[nieuwe PC] nu nog kiezen welk moederbord en grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:38
Ik volg al sinds september vorig jaar de Best Buy Guides op Tweakers.net. Ik ben namelijk van plan om een nieuwe pc aan te schaffen.

Mijn huidige systeem:
Moederbord: Asus A7V600
Processor: AMD Athlon XP 2400+
Geheugen: 512 MB Ram geheugen (2 x 256)
Grafische kaart: Asus V6600 Deluxe

Ik gebruik de computer voornamelijk voor het spelen van games:
- Splinter Cell (heb nu Chaos Theory erbij gekocht maar dat trekt m'n pc niet...)
- Medal of Honor (heb nu Pasific Assault erbij gekocht maar dat trekt m'n pc niet...)
- Tactical Ops (gaat nog best aardig :) )
en ik wil graag Battlefield 2 gaan spelen maar als de demo al niet werkt... ;)
Naast het spelen van games tik ik soms een verslagje en bekijk ik wat op internet.

Als ik wat anders koop dan gaat m'n computer excl. harde schijf naar m'n vriendin toe. Mijn budget....tja, liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Maar goed, het moet natuurlijk wel spul zijn dat goed is en nog even mee kan. Ik denk dat ik rond de 450 euro ga uitkomen? Ik zit er over te denken om onderstaand systeem aan te schaffen:

Moederbord: ASUS A8N-SLI (115,-) of ASRock 939DUAL-SATA2 (59,-)
Processor: AMD Athlon 64 3200+ Venice (149,-)
Proc. Koeler: Zalman CNPS7700-Cu Koper (32,-)
Geheugen: Twinmos Dual Channel 1024MB PC3200 400MHz (74,-)
Grafische kaart: zie hieronder.

Ik zit dus een beetje met het moederbord en de grafische kaart.
- Moederbord: Er zit een verschil van 60 euro tussen en dat is niet niks voor mij. Ik heb rondgezocht en informatie opgezocht over de moederborden. Ze worden ook beide genoemd in het Athlon 64 OC forum genoemd. echt grote voor/nadelen heb ik niet kunnen vinden. Ik neig naar de ASRock, maar dat komt vooral door zijn prijsstelling.
- Grafische kaart: In de best buy guide wordt voor de high-end gamepc de Leadtek GeForce 7800 GTX 256MB gekozen. Er wordt wel aangegeven dat de GT versie ook snel zat is. Voor de multimedia pc wordt de XFX GeForce 6600 GT 128MB gekozen. Ik las echter dat voor Battlefield 256MB aanbevolen wordt. Er zit een behoorlijk gat tussen de 7800GT en de 6600GT, qua prestatie (denk ik) en qua prijs. Het liefst ga ik er een beetje tussenin zitten. Maar, is dit wel handig? Snij ik mezelf dan niet in de vingers omdat ik dan over twee jaar weer een andere grafische kaart nodig heb?

Zoals jullie zien zijn mijn keuze's voornamelijk gebaseerd op de BBG. Mag toch aannemen dat daar over nagedacht is. ;) Kortom, ik ben er niet uit qua moederbord en grafische kaart. Loop nu al een paar weken te dubben maar ik kom er niet echt uit. Hoop dat jullei wat voor- en nadelen/suggesties/opmerkingen/enz. kunnen aandragen die het kiezen voor mij wat gemakkelijker maakt.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

6600GT zou ik op dit moment niet meer aanschaffen als je echt veel recente games speelt. 7800GT is een mooi kaartje. Ertussenin zou je kunnen kiezen voor een 6800GS...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:46

rg-mohwa

Phoe Hé

ik zelf zou voor de ASUS A8N-SLI
zoiezo omdat deze niet echt onnodige dingen op het bord heeft zitten zoals een agp slot(die je toch niet gaat gebruiken neem ik aan)

verder (ook al is het totaal geen reden ) zou ik niet voor asbak euh bedoel Asrock gaan

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Zoek eens naar wat reviews over de ATi Radeon X800GTO. Deze kaart is net even wat sneller dan de 6600GT en niet veel duurder (ongeveer €170). Misschien is een 6800GS ook wel een optie (Gigabyte voor €189). Deze laatste kaart is te vergelijken met een 6800GT.

• Niek_
anton121 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:17:
Zoek eens naar wat reviews over de ATi Radeon X800GTO. Deze kaart is net even wat sneller dan de 6600GT en niet veel duurder (ongeveer €170). Misschien is een 6800GS ook wel een optie (Gigabyte voor €189). Deze laatste kaart is te vergelijken met een 6800GT.
Die GS is inderdaad wel een goede, maar nu dan het moederbord. Je kan zeggen, neem de ASUS want op de ASRock zit een agp slot wat je niet gebruikt (is waar) maar die is wel 60 euro duurder... Gaat mij er meer om of ze qua prestaties hetzelfde zijn. De extra functies van de ASUS ga ik waarschijnlijk niet allemaal gebruiken (SLI enz.) maar hij is wel meer op de toekomst gericht denk ik. :| Lastig...

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-02 10:28

ScSi

Belg.

Hier zit iemand met hetzelde dilemma en ook ik zat met die vraag. Ik ga echter voor de A8N-SLI (heb er nu al een pc op draaien) simpelweg omdat de uitbreiding naar SLI gewoon het interessants is. Als je nu een X800GTO in je systeem prikt (a 180 euro) dan prik je der over een jaar gewoon een X800GTO bij (aan pakweg 100 euro) en kan je weer verder. Dat AGP-slot wordt verder toch niet gebruikt.

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 16:33
ScSi_009 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 00:15:
Hier zit iemand met hetzelde dilemma en ook ik zat met die vraag. Ik ga echter voor de A8N-SLI (heb er nu al een pc op draaien) simpelweg omdat de uitbreiding naar SLI gewoon het interessants is. Als je nu een X800GTO in je systeem prikt (a 180 euro) dan prik je der over een jaar gewoon een X800GTO bij (aan pakweg 100 euro) en kan je weer verder. Dat AGP-slot wordt verder toch niet gebruikt.
ja dat werkt dus net niet, ati kaarten kan je niet in SLI gebruiken. Wel in crossfire, maar dan heb je dan een speciaal crossfire mobo voor nodig en een speciale master kaart.

Voor de TS: je kan ook voor de a8n-e gaan als je geen SLI wilt gebruiken, dit is gewoon hetzelfde bord maar dan met 1 pci-express slot ipv 2. Ook wat goedkoper natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door dribbel op 11-01-2006 13:36 ]

Verwijderd

Ik weet niet of ik nu correct denk maar sli geldt toch alleen voor geforce kaarten en niet voor ati?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:37:
Ik weet niet of ik nu correct denk maar sli geldt toch alleen voor geforce kaarten en niet voor ati?
SLI is alleen voor Nvidia :)

Verwijderd

ivm het moederbord, ik onlangs dezelfde keuzes gemaakt en kwam uit op een asus A8V-SE

via chipset, en asus. Heel goede kwaliteit van moederbord!!, alles ziet er heel netjes uit.

(en ik heb toch net dat beetje meer vertrouwen in een asus moederbord)

En waarom deze? => een passief gekoeld moederbord van een goed merk (kost nu iets van een 75€) Zeker het feit dat er geen fan op het moederbord zat was voor mij heel belangrijk, pc's maken al genoeg lawaai as it is, daar hoeft geen schreeuwerig klein fannetje bij.

• Niek_
Hm, kan dus best die 6800 GS halen en mocht ik dan over een jaar of wat toch meer kracht nodig hebben een tweede in SLI modus ernaast zetten. Klinkt goed.
Dan zal ik dus voor het Asus moederbord 'moeten' gaan.

• Niek_
dat was dus dubbel....

[ Voor 91% gewijzigd door Niek_ op 11-01-2006 19:05 ]

Pagina: 1