Toon posts:

pc start niet op - doet helemaal niets

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Op aanraden van een vriend leg ik hier mijn computerprobleem uit.

Vorige week startte mijn pc ineens niet meer op. En dan bedoel ik dat hij
gewoon helemaal niets meer deed behalve geluid maken (van de voeding)
Er is dus geen Bios te zien. Het beeldscherm blijft gewoon uit.

De voeding ventilator draait gewoon, net als alle ventilatoren in de pc en
de CD-rom drive. Ook de led op het moederbord draait.

We dachten dat het moederbord de geest had gegeven. Die heb ik nu
dus vervangen. Helaas zonder effect. Ook de videokaart heb ik vervangen
door een andere die ik van een vriend had gekregen.
Tot slot heb ik vandaag geprobeerd de pc te starten met slechts 1 van de 2
aanwezige geheugens. En daarna natuurlijk met alleen de andere..

Tot op heden ben ik nog geen stap verder.
Graag hoor ik jullie visie..

Verwijderd

Heb je al een nieuwe voeding geprobeerd?

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
pak eens een andere monitor

http://specs.tweak.to/12504

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Krijgt je monitor wel een signaal :? En misschien is je videokaart slot kapot :?
Wat je kan doen is samen met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter het probleem proberen op te lossen. Er staan namelijk veel handige informatie in waar het aan zou kunnen liggen :)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Nee.. Denk je dat dat het (toch) zou kunnen zijn dan?!

Voordat ik nu naar de winkel ren om een voeding te halen.. wil ik dat toch liever wat zekerder weten..
En aangezien ik niet echt makkelijk ren met een pc kast onder mijn arm maak ik het liever zelf (oh nee.. dat was om kosten te besparen (ja; weer zo'n student; excuses))

Aanvulling:

De monitor is het niet, want die werkt ook met deze laptop waar ik nu aan werk.

En het videokaartslot lijkt me ook onwaarschijnlijk aangezien het met 2 moederborden niet werkt en met 2 videokaarten niet.. :-S

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 20:41 ]

Verwijderd

Familie of vriend misschien een andere voeding nog liggen.
Haal de voeding er anders even uit en vraag in de winkel of ze
hem daar eens proberen. Voor een goede computerboer geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb de voeding er net uit 'gesloopt' dus die zal ik morgen wel meenemen..
Kan idd geen kwaad die te laten controleren..

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou inderdaad eens een andere voeding proberen, misschien is het ook wel gewoon een draad je naar je mobo.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Vraag bij een computerwinkel bij de technische afdeling of ze eventjes op een andere voeding kunnen aansluiten, dan is je probleem snel opgezocht.

Als het met een andere voeding + de stekkers (ook de vierkante P4 stekker) goed aangesloten zijn, dan ligt het waarschijnlijk aan je processor.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net contact gehad met een 'computerboer' in Utrecht. Die kan geen losse voeding controleren. Ik moet met het hele systeem komen. Die heb ik niet meegenomen naar mijn werk.. De voeding wel.

Iemand een adresje in Utrecht waar ik langs kan gaan?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 10:31:
Heb net contact gehad met een 'computerboer' in Utrecht. Die kan geen losse voeding controleren. Ik moet met het hele systeem komen. Die heb ik niet meegenomen naar mijn werk.. De voeding wel.

Iemand een adresje in Utrecht waar ik langs kan gaan?
Ga naar de dixons/vobis ofzo :?
Die mensen repareren bijna alles wel als ze een computer krijgen. Qua kosten weet ik er iig niets vanaf :)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Dixons? Dozenschuivers. Vobis volgens mij net zo. Die hebben geen eigen
reparatie.. Die sturen alles op. Heb ik weinig aan..

Verwijderd

Ik denk eerder dat je processor de geest heeft gegeven. Als de fans en de cdrom speler gewoon gaan draaien (op een normale snelheid) dan zal de voeding nog wel werken lijkt me.
De verschijnselen die je beschrijf passen eerder bij een kapotte of niet ondersteunde processor (specs?).

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 07:23

Paladin

Play Ball!

hmz fans draaien, maar verder niets, waarschijnlijk je processor. Broertje heeft zelfde probleem, heb de rest nog niet kunnen testen maar heb zijn proc er bij mij in gehangen en deed helemaal niets meer. Volgens mij heeft je voeding hier namelijk erg weinig mee te maken als het altijd goed heeft gewerkt.

oftewel ga je processor testen..

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Verwijderd

Topicstarter
Ok.. Had zelf ook al het gevoel dat mijn processor de geest had gegeven en niet de voeding. Uiteraard gaat altijd het duurste onderdeel stuk..

Hoe kan ik hem (het makkelijkste) testen? Of moet ik ergens een andere socket 478 vandaan toveren en die proberen?

Even vooruitlopend op de zaken...Als ik een nieuwe moet kopen.. Doe ik er dan verstandig aan een Celeron D 3.0 Ghz te kopen. Heb al even mezelf georienteerd en zo'n Celeron D kost rond de 100 euro terwijl een P IV 2,4 al 150 euro kost.
Er zit nu een P IV 1.8 Ghz op. Heb ik destijds ook 150 euro voor betaald trouwens..

Bedankt weer gentlemen!

Verwijderd

En als je alle onderdelen van je moederbord loshaalt, dus geheugen, harddisk, etc etc, t/m videokaart, maar de processor er op laten. Stap voor stap testen met onderdelen toevoegen (om te beginnen de videokaart, zodat je kan zien of er errors zijn.
Aan de hand van piepjes e.d. kun je controleren wat het probleem is.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:04

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 13:00:
Ok.. Had zelf ook al het gevoel dat mijn processor de geest had gegeven en niet de voeding. Uiteraard gaat altijd het duurste onderdeel stuk..

Hoe kan ik hem (het makkelijkste) testen? Of moet ik ergens een andere socket 478 vandaan toveren en die proberen?

Even vooruitlopend op de zaken...Als ik een nieuwe moet kopen.. Doe ik er dan verstandig aan een Celeron D 3.0 Ghz te kopen. Heb al even mezelf georienteerd en zo'n Celeron D kost rond de 100 euro terwijl een P IV 2,4 al 150 euro kost.
Er zit nu een P IV 1.8 Ghz op. Heb ik destijds ook 150 euro voor betaald trouwens..

Bedankt weer gentlemen!
Grote kans dat je PIV 1,8 een S478 voetje heeft en de Celeron D 3 een LGA775 voetje.
Dat gaat weer net passen op het moederbord. MSS 2de hands CPU van marktplaats?

Verwijderd

Topicstarter
Hij piept nu helemaal niet... En ik heb al gecontroleerd of de speaker is aangesloten. (die overigens ook kapot kan zijn.. ik vertrouw helemaal niets meer in die kast ;) )
Kan ik daar nog wat uit afleiden?

• SpamLame

SpamLame

niks

Reset van het BIOS als geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:22:
[...]
Grote kans dat je PIV 1,8 een S478 voetje heeft en de Celeron D 3 een LGA775 voetje.
Dat gaat weer net passen op het moederbord. MSS 2de hands CPU van marktplaats?
Ja dat past wel.. Gevonden via Pricewatch:
Intel Celeron Processors / Intel Celeron D 340 (S478, 2,93GHz, 533MHz FSB, 256Kb, Boxed)

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:25:
Reset van het BIOS als geprobeerd?
Nope.. Heb ik nog niet gedaan. Dat werkt met een jumper toch? (vaag ergens gelezen in het boekje van het Mobo) Alleen.. Het mobo is echt helemaal gloedje nieuw. Hij deed het niet vanaf de eerste keer dat die er nu inzit (en daarvoor ook niet....)

Verwijderd

Ik weet niet wat je met je PC doet maar als het alleen voor office gebruik en zo is (dus niet gamen) heb je aan een celeron wel genoeg, alleen denk ik dat als je een beetje wilt gamen toch beter een P4 erin kan zetten, ook al is het een lagere clocksnelheid. Deze staat al in de Pricewatch voor €115. Das niet veel meer dan die celeron.....

• SpamLame

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:28:
[...]

Nope.. Heb ik nog niet gedaan. Dat werkt met een jumper toch? (vaag ergens gelezen in het boekje van het Mobo) Alleen.. Het mobo is echt helemaal gloedje nieuw. Hij deed het niet vanaf de eerste keer dat die er nu inzit (en daarvoor ook niet....)
Het kan ook geen kwaad om het wel te doen, je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou.. mijn humeur is er net niet echt beter op geworden. Heb een andere CPU erin gezet.. En jullie raden het al: zonder effect 8)7

Wie o wie heeft er een heldere ingeving en helpt me uit deze ellende...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter écht goed doorgenomen ?
Ontkoppel eens alle niet-essentiële onderdelen zoals hardeschijven, optische stations, geluidskaarten, HDD en Power LED'jes e.d. (Vergeet kleine dingen zoals IDE kabels en LEDjes zeker niet)

Je hebt namelijk enkel een moederbord, processor, ram en voeding nodig om een PC draaiende te maken. Een videokaart is niet noodzakelijk maar wel handig als je wilt testen of het apparaat beeld geeft ;)

Test praktisch alles door. Reset het BIOS op een goede wijze :)

Mocht je overwegen om een nieuwe processor te kopen, kijk dan eerst even of het wel werkt. Ik las namelijk dat je zei dat het zou passen omdat beide een socket 478 hadden. Passen zal het ongetwijfeld doen, werken is bij oudere borden misschien een probleem omdat de Intel Celeron D processor op een 90nm 'Prescott' core is gebaseerd en mogelijk niet supported is door oudere borden :o
Heb een andere PCU erin gezet.. En jullie raden het al: zonder effect
Gaat het hier om CPU of PSU ?

[ Voor 7% gewijzigd door Thandor op 12-01-2006 18:26 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 09:36
het is nu al wel duidelijk dat jou voeding gewoon helemaal naar de tering is..
dat zijn standaard symtonen van een defecte voeding.. of een defect moedebord
ik zal eerst maar eens een voeding proberen heb je thuis geen andere pc staan
waar je zo ff gauw de voeding eruit kan halen en er daarna weer inzetten..

Verwijderd

Topicstarter
Oops was een typfoutje.. Andere CPU..

Heb nog een keer de troubleshooting doorgelezen.

Wat moet er nou precies gebeuren bij de voedingtest waarbij je mbv een paperclip nummer 14 en 16 verbind met elkaar? De koeler van de kast gaat nu draaien iig. Maar wat moet er precies aanslaan? Moet ik iets horen aan de voeding?

Maar nu is dan toch de PSU naar de tering? Heb geen andere pc in de buurt nee.. Zou wel prettig zijn het vandaag op te lossen. Ofwel: weten wat het is. Het fixen komt dan wel..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 18:45 ]

Verwijderd

Wat voor een CPU, weet je zeker dat de "nieuwe" cpu wel samengaat met je mobo?

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:33
Misschien is de CMOS-batterij (zie afbeelding) op het moederbord leeg.

Afbeeldingslocatie: http://www.infopackets.com/graphics/cmos+battery.gif
Ook als het moederbord nog niet zolang gebruikt is, kun je kijken of de batterij leeg is. Bespaart een hoop geld... ;)
Pagina: 1