeg... :r

[ Voor 7% gewijzigd door DarthPlastic op 04-03-2006 11:46 ]

• lintux
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 19:10:
Nee echt pcmcia, maar kan ik ook zegmaar linux booten vanaf die Hdd denk je?

en winterm.gaast.net snap ik niet helemaal. Ik kan daar dus nergens uitleg vinden ;(
Hè wat, wat moet ik nu nog documenteren? :P

Zorg voor een gezonde dosis Linux verstand. Alleen Gentoy kunnen installeren is dus niet genoeg, je moet op z'n minst zelf een goede kernel kunnen compileren en een NFS root o.i.d. opzetten. Daarna de bundle-tools en make-nk tarballs downloaden en de meegeleverde docs lezen. En dan moet je toch vrij ver kunnen komen.

• lintux
DarthPlastic schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 20:03:
Ben net zelf aan het proberen, maar ik zie dat je hem eerst zelf moet compileren blijkbaar :/
Da's doodnormaal in de Linux wereld hoor. :)

Heb je mail inmiddels beantwoord, dus dat ga ik niet hier nog 'es herhalen. :P Anyway, wat jij wil moet best kunnen met Linux, maar dan is wat meer Linux ervaring geen overbodige luxe. Een server opzetten door een Fedora CD'tje in een computer te leggen is inmiddels niet zo moeilijk meer, maar Linux installeren op een computer die zo niet-standaard is als een Winterm, da's toch wat lastiger. :)

Maar het kan wel. Sterker nog, de winterm.gaast.net site zelf wordt al twee weken gehost op een Winterm (3320SE). :D

Verwijderd

Ik snap het nut van dat compilen niet helemaal, ik heb verder ook niet echt verstand van linux. Maar wat ik eigenlijk wil is dat ik vanaf de PCMCIA hdd kan booten, en dan de USB poort nog vrij heb.. Vraag ik nu te veel?

DarthPlastic,
Ik heb een 8Mb flash 32mb ram terminal. ik weet niet precies welk type.. dat heb ik nog niet kunnen vinden.

• DarthPlastic
Ik heb ook de 8/32 (zei eerst perongeluk 8/16), dit is idd de meest voorkomende.

Voor wat ik heb begrepen is de speciale flash alleen geschikt om vanaf USB te booten.
Als je dan daarvan helemaal opgestart bent, kun je de PCMCIA-hdd aansturen indien hier een geschikte Linux-driver voor is. (zal denkik wel, als het een veelgebruikt model is).

Het beste is dus dat je ergens een oude USB-stick regelt (64mb is al genoeg, image was maar 45mb), en de rest van je programma's/webdocumenten/etc. op de PCMCIA-hdd zet.

Ik ben zelf nog een beetje aan het klooien met de firmwaretools en SUSELinux, maar als ik volgende week weer naar school moet (laatste periode voor examen, 5havo) heb ik er allemaal geen tijd meer voor.

Probeer eens vanaf www.damnsmalllinux.org een LiveCD te downloaden, en in je pc te stoppen / via VMware te draaien. Zo zal de terminal er ongeveer uit gaan zien :)

En, ja, het voordeel van alles zelf compileren is idd ook nog een beetje vaag hier.
Waarschijnlijk is het handig als je de software dan helemaal naar je hand kan zetten (denk aan custom bootscreen / Wyse-fw of Compaq-fw etc..)

Zelf ben ik nog aan het proberen om een WindowsCE-firmware open te trekken dmv Linux, en er andere programma's in te zetten (ConnectionManager eruit, en Explorer + Mediaplayer erin :D), maar mijn kleine Linux-kennis houdt dit helaas tegen...

Uiteindelijk (als ik het zelf snap) kan ik er wel een complete howto over schrijven, zodat meer mensen dit kunnen doen.

Heb je vragen over de buildtools, ik ben er wel mee aan de slag, maar Lintux heeft ze gemaakt, en hij weet er meer vanaf :)
Moet je iets weten over de terminal zelf, of over WinCE, dan ben je bij de goede persoon ;)

• lintux
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 11:20:
Ik snap het nut van dat compilen niet helemaal, ik heb verder ook niet echt verstand van linux. Maar wat ik eigenlijk wil is dat ik vanaf de PCMCIA hdd kan booten, en dan de USB poort nog vrij heb.. Vraag ik nu te veel?

DarthPlastic,
Ik heb een 8Mb flash 32mb ram terminal. ik weet niet precies welk type.. dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Als 'ie maar één USB-poort heeft is 't ws een T1000 (Compaq) of een 3350SE. Van PC Card booten moet in principe kunnen, als de PC Card HDD door Linux ondersteund wordt. Moet je alleen voor elkaar krijgen dat het ding al tijdens het booten van de kernel gevonden wordt, of een geschikte initrd maken.

Verwijderd

lintux schreef op zondag 05 maart 2006 @ 19:50:
[...]

Als 'ie maar één USB-poort heeft is 't ws een T1000 (Compaq) of een 3350SE. Van PC Card booten moet in principe kunnen, als de PC Card HDD door Linux ondersteund wordt. Moet je alleen voor elkaar krijgen dat het ding al tijdens het booten van de kernel gevonden wordt, of een geschikte initrd maken.
Ai, dat gaat me al wat ver.. het is een trouwens T1010 FCC ID:DYDWT3320.. Maar ik vind booten van PCMCIA hdd toch stukken interessanter dan vanaf USB, ook omdat mijn muis ps/2 poort vaak los gaat.

• lintux
Yeps, het is gewoon wat meer werk dan een Fedora CD'tje in een drive leggen of alle commando's overtypen voor een Gentoy installatie. Ik mik met het project dus op de wat meer doorgewinterde Linux gebruikers. Documentatie schrijven doe ik wel, maar ik focus er niet op omdat het schrijven van de tools (en het onderzoek dat vooraf gaat, want het is nou niet alsof WYSE de architectuur van die machines documenteert eh ;)) al zeeën van tijd kost. Maar 't is wel erg leuk om te doen.

Uiteindelijk willen we nog wel wat gemakkelijker spul bij elkaar zetten. Maar kant en klare images online zetten zullen (en kunnen) we nooit doen, omdat er originele WYSE ROM images in moeten staan, en die zijn uiteraard copyrighted.

Maar ik heb bv al ergens een cool image liggen dat de officiële Debian installer start, dat werkt voor veel mensen al vrij makkelijk. :) Heb alleen geen USB stick liggen die groot genoeg is (>128MB) om het te kunnen testen. :'(

[ Voor 25% gewijzigd door lintux op 08-03-2006 07:59 . Reden: Zinsbouw is moeilijk voor 8 uur 's morgens ]

• lintux
DarthPlastic schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 11:54:
En, ja, het voordeel van alles zelf compileren is idd ook nog een beetje vaag hier.
Waarschijnlijk is het handig als je de software dan helemaal naar je hand kan zetten (denk aan custom bootscreen / Wyse-fw of Compaq-fw etc..)
Dat is dus gewoonte in de Unix-wereld. Voordeel ervan is inderdaad dat je zelf dingen aan kunt passen, bugs kunt fixen ipv dat je afhankelijk bent van de medewerking van de auteur. En er zijn nou eenmaal meer architecturen dan alleen x86 (en met AMD64 tegenwoordig is dat nog eens extra actueel), als je de source hebt kun je het dan zelf compilen voor de machine waarop je het wil draaien.

En uiteindelijk is compilen weinig meer dan "make" intypen, dus echt moeilijk is het niet. Je moet er alleen even voor zorgen dat je werkelijk een compiler geïnstalleerd hebt staan. Maar dat is vaak wel het geval.

Verwijderd

Dan zal ik wat algemene kennis over linux op moeten bouwen, ik zal mezelf eens dwingen het als desktop te draaien.

Ik heb trouwens ook een reepje Kingstron SDram gekocht, 32MB, werkt perfect.

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:35

CSB

:D

Sorry dat ik zo'n oud topic revive, maar ik ben hier zelf ook mee bezig. Heb nog een oude T1010 16/48 staan en wil kijken of ik hier wat mee kan stoeien. Tot zover alleen de laatste officiele firmware van HP (compaq) gevonden voor dit bakkie.

Zijn er uberhaubt wel custom firmwares voor?

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 18:28

Coach4All

I'm a Coach 4 All

CSB schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:55:
Sorry dat ik zo'n oud topic revive, maar ik ben hier zelf ook mee bezig. Heb nog een oude T1010 16/48 staan en wil kijken of ik hier wat mee kan stoeien. Tot zover alleen de laatste officiele firmware van HP (compaq) gevonden voor dit bakkie.

Zijn er uberhaubt wel custom firmwares voor?
Die waren er in ieder geval wel.
Weet wel dat ik die toen (1,5 jaar terug... vorige baas) pas gevonden had toen ik wist welke WYSE model de T1010 stiekum van binnen was. Daarop zoeken leverde plots veel meer info op.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• CSB

CSB

Klopt, dat is de 3320SE volgens mij.

Ik heb Wyse firmware gevonden. Probeer nu via FTP te upgraden, alleen vindt de terminal mijn ftp server niet...

Ik doe iets niet helemaal goed geloof ik.

• CSB

CSB

Nevermind, FTP werkt.

Nu heb ik volgens mij de laatste versie van de officiele firmware, maar daar kun je niets anders mee dan remote desktoppen of ICA client spelen...

Ik wil echt wat kunnen draaien op dat dingetje. Iemand een idee?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 18:28

Coach4All

I'm a Coach 4 All

CSB schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:09:
Nevermind, FTP werkt.

Nu heb ik volgens mij de laatste versie van de officiele firmware, maar daar kun je niets anders mee dan remote desktoppen of ICA client spelen...

Ik wil echt wat kunnen draaien op dat dingetje. Iemand een idee?
Win CE software installeren?
Staat genoeg van op het internet...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• CSB

CSB

Ik vergat erbij te zeggen dat ik er vandaag al 6 uur in heb zitten om uit te vinden waarom mijn T1010 geen Wyse images accepteerd...

Ik heb een (overigens erg ouden en outdated) site gevonden waar een image op staat om booten van usb mogelijk te maken, alleen accepteerd de T1010 dit niet. (via F2, Update tab, FTP)

Dus graag, als iemand iets heeft, kan iemand mij dan op weg helpen?

• DarthPlastic
Hoi, toevallig zag ik het topic vanochtend omhoog schieten, leuk dat er weer eens iemand mee aan de slag is :)

Lang geleden heb ik allerlei updates geprobeerd, maar het kwam erop neer dat de client een soort signed romfile nodig heeft. Wilmer (zie vorige pagina's en http://winterm.gaast.net) is het nog gelukt om een klein stukje firmware (een bootloader naar usb-stick) in dat formaat te krijgen, waardoor hij naar Linux kon booten. Daarmee kon je ongeveer alles wel bereiken toen :)

Voor Windows blijft het toch een lastige zaak. De clients waren in modellen met CE 2.12, CE.NET en NTe verkrijgbaar, maar er zijn dus alleen CE 2.12 images te downloaden bij HP.
Er zijn wel conversiekits te koop had ik ooit gelezen, maar die staan dus niet online...

Helaas is de Wintermhack-site offline op het moment, die site draait op een T1010 en ik vrees dat 'ie even vastgelopen is oid. ;)

• CSB

CSB

Ik ben er achter dat je een conversie kit nodig hebt. Daarnaast heb je een nulmodem achtige kabel nodig met xfer. Ik heb dit eerder gedaan, maar heb zelf de kabel niet meer.

Jammer dat die conversie kit nergens te vinden is. Ik had graag iets gedaan met de T1010. Het is ideaal om in mijn meterkast te zetten als fileserver ofzo. Dan maar sparen voor een "echte" server...

Verwijderd

Ik heb me indertijd ook bezig gehouden met het flashen van de T1010's, maar verder dan het beginscherm linux geraakte ik toen niet. Als er wat animo is, wil ik dit draadje terug oppikken, want ik wil er op termijn een multiroom audio systeem van maken. De benodigde nulmodem/laplink kabel kan je vrij eenvoudig zelf maken, of overlaten aan iemand met wat soldeerervaring.

• CSB

CSB

Ik sta open voor suggesties :)
Mijn T1010 staat in de kast te wachten totdat iemand met nieuwe info komt.

Verwijderd

Ik ben indertijd er in geslaagd om de kernel op de thinclient te zetten, maar mis nog de uitleg hoe de bzimage uiteindelijk de root vindt. Moet ik met een initrd werken of vindt hij de dsl magischerwijze vanzelf op de usb stick? Soit, de clients zijn ontstoft, ik ben volop bezig een nieuwe kernel te compileren.

Verwijderd

ik ben er eergisteren in geslaagd de bijgeleverde kernel te booten, met een DSL vanop USB. Netwerk is volledig up and running, enkel het geluid wordt niet ondersteund in die kernel. Ik ga nu proberen met een 2.4.37 kernel te booten over nfs, zodat ik geen USB keys meer nodig heb. Daarna ga ik proberen hetzelfde te doen met een recente 2.6 kernel.

• DarthPlastic
Zou je de gebruikte images/tools eens kunnen posten?
De winterm-site is namelijk gedeeltelijk down, maar ook is het handig om een setje images te hebben wat zeker werkt (met hopelijk een stukje uitleg hoe je ze aan de praat hebt gekregen).

Dit lijkt me leuk om eens te proberen, de T1010 staat hier toch maar te verstoffen...

Verwijderd

Voor de liefhebbers:

Ik heb net een T1010 te koop aangeboden op tweakers.net
Pagina: 1