Toon posts:

"Gezoem" van de computer

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hee,

ik heb een oude computer staan (+- 1 ghz) en als je die aanzet maakt hij een hele irritant zoem. Bij de meeste nieuwe computers klinkt het gewoon als blazen, maar bij die pc zoemt het echt. Dat is natuurlijk vreselijk irritant. Waar ligt dit aan, waar komt het uit, en hoe kan ik het afzetten?

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Afzetten zal niet gaan, het is hoogstwaarschijnlijk stof wat tussen je koelers zit (casefans, processor koeler/videokaart koeler ofzo). Je zegt dat het een oude bak is, dus zal er veel stof inzitten als je het niet verwijderd hebt. Kijk even in je kast of dat er veel stof inzit, en maak het schoon, hoogstwaarschijnlijk is je probleem dan opgelost :Y)

Verwijderd

Stof, Zoemende hardeschijf, klein ventilatortje op koelblok en ga zo maar door.
Ik zou de kast eens openmaken en kijken wat er zo erg zoemt.

Verwijderd

Topicstarter
Het zoemt niet echt storend, maar ik wil er misschien een werksysteem van maken en dan wens ik graag stilte.. Achja, als het aan de fans ligt is er geen probleem.. Ik heb nog een computerkastje staan, mik hem daar even in en koop wat nieuwe koelers :).

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom nieuwe koelers kopen btw? Heb je al gekeken of er geen grote hoeveelheden stof zich opgestapeld hebben? Die kun je makkelijk verwijderen.
touchdomex schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:54:
Doe eens stof maskertje op ;) Ik heb het ook gedaan bij een P2 systeem. Daar werdt je niet vrolijk van.
Idd.. mijn 4 jaar oude Athlon 1100 zat ook lekker vol, heeft wel een halve stofzuigerzak gevuld denk ik :Y)

[ Voor 54% gewijzigd door finsdefis op 10-01-2006 20:55 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:16

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Doe eens stof maskertje op ;) Ik heb het ook gedaan bij een P2 systeem. Daar werdt je niet vrolijk van.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het ligt of aan het aantal stof dat je verzameld hebt, of er loopt 1 fan tegen iets aan zodat je een schrapend/zoemend geluid hoort :) Maar dat had je zelf ook kunnen uitgoochelen als je de kast open maakt ;)

Wauw, een sig!

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 21:27
Desnoods als het niet eens echt aan het stof ligt kunt je de casefans op 5volt laten lopen
(of gewoon uitzetten.. een 1ghz systeempje wordt toch niet zo warm) en anders standaard 80mm fan in de voeding even op 5volt laten draaien..

voedingkje open draaien stroomkabels naar 't fannetje even door knippen en de 2 kabels even bij een molex stekker insteken.. evt. met wat plakband of iets dat het blijft zitten..

let er wel op.. zwarte kabeltje in de zwarte aansluiting naast rood doen.. en rood gewoon in rood :)

Verwijderd

Ligt waarschaanlijk aan je Harde schijf. Geluidsdempers :Y)
Ik heb dat probleem namelijk ook

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-02 22:45
Ken het probleem ook wel.

Vooral oude CD-ROM spelers willen zich hier wel eens schuldig aan maken, of wat ook wel eens voorkomt een kabeltje die een FAN belemmert.

Gewoon effe nalopen of alle draaidende delen voldoende bewegingsruimte hebben.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:42
Ik heb zelf een P3 866 Mhz systeem en die maakt ook een vrij irritant zoemend geluid, maar dat komt door m'n hardeschijf. Start je computer maar eens op als je hardeschijf niet is aangesloten, dan zal je waarschijnlijk al merken dat ie een stuk minder herrie maakt :P

The devil is in the details.

Verwijderd

ik stoor me d'r niet aan, maar bv. als ik scroll met het scrollwieltje op de muis, hoor ik per 'klikje van het muiswiel' iets piepen in de computerkast. (moet wel zeggen dat je dan wel goed moet luisteren (fans tijdelijk uitgeschakeld)

Sluit je de computer af. -> alles uit. -> trek je de voedingstekker uit het stopcontact.-> hoor je even later ook een hoogfrequent geluid dat na een paar seconden weer stopt. (condensators/ spoelen die ontladen ofzo?

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 23:31:
ik stoor me d'r niet aan, maar bv. als ik scroll met het scrollwieltje op de muis, hoor ik per 'klikje van het muiswiel' iets piepen in de computerkast. (moet wel zeggen dat je dan wel goed moet luisteren (fans tijdelijk uitgeschakeld)

Sluit je de computer af. -> alles uit. -> trek je de voedingstekker uit het stopcontact.-> hoor je even later ook een hoogfrequent geluid dat na een paar seconden weer stopt. (condensators/ spoelen die ontladen ofzo?
In je voeding zitten de spoelen tegen elkaar te resoneren of ontladingen ervan
Dat heb je ook wel met sommige nieuwe kwaliteits voedingen.

Het beste is om 1 voor 1 de fans en onderdelen stil te laten zetten en goed luisteren welke het zoemende geluid maakt.

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb hier voeding uit 1999 liggen, is 110 watt..en die geeft een irritante hoge piep/zoem.......terwijl juist idee was voor stille pc, met passive pentium 1 200mhz+ 128mb windows xp server pc (ja, linux is beter en sneller, maar dat haalt de zoem niet uit de voeding :s )

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

Pagina: 1