Toon posts:

Installatie Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel Windows XP Pro op mijn C:\ geïnstalleerd.
Daarnaast heb ik een D:\ partitie met daarop data (MP3, Docs etc.)
Beide zijn NTFS partities.

Nu wil ik Linux installeren op mijn schijf en wil bij het starten van mijn PC kunnen kiezen welke OS ik wil opstarten (dualboot).

Tevens is het welkom als ik vanuit Linux gewoon mijn D:\ partitie kan lezen en schrijven, maar dit hoeft niet persee. (Dus dat zowel windows en Linux mijn D:\ als vrije ruimte gebruiken.
Ik meen dat Linux geen NTFS kan lezen, dus dan zou ik D:\ naar een FAT32 moeten converten (toch?).

Nu is mijn vraag: is dit een goede indeling van mijn schijf voor mijn wensen?
Dit ga ik overigens doen met Partition Magic 8.1:

C:\ NTFS - 18 GB Primary
D:\ NTFS - 53.1GB Logical
/root Linux Ext 3 - 7.5 GB Logical
/swap Linux Swap - 2 GB Logical

Ik kon in de search geen bruikbare informatie vinden voor mijn specifieke situatie, dus vandaar vraag ik dit :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:23:
Ik heb momenteel Windows XP Pro op mijn C:\ geïnstalleerd.
Daarnaast heb ik een D:\ partitie met daarop data (MP3, Docs etc.)
Beide zijn NTFS partities.

Nu wil ik Linux installeren op mijn schijf en wil bij het starten van mijn PC kunnen kiezen welke OS ik wil opstarten (dualboot).

Tevens is het welkom als ik vanuit Linux gewoon mijn D:\ partitie kan lezen en schrijven, maar dit hoeft niet persee. (Dus dat zowel windows en Linux mijn D:\ als vrije ruimte gebruiken.
Ik meen dat Linux geen NTFS kan lezen, dus dan zou ik D:\ naar een FAT32 moeten converten (toch?).

Ik kon in de search geen bruikbare informatie vinden voor mijn specifieke situatie, dus vandaar vraag ik dit :)
Om te beginnen kan je beter met je tengels van die vrije ruimte afblijven die je voor Linux wil gebruiken, PM is daar nou niet zo heel goed in. Maak gewoon wat ruimte vrij (+/- 10 gb zou voldoende moeten zijn voor een standaard install) en laat de installer van je dist het werk doen qua indeling.

Overigens is er heel veel te vinden op google over dual boots, dus ik raad je aan om daar even te gaan zoeken.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 18:15
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:23:

Linux kan NTFS lezen, maar niet schrijven. Een FAT32-partitie is idd wel aan te raden.
Ik denk niet dat het mogelijk is NTFS naar FAT32 te converteren (omgekeerd kan wel), vermoedelijk zul je die partitie moeten formatteren.

2Gb Swap? da lijkt mij niet echt nodig. Ik weet natuurlijk niet wat ja gaat aanvangen met je systeem, maar dat lijkt mij wel wat overdreven.

Ik heb persoonlijk 512 MB ram en een swap van 128 MB, met hetgeen ik doe (surfen, tekstverwerking en zelfs spelletjes) wordt die swap zelf amper aangeraakt.

Verwijderd

Zwerver schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:27:
Om te beginnen kan je beter met je tengels van die vrije ruimte afblijven die je voor Linux wil gebruiken, PM is daar nou niet zo heel goed in. Maak gewoon wat ruimte vrij (+/- 10 gb zou voldoende moeten zijn voor een standaard install) en laat de installer van je dist het werk doen qua indeling.
Hoe moet hij die ruimte gebruiken dan? De ruimte zit nu in een partitie. Hij kan dus zoveel vrijmaken als hij wil, maar zal toch die partitie moeten resizen. PM is idd. wel een risico, hoewel eerlijkheid gebied te zeggen dat ikzelf het nog nooit fout heb zien gaan.

Voor de rest inderdaad gewoon de installer van de distro gebruiken. Die ziet ook je windows partities en zal automatisch een bootmenu (grub of lilo) installeren welke je de keuze geeft tussen je nieuw geinstalleerde linux of je oude windows.

linux kan overigens prima NTFS lezen en schrijven. Het kan zijn dat je voor schrijven je kernel zelf moet compilen, aangezien die optie nog als 'gevaarlijk' gezien wordt. Ook hier moet ik melden dat ik er al ettelijke jaren gebruik van maak, en er nog nooit problemen mee ondervonden heb,

Dus: op de een of andere manier ruimte aan je partities ontttrekken voor linux en daarna gewoon een linux install uitvoeren. Hoe NTFS te lezen of een eventuele niet werkende dualboot gaande te krijgen, kan daarna.
I386DX schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:30:
Linux kan NTFS lezen, maar niet schrijven.
Dit is dus niet waar.
2Gb Swap? da lijkt mij niet echt nodig. Ik weet natuurlijk niet wat ja gaat aanvangen met je systeem, maar dat lijkt mij wel wat overdreven.

Ik heb persoonlijk 512 MB ram en een swap van 128 MB, met hetgeen ik doe (surfen, tekstverwerking en zelfs spelletjes) wordt die swap zelf amper aangeraakt.
Hoewel het niet strikt noodzakelijk is, is de vuistregel dat je 2 maal je geheugen als swap reserveert, in jouw geval zou 1Gb swap dus de aanbevolen waarde zijn. Die regel is een beetje achterhaald, maar 128Mb swap met 512Mb geheugen lijkt mij weinig. Je loopt dan het risico dat er niets meer beschikbaar is, en die paar Mb diskspace mag imo het probleem niet zijn..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:27:
[...]

Overigens is er heel veel te vinden op google over dual boots, dus ik raad je aan om daar even te gaan zoeken.
Over dualboots heb ik al wat gelezen dus ik hoop daar niet al te veel problemen mee te krijgen.

Even voor de duidelijkheid, ik laat dus PM 7.5 gig van mijn D:\ afhalen en laat hem daarvan een linux ext3 partitie ACHTER de D:\ partitie maken.
Ook laat ik PM twee gig (of 1 als dat genoeg is) van de D:\ afhalen en daar een linux swap partitie van maken achter de ext3 partitie.
I386DX schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:30:
[...]

Ik had gelezen dat je 2x je ram moest gebruiken en ik heb dus 1gig aan ram :)

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ja ik zou gewoon 1GB swap doen, dan heb je 1GB meer om andere stuff op te slaan.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij specifiek over de vraag of ik de partities zo goed ingedeeld heb voor mijn doeleinden.
1 of 2 gig is het probleem niet denk ik.

Dus d: met 7-8 gig verkleinen, daarvan een linux ext3 maken en dan linux op die partitie installeren.
Ik krijg dus uiteindelijk 4 partities:

1 windows xp
2 data NTFS (gebruikt door win xp en hopelijk ook linux)
3 linux kubuntu
4 linux swap

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 20:44 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Er was toch iets met booten en primary/logical-partities? Na mijn weten moet Windows iig op een primary partitie staan, of Linux ook kan booten van een logical weet ik niet 100%.

Verwijderd

Jij doelt op zo'n regel dat de bootpartitie onder de zoveel cilinders grens op je HDD moet staan.

Of die beperking tegenwoordig nog geldt, weet ik niet. Ik zou het gewoon proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:43:
Er was toch iets met booten en primary/logical-partities? Na mijn weten moet Windows iig op een primary partitie staan, of Linux ook kan booten van een logical weet ik niet 100%.
Windows staat op een primary, de d: is een logical.

Met PM kan ik kiezen of ik de linux partitie primary of logical wil maken.

Ik wil het liefst niks 'proberen' want ik kan me niet veroorloven dat ik de hele avond kwijt ben aan het herstellen van mijn PC :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 20:46 ]

Verwijderd

ja dat is goed, maar als je mt debian aan de slag gaat en je laat 10gb ongepartitioneerd vrij, dan begin je de setup en vraagt de setup aan je of je de grootst achtereenvolgende vrije ruimte wilt indelen. vervolgens wordt je systeem dan optimaal ingedeeld door de setup. hierna herkent ie ook nog eens je windows versie en kan je gewoon makkelijk dual boot werken.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Osiris schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:43:
Linux schijnt overal vandaan te kunnen booten: logical/secundaire-harddisk maakt allemaal geen hol uit... Wroar, dát is nou de kracht van Linux >:)

edit:

Misschien niet alleen Linux?

[ Voor 5% gewijzigd door webfreakz.nl op 10-01-2006 20:47 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Je moet PM alleen gebruiken voor het resizen. Zodra je genoeg ruimte vrij-ge-resized hebt, kun je de installatieprocedure van je distro gebruiken om partities aan te maken. Vaak wordt dan al automatisch een prima werkend voorstel tot partitionering gedaan (zoals bv. bij debian, maar alle distro's hebben dit zo ongeveer)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:46:
ja dat is goed, maar als je mt debian aan de slag gaat en je laat 10gb ongepartitioneerd vrij, dan begin je de setup en vraagt de setup aan je of je de grootst achtereenvolgende vrije ruimte wilt indelen. vervolgens wordt je systeem dan optimaal ingedeeld door de setup. hierna herkent ie ook nog eens je windows versie en kan je gewoon makkelijk dual boot werken.
Dus ik moet mijn d: met 7-8 gig verkleinen, vervolgens blijft er dus 7-8 'unallocated' space over.
Daar hoef ik dus geen linux ext3 partitie van te maken met PM?

En die swap ruimte dan?

Verwijderd

Idd, je hoeft geen partities aan te maken met PM, dat doet de linux install voor je. Zelfde geldt voor de swapruimte, zolang jij maar zorgt dat je ruimte vrij hebt (dus unallocated) op de schijven die je wilt gebruiken, kun je de rest laten regelen door de linux install. Eventueel (indien gewenst) kun je daar e.e.a. nog aanpassen, zodat bv. je swap op de gewenste schijf terecht komt.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:48:
Je moet PM alleen gebruiken voor het resizen. Zodra je genoeg ruimte vrij-ge-resized hebt, kun je de installatieprocedure van je distro gebruiken om partities aan te maken. Vaak wordt dan al automatisch een prima werkend voorstel tot partitionering gedaan (zoals bv. bij debian, maar alle distro's hebben dit zo ongeveer)
offtopic:
Behalve Gentoo, die heeft helemaal geen "installer" ;)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:42:
Ik krijg dus uiteindelijk 4 partities:

1 windows xp
2 data NTFS (gebruikt door win xp en hopelijk ook linux)
3 linux kubuntu
4 linux swap
Zoals I386DX als zegt, NTFS gebruiken voor je data partitie is _niet_ handig. Als je FAT32 gebruikt kan je hem gewoon als normale disk gebruiken onder linux en windows, als je er NTFS van maakt dan is de write support op z'n best ultrabrak te noemen onder linux.

Verder zou ik je swapfile kleiner maken (512 MB lijkt me zat als je al een gig mem hebt), en je root opdelen in een root en een home partitie en dan ook iets vergroten. Maar dat kan je het beste gewoon door de kubuntu installer laten doen. Als je een gig of 12 of liever nog iets meer vrij laat, dan is er wel wat moois van te maken.

8 of 10 gig / is wel aan te bevelen, en dan 512 MB swap, en dan nog enkele gigs als /home, maar die hoef je niet zoveel te gebruiken als je ook nog die windows data partitie hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:50:
Idd, je hoeft geen partities aan te maken met PM, dat doet de linux install voor je. Zelfde geldt voor de swapruimte, zolang jij maar zorgt dat je ruimte vrij hebt (dus unallocated) op de schijven die je wilt gebruiken, kun je de rest laten regelen door de linux install. Eventueel (indien gewenst) kun je daar e.e.a. nog aanpassen, zodat bv. je swap op de gewenste schijf terecht komt.
Duidelijk :)

Ik ga dus d:\ dmv Partition Magic verkleinen met 10gig.

Die 10gig gebruik ik dan om:
Linux te installeren, swappen en programma's en data op te slaan?

Kan ik niet ook de D: gebruiken om ruwe data op slaan ipv op de linux partitie?
Dus dat zowel windows xp als linux die partitie gebruiken als data opslag?

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Denk het niet, aangezien ze gebruik maken van een heel ander filesystem?

Verwijderd

Ik zou niet weten waarom dat niet kan? Linux kan zowel Fat16, fat32 als NTFS lezen en schrijven, en met drivers kan windows ook ext2 of ext3 lezen/schrijven.

Alles kan :)

• Osiris
  • Niet online
NTFS schrijven is echter nog steeds zwaar beperkt en experimenteel hezik :) (of lig ik nou weer te lang onder een steen)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:55:
Ik zou niet weten waarom dat niet kan? Linux kan zowel Fat16, fat32 als NTFS lezen en schrijven, en met drivers kan windows ook ext2 of ext3 lezen/schrijven.

Alles kan :)
Sure?

Bij mij op de Uni kunnen de Linux PC's mijn NTFS partities NIET lezen. (Fedora Core)
Dat is 'vrij' klote.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 08:14
SuSe wel dacht ik,
Debian ook mits je de goede drivers en kernel versie hebt...

verder kan je films enzo prima opslaan op je ntfs partitie...
het zal niet veel uitmaken op watvoor filesystem het staat...
je root partitie is een ander verhaal :)

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga Ubuntu installeren (met KDE).

Ik hoef eigenlijk alleen 2 OS-partities te hebben en 1 ruwe data-partitie die door beide OS-en kan worden gebruikt :)

• Jesse
  • Laatst online: 08-02 09:51
http://wiki.kernelnewbies.org/LinuxChanges
2.6.15, filesystems:
NTFS write support: NTFS finally implements write support so "vim /ntfs/foo.txt" works. You can write(2) to a file even beyond the end of the existing file. Resident non-resident files and are supported. Sparse files can also be written and holes will be filed appropriately. truncate(2), ftruncate(2) and open(2) with O_TRUNC flag also works. There're some limitations with heavily fragmented files which you won't be allowed to change. Also, notice that creation/deletion of files and directories is still not supported and mmap(2) based writes is still not complete (commit)
Dit is dus pas met de laatste kernel zo! Met google is hier het nodige over te vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door Jesse op 10-01-2006 21:07 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:36

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Nog even over de NTFS support:
De standaard kernel kan op een NTFS filesystem alleen bestanden wijzigen ZONDER dat de filesize van de bestanden wordt aangepast. Al het andere werkt volgende de documentatie niet (lezen werkt uiteraard zonder problemen).

Er zijn andere drivers die gebruik maken van Windows DLL's om zo het NTFS filesysteem te kunnen lezen. Maar die zul je dan zelf moeten zien te installeren of hopen dat je distributie deze standaard mee levert. Anders FAT32 draaien, dit werkt out-of-the-box met de standaard Linux kernel.

Daarnaast verschilt het rechten systeem van Windows/DOS en Linux behoorlijk. Als je bijv. FAT32 draait zul je niet op dezelfde manier met rechten om kunnen gaan als dat je normaal gesproken onder linux kan (FAT32 kent geen owner, group, other).

[ Voor 26% gewijzigd door Creepy op 10-01-2006 21:04 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Osiris schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:57:
NTFS schrijven is echter nog steeds zwaar beperkt en experimenteel hezik :) (of lig ik nou weer te lang onder een steen)
Klopt... kom eens onder die steen vandaan :)

Lezen doet bijna elke distro standaard tegenwoordig en schrijven heet al zo lang als het bestaat 'experimenteel', maar werkt in praktijk prima.

Maar goed, als je 1 partitie wil die door beide systemen goed te gebruiken is (zonder reserveringen) en je hebt de kans ertoe, by all means, neem dan idd gewoon Fat32.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 21:05 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 15:39

DataGhost

iPL dev

Osiris schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:57:
het mos op je steen begint inderdaad ook een stevig 'net' te maken de grond in
Captive hiermee kan je gewoon ntfs schrijven etc, het project gaat terug tot van 2002

Verwijderd

Topicstarter
Jesse schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:03:
http://wiki.kernelnewbies.org/LinuxChanges
2.6.15, filesystems:

[...]

Dit is dus pas met de laatste kernel zo! Met google is hier het nodige over te vinden.
:7

Ik heb de meest recente (K)Ubuntu gedownload, dus dat moet lukken dan toch?

Hoe oud is die Kernel op de Universiteit dan wel niet trouwens... :/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 21:09 ]

Verwijderd

Voor de non-believers:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5e841c52bb792b5d4fa2d583117653bd/full.jpg

En nee, dit is niet pas sinds de laatste kernel zo. Dit screenshot komt van een machine met een vanilla 2.6.13 kernel.

• Jesse
Creepy schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:03:
Nog even over de NTFS support:
De standaard kernel kan op een NTFS filesystem alleen bestanden wijzigen ZONDER dat de filesize van de bestanden wordt aangepast. Al het andere werkt volgende de documentatie niet (lezen werkt uiteraard zonder problemen).
En heb je daar een up-to-date bron voor?

Edit: Kubuntu 5.10 (de laatste stable) komt standaard met 2.6.12 vziw. Die kernel 2.6.15 is wel een paar tikkeltjes nieuwer.

Edit2@hezik: Dat screenshot zegt natuurlijk niet zoveel over de daadwerkelijke status van de ntfs write support, maar dat er al langer aan gewerkt word is wel duidelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Jesse op 10-01-2006 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jesse schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:10:
[...]

En heb je daar een up-to-date bron voor?

Edit: Kubuntu 5.10 (de laatste stable) komt standaard met 2.6.12 vziw. Die kernel is wel een paar tikkeltjes nieuwer.
Dus geen probleem? :)

Verwijderd

Vanaf 2.6.0 wordt NTFS al lezen en schrijven ondersteund. 2.4 ondersteund het ook. Alleen de filesize wil wel eens verkeerd weergegeven worden, maar het werkt verder prima. Ik gebruik het hier in huis al een jaar of twee om een externe schijf zowel aan m'n werkstation (windows/linux) als aan m'n linux-router te hangen. De linux router doet dan de p2p etc, dus schrijven.
Lezen werkt sowieso altijd, schrijven is dus nog 'experimenteel' maar in mijn ervaring werkt het prima.

Je kunt het ook eerst installeren, werkt het niet naar wens kun je die partitie altijd nog omzetten naar Fat32.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2006 21:16 ]

• Jesse
Nou, met 'die' bedoel ik 2.6.15 :D

offtopic:
Maar ff gewijzigd.

[ Voor 30% gewijzigd door Jesse op 10-01-2006 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jesse schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:16:
[...]

Nee met 'die' bedoel ik 2.6.15 :D
OK :)

Kan ik dan niet de nieuwste Kernel 2.615 + stable version van Ubuntu pakken ipv het complete packet?
Of kan ik later nog heel eenvoudig updaten naar de nieuwste Kernel?

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:09:
Voor de non-believers:
[afbeelding]

En nee, dit is niet pas sinds de laatste kernel zo. Dit screenshot komt van een machine met een vanilla 2.6.13 kernel.
En deze (zoals je kunt zien) van een 2.6.14 kernel :)

Afbeeldingslocatie: http://images.osiris.sapcentrifuge.net/menuconfig-ntfs.png

• Jesse
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:17:
[...]
OK :)

Kan ik dan niet de nieuwste Kernel 2.615 + stable version van Ubuntu pakken ipv het complete packet?
Of kan ik later nog heel eenvoudig updaten naar de nieuwste Kernel?
Dapper Drake (de volgende Ubuntu stable versie, 6.04) zal in elk geval minstens met 2.6.15 komen.
Als de 2.6.15 in de 5.10 repositories komt is updaten heel gemakkelijk. (Maar ik denk niet dat dat gebeurt.) Alternatief is zelf je kernel gaan compileren.

Edit: Dapper Drake komt, zoals af te leiden is uit het versienummer, in de vierde maand van 2006.

[ Voor 30% gewijzigd door Jesse op 10-01-2006 21:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jesse schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 21:20:
[...]

Dapper Drake (de volgende Ubuntu stable versie, 6.04) zal in elk geval minstens met 2.6.15 komen.

Als de 2.6.15 in de 5.10 repositories komt is updaten heel gemakkelijk. (Maar ik denk niet dat dat gebeurt.) Alternatief is zelf je kernel gaan compileren.
Wanneer komt Dapper Drake uit?
Je kunt dus niet eenvoudig 2.6.15 over de huidige kernel zetten die meekomt met 5.10 Kubuntu?

Aan dat laatste waag ik me maar niet aan ;)

Hoe zit het nou met je filesize, wordt die pas weer gewijzigd als windows opstart?
En dat zonder problemen en corrupte data?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 12:49

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:57:
Sure?

Bij mij op de Uni kunnen de Linux PC's mijn NTFS partities NIET lezen. (Fedora Core)
Dat is 'vrij' klote.
http://www.linux-ntfs.org/
Kies voor download, je FC versie, je kernel versie en downloaden maar. Daarna de instructies vanaf de website goed volgen en je hebt zo een werkende NTFS read support onder je FC.

Misschien een tip voor daar op je uni.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:34:
[...]

Hoe moet hij die ruimte gebruiken dan? De ruimte zit nu in een partitie. Hij kan dus zoveel vrijmaken als hij wil, maar zal toch die partitie moeten resizen. PM is idd. wel een risico, hoewel eerlijkheid gebied te zeggen dat ikzelf het nog nooit fout heb zien gaan.
.
Schat, je zegt exact hetzelfde als ik. Ik zeg dus: ruimte vrijmaken met PM maar voor de rest er niks mee doen. Overigens is het schrijven van NTFS helemaal niet zo goed ondersteund zoals jij zegt, i.i.g. last time I checked niet (en deze quote bevestigt dat:)
The NTFS support in Linux-2.6 is very limited (because Microsoft doesn't disclose the technical bits about how NTFS works). Specifically, it does not support these operations:
Creating/deleting files
Growing/shrinking files
It only allows writing over existing files.
For this reason, you have to use Windows to create an image you'll write over.

Say, you're going to copy 5 gigabytes of files to your NTFS partition. You must create a 5 gigabyte file to your NTFS partition, using your Widows.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

:>
je zegt exact hetzelfde als ik. Ik zeg dus: ruimte vrijmaken met PM maar voor de rest er niks mee doen.
Ah ok, dat was mij niet helemaal helder.. ik was in de veronderstelling dat je het over het resizen had.
Overigens is het schrijven van NTFS helemaal niet zo goed ondersteund zoals jij zegt, i.i.g. last time I checked niet (en deze quote bevestigt dat:)
Wazig? Ik heb me er nooit in verdiept, maar gewoon gedaan, en het werkt hier prima? Ook het aanmaken van bestanden?.. net nog even getest voor de zekerheid en werkt prima?

Nou ja, ik zou het gewoon proberen en mocht het niet werken kun je altijd nog naar FAT32 terugstappen, dat werkt in elk geval 100% zeker weten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben mijn data van de d:\ aan het back-uppen naar een andere HDD.
Vervolgens ga ik de d:\ converteren van NTFS naar FAT32.
Daarna kopieer ik alle data terug naar D:\

Ik start de PC opnieuw op dmv Linux CD-ROM.
Linux installeert zichzelf op de 10 gig un-allocated space die ik had vrijgemaakt. (incl /root en /swap)

Zowel Linux als Windows XP kunnen volledig gebruik maken van de D:\

Correct?

Moet ik alleen nog even regelen dat ik bij het opstarten een keuzemenu krijg waar ik kan kiezen welke OS opstart :)

Overigens nog een vraag: hoeveel gig moet ik voor de install van Linux gebruiken /root (toch?) en hoeveel voor de /home (toch?).
Ik installeer dan bv programma's in de /root en bewaar data in /home, klopt dat?

_/-\o_

Best cool dit, wist niet dat het zo 'eenvoudig' is, alleen er is gewoon teveel informatie en geen duidelijke 'guide-through' voor iedere situatie :)

• Jesse
Ubuntu gebruikt GRUB als boot loader en daarin word als het goed is automatisch ook de keuze voor je windows installatie in meegenomen. (Je krijgt dus een menu waarin je kan kiezen uit je kubuntu kernel, die in recovery mode, memtest en windows.)

Je kan alles in een / installeren, en (behalve swap dan) geen andere linux partities maken. Als je hdd niet zo heel groot is is dat gemakkelijk, dan zit je later niet met dat je de ene partitie te groot en de ander te klein gekozen hebt.
Volgens mij kan je de ubuntu installer automatisch de vrije ruimte laten gebruiken voor je linux installatie, waarin die dan zelf een partitie schema kiest voor je. In elk geval kan je ook voor handmatig gaan als je het anders wilt.

[ Voor 88% gewijzigd door Jesse op 10-01-2006 22:14 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Hoeveel ram heb je? Als je 2 gig swap wil, gok ik op 1 gig ram. En met 1 gig ram zou ik zeggen: laat dat swap weg! Tenzij je hele gekke dingen gaat doen, denk ik dat je prima af kan zonder swap.
(en i.t.t. Windows NT 4.0 (en 2000/XP ook geloof ik) gaat Linux daar niet over klagen bij voldoende RAM).

• zomertje
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Over dualboots en linux installaties is al erg veel te vinden binnen dit forum en op het grote boze internet. Ik stel dus voor dat je eerst eens gaat zoeken/kijken hoe het allemaal werkt.

Wat NTFS support betreft sluit ik me aan bij de voorzichtigen, pas op met je data! Een backup van je belangrijke data voordat je begint is zeker ook aan te bevelen. En ik vraag me af of je alle swap weg moet laten, maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

Dit topic ga ik sluiten. Mocht je specifieke problemen tegenkomen die niet 123 met Google of de search op te lossen zijn dan staat het je vrij om een nieuw topic te openen. We verwachten dan wel dat je in ieder geval gezocht hebt. :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.